دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

خانه موزه شهید چمران کجاست؟ 

چهارشنبه، 15 تیر 1401
منزل پدری شهید چمران واقع در بازار تهران، چهارراه سیروس از حدود سال ۱۳۳۰ محل سکونت خانواده بود. این بنا با مساحتی بالغ بر ۲۴۴ مترمربع، به عنوان نمونه ای از معماری اواخر دوره قاجار، در محله چاله میدان قرار دارد که پس از خریداری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از ورثه مرحوم حسن چمران (پدر دکتر چمران)، به خانه موزه تبدیل شده است.

خانه موزه شهید دکتر چمران (موزه) در محله بازار تهران و خیابان بشیری واقع شده است. این مکان یکی از سه موزه در محله بازار تهران می باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند بیمارستان دکتر سپیر، موزه حمام قبله (حمام خانم) و بازارچه عودلاجان قرار گرفته است.

خانه موزه شهید چمران یکی از منازل تاریخی شهر تهران

خانه موزه شهید چمران یکی از منازل تاریخی شهر تهران و منزل پدری شهید دکتر مصطفی چمران است که در محله سرپولک واقع شده و پس از بازسازی از آن به عنوان موزه آثار شهید چمران استفاده می شود.خانه موزه شهید دکتر چمران ، منزل پدری دکتر چمران بوده که دکتر در آن خانه بزرگ شده اند. این خانه قدیمی زیبا ، حال و هوای بسیار خوبی دارد که در آن بسیاری از وسایل شخصی دکتر به همراه تصاویر زیبایی از ایشان و تعدادی از نقاشی های کشیده شده توسط دکتر نگهداری می شود.
مصطفی چمران در اسفند ۱۳۱۱ در شهر قم دیده به جهان گشود اما از یک سالگی در تهران بزرگ شد. دکتر چمران در کنار تحصیل علم ودانش در مبارزلت سیاسی دکتر مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت شرکت داشت و از عناصر پر تلاش در پاسداری از نهضت ملی ایران در کشمکش های این دوره بود. دکتر چمران در هیچ مقطع زمانی از تحصیل دور نماند و همیشه در کنار همه فعالیت ها تحصیل علم را از مهمترین کارهای خود میدانست. وی در اوایل پیروزی انقلاب به تربیت اولین گروه از پاسداران انقلاب در سعد آباد پرداخت. چمران در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی از تهران به نمایندگی انتخاب شد.
با آغاز جنگ تحمیلی ایران وعراق به جبهه جنگ عزیمت نمود. در سال ۱۳۵۹ چمران در اثنای نبردی متهورانه که برای آزادی سوسنگرد در گرفته بود مجروح گردید .وی مجددا در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ هنگام معرفی و توجیه فر مانده جدید محور دهلاویه بر اثر اصابت ترکش خمپاره ۶۰ دشمن از ناحیه سر زخمی شد و به شهادت رسید.
خانه پدری شهید چمران پس از بازسازی در تیرماه ۱۳۸۷ با فراهم آوردن امکانات بازدید عمومی ، افتتاح و تبدیل به موزه شهید دکتر چمران شد این بنا با مساحتی بالغ بر ۲۴۴ مترمربع ، به عنوان نمونه ای از معماری اواخر دوره قاجار ، در محله چاله میدان قرار دارد که پس از خریداری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از ورثه مرحوم حسن چمران (پدر دکتر چمران)، به خانه موزه تبدیل شده است .

بخش های موزه شهید چمران

در این موزه در دو بخش می توانید برخی از وسایل شخصی شهید چمران از کودکی تا شهادت را ببینید.

  • دوران کودکی و تحصیل: در این قسمت تصاویر اسناد و مدارک تولد، کارنامه های مقاطع تحصیل در مدرسه و دانشگاه در معرض نمایش قرار دارد.
  • دوران جنگ: در این بخش می توانید تصاویری از تحصیل دکتر چمران در دانشگاه آمریکا، تصاویر مربوط به حضور ایشان در لبنان و دوران جنگ ایران و عراق را ببینید. برخی از وسایل شخصی این شهید نیز در این بخش قرار دارد. دکتر چمران در طول تحصیل خود در مدرسه درس نقاشی را از استاد ارژنگی فرا گرفت و تعدادی از نقاشی های وی در این موزه در معرض نمایش قرار دارد.
  • مجموعه آثار: خدا بود و دیگر هیچ نبود، زمزم عشق، عارفانه، نیایش ها، بینش و نیایش و لبنان از جمله کتاب های این شهید است که در بخشی از این موزه مجموعه ای از آن ها در معرض نمایش قرار دارد و می توانید این کتاب ها را از راهنمای موزه تهیه و خریداری کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
مراحل اکسپت مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم