دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

موثرترین روش کاشت و پرورش کلم رومانسکو 

جمعه، 28 مرداد 1401
شاید نام کلم رومانسکو بسیار عجیب به نظر برسد. از آن عجیب تر شکل و رنگ آن است. کلمی از خانواده بروکلی با ظاهری شبیه به اشکال هندسی عجیب را می توانید هم حالا در خانه خود بکارید. توصیه می کنم اگر علاقه دارید بیشتر این کلم جذاب را بشناسید با ما همراه باشید.

کلم رومانسکو

کشاورزان ایتالیایی در قرن 16 میلادی کاشت کلم رومانسکو را شروع کردند. اگرچه این کلم دارای اصل و نسبی ایتالیایی است اما اغلب با نام کلم رومی شناخته می شود. این کلم زیبا دارای شکلی عجیب و البته خارق العاده است. شبیه اشکال هندسی منظمی که در کنار یک دیگر قرار گرفته و یک خوشه را تشکیل داده اند می باشد. شاید از خود بپرسید خب این کلم عیجب چه مزه ای دارد؟ در پاسخ باید بگویم کلم رومانسکو یا کلم رومی مزه ای شبیه به کلم بروکلی یا گل کلم دارد. تنها تفاوت آن با کلم بروکلی تردی آن است. زمانی که کلم رومانسکو را می پزید یا سرخ می کنید کمی بیشتر از کلم بروکلی تر و شکننده می شود. کلم رومی یک سبزی موروثی جذاب است که دارای رنگ سبز لیمویی و سر فراکتال می باشد. کلم رومی نه کاملا شبیه کلم بروکلی معمولی است و نه کاملا شبیه گل کلم، بلکه چیزی بین این دو است. عادات رشد کلم رومی بیشتر شبیه گل کلم است، به این معنا که این کلم در درجه حرارت بالاتر، بهتر رشد می کند و به آبیاری منظم و میزان زیادی مواد ارگانیک در خاک نیاز دارد تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. کلم رومی باید در یک مکان با سایه جزیی کاشته شود، همچنین این گیاه باید در خاک های قلیایی باشد و فضای زیادی برای کاشت آن در نظر گرفته شود زیرا این گیاه تا ارتفاع 90 سانتی متر رشد می کند. بهترین کار این است که کلم رومی در مناطقی که آب و هوای گرم دارند در پاییز کاشته شود. کسانی که در مناطق سردتر زندگی می کنند باید این گیاه را در بهار بعد از رفع سرما بکارند.

کلم رومانسکو گونه ای کلم زیبا و زینتی است که ظاهری خاص دارد که با نام کلم رومی نیز شناخته می شود. این نوع کلم را در گروه های مختلف کلم، کلم بروکسل و کلم بروکلی دسته بندی می کنند. از گونه های کمیاب به شمار می رود، به رنگ سبز است که سطح پوست آن صاف نیست و شاخدار است که همچون کوه های کوچک به نظر می رسد که طعمی شبیه به گل کلم دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است طوریکه دارای مقادیر زیادی ویتامین c ویتامین k به همراه مقادیری فیبر و کاروتنوئید است.

نحوه کاشت بذر کلم رومانسکو

بذر این نوع کلم در اوایل اسفند در خزانه کشت شده و پس از 6 برگی شدن، نشاها را در اوایل فروردین به محل اصلی انتقال می دهند. برای کاشت بذر این نوع کلم بهتر است آن را به مدت ۴۸ ساعت در آب خیس کنید. این کار روند جوانه زنی را تا ۴۰ درصد تسریع می کند.بهترین زمان برای کاشت بذر اوایل اسفند است. فاصله کاشت بذر 60 تا 90 سانتیمتر است. بذر را با لایه نازکی از خاک نرم و کود غنی بپوشانید و روی. گیاه را به آرامی و با استفاده از آبپاش آبیاری کنید و آبیاری باید هر روز انجام شود. نباید اجازه دهید بستر خاک خشک شود. پس از گذشت 4 تا 15 روز بذر گیاه جوانه می زند. در اوایل فروردین ماه قاعدتاً ۶ برگ مشاهده خواهید کرد. که نشان می دهد اکنون زمان انتقال نشاها از خزانه به محل اصلی رسیده است. برای کاشت نشاها در زمین اصلی مناسب ترین فاصله بین رومانسکوها ، نیم متر یا ۵۰ سانتیمتر می باشد. انتقال نشاها در اوایل بهار باعث مقاوم شدن و جاگیر شدن گیاه در زمین می شود. نهال کاری مقاومت گیاه را در برابر گرمای اولیه تابستان افزایش می دهد. طرز کاشت آن به این طریق است که نشاءها را به فاصله 50 سانتی متر در کف جوی کاشت می گردند و پس از سه بار آبیاری دو جوی موازی و به فاصله 40 سانتیمتر از گیاه حفر کرده و جوی گیاه را پر می کنند و این جوی های مجاور محل آبیاری گیاه است که به طور غیرمستقیم به گیاه رطوبت می رساند. به علت سطحی بودن ریشه های کلم رومانسکو خاک هیچ گاه نباید خشک شود. بنابراین در آبیاری این نوع کلم باید دقت کافی شود. این گیاه از رشد خوبی برخوردار است و پس از گذشت 70 تا 80 روز قابل برداشت و استفاده می شود. شته ها و کرم ها آفت های مهم رومانسکو می باشند که با سم پاشی از بین می روند.

بهترین زمان کاشت کلم رومانسکو

کلم رومانسکو از جمله سبزیجات فصل خنک می باشد و بهترین محل برای کشت آن در مناطق سردسیر است. در مناطقی از کشور که دارای آب و هوای معتدل می باشد؛ بهتر است در فصل بهار یا پاییز به پرورش این سبزی خاص و منحصر بفرد اقدام نمایید. همچنین در مناطق گرمسیر، بذر کلم رومانسکو در فصل زمستان کاشته می شود.

نیاز نوری برای کاشت کلم رومانسکو

کلم رومانسکو از جمله سبزیجاتی است که نور متوسط، یکی از فاکتورهای اصلی برای رشد آن می باشد. کلم رومانسکو باید در جایی کاشته شود که نیمه آفتابی است؛ تا کیفیت و باردهی مناسبی داشته باشد. در صورت نوردهی زیاد به گیاه؛ محصول نهایی دارای برگ های خشن و مزه تلخ خواهد بود.

خاک مناسب برای کاشت کلم رومانسکو

کلم رومانسکو از جمله گیاهانی می باشد که توقعات خاکی چندانی نداشته و تقریبا در تمامی خاک ها رشد و پرورش می یابند. اما خاک های عمیق و حاصلخیز از جمله خاک های لوم- شنی مناسب ترین خاک برای کاشت بذر کلم رومانسکو می باشند. همچنین این کلم در خاک های اسیدی رشد خوبی نداشته و بهتر است قبل از کشت، مقداری آهک به بستر کشت اضافه نمایید.

مقدار آبدهی

به آبیاری متوسطی نیاز دارد.کلم رومانسکو از جمله گیاهانی می باشد که نیازمند آبیاری منظم و مکرر تا زمان جوانه زنی بذرها هستند. به طوری که سطح بستر کشت آنها باید همواره مرطوب باشد. از این رو بهتر است گیاه را به صورت روزانه آبیاری نمایید. بعد از گذر از این مرحله هفته ای 1 الی 2 بار آبیاری برای گیاه کافی می باشد.

برداشت کلم رومانسکو

زمان برداشت آن وقتی است غنچه ها باز نشده و هنوز محکم و سخت هستند، ولی نه به سختی و محکمی کلم گل معمولی. در این صورت گل ها و شاخه های گل به رنگ سبز می باشند. موقع برداشت مقداری از دم گل که طول ساقه ی گل ممکن است به 15 سانتیمتر هم برسد، برداشت می شود.

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری کلم رومانسکو نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه