مراقبت از دندان ها و لثه های سگ و گربه

  یکشنبه، 05 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
مراقبت از دندان ها و لثه های سگ و گربه
از آن جایی که دندان مصنوعی برای سگ ها وجود ندارد، محافظت از دندانها و لثه های توله سگ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطلب درباره بهداشت دهان گربه و سگ نکاتی را برای شما ارائه میدهیم

از مهم ترین دلایل مراجعه به مراکز دندانپزشکی حیوانات خانگی می توان به درد و خون ریزی، بوی بد دهان، قرمز شدن لثه ها، زرد و قهوه ای شدن پلاک های دندانی، آبریزش مداوم از دهان سگ و گربه، دندان شکسته و لق شده و … اشاره کرد. توصیه می شود در صورت بروز و یا عدم بروز هر کدام از علائم و بیماری ها، معاینات 6 ماه یکبار دهان و دندان سگ و گربه تان را فراموش نکنید زیرا برخی از بیماری ها به آسانی قابل تشخیص نیست و در بازه زمانی خاصی، فرصت درمان دارد. البته در کنار همه این موارد، مراقبت و نگهداری روزانه مانند مسواک زدن را نباید نادیده گرفت. بیماری های رایج دهان و دندان در سگ و گربه ها به شرح زیر است:

بیماری های لثه در سگ و گربه

بیماری های لثه می تواند دلایل بسیاری داشته باشد و از علائم آن می توان به بوی بد دهان در حیوانات اشاره کرد. بیماری های لثه از مهمترین بیماری های حیوانات خانگی است که می تواند منجر به مشکلات زیادی از جمله افتادن دندان و حتی از کار افتادن سایر ارگان های بدن مانند کبد و کلیه ها شود به همین دلیل درمان به موقع آن، بسیار اهمیت دارد. بیماری پریودنتال بسیار دردناک می­باشد و می تواند منجر به از دست دادن دندان ها و آسیب به استخوان های فک و ایجاد آبسه و عفونت شود.

بیماری پلاک دندانی در سگ و گربه

پلاک دندانی در اثر باقی ماندن غذا و باکتری ها بروی دندان ها و لثه تشکیل می شود و پس از یک بازه زمانی کوتاه، با مواد معدنی موجود در بزاق ترکیب شده و بصورت جسم سختی، روی دندان ها را می پوشاند و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان ها می شود. البته می توانیم با مراقبت های معمول خانگی و انجام توصیه های پزشکان، این پلاک ها را از بین ببریم.

جرم دندانی در سگ و گربه

اگر پلاک دندانی با مسواک زدن منظم برداشته نشود با مواد معدنی در بزاق دهان ترکیب شده و به جرم دندانی تبدیل می شود که رنگ دندان ها را تغییر می دهد. جرم دندان باعث التهاب، تورم و درد در ناحیه لثه می شود که قرمز شدن لثه را نیز به همراه دارد. در این شرایط ضروری است که جرم ها توسط دامپزشک و با ابزار خاص برداشته شوند.

علائم بیماری دهان و دندان حیوانات خانگی

بیماری های دهان و دندان در سگ و گربه با علائم متعددی همراه است. در اینجا به برخی از این علائم اشاره می کنیم:

  • خونریزی لثه ها
  • قرمز و ملتهب شدن لثه ها
  • بوی بد دهان
  • مشکل در جویدن غذا
  • ترشح بیش از حد بزاق دهان
  • رسوب دندانی زرد و قهوه ای
  • کاهش وزن
  • ترشح چشم
  • تغییر در عادات غذایی مانند امتناع از خوردن غذاهای سفت و یا کم غذا شدن
  • پنجه کشیدن به دهان و یا مالیدن صورت به زمین یا اشیای مختلف

برنامه مراقبت دندانی شامل چیست؟

  • مراجعه مرتب به دامپزشک (شامل معاینه دهانی)
  • تمیز کردن دندان ها توسط دامپزشک
  • مراقبت های روزانه از دندان ها در خانه

مراقبت از دندان سگ

معاینه دهانی توسط دامپزشک

یک معاینه کامل دهانی می تواند مشکلات بالقوه مانند پلاک، تجمع جرم و رسوب، التهاب لثه، بیماری های پریودنتال، دندان های شکسته و آبسه ها را تشخیص دهد.

اعمال معاینه دهانی

  • بررسی سر و صورت حیوان برای عدم تقارن، تورم و ترشحات
  • معاینه سطح بیرونی دندان ها و لثه ها و گزیدگی
  • باز کردن دهان برای بررسی سطح داخلی دندان ها، لثه، زبان، کام، مخاط دهانی، لوزه ها و ناحیه زیر زبان
  • لمس و ارزیابی اندازه، شکل و قوام غدد بزاقی و غدد لنفاوی در گردن

تمیز کردن دندان ها توسط دامپزشک

برای جلوگیری از بیماری های دندانی سگ شما نیاز به برنامه ای برای مراقبت دائمی دندان ها در خانه دارد. مسواک زدن باعث از بین بردن پلاک ها می شود در حالی که روی جرم ها اثری ندارد، بنابراین اگر دندان سگ شما دارای جرم (رسوب) است، لازم است که دامپزشک آنها را از بین ببرد و دندان ها را جرم گیری کند.

رویه جرم گیری دندان ها

  • بی هوش کردن حیوان
  • رادیوگرافی برای ارزیابی سلامت همه دندان ها و استخوان های اطراف دندان
  • شست و شوی دهان با جریانی سریع از محلول ها برای از بین بردن باکتری ها
  • تمیز کردن دندان با اسکالر های دستی و اولتراسونیک که همه جرم ها را از بالا تا زیر خط لثه از بین می برد (این کار بسیار مهم است و تنها زمانی امکان پذیر است که حیوان تحت بی هوشی باشد)
  • بررسی مناطقی که جرم باقی مانده است به وسیله محلول افشا کننده
  • جرم گیری دندان ها برای از بین بردن خراش های خیلی ریز و میکروسکوپی
  • بازرسی هرکدام از دندان ها و لثه اطراف آن برای یافتن کوچک ترین نشانه ای از بیماری
  • شست و شوی دوباره دهان با محلول ضدباکتریایی
  • در صورت تمایل استفاده از یک عامل شیمیایی برای به تاخیر انداختن تشکیل پلاک ها

دندان سگ

بایدها و نبایدهای مراقبت از دندان های سگ و گربه در خانه:

  • برای بهداشت دهان و دندان سگ و گربه ، به هیچ عنوان از خمیر دندان های انسانی برای مسواک زدن حیوان استفاده نکنید چون خمیردندان های انسانی دارای مقدار زیادی نمک می باشد که در صورت بلعیدن توسط حیوان، مشکلات زیادی برای حیوان ایجاد می کند.
  • از اسباب بازی های جویدنی و خوراکی های مناسب جویدنی مخصوص استفاده کنید فقط مراقب باشید که جویدنی ها بسیار سفت یا سخت نباشند که دندان حیوان را دچار شکستگی کنند.
  • خمیر دندان های حیوانات غالباً طعم دار هستند، از خمیردندانی استفاده کنید که حیوان شما طعم آن را دوست داشته باشد.
  • علاوه بر طعم خوب، باید توجه داشته باشید که خمیردندان دارای آنزیم هایی باشد که در شکستن پلاک های دندانی کمک کننده باشد.
  • حتما پس از تجربه ی یک مسواک زدن خوب به حیوان خود، تشویقی یا جایزه بدهید تا برای مسواک زدن بعدی اشتیاق پیدا کند.

دندان ها و لثه های سالم چه ویژگی هایی دارند:

  • دندان ها باید سفید یا شیری رنگ باشند و هیچگونه لکه زرد یا قهوه ای رنگی نداشته باشند.
  • لثه ها صورتی و سیاه هستند و نباید لکه های قرمز، التهاب و یا خونریزی داشته باشند.
  • دهان نباید بوی بدی داشته باشد. بوی بد نشانه عفونت های باکتریایی یا حتی آبسه های دندانی ا ست.
  • حیوان در صورت سالم بودن لثه ها و دندان ها به راحتی غذا می خورد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (201 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان