موثرترین روش پرورش و نگهداری از گلابی سیبری

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
موثرترین روش پرورش و نگهداری از گلابی سیبری
گلابی سیبری، میوه‌ ای که به رغم خواص گوناگون و طعم خوبی که دارد توانسته به یکی از میوه‌های محبوب در سبد میوه خانه‌ها تبدیل شود. این میوه در گذشته بومی شرق اروپا و غرب آسیا بوده و حالا نهال‌ های آن در اغلب نقاط دنیا قابلیت کاشت دارد.از طرفی شرایط نگهداری و مراقبت از آن برای باغبانان در مقابل بسیاری از درختان میوه دیگر خیلی سخت نبوده است.

گلابی یکی از میوه های آبدار و خوش مزه می باشد که کاشت درخت گلابی و مراقبت از آن کار سختی نیست و شما به راحتی می توانید در حیاط خانه خود با کاشت دانه های گلابی، درخت های گلابی فراوانی داشته باشید و از داشتن میوه ی آن در حیاط منزل بهره ببرید و همچنین این درخت دارای گل های سفیدی است که هم زمان با برگ هایش می روید و جلوه ای زیبا به حیاط یا باغ شما می بخشد. اگر علاقه مند به کاشت درخت گلابی و داشتن میوه های خوش طعم آن هستید در ادامه ی این مطلب همراه ساعد نیوز باشید.

پوستردرخت گلابی سیبری

نحوه ی کاشت درخت گلابی سیبری به روش بذر

روش های مختلفی برای کاشت درخت گلابی و پرورش گیاه آن وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از روش کاشت بذر، پیوند گیاه. که در ادامه ی این مطلب توضیحات بیشتری درباره ی آن داده شده است. برای کاشت درخت گلابی به روش بذر ابتدا دانه های میوه گلابی را در اوایل بهمن ماه از میوه ی آن جدا کنید و آن ها در یک ظرف آب بریزید. هر کدام از دانه ها که روی سطح آب شناور شد، از ظرف خارج کنید و بقیه ی دانه ها را تمام شب در آب قرار دهید. یک پلاستیک کود گیاهی مرطوب تهیه کنید. این کود باید آب و رطوبت را در خود حفظ کند و باعث جوانه زدن دانه شود. سپس حداقل ۴ دانه ی گلابی را در عمق ۵ الی ۸ سانتی متری از خاک بکارید. هرچه تعداد بیشتری دانه گلابی در خاک بکارید، شانس بیشتری یرای جوانه زدن وجود خواهد داشت. سپس کیسه ای که خاک و دانه های گلابی را در آن قرار داده اید، به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز در کشوی فریزر قرار دهید. این کار باعث خنک شدن و آماده سازی دانه ها برای جوانه زدن می شود. خاک داخل پلاستیک باید همواره مرطوب باشد، بدین منظور هر دو هفته یکبار باید به آن سر بزنید که اگر خشک شده بود روی آن آب اسپری کنید. پس از سه ماه پلاستیک را از فریزر بیرون آورده. حالا پوسته ی خارجی دانه های گلابی سفت شده است پس باید آن ها را قبل از کاشتن در خاک به مدت دو روز در آب گرم قرار دهید. سپس یک گلدان انتخاب کنید و داخل آن را از خاک مرطوب داخل کیسه پر کنید و هر چهار دانه را در چهار طرف گلدان در عمق ۱۳ میلی متری خاک قرار دهید و در طی دو هفته به اندازه ای که خاک فقط مرطوب باشد به آن آب بدهید و می توانید کنار هر دانه را با خلال دندان علامت گذاری کنید تا دانه را گم نکنید. گلدان خود را در جای گرم و نورانی قرار دهید. به این توجه داشته باشید که هرچه نور بیشتری به خاک بخورد، خاک نیازمند آبیاری بیشتری می باشد. تا زمانی که از هر نهال گیاه ۴ برگ به طور کامل رشد کند باید صبر کنید و به این نکته در کاشت درخت گلابی توجه کنید، برگ های اولیه ای که می روید برگ های صحیحی نیستند زیرا شباهتی به برگ های درخت گلابی ندارند اما پس از رشد برگ ها، نهال ها آماده انتقال هستند. هر نهال را در گلدان جداگانه ای بکارید و توجه داشته باشید که هنگام انتقال نهال ها، ریشه ی آن آسیب نبیند. در این زمان شما می توانید نهال ها را در صورتی که آفتاب شدیدی بیرون نباشد، خارج از خانه و در محیط بیرون قرار دهید. از اوایل اردیبهشت تا تیر ماه شما باید نهال های خود را در خاک روی زمین بکارید زیرا زمان رشد ریشه فرا رسیده است. جایی را انتخاب کنید که دارای خاک مرطوب و اینکه روزی ۶ ساعت آفتاب بگیرد. در این شرایط گلابی های شما خیلی خوب رشد می کنند. برای امتحان خاک با زهکشی مناسب، گودالی به عمق و پهنای ۰٫۳ متر انتخاب کنید و داخل آن را از آب پر کنید. بعد هر یک ساعت یکبار به آن سر بزنید، اگر خاک به اندازه ی ۲٫۵ تا ۷٫۵ سانتی متر آب را در خود جذب کرده بود در نتیجه خاک زهکشی مناسب دارد. نهال ها را در فاصله ی ۶ تا ۷٫۵ متر از هم بکارید. برای کاشت نهال باید گودالی ۷٫۵ متر عمیق تر و پهن تر از ریشه ی آن بکارییم. نیازی به اضافه کردن کود نیست اما به دلخواه خودتان می توانید مقداری کمپوست را با خاک مرطوب مخلوط کنید و پای گیاه بریزید. برای یکسال، هفته ای یکبار به گیاه آب بدهید اما در فصل های گرم سال، بیشتر از سه بار نیاز به آب هست. یکبار در سال کود دادن به گیاه کافی است. اگر در یک فصل درخت بیشتر از ۰٫۳ متر رشد کرد، در فصل بعد کود کمتری به آن بزنید.

کاشت درخت گلابی سیبری به روش پیوندزنی

متداول ترین روش تولید درخت گلابی سیبری پیوندزنی میباشد. شیوه های مختلفی در پیونرزنی وجود دارد که رایج ترین آن ها پیوندزنی شکمی می باشد که در اواخر تابستان انجام می شود. روش دیگر پیوندزنی زبانه ای است که بسیار نتایج خوبی بدست می دهد. برای پیوند نهال جوان معمولا از پیوند شکمی از انواع پیوند درختان میوه و گاهی اسکنه استفاده می شود ولیکن برای جوان نمودن درختان پیر، پیوند شکافی انتهایی یا تاجی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • انواع پایه: در پیوند گلابی سیبری از انواع پایه های بذری گلابی سیبری و پایه به، ازگیل (معمولی و ژاپنی) و زالزالک استفاده می شود.
  • پایه بذری: همان پایه نرک است که به آن اشاره شد و می توان آن را مهمترین و بهترین پایه گلابی سیبری دانست و علت این موضوع در آن است که ریشه ی اصلی بسیار طویل بوده و قادر است در اعماق زمین تا محلی که رطوبت وجود دارد رشد کند لذا به درخت، رشد، استقامت و استواری خوبی را می بخشد به طوری که درخت در تمام طول عمر خود نیازی به قیم نخواهد داشت.

گلابی

اگر بذر گلابی سیبری در خزانه کاشته شود باید حتما محل آن را دو یا سه مرتبه تغییر داد زیرا به علت داشتن ریشه ی اصلی طویل و طبیعتا نداشتن ریشه ی فرعی، گرفتن نهال جا به جا شده در محل اصلی پس از سه الی چهار سال امری بسیار دشوار است در صورتی که اگر در سن کم و در محل نهال، جا به جا شود رشد ریشه ی اصلی قطع شده و در نمو خود راکد می ماند که در عوض این موضوع، ریشه های فرعی زیادی ظاهر می گردد. در هر صورت درخت گلابی سیبری بهترین پایه برای انواع گلابی سیبری می باشد، یعنی نوع مرغوب گلابی سیبری که روی پایه گلابی سیبری پیوند می گیرد، بسیار قوی تر و پر محصول تر می باشد به شرط آنکه در خاک مناسب و قوی کاشته شود. در درخت گلابی سیبری، رشد و نمو پیوندی که روی پایه گلابی سیبری بذری قرار گرفته در چند سال اول بسیار کند بوده ولیکن از سال سوم به بعد نمو آن بیشتر شده به طوری که این نمو، تا سن بیست سالگی ادامه خواهد داشت. جوش خوردن پیوند انواع گلابی سیبری با یکدیگر همیشه کامل است و به عبارت دیگر تمایل ذاتی بین انواع گلابی سیبری زیاد است و به همین دلیل دوام چنین درخت پیوندی نیز زیاد می باشد.

مراقبت های لازم از درخت گلابی سیبری

از لحاظ شرایط نگهداری، کاشت درخت میوه گلابی سیبری با پرورش درخت سیب تفاوت بسیاری دارد و در مقایسه نمودن این دو می توان گفت که کشت گلابی سیبری محدودتر است و علت این محدودیت آن است که برخلاف سیب که وجود پایه های متعدد، امکان پرورش آن را در همه نقاط و در هر نوع آب و هوایی میسر ساخته است لذا این امکان برای درخت گلابی سیبری وجود نداشته و تنها یک یا دو پایه از آن برای انتخاب بیشتر موجود نمی باشد. چند نکته برای مراقبت از درخت گلابی سیبری وجود دارد که در ادامه ی مطلب به آن اشاره شده است.

  • آبیاری: درخت گلابی سیبری زیاد به آبیاری نیاز ندارد و در سال اول رشد، هفته ای دو بار برای آبیاری کافی می باشد. اما در فصل هایی مثل تابستان، نیاز به آبیاری منظم و خوبی دارد. اما آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن برگ ها و پژمردگی گیاه می شود.
  • نور: نور عامل مهمی برای رشد درخت گلابی سیبری و گل دهی و میوه دهی آن می باشد. عدم بهره مندی از نور باعث می شود میوه ی گیاه شیرین نشود و خوب نرسد.
  • خاک: خاک درخت گلابی سیبری باید زهکشی خوبی داشته باشد این یکی از عوامل مهم در رشد گیاه می باشد. باید خاک این گیاه سبک و رطوبت را زیاد در خود نگه ندارد. اگر خاک باغچه تان خیلی شنی و سبک بود می توانید از پایه های زالزالک اتفاده کنید. فاصله کاشت درختان معمولی از هم حدود ۷ تا ۸ متر و برای درختان پا کوتاه ۳تا ۴ متر می باشد.
  • کوددهی: از کود NPK فسفر بالا ۱۰-۵۲-۱۰ در اول دوره کاشت به نسبت ۳ در هزار، از کود NPK کامل ۲۰-۲۰-۲۰ با نسبت ۳ درهزار و در مرحله آخر ۱هفته مانده به چیدن میوه از کود NPK پتاس بالا ۳۶-۱۲-۱۲ یا ۳۰-۵-۱۵ با نسبت ۳ درهزار استفاده کنید.

کود های سُنبله

برای افزایش رشد درخت گلابی سیبری جدید شما خوب هستند. سنبله به آرامی کودی آزاد می کند که به طور ویژه برای درختان میوه فرموله شده است. تعداد و اندازه گلابی ها به مسائلی وابسته است. گاهی اوقات طبیعت شکوفه های زیادی را از طریق گرده افشانی ایجاد می کند. گاهی تعدادی از شکوفه ها دچار سرمازدگی می شوند. ممکن است در یک سال خوب، تعداد گلابی ها زیاد ولی اندازه آنها کوچک باشد. پرورش دهندگان می توانند برای حل این موضوع تعدادی گلابی سیبری نارس را در اوایل فصل حذف کنند. آیا شما هم باید این کار را بکنید؟ مسلماً در چند سال اول پرورش تان نه، زیرا تجربه کافی برای قضاوت در مورد اینکه آیا بچه گلابی سیبری بیش از حد روی درخت وجود دارد، ندارید. اما توصیه می کنیم هر گلابی سیبری که توسط حشرات آسیب دیده است را جدا کنید تا شرایط را برای رشد بیشتر گلابی های سالم مهیا کنید. هر بهار قبل ازشکوفه زنی جوانه ها، اسپری خفتگی به درخت میوه بزنید تا انواع حشرات را از بین ببرد.
درخت گلابی سیبری و میوه آن نسبت به سایر درختان میوه کمتر مستعد ابتلا به حشرات و بیماری ها است. اگر از اسپری حشره یا آفت کش استفاده می کنید، توصیه می کنیم راهنمایی های روی برچسب را با دقت مطالعه کنید و هنگام سم پاشی از لباس محافظ و ماسک استفاده کنید.

فواید داشتن درخت گلابی سیبری

  • گلابی حاوی ویتامین های E و C ، کلسیم، آهن، منیزیم و روی است.
  • چون حاوی ویتامین C در پوست و زیبایی شما تاثیر می گذارد.
  • جویدن دانه های گلابی در دفع مواد زائد بدن بسیار موثر است.
  • چون گلابی میوه ای آبدار است خوردن روزی ۱ با ۲ عدد از آن برای افرادی که یبوست دارند مفید است.
  • گلابی به دلیل داشتن ارسنیک رعشه را درمان می کند.
  • دم کردن برگ گلابی دارویی شفابخش برای بی خوابی است که اعصاب را آرام سردردهای میگرنی را درمان می کند.

در این نوشته هرآنچه باعث داشتن درخت با محصول خوب و با کیفیت و نکات مفید و ارزشمندی درباره ی کاشت درخت گلابی سیبری و نگهداری از آن به شما ارائه شد. پس از کاشت درخت گلابی سیبری جدید توصیه می شود درخت را در سال اول زندگی به چوب حایل کنید. باد های قوی می تواند نهال جوان شما را خم کنند و باعث شوند تنه با زاویه رشد کند. هم چنین می توانند درخت را تاب دهند و به ریشه ها آسیب بزند.

پوستردرخت گلابی سیبری

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری پرورش درخت گلابی سیبری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (360 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (132 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (48 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (26 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس