موثرترین روش پرورش و نگهداری از درخت گلابی آنجو

  دوشنبه، 22 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
موثرترین روش پرورش و نگهداری از درخت گلابی آنجو
گلابی آنجو یکی از میوه‌های آبدار و خوش‌مزه می‌باشد که کاشت درخت گلابی آنجو و مراقبت از آن کار سختی نیست و شما به راحتی می‌توانید در حیاط خانه خود با کاشت دانه‌های گلابی آنجو، درخت‌های گلابی آنجو فراوانی داشته باشید و از داشتن میوه‌ی آن در حیاط منزل بهره ببرید. همراه ساعد نیوز باشید.

ایده برای شما هم جالب باشد که بدانید نحوه ی کاشت بذر گلابی آنجو به چه صورت است و چگونه می توان این میوه را کاشت و پرورش داشت.درخت گلابی آنجو مانند سیب جز دسته خزان دار است و از جوانه های گل و میوه که روی شاخه های کوچک است تشکیل می شود.اگر بخواهیم درخت سیب و گلابی آنجو را با هم مقایسه کنیم از لحاظ ظاهری درخت گلابی آنجو به طور برافراشته و به سمت بالا می رود و در مقابل سرما حساس تر است و به دلیل اینکه گلهای گلابی آنجو در فصل بهار کمی زودتر از سیب باز می شود در معرض خطر سرمای بهاره قرار دارند.

پوستر گلابی آنجو

نحوه ی کاشت بذر گلابی آنجو

معمولا از کاشت بذر (و البته کاشت قلمه) برای تولید پایه های بذری و استفاده از آنان در برنامه های پیوند زنی درختان گلابی آنجو استفاده می شود. برای حدود ۱۲ هفته می بایست بذر ها در میان خاک اره و یا پیت موس مرطوب در دمای ۴-۲ درجه قرار بگیرند تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود. بذر ها را می توان در مخلوطی از خاک برگ+شن و در عمق حدود ۱٫۵ سانتیمتری کاشت و در مکانی روشن با دمای حدود ۲۰ درجه قرار داد و زمانی که به ارتفاع ۱۰ سانتیمتری رسیدند نسبت به جابه جایی گیاهان جوان و کاشت در گلدان بزرگتر اقدام کرد. نحوه ی کاشت بذر گلابی آنجو از طریق پیوند نیز امکان پذیر است. از شیوه های مختلفی در پیوند زنی می توان استفاده کرد که معمولی ترین آنان روش پیوند شکمی است که در اواخر تابستان اجرا می شود. روش دیگر پیوند زنی پیوند زبانه ای است که این روش بخصوص در گلابی های آسیایی کاربرد دارد و نتایج خوبی بدست می آید. در روش پیوند زنی پیوندک را از درختانی که خصوصیات مناسبی در کیفیت و کمیت میوه دهی دارند تهیه می کنند، اما پایه را می توان از بین درختان گلابی (که از طریق کاشت بذر و یا قلمه بدست آمده اند) درختان به (برای خاک هایی با زهکش خوب، این پایه موجب پاکوتاه شدن درخت می شود)، پایه زالزالک (برای خاک های شنی و سنگلاخی) انتخاب کرد. در بین گونه های مختلف درختان گلابی آنجو از گونه های متفاوتی با توجه به شرایط محیطی می توان به عنوان پایه استفادهع کرد مثلا پایه های بذری گلابی آنجو مناسب خاک هایی است که بافتی ریز دارند و از نظر زهکش شرایط چندان مناسبی ندارند. P.ussuriensis (گلابی سیبریایی) و P.communis (گلابی اروپایی) نسبت به سرما مقاومت تر از سایر پایه ها هستند بنابراین در مناطقی که احتمال سرمای شدید زسمتانی وجود دارد بیشتر استفاده می شوند. P.pyrifolia (گلابی شنی ژاپنی) و همچنین P.fauriei (گلابی نخودی کره ای) همانند پایه به موجب پاکوتاه شدن و کوتاهی قامت درخت پیوندی می شوند.

نکاتی که در زمان کاشتن نهال گلابی آنجو باید بدانید.

۱. حفر گودال در موقعیت مکانی مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دقت داشته باشید که نور خورشید به صورت مستقیم بر نهل کاشته شده بنابد.

۲. معمولا باغداران در ابتدای فرآیند کاشت کود های دامی پوسیده یا کودهای گیاهی جهت تقویت خاک مورد استفاده قرار می دهند.

۳. به دلیل اینکه نهال ها ظرافت بیشتری دارند باید در مقابل وزش باد شدید و آفات ها از آن محافظت نمایید.

۴. کاشت نهال گلابی آنجو به زهکشی مناسب و خاکی مرطوب نیازدارد.

۵. توجه به زمان کاشت نهال گلابی آنجو نیز نسیار مهم و ضروری است که بهترین زمان زمستان و پاییز می باشد.

شرایط مورد نیاز برای رشد و پرورش

  1. آبیاری سال اول پس از کاشت می بایست آبیاری درخت جوان با نظم و ترتیب و به شکل عمیق انجام شود تا سیستم ریشه به خوبی گسترده و مستقر شود؛ بنابراین در طی فصل رشد هر هفته دو بار می توان نسبت به آبیاری این درختان اقدام کرد. آبیاری درختان بالغ را می توان با فواصل بیشتری انجام داد. آبیاری بیش از اندازه و ماندگاری رطوبت در خاک موجب زرد شدن برگ ها و ریزش آنان و پوسیدگی طوقه این گیاه خواهدشد از طرفی آبیاری نامناسب و کم گیاه نیز موجب خشکی نوک و حاشیه برگ ها، پژمردگی عمومی گیاه، ریزش غنچه ها و عدم شکل گیری میوه و یا ریزش میوه ها در مراحل اولیه رشد می شود.
  2. نور عامل بسیار مهمی در رشد و گلدهی درختان گلابی آنجو است این درختان را باید جایی کاشت که به خوبی در تمام روز از نور مستقیم آفتاب بهره مند باشند. کمبود نور از جمله دلایل عدم شکل گیری جوانه گل و یا ریزش غنچه های گل در این درختان است.
  3. دمادرختان گلابی آنجو در تحمل سرمای زمستان به شکل متفاوتی عمل می کنند به نحوی که گونه های مختلف این درختان سرما را بین ۲۵- الی ۴۰- را می توانند تحمل کنند. جوانه های گلابی آنجو در حدود ۱۵۰۰-۶۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه سانتیگراد نیاز دارند تا در بهار سال بعد بتوانند باز شوند و باردهی داشته باشند. به همین دلیل در مناطق گرمسیری و یا نیمه گرمسیری این گیاه قابل کشت نیست، زیرا به دلیل عدم وجود چنین سرمایی، نیاز سرمایی درختان گلابی آنجو برطرف نمی شود و آن ها قادر به تولید جوانه گل و میوه نخواهند بود. وجود تابستن های گرم و بدون باران در کمترل بیماری آتشک Fire blight که از بیماری های مهم گلابی آنجو است تاثیر مثبت دارد.
  4. خاک درختان گلابی آنجو، خاکی با زهکش مناسب را نیاز دارند و خاک های سنگین و رسی که رطوبت را در خود نگه می دارد برای آنان مناسب نیست. با این وجود در مقایسه با سایر درختان میوه، درختان گلابی آنجو بیش از دیگران شرایط نامساعد زهکش خاک را تحمل می کنند. اما اگر انتظار عملکرد مناسب از این درختان را داریم بهتر است خاکی با زهکش مناسب در اختیار آن قرار دهیم. مثلا زمانی که قصد کاشت درخت گلابی آنجو را در باغ یا باغچه منزلتان دارید بهتر است که تا عمق حدود ۱ متر خاک باغچه را با حدود ۲۰-۱۰٪ شن (ذرات شن ۲-۱ میلیمتر باشد و ماسه بادی برای این کار مناسب نیست) مخلوط کنیم تا زهکش مناسب برای اکثر ریشه های فعالی این گیاه ایجاد می شود. همچنین اگر خاک بسیار شنی و سبک و سنگلاخ است از پایه های زالزالک می توان برای درختان گلابی آنجو استفاده کرد. فاصله مناسب کاشت بر روی پایه های معمولی گلابی آنجو که درختانی با تاج گسترده دارند حدود ۸-۷ متر است و برای درختان پاکوتاه (همانند آن هایی که بر روی پایه به قرار دارند) ۴-۳ متر می باشد.
  5. کود دهی از کود NPK فسفر بالا ۱۰-۵۲-۱۰ در اول دوره کاشت به نسبت ۳ در هزار، از کود NPK کامل ۲۰-۲۰-۲۰ با نسبت ۳ درهزار و در مرحله آخر ۱هفته مانده به چیدن میوه از کود NPK پتاس بالا ۳۶-۱۲-۱۲ یا ۳۰-۵-۱۵ با نسبت ۳ درهزار استفاده کنید.
گلابی آنجو

فواید داشتن درخت گلابی آنجو

  • گلابی آنجو حاوی ویتامین های E و C ، کلسیم، آهن، منیزیم و روی است.
  • چون حاوی ویتامین C در پوست و زیبایی شما تاثیر می گذارد.
  • جویدن دانه های گلابی آنجو در دفع مواد زائد بدن بسیار موثر است.
  • چون گلابی آنجو میوه ای آبدار است خوردن روزی ۱ با ۲ عدد از آن برای افرادی که یبوست دارند مفید است.
  • گلابی آنجو به دلیل داشتن ارسنیک رعشه را درمان می کند.
  • دم کردن برگ گلابی آنجو دارویی شفابخش برای بی خوابی است که اعصاب را آرام سردردهای میگرنی را درمان می کند.

نتیجه گیری و جمع بندی کاشت درخت گلابی آنجو :

کاشت درخت گلابی آنجو ؛ و مراقبت از آن بسیار آسان بوده و به همین دلیل افراد بیشتری به کاشت نهال گلابی آنجو علاقه نشان می دهند. تنها نکته مهم در این خصوص، توجه به مواردی است که هنگام کاشت و رشد درخت اهمیت دارند. به عنوان مثال هرس کردن به موقع شاخه های اضافی به منظور رشد بهینه و افزایش کیفیت محصول از جمله این موارد مهم است. با رعایت نکاتی مانند میزان آبیاری، نور کافی، خاک مناسب، اطلاع از نیاز سرمایی و… نهال شما به یک درخت پربازده و قوی تبدیل خواهد شد.

پوستر گلابی آنجو
امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری پرورش گیاه گلابی آنجو نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (69 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (23 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس