ساعدنیوز
ساعدنیوز

موثرترین روش پرورش و نگهداری از پیاز گل

  پنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 17 دقیقه
موثرترین روش پرورش و نگهداری از پیاز گل
پیاز گل یا سوخ در واقع یک اندام ذخیره‌سازی برای گیاه است. تمام غذایی که گیاه لازم دارد به صورت فشرده در این اندام پیاز شکل ذخیره شده است و پیاز‌ها اندامی گوشتی هستند که برگ و گل می‌دهند. همراه ساعد نیوز باشید.

پیاز ها به سه گروه تقسیم می شوند: ریزوم ها، کورم ها و تجه، که هر سه آن ها در زیر زمین هستند و گیاه از آن ها رشد میکند، اما در هر صورت تفاوت هایی با هم دارند. کورم ها لایه دار نیستند مانند گیاه تارو. ریزوم ها به صورت افقی در زیر خاک رشد می کنند مانند زردچوبه. تجه ها چیزی شبیه به چشم دارد که می تواند جوانه بزند یا ریشه بدهد مانند سیب زمینی و تربچه.

گل و پیاز

انواع پیاز ها

کاشت گل های پیازی به خصوص در فصل بهار و آغاز سال جدید کاری است که هیچ باغبانی از آن غافل نمیشود. معمولا پیازهای بهاره در تابستان گل میدهند و رنگ و زیبایی را به باغچه و حیاط خانه میاورند. هر چند مراحل کاشت پیاز گل بسیار ساده است، اما رعایت برخی نکات شما را مطمئن میکند که باغچه پر گل و زیبایی خواهید داشت. همچنین انتخاب و استفاده از ابزارالات باغبانی مناسب در انجام درست این کار به شما کمک بسیاری می کند. پیاز گل به دو دسته عمده تقسیم می شوند: پیاز های بهاره و تابستانه

  • پیاز بهاره: این دسته که به پیاز های سخت نیز معروفند در پاییز کشته می شوند، در زمستان داخل زمین می مانند و در بهار گل می دهند. برخی از انواع معروف این دسته عبارتند از لاله، زنبق، نرگس، سنبل و زعفران.این پیاز ها به چند هفته هوای سرد نیاز دارند تا بتوانند از خواب بیدار شوند و با تمام انرژی گل بدهند.
  • پیاز تابستانه: این دسته که به پیاز های حساس نیز معروفند در بهار کاشته می شوند و در تابستان گل یا برگ می دهند. گلایل، سوسن و کالادیوم از گل های معروف این دسته هستند.بعضی از اعضای این دسته ممکن است اواخر تابستان یا حتی دیرتر گل بدهند مانند کوکب. پیاز های تابستانه طاقت سرما را ندارند و باید تنها زمانی کاشته شوند که هوا گرم است و احتمال سرمازدگی وجود ندارد.

کاشت پیاز گل

هر پیازی برای کاشت در باغچه مناسب نیست؛ باید پیازهای گل با کیفیت را برای کاشت انتخاب کنید، پیازهایی که هم گوشتی باشند و هم سفت و سنگین برای کاشت بهترین انتخاب هستند؛ از پیاز گل نرم و له شده دوری کنید. در انتخاب پیاز گل این نکته را به خاطر داشته باشید که هر چه بزرگتر باشد، بهتر است. هر چه پیاز گل درشت تر و قوی تر باشد گلی که سبز خواهد شد بلندتر و نیرومند تر خواهد بود. اگر دوست دارید باغچه ای زیبا داشته باشید پیازهای گل را هوشمندانه انتخاب کنید. برای به دست آوردن مطلوب ترین حالت گل دهی مهم است که پیاز گل را در زمان درست و در مکان درست بکارید.

  • پیاز هایی که در اواسط دی تا اوایل بهار گل می دهند را باید در بازه زمانی شهریور تا اوایل آبان کاشت و پیاز هایی که دیرتر و در بازه فروردین تا اردیبهشت شکوفا می شود را باید بین اواخر مهر تا اوایل آذر کاشت.
  • قانون عمومی برای تشخیص عمق لازم این است که عمق خاک باید حداقل دو برابر اندازه پیاز باشد و البته کمتر از پنج سانت هم نباشد. اگر پیاز در عمق کمی کاشته شود ریشه های ضعیفی خواهد داشت و به طبع آن گیاه ضعیفی از آن رشد می کند. از سوی دیگر عمق بیش از حد نیز می تواند باعث پوسیدگی ریشه یا تاخیر در رشد آن شود.

روش های کاشت پیاز گل

در حقیقت روش صحیح کاشت پیاز گل کاملا واضح است. پیاز را طوری در گودال قرار دهید که سمت جوانه ها رو به بالا قرار بگیرد. بیشتر پیازهای گل یک سر وته مشخص دارند، و این قانون ساده کاشت گل ها را آسان میکند. اگر پیاز گل شما قسمت بالایی را ندارد، آنها را طوری در خاک قرار دهید که سمت ریشه رو به پایین قرار بگیرد. چند تکنیک مختلف برای کاشت پیاز گل ها وجود دارد.

  • پیاز ها را با فاصله ای برابر در محل مناسب بکارید. بهتر است قبل از کاشتن این پیاز ها محاسبات لازم را انجام دهید تا در انتها با فضای خالی ناخواسته روبرو نشوید.
  • اگر می خواهید نمای پیاز های کاشته شده در زمان گل دهی ظاهری طبیعی داشته باشد می توانید آن ها را به صورت نامنظم پخش کنید و هرجا که فرود آمد آن ها را بکارید.
  • می توان پیاز ها را در بین چمن ها کاشت. برای این کار تکه ای از چمن را بردارید، پیاز را بکارید و دوباره با چمن روی آن را بپوشانید. بعد از چند روز پیاز های شما در بین چمن ها پنهان می شود و در زمان گل دادن خود را نمایان می کند.
  • کاشت لایه ای نیز روشی جالب است. در این روش شما باید گیاهانی که دیرتر گل می دهند را در قسمت عمیق تر زمین و گیاهانی که زودتر گل می دهند را در بالاتر بکارید. این روش زمانی کارایی دارد که پیاز را در مستقیما در خاک یا گلدان بکارید.

چگونه بهترین عمق را برای کاشت پیاز گیاه تشخیص دهیم؟

عمقی که پیاز خود را در آن می کارید، نقشی بسیار اساسی در زندگی آن ایفا می کند. در حقیقت، این عمق تعیین کننده ی میزان حفاظت گیاه در برابر تغییرات شدید اقلیمی بوده و بیانگر حداقل فاصله ای است که پیاز باید گیاه خود را از آنجا به سطح خاک برساند. بهترین عمق، به اندازه هر پیاز بستگی دارد. به طور کلی، پیاز باید در عمق ۴-۳ برابری ارتفاع خود کاشته شود. برای مثال اگر ارتفاع پیاز شما ۱۰ سانتی متر است، آن را طوری بکارید که پایین ترین نقطه پیاز ۴۰-۳۰ سانتی متر پایین تر از سطح خاک باشد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود! وقتی مشکل عمق پیاز است، ما معمولا ۲ سوال اصلی برای حل آن مطرح می کنیم:

آیا پیاز گل در عمق بسیار زیادی کاشته شده است؟

باید بدانیم که گیاه مواد مغذی مورد نیاز خود را از پیاز تامین می کند، در حقیقت پیاز همانجایی است که این مواد را تولید می کند. حال این منابع ذخیره شده می توانند هم برای رشد گیاه و رساندن آن به سطح خاک و بالاتر کافی باشند، و هم خیر! این مشکل به پیاز هایی مربوط می شود که از نظر اندازه کوچک هستند و در عمقی نامناسب کاشته شده اند. اثر چنین مشکلی را معمولا در سال های اولیه کاشت مشاهده نمی کنید. باید چند سالی سپری شود؛ زیرا پیاز اولیه به قدر کافی غنی هست که از پس خود بر بیاید. اما در طی گذشت سال ها و رشد مداوم، دیگر توانایی لازم برای تولید گیاه نخواهد داشت. در نتیجه پیاز ضعیف و ضعیف تر می شود، تا جایی که شاهد تضعیف کل گیاه خواهیم بود.

آیا گل پیاز خیلی سطحی و بدون عمق کاشته شده است؟

اگر پیاز بیش از حد به سطح خاک نزدیک باشد، به راحتی در معرض تغییرات آب و هوایی و سایر مشکلات زمینی قرار خواهد گرفت.برای مثال در مورد گل نرگس، اگر آن را در چنین حالتی بکارید به رشد بدون گلدهی منجر خواهد شد. قرار گرفتن در نزدیکی خاک می تواند در فصل زمستان به علت یخ بندان زمین، کشنده نیز باشد!در این بخش لیستی از پیاز های بهاره برای شما تهیه کرده ایم. پیشنهاد ما، کاشتن آن ها طبق اعداد ذکر شده است.اما همانطور که بالاتر نیز گفتیم، باید اندازه پیاز خود را در اولویت قرار دهید. پس اگر پیاز شما بیش از حد بزرگ یا کوچک است، این اعداد را به فراخور اندازه تغییر دهید. معیار ما یک پیاز با اندازه نرمال است.

کاشت در عمق ۱۰-۷ سانتی متر:

  • شکوه برف
  • زعفران
  • گل برفی
  • کلاغک
  • نجم آبی سان
  • پیاز عنصل

کاشت در عمق ۲۰-۱۲ سانتی متر:

  • نرگس
  • سنبل
  • لاله
  • لاله واژگون

تکثیر پیاز گل

تهیه پیاز گل کار ساده ای است. کافی است به فروشگاه سر بزنید و پیاز دلخواهتان را بخرید، اما این روشی هزینه بر و گران است. خوشبختانه بسیاری از پیاز ها می توانند خود را تکثیر کنند که باعث می شود شما بتوانید با راحتی و با هزینه بسیار کمتری گیاه بیشتری داشته باشید. همراه ساعد نیوز باشید تا با انواع تکثیر آشنا شوید.

تکثیر از روش پاگیاه گل پیاز

به عنوان مثال نرگس به راحتی تکثیر می شود. این گیاه پیازی دارد که در کنار خود چیزی به اسم پاگیاه تولید می کند. این بچه گیاه از گیاه مادر تغذیه می کند تا رشد کند. در طول زمان این پاگیاه به جایی می رسد که می تواند به صورت مستقل زندگی کند و گل بدهد. این رشد تا جایی ادامه پیدا می کند که بین گیاه مادر و پاگیاه رقابت بر سر استفاده از منابع خاک آغاز می شود. در این مرحله میزان گل دهی گیاه کمتر می شود و اینجا جایی است که شما باید مداخله کنید و مادر و فرزند را از یکدیگر جدا کنید.بهترین زمان برای جدا کردن پاگیاه از گیاه مادر زمانی است که دیگر خبری گل ها نیست، ولی برگ ها کماکان در حال رشد هستند. زمانی که پیاز هنوز برگ دارد پیدا کردن آن راحت است و اگر برگ ها بریزند دیگر پیدا کردن پیاز در باغچه سخت می شود. باید بدانید که پاگیاه در واقع یک گیاه فعال و در حال رشد است و با پیاز که در حال استراحت است تفاوت دارد. برای جدا کردن آن ها باید زمین را بکنید و پاگیاه را از گیاه مادر یک باره جدا کنید. این کار احتمال خشک شدن ریشه را کم می کند.برای کاشت پاگیاه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اگر پیاز جدید را در مکانی جدید می کارید ابتدا باید خاک مناسب را آماده کنید. مواد ارگانیک و کود مناسب را در محل زندگی گیاه جوان بریزید. می توانید همین کار را برای گیاه مادر نیز می توانید انجام دهید.
  • تا زمانی که محل جدید را آماده می کنید پاگیاه را در روزنامه ای خیس قرار دهید تا خشک نشود. برای جدا کردن پاگیاه ها از یکدیگر آن ها را به آرامی بپیچانید و عقب و جلو کنید.آن ها به تعدادی که لازم دارید در عمق مناسب خاک بکارید. شما می توانید تمام آن ها را بکارید یا فقط آن هایی را انتخاب کنید که بزرگ تر هستند و تا یک سال آینده گل می دهند.
  • گیاهان کاشته شده جدید را به صورت منظم آب بدهید، این اقدام مهمی است، زیرا این گیاه جدید به ریشه های قوی نیاز دارد تا بتواند منابع را از خاک دریافت کند. این کار باعث می شود که گیاه بتواند مواد بیشتری ذخیره کند و زودتر گل بدهد.
  • سطح خاک را مالچ بپاشید تا خاک خنک بماند و رطوبت را در خود نگه دارد

تکثیر از طریق کورم گل پیاز

در حالی که بعضی پیاز ها پاگیاه تولید میکنند، بعضی دیگر به شکل کورم رشد می کنند. این کورم ها می توانند در کنار خود کورم های کوچک تر یا بچه کورم تولید کنند. شما می توانید پس از پایان فصل رشد گیاه زمین را بکنید و این کورم های کوچک را پیدا کنید. این بچه کورم ها را از مادر جدا کنید و آن ها را قبل از کاشتن در خاک برای چند ساعت در آبی ولرم قرار دهید. این کار باعث می شود پوسته سخت این بچه کورم ها نرم شود و بتواند به راحتی ریشه دهد. توجه کنید که این گیاه جدید در سال دوم شروع به گل دادن می کند نه در سال اول.

تکثیر از طریق بذر گل پیاز

پیاز ها فقط به طریق پاگیاه و کورم تکثیر نمی شوند. بعضی از پیاز ها برای تکثیر خود بذر تولید می کنند و معروف ترین آن ها زعفران است. بذر های این گیاهان شبیه به یک علف بسیار کوچک است. این نوع پیاز ها بسیار ظریف هستند و اگر مزاحم آن ها شویم ممکن است به راحتی بمیرند. برای تکثیر این گونه پیاز ها بهتر است صبر کنید تا گیاه چند سالی را زندگی کرده باشد تا برای جا به جایی آماده باشد.

شرایط نگهداری از گل های پیازی

پیاز گل ها برای کسانی که می خواهند تازه باغبانی را شروع کنند عالی است، زیرا نیاز به تکنیک یا دانش خاصی ندارد. از آنجایی که تمام مواد مغذی لازم، در خود همین پیاز وجود دارد دیگر احتیاجی نیست تا خاک خاصی را برای آن فراهم کنیم و مراقبت از پیاز گل کار آسانی است. تنها مشکلی که در زمان کاشت آن ممکن است پیش بیاید این است که سر و ته پیاز کجاست و باید از کدام سمت کاشته شود! برای حل این مشکل می توانید به سراغ گیاهانی بروید که پیاز بزرگی دارند مانند لاله یا نرگس. هرچقدر پیاز ها بزرگتر باشد ریشه ها نیز واضح تر است و تشخیص بالا یا پایین آن راحت تر می شود. اگر کماکان نمی توانید بالا یا پایین گیاه را تشخیص دهید بهتر است آن را به بغل بکارید تا گیاه خودش راهش را پیدا کند. پیاز های یک ساله به هیچ مراقبتی نیاز ندارند، ولی پیاز های چند ساله تنها به کمی کود نیاز دارند. به همین خاطر است که پیازها، گیاهی عالی برای باغچه محسوب می شوند.

  • کوددهی گل پیاز: گل های پیازی یک ساله نیاز به کود ندارند. این پیاز ها تمام مواد مغذی مورد نیازشان را در خود ذخیره کرده اند. اما پیاز های چند ساله مقداری از مواد مغذی خود را در خاک رها کرده اند و برای جبران آن به کود نیاز دارند. بهتر است در طول فصل رشد از کود غیر معدنی برای این پیاز ها استفاده کنید. این کود ها حاوی نسبت دقیقی از غلظت مواد مغذی هستند و به آرامی حل می شوند به همین خاطر اثربخشی بیشتری دارند. کود غیر معدنی باید تنها در فصل رشد استفاده شود اگر این کود در زمان دیگری استفاده شود اثربخشی ندارد و بی مصرف می ماند. همچنین باید مراقب بود تا بیش از حد کود ندهید، زیرا گیاه را مستعد به پذیرفتن بیماری یا آفت می کند. کود دهی زیاد همچنین باعث سوختن گیاه می شود.
  • آب دهی گی پیاز: بعد از کاشت پیاز گل باید به آن آب داد. این کار باعث می شود که ریشه گیاه رشد کند و خاک در اطراف ریشه محکم شود و هوای اضافه از بین برود. زمانی که پیاز را در عمق خاک می کارید نباید طوری آب دهید که فقط سطح خاک خیس شود بلکه باید آب دهی عمیقی انجام دهید. بعد از گل دادن پیاز هفته ای یک بار به صورت منظم حدود سه سانت بالایی خاک را خیس کنید. اگر پیاز ها را در عمق کمی کاشته باشید آب دادن زیاد باعث پوسیدن آن می شود.
  • هرس کردن برگ ها گل پیاز : وقتی زمان گل دادن پیاز ها تمام شد ممکن است وسوسه شوید تا برگ های باقی مانده را از آن جدا کنید، زیرا منظره زیبایی ندارد. اما باید سعی کنید با این وسوسه مقابله کنید و برگ ها را فقط زمانی که خشک، پژمرده یا زرد شده باشد، بکنید. برگ های گیاهانی مانند گل برف یا دریمیا ماریتیما بسیار زودتر از گیاهانی مانند لاله خشک می شوند.
  • هرس کردن گل پیاز : بهتر است گل های قرار گرفته بر روی ساقه های بلند لاله را هرس کنید این کار باعث می شود که انرژی گیاه صرف ساخت یک پیاز جدید شود و برای نگه داشتن غلاف بذر ها هدر نرود. نباید اجازه دهید پیاز هایی که در زیر زمین به سرعت چند خوشه می شوند در کنار یکدیگر بمانند. اگر این پیاز ها در تعداد زیاد در کنار هم قرار بگیرند سرعت رشد پیاز را کم می کنند. زمانی که برگ های پیاز ریخت باید آن را از خاک خارج کرده و خوشه های مختلف را از یکدیگر جدا کنید و دوباره به صورت مجزا آن ها را بکارید.
  • تکیه گاه گل پیاز : بعضی از پیاز های تابستانه ساقه ای ضعیف دارند که نمی توانند وزن خود را تحمل کنند. گاهی استفاده از حلقه می تواند تکیه گاه خوبی برای ساقه باشد همچنین می توانید از یک سیخ چوبی در کنار ساقه استفاده کنید، در هر صورت باید بسیار مواظب باشید تا آسیبی به گیاه نزنید.
  • مالچ پاشی گل پیاز: سطح کاشته شده را با مالچ بپوشانید. این کار باعث می شود تا رطوبت خاک حفظ شود و محیطی خنک برای گیاه به وجود بیاید. اما باید بدانید پیاز هایی که زود گل می دهند نیازی به مالچ پاشی ندارند.
  • کاشت مجدد گل پیاز: در فصل های سرد که احتمال یخ زدن پیاز وجود دارد بهتر است مراقبت از پیاز گل را فراموش نکنیم و آن را از ریشه بیرون بیاوریم و زمانی که هوا دوباره گرم تر شد بکاریم. پیاز های بهاره در تابستان وارد دوره استراحت می شوند. می توان در این زمان پیاز گل را در مکانی خنک و دارای تهویه نگه داری کرد و در پاییز دوباره آن را کاشت. این کار باعث می شود تا پیاز بیش از حد خوشه ندهد و شلوغ نشود. یاز های تابستانه نیز اصلا از سرما خوششان نمی آید و باید پیش از شروع سرما آن ها را خارج کرد. باابزار مناسب پیاز را از خاک خارج کنید و خاک چسبیده به آن را تمیز کنید مگر اینکه گیاه شما آشیمینس، بگونیا، اختریان، کالادیوم یا کوکب باشد. در این حالت بهتر است اجازه دهیم کمی خاک مرطوب همراه پیاز بماند. بعد از خارج کردن پیاز از خاک آن را به سایه منتقل کنید تا خشک شود سپس محیطی با تهویه بسیار مناسب و خنک را برای پیاز فراهم کنید و آن را در این محل نگهداری کنید. اگر بر روی آن لکه یا نقطه جدیدی مشاهده کردید ممکن است نشانه بیماری باشد.

شرایط مناسب گل دهی پیاز گل

محلی که برای کاشت انتخاب می کنید باید آفتاب گیر باشد. درست است که تمام مواد غذایی لازم در پیاز موجود است، اما می توانید با افزودن کمی کود، گل های بزرگ تر و با عمر بیشتری داشته باشید.اگر در منطقه شما باران های پاییزی وجود دارد تنها هنگام کاشتن یک بار به آن آب بدهید و باقی را به باران بسپارید، اما اگر پاییز خشکی دارید بهتر است گاهی اوقات کمی به آن آب دهید.

بیماری و قارچ ها گل پیاز

با وجود مراقبت از پیاز گل، عوامل بیماری زا در خاک و ارگانیسم های زنده خاک می توانند پروسه رشد را متوقف کنند.با انتخاب مواد کاشت صحیح، جای کاشت صحیح و نگه داری صحیح از گیاه می توانید گیاهی سالم و زیبا داشته باشید در غیر اینصورت باید منتظر بیماری یا قارچ هایی باشید که به سراغ آن می آیند.به عنوان مثال اگر پیاز چند ساله را در مکانی بدون نور و نم دار بکارید متوجه می شوید که لبه برگ ها در زمان گل دهی قهوه ای می شود و این اتفاق به خاطر وجود قارچی با نام بوتریتیس است.همچنین مراقب حشرات و بیماری ها باشید. شما باید خاک یا اطراف گیاه را بررسی کنید تا وجود هرگونه حشره یا بیماری را تشخیص دهید. بهتر است ماهی یک بار گیاه را کامل بررسی کنید، زیرا زمانی که حشرات یا بیماری ها بیش از حد تکثیر شوند دیگر به راحتی قابل از بین رفتن نیستند.

گل های نرگس

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری پرورش پیاز گل نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (179 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (88 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (84 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (34 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (28 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...