مشخصات و ویژگی های سگ نژاد هاسکی سیبرین (Siberian Husky)

  سه شنبه، 28 دی 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
مشخصات و ویژگی های سگ نژاد هاسکی سیبرین (Siberian Husky)
نژاد هاسکی اوایل دهه نود میلادی به آلاسکا برده شد. هاسکی یک اسم کلی برای تعدادی از نژادهاست که به عنوان سگ‌های سورتمه‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سگ در واقع در مناطق شمالی کره زمین مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما حالا به عنوان سگ دست‌آموز نیز وارد منازل مردم شده‌اند.

سیبرین هاسکی نژادی باستانی است که در طول هزاران سال در زندگی با انسان سازگار شده و برقرار و پابرجا مانده است این نژاد ابتدا در روسیه و توسط چوکچی ها که مردم بومی همان منطقه بودند رشد و پرورش یافت.این نژاد که بیشتر برای کشیدن سورتمه ها به کار گرفته شدند مردمان چوکچی را قادر به زندگی در محیط سخت ساختند.این نژاد نه تنها برای کشیدن سورتمه ها بلکه برای زندگی صلح آمیز در خانواده رشد یافتند و در نتیجه شخصیتی دوستانه مشتاق و با استقامت فوق العاده پیدا کردند .پوشش ضخیم و دو لایه بدن آن را در سرمای کشنده سیبری گرم نگه میدارد اگرچه ممکن است فکر کنید به خاطر پوشش ضخیم به حمام زیادی نیاز دارد اما در واقعیت اصلا اینطور نیست ظاهر گرگ نمای این سگ ممکن است برخی را بترساند در حالیکه این نژاد سگ رفتاری غالباً دوستانه و صلح آمیز دارد و با بیشتر افراد غریبه به سرعت صمیمی می شود.

تاریخچه نژاد سیبرین هاسکی

این نژاد توسط قبیله بومی در روسیه برای شکار رشد و پرورش یافت و بعداً برای کشیدن سورتمه و حمل بار و وسایل نیز به کار گرفته شد .آن ها نه تنها پرانرژی ،پایدار و بسیار چابک بودند، بلکه برای همراهی با خانواده نیز گزینه بسیار مناسبی بودند علت معروفیت آنها برمی گردد به سال های اولیه ۱۹۰۰ زمانی که این سگها به آلاسکا برده شدند تا در مسابقات سگ ها شرکت کنند و نه تنها برنده آن مسابقات شدند بلکه پس از آن در حدود سال ۱۹۲۵ زمانی که بیماری دیفتری در شهر کوچک نوم شدت یافت این سگها مسافت بسیار طولانی و خسته کننده 1058 کیلو متری را طی کردند تا داروی مورد نیاز را از مولاتو به نوم ببرند. سفری که ۲۵ روزه انجام می شد توسط این سگ ها در ۶ روز انجام گردید این امر و دیگر موارد باعث شد مدت کوتاهی بعد در ۱۹۳۰ این سگ توسط AKC باشگاه آمریکایی پرورش سگ به رسمیت شناخته شود.

مشخصات سگ هاسکی سیبرین (Siberian Husky)

نام هاسکی سیبرین | Siberian Husky
اسم های دیگر Chukcha, Chuksha, Husky, Icee, Sibe
ملیت روسیه
گروه بندی نژاد (Working (AKC:1930
(Northern Breeds (UKC
اندازه متوسط
نوع بدون تداخلات ژنتیکی | Purebred
طول عمر 12 تا 14
خصوصیات آگاه، مهربان، آرام، باهوش، مناسب برای بیرون بردن
ارتفاع جنس نر : 53 تا 61 سانتی متر
جنس ماده: 51 تا 56 سانتی متر
وزن جنس نر: 20 تا 27 کیلو گرم
جنس ماده: 16 تا 23 کیلو
رنگ بندی سیاه سفید، خاکستری و سفید، قرمز سفید، قهوه ای سفید، سفید
تعدا بچه زایی 4 تا 8
سازگاری با دیگر سگ ها
با دیگر نژادهای سگ رابطه خوبی دارد.
سازگاری با بچه این نژاد سگ خانگی رابطه خوبی با بچه ها دارد و بسیار پر انرژی و مهربان است.
پارس کردن گهگاهی
مشکلات سلامتی این سگ دچار بیماری آلرژی نمی باشد.
هوش و وزیرکی رتبه بندی 45
ریزش مو ریزش مو در این سگ متوسط می باشد و شما برای اینکه شدت این ریزش را کاهش دهید بهتر است که پوست سگتان را به صورت هفته ای یک یا دوبار شانه بزنید.
قیمت به دلار 700 $ تا 1200 $ دلار

خصوصیات رفتاری سیبرین هاسکی

هاسکی سگی است که همه، حتی دزدها را، دوست دارد! بنابراین اگر به دنبال سگی برای محافظت از خانه خود هستید هاسکی گزینه مناسبی نیست. همین ویژگی باعث شده است تا این نژاد با همه اعضای خانواده حتی کودکان رفتار بسیار مناسب و خوبی داشته باشد.شاید بتوان گفت، که حضور و فعالیت در سرزمین های سرد سیبری، قابلیت صبر و بردباری آن ها را افزایش داده است. این سگ به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد ولی نباید او را در هوای گرم به انجام ورزش های سخت وادار کرد. برای محل نگهداری هاسکی، یک حیاط بزرگ با نرده و یا دیوارهای بلند پیشنهاد می شود. توجه کنید تا نرده ها در زیر خاک هم نیز بلند و محکم باشند چرا که هاسکی علاقه ی زیادی به کندن زمین دارد.

 سگ هاسکی سیبرین

محل نگهداری سگ سیبرین هاسکی

بهتر است سگ هاسکی را در محیطی بزرگ نگهداری کنید اگر محل نگهداریش در محیط بیرون می باشد بهتر است در حیاط نرده بکشید و نرده هارا به خوبی در زمین فرو کنید چرا که سگ هاسکی. علاقه مند به کندن زمین می باشد،این نژاد علاقه زیادی به بازی کردن دارند همچنین بازی کردن با توپ یکی از بهترنی علایق آن ها می باشد.

تغذیه و نگهداری سیبرین هاسکی

غذای خوب با حجم مناسب، محیط نگهداری بزرگ با قابلیت دویدن، دوری از گرمای بالا از مهمترین مسائلی است که بایستی در نگهداری از سگ هاسکی مد نظر داشت. پیاده روی روزانه مسئله بسیار مهمی است، چون این سگ به شدت بازیگوش است. در مورد غذای هاسکی می توانید از غذاهای مخصوص تجاری که انواع گیاهی و گوشتی را دارد استفاده کنید و تعادل را بین این دو برقرار کنید.

بهداشت و سلامت سیبرین هاسکی

برای نگهداری از هر سگی بهتراست از قبل اطلاعاتی در مورد پوست و موی حیوان داشته باشید تا بتوانید از او بهترین مراقبت را داشته باشید و چنانچه نسبت به این مسئله بی اهمیت باشید در مدت زمان کوتاهی زیبایی خود را از دست میدهد. هاسکی ها در بیشتر مواقع سال ریزش موی خیلی زیادی ندارند به جز در فصل بهار و پاییز که موهای لایه زیرین بدنشان می ریزد. تراکم موهایش بالا و طول آنها متوسط است. جنس موها زبر نیست و به جز در فصل ریزش نیاز به شانه کشی هر روزه ندارد بلکه یکبار در هفته کافیست.از انجا که موهای هاسکی نرم است ممکن است به داخل هم گره بخورد در نتیجه به احتمال بالا به یک گره باز کن در کنار برس نیاز خواهید داشت. در عوض هاسکی سگ بسیار تمیزی است و نیاز به حمام خیلی زیادی ندارد (یکبار در ماه کافیست) حتی حمام زیاد موجب خشکی پوست و ریزش بیشتر مو می گردد و احتمال ابتلا به بیماری های پوستی را دو چندان می نماید .

بیماری های رایج سگ سیبرین هاسکی

سگهای این نژاد به طور کلی سگهای سالمی هستند اما مانند تمام سگهای دیگر آنها نیز ممکن است به برخی بیماری ها مبتلا شوند.همه ی سگ های این نژاد بیمار نمی شوند اما اگر شما از این نژاد مراقبت میکنید باید نسبت به آنها آگاهی لازم را داشته باشید.

آب آوردن چشم (Cataracts)

یکی از مشکلات مربوط به عدسی چشم است که دید را دچار مشکل می کند. در این شرایط چشم های سگ ابری به نظر می رسد. آب مروارید معمولا در سنین پیری اتفاق می افتند و گاهی برای بهبود قدرت بینایی سگ لازم است چشم هارا تحت عمل جراحی قرار داد.

نقص قرنیه (Corneal Dystrophy)

نوعی بیماری چشم است که قسمت شفاف و بیرونی چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه در نتیجه تجمع چربی ها در ناحیه قرنیه به وجود می آید. معمولا سگ های هاسکی جوان دچار این عارضه می شوند. البته هاسکی های مونث بیشتر در خظر ابتلا به آن قرار دارند. می توان گفت که درمانی برای این عارضه وجود ندارد، اما به نظر نمی رسد که این بیماری در قدرت دید سگ ها اختلالی بوجود بیاورد.

ضعف شبکیه چشم (Progressive Retinal Atrophy)

بیماری تباهی سلول های شبکیه چشم است که در نهایت منجر به کوری می شود. البته چندسال قبل از کوری، می توان بروز این بیماری را پیش بینی کرد. خوشبختانه، سگ ها با استفاده از سایر حواسی که دارند، می توانند نابینایی را جبران کنند. به خاطر داشته باشید که یک سگ نابینا هم می تواند زندگی شاد و کاملی داشته باشد. پرورش دهندگان با مسئولیت معمولا سگ های مبتلا به این بیماری را تولید مثل نمی کنند. لازم است حتما قبل از خرید سگ، از سلامت کامل چشمانش اطمینان حاصل کنید.

بیماری سگ سیبرین هاسکی

بیماری دیسپلازی در سگ های هاسکی بسیار شایع می باشد،همچنین بیماری های دیگری که در سگ هاسکی دیده شده است بیماری چشمی مانند آب مروارید و ورم پوست بخاطر کمبود روی می باشد.

طول عمر سگ سیبرین هاسکی

طول عمر تقریبی این سگ بین 12 تا 15 سال می باشد که درصورت نگهداری درست می تواند این طول عمر افزایش پیدا کند.

بازی با سیبرین هاسکی

هاسکی ها سگ های بازیگوش ،فعال و عاشق دویدن هستند ، همچنین آنها بشدت علاقه دارند که وقت خود را با دیگر سگ ها و بازی و فعالیت با آنها بگذرانند.هاسکی ها در سنین پایین علاقه زیدی به بکِش بکِش دارد. برخی از آن ها در بزرگسالی نیز این علاقه را حفظ می کنند. همچنین هاسکی ها عاشق چاله کندن و حفاری زمین هستند تا نیروهای پنجه خود را در آن تخلیه کنند بنابراین گر امکانات کافی دارید این غریزه هاسکی را دست کم نگیرید تا شاهد آثار مخرب این نوع تخلیه انرژی نباشید.تعدادی از هاسکی ها دوست دارند بی وقفه بازی و فعالیت کنند یعنی به قول معروف یک دقیقه هم آرام و قرار ندارند و به اصطلاح هایپر هستند. در حالی که برخی دیگر می توانند کل روز روی کاناپه و در کنار شما دراز بکشند و بیشتر تایم خود را با شما بگذرانند.این موضوع نشان از سازگاری بالای هاسکی دارد و اینکه تا چه حد می توانند نسبت به تغییرات مختلف آب و هوا ، محل زنذگی ، تغذیه ،برنامه روزانه و غیره انعطاف پذیر باشند.

میزان سازگاری نژاد سیبرین هاسکی با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

سیبرین هاسکی سگی خانگی و دارای جثه ی بزرگی هستند و با کودکان بسیار مهربان است اما شما باید زمانی که سگ با کودکان همراه میشود بر آنها نظارت داشته باشید زیرا ممکن است به هم آسیب برسانند.به فرزند خود یاد دهید زمانی که سگ در حال آموزش دیدن است برای او غذا نبرد و به او نزدیک نشود.سگ هر چقدر هم اهلی باشد باید زمانی که با کودک همراه میشود او را ببندید.این سگ هرگز دوست ندارد تنها رها شود.آن ها به طور کلی سگ های پرخاشگری نیستند اما اگر در یک محیط باز با سگ های دیگر به خصوص سگ های کوچک هم بازی شوند ممکن است.به حالت تهاجمی در آیند اما اگر آنها را به خوبی آموزش دهید میتوانند با گربه ها و حیوانات خانگی دیگر سازگاری خوبی داشته باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (460 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (322 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (305 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (246 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (212 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (183 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (111 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو