موثرترین روش پرورش و نگهداری از درخت گیلاس تکدانه سیاه

  شنبه، 27 فروردین 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
موثرترین روش پرورش و نگهداری از درخت گیلاس تکدانه سیاه
گیلاس یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه هاست. این میوه شیرین و آبدار، کوچک و در رنگ هایی از زرد تا سرخ مایل به سیاه است. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور آن را گوشت پوشانده است. فصل گیلاس اوایل تیر و اواخر اردیبهشت است. ارتفاع درخت گیلاس بین 6 تا 9 متر است.

کاشت درخت گیلاس تکدانه سیاه چگونه است

به منظور کاشت نهال گیلاس تکدانه سیاه؛ لازم است تا در ابتدا شرایط محیطی مناسبی فراهم شود. اولین قدم برای کاشت نهال گیلاس تکدانه سیاه، انتخاب یک مکان مناسب با فضای کافی برای کشت است. همچنین لازم است تا خاک منطقه از نظر دارا بودن مواد مغذی مورد آزمایش قرار گیرند. این امر سبب می شود تا در صورت کمبود هر یک از مواد مغذی، نسبت به تامین آن اقدام گردد. پس از آن، زهکشی مناسب خاک مسئله ای است که باید به آن توجه شود. دریافت نور کافی نیز به رشد بهتر گیاه کمک خواهد کرد؛ بنابراین شرایط منطقه از نظر نور دهی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

پوستردرخت گیلاس تکدانه سیاه

فاصله ی کاشت درخت گیلاس تکدانه سیاه چقدر است؟

از آنجایی که درختان گیلاس تکدانه سیاه برای رشد به نوردهی مناسب و فضای کافی احتیاج دارند، ایجاد یک فاصله مناسب که بتواند به این نیازهای گیاه پاسخ دهد ضروری خواهد بود. برای درختان کوچک، کاشت درختان گیلاس تکدانه سیاه در فاصله 4 متری قابل قبول خواهد بود. اما در مورد درختان بالغ احتمالا به فاصله ای بین 30 تا 40 فوت یعنی معادل 9 تا 12 متر نیاز خواهد بود تا درخت بتواند به خوبی از نور و هوای اطراف خود بهره مند شود.

فصل مناسب کاشت نهال گیلاس تکدانه سیاه چه فصلی است:

یکی از نکات بسیار مهم در پروسه کاشت نهال گیلاس تکدانه سیاه، زمان و فصل مناسب جهت کاشت آن است. این که نهال در چه فصلی کشت شود، تا حد زیادی وابسته به عوامل مختلف از جمله سن نهال، نوع نهال، سلامت ریشه آن و… است. با این وجود بسیاری از افراد بر این باورند که فصل پاییز بهترین فصل جهت کشت گیلاس تکدانه سیاه است. با توجه به این که درخت گیلاس تکدانه سیاه، جزو درختان حساس به کم آبی محسوب می شود، کشت نهال آن در بهار توصیه نمی شود. چنانچه کشت در فصل پاییز انجام شود، ریشه به خوبی توسعه یافته و در زمستان نیز می تواند مقاومت کافی در برابر سرما را داشته باشد.

آیا کاشت پرورش درخت گیلاس تکدانه سیاه در باغچه ممکن است:

درخت های گیلاس تکدانه سیاه کوچک قابلیت کاشت در باغچه را فراهم می کنند. این درختان تقریبا احتیاج به فضایی در حدود 4 متر از هر طرف دارند؛ بنابراین می توان آن ها را در باغچه کشت کرد. بهترین شیوه کاشت گیلاس تکدانه سیاه در باغچه، استفاده از نهال است که میتوان با رعایت اصول ذکر شده میتوان بهترین درخت گیلاس تکدانه سیاه به ارمغان آورد.

شرایط نگهداری از درخت گیلاس تکدانه سیاه

گیلاس از تیره گلسرخیان و بومی مناطق جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی است. گیلاس تکدانه سیاه احتمالا از منطقه ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشاء گرفته است. برخی از ارقام گیلاس تکدانه سیاه خودناسازگار و دگر ناسازگار هستند و نیاز به ارقام گرده دهنده دارند. برای این منظور از از ارقام گرده دهنده به نسبت ۱ به ۹ و حتی نصف به نصف استفاده می شود. گیلاس Prunus avium به خانواده Rosaceae تعلق دارد. گیلاس تکدانه سیاه نیز مانند درخت هلو و گوجه دارای شاخه های کاذب میباشد که هنگام هرس باید حذف شوند. زیرا شاخه های کاذب یا شیفون فقط حاوی جوانه های زایشی بوده و در نوک شاخه جوانه رویشی دارند. برای کاشت گیلاس تکدانه سیاه، فضای کافی را لحاظ کنید. به طور کلی ۴ متر فضا بین درختان کوچک گیلاس تکدانه سیاه باید برقرار باشد. اگر اندازه درخت گیلاس شما نرمال است، باید بین درختان دو برابر فاصله اعمال کنید. برای کاشت درخت گیلاس، از خاک با مواد مغذی فراوان و کیفیت عالی استفاده کنید. عمق گودال از اندازه توده ریشه درخت بیشتر نباشد. در ادامه با شرایط کاشت و نگهداری از گیلاس تکدانه سیاه آشنا میشوید.

خاک مناسب برای کاشت گیلاس تکدانه سیاه

ریشه های درخت گیلاس تکدانه سیاه سطحی و کم عمق است. برای کاشت درخت گیلاس نیاز به خاک خوب تا عمق ۱٫۵ متری دارید. بهترین نوع خاک، خاک لومی شنی است. چون شن زهکشی بسیار خوبی دارد. زهکشی برای درخت گیلاس تکدانه سیاه اهمیت زیادی دارد. چون این درخت رطوبت زیاد را تحمل نمی کند. محل کشت آن نباید اسیدی باشد. بلکه باید قلیایی باشد. قلیایی و اسیدی کردن بیش از اندازه خاک موجب آسیب به گیلاس تکدانه سیاه می شود.

پوستردرخت گیلاس تکدانه سیاه

زمان کود دهی درخت گیلاس تکدانه سیاه

زمانی که درخت گیلاس تکدانه سیاه شما میوه تولید کرد، تا زمان برداشت میوه ها صبر کنید و سپس به درخت خود کود بدهید. با انجام کود دهی صحیح میتوانید از آفت های موجود برای درخت گیلاس تکدانه ی سیاه محصول خود را با کیفیت مناسب وبه بهترین شیوه می توانید به ارمغان آورید و لذت ببرید.

آب و هوا درخت گیلاس تکدانه سیاه

گیلاس تکدانه سیاه آب و هوای گرم و بدون بارندگی را در فصل رشد و اواخر فصل برداشت می پسندد و به سرمای مناسب در دوره استراحت نیاز دارد. نیاز سرمایی گیلاس حدود 900 تا 1800 دمای زیر 5 تا 7 درجه است. نور مستقیم خورشید حداقل 6 تا 8 ساعت برای این درختان ضروری است. در واقع نور آفتاب باعث شیرین شدن میوه های گیلاس تکدانه سیاه می شود.

دمای مناسب برای کاشت درخت گیلاس تکدانه سیاه

تحمل سرمای درختان گیلاس تکدانه سیاه در برابر سرمای زمستان حدود 25- درجه سانتیگراد است و برای اینکه نیاز سرمایی این گیاه برطرف شود و بتواند به فعالیت گلدهی خود ادامه دهد می بایست در حدود 500-1200 ساعت را در طی زمستان حتما در دمای زیر 7 درجه بگذارند. به همین دلیل کاشت این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یا امکان پذیر نیست و یا نتیجه خوبی در میوه دهی نخواهد داشت. زیرا در چنین مکان هایی نیاز سرمایی این درختان برطرف نمی شود.

آبیاری درخت گیلاس تکدانه سیاه

بارندگی در طول زمستان برای این درخت بسیار عالی است، بالعکس، باریدن باران در تابستان و در زمان برداشت برای آن مضر است، زیرا گیلاس تکدانه سیاه گوشتی نرم دارد و احتمال دارد در اثر قطرات باران بترکند. از طرفی خشکی هم برای این درخت مضر است و خشکی خاک در تابستان می تواند به کاهش محصول دهی منجر شود. بنابراین در طول تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه نیاز به آبیاری دارد، نیاز درختان بالغ و بزرگتر به آب کمتر است و می توان آن ها را یک بار در هفته آبیاری کرد.

تکثیر درخت گیلاس تکدانه سیاه

درختِ گیلاس تکدانه سیاه از دانه اش رشد می کند. یعنی با همان هسته ی گیلاس تکدانه سیاه رشد می کند. اگر تعدادی از این دانه ها را در باغ بکارید، سال بعد نهال های کوچکی از این گیاه را مشاهده می کنید؛ اما امروزه بسیاری از مردم این نهال ها را به صورت آماده از گلخانه ها تهیه می کنند. آن ها 10 تا 20 سانتیمتر ارتفاع دارند و چند سال طول می کشد تا بار بدهند. شما می توانید شاخه های گیلاس تکدانه سیاه را به درختان میوه دیگر پیوند بزنید. نهال گیلاس تکدانه سیاه را در فصل بهار یا تابستان به باغ یا باغچه خود منتقل کنید. به احتمال زیاد ظرف یا گلدان نهالی که خریداری کرده اید از جنس تجزیه پذیر است و در خاک مرطوب به سرعت شکسته و تجزیه می شود و به ریشه ها اجازه می دهد که به راحتی از آن عبور کرده و در خاک گسترش یابند. اما اگر این گونه نبود و گلدان نهالتان از جنس پلاستیک و ماده ای دیگر بود، نیاز است که آن را از گلدان خارج کنید و سپس آن ها را در خاک بکارید. حالا گودالی در خاک حفر کنید که سه برابر اندازه ریشه نهالتان عمق و پهنا داشته باشد؛ سپس مقدار زیادی کود یا کمپوست غنی به همراه خاک تازه درون آن بریزید. اگر گلدانتان تجزیه پذیر (از جنس تورب یا زغال گیاهی است) شکست هایی را در آن ایجاد کنید تا به سرعت تجزیه شوند؛ سپس نهالتان را تا جایی که قبلاً درون خاک قرار داشته است، در خاک بگذارید (آن را عمیق تر نکارید)، حالا اطراف ریشه ها را با مخلوطی از خاک و کود گیاهی یا کمپوست پر کنید. خاک را در اطراف درختتان فشار داده و سفت کنید. اگر در منطقه تان وزش باد زیاد است، در سال های اول زندگی نهال آن را به یک تیر چوبی عمودی ببندید تا صاف بماند و در اثر وزش باد آسیب نبیند. به گیاهتان به خوبی و عمیقاً آب بدهید. آبیاری عمقی را مکرراً انجام دهید تا به ریشه های جدید اجازه رشد و گسترش دهید.

تکثیر درخت گیلاس تکدانه سیاه بوسیله پیوند زدن

انواع مختلفی از پیوند وجود دارد که نوع مورد استفاده آن بستگی به اندازه تنه درخت دارد و بهترین زمان پیوند حدوداٌ اوایل فروردین می باشد اگر تنه درخت شما به اندازه ضخامت یک مداد باشد می توانید از پیوند زبانه ای و اگر ضخامت تنه به اندازه 6 سانتیمتر استفاده کنید. با این روش میتوانید درخت گیلاس تکدانه سیاه تکدانه سیاه را پیوند بزنید.

پیوند جوانه درخت گیلاس تکدانه سیاه

برای پیوند جوانه گیلاس تکدانه سیاه در اواخر بهار یا اوایل تابستان که بهترین زمان برای پیوند جوانه است شاخه ای که رشد کافی کرده است و سالم و بدون هرگونه بیماری ست انتخاب کنید شاخه ای که ضخامت آن حدود یک و نیم سانتیمتر باشد و سبز و جوانه آن قابل مشاهده باشد. با استفاده از یک چاقوی تیز بدون این که جوانه را زخمی کنید از شاخه جدا کنید. سپس برگ های ساقه را با چاقوی تیز از وسط دمبرگ هرس کنید شیاری به طول 12 سانتیمتر روی شاخه ای که می خواهید روی آن پیوند بزنید ایجاد کنید مجددا ٌ شیاری به طول 5 سانتیمتر به صورت افقی در بالای شیار ایجاد کنید. به آرامی به کمک یک چاقویی که زیاد تیز نباشد پوسته را به آرامی باز کنید جوانه پوست باز شده را ببرید و زیر آن را یک برش یک سانتیمتری بزنید و جوانه پیوندک را روی آن بچسبانید سپس بالا و پایین آن را با چسب نواری پیوند بچسبانید.تا در جای خود محکم شود.

تکثیر درخت گیلاس تکدانه سیاه با قلمه

برای تکثیر درخت گیلاس تکدانه سیاه با قلمه، ابتدا قلمه ها را در آب ریشه دار کنید.ته ظرفی را سوراخ کنید و درون آن به اندازه 10 سانتیمتر خاک رس با مخلوطی از نیمی خزه اسفاگنوم با پیت ماس ونصفی پرلیت بریزید. ساقه ای انتخاب کنید که دارای 2-4 برگ حاوی جوانه باشد. قلمه ای به اندازه 10-15 سانتیمتر از قسمت بالای جوانه قطع کنید. همه برگ ها را تا 4 سانتیمتر از انتهای قلمه جدا کنید. دو برش عمودی به اندازه 3 سانتیمتری در دو طرف ساقه بزنید. انتهای قلمه را حدود 3 سانتیمتر داخل هورمون ریشه زایی بزنید و هورمون اضافی را تکان دهید. با انگشت سوراخی در خاکی ایجاد کنید سپس قلمه را داخل آن قرار دهید و خاک دور آن را محکم کنید سپس آبیاری کنید تا کاملا ٌ مرطوب شود. ظرف دارای قلمه را در محلی تاریک با دمای حدود 15 درجه سانتیگراد قرار دهید و رطوبت آن را همیشه تامین کنید می توانید حداقل روزی دوبار با اسپری آن را مرطوب کنید. بعد از حدود دو تا سه هفته قلمه را با ملایمت بیرون بکشید اگر مقاومت کرد یعنی ریشه زده است و می توانید آن را به گلدانی با ضخامت 10 سانتیمتر خاک منقل کنید و کم کم ساعت های در معرض قرار گرفتن شرایط هوا و دمایی طبیعی را افزایش دهید تا به دمای بیرون عادت کند اما از قرار دادن در معرض مستقیم نور آفتاب تا چند هفته خودداری کنید.

هرس کردن درخت گیلاس تکدانه سیاه

مانند گیاهان دیگر، هرس کردن به تضمین سلامتی درخت گیلاس تکدانه سیاه کمک می کند. این کار باید در اوایل بهار صورت بگیرد یعنی قبل از اینکه رشد درخت در سال جدید شروع شود.درخت تان را به صورت سلانه هرس کنید. شاخه های مرده و یا ناسالم را از درخت جدا کنید. نواحی بیش از حد پر شاخه درخت را نیز هرس کنید؛ این کار موجب می شود تا هوا و نور خورشید به همه قسمت های درخت برسد و در نتیجه سلامت عمومی درختتان را تضمین می کند. همچنین می توانید برای شکل دهی به شاخه های درخت از هرس کردن استفاده کنید. هرس سالانه درخت تان را کوچکتر و کنترل پذیر تر می کند.

پوستردرخت گیلاس تکدانه سیاه

مراقبت های لازم از آفات درختان گیلاس تکدانه سیاه چگونه است؟

شپشک های گیاهی، لارو حشرات چوبخوار، مگس گیلاس تکدانه سیاه و کنه تار عنکبوتی از جمله آفات گیلاس تکدانه سیاه هستند. شاید بتوان مهمترین قسمت از پرورش درختان را مراقبت از آن ها در برابر انواع بیماری و آفات دانست. عدم مراقبت از درخت می تواند صدمات جبران ناپذیری را به آن وارد کند. در مورد کاشت درخت گیلاس تکدانه سیاه، نیز این آفات و بیماری ها همواره باید مورد توجه قرار گیرد. مهمترین آفات پس از کاشت درخت گیلاس، شته ها هستند که مستقیما به میوه حمله می کنند و تا حد زیادی کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار می دهند. کرم سر بزرگ نیز از دیگر آفات درخت گیلاس تکدانه سیاه، است که معمولا در زمان خشکسالی و کم آبی درختان به آن ها حمله می کند. بیماری های قارچی و باکتریایی نیز می توانند دردسرهایی برای درختان گیلاس تکدانه سیاه به وجود آورند. بنابراین سم پاشی به موقع و مراقبت های صحیح از درخت می تواند آن را از گزند آفات و بیماری ها مصون کند.

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری درخت گیلاس تکدانه سیاه نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (340 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (290 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (117 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (23 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شب عروسی دختر رهبر معظم انقلاب که شام برای مهمانان نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس