موزه ملی مالزی و جاذبه های آن!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
موزه ملی مالزی و جاذبه های آن!
موزه ملی مالزی که به موزه نگارا نیز شهرت دارد در 31 آگوست سال 1963 میلادی در سه طبقه در مرکز شهر کوالالامپور و در محل موزه سلانگور ساخته شد. ساختمان موزه و آثار ارزشمند داخل آن نمادی از تاریخ و فرهنگ کشور مالزی به حساب می آید. این موزه هرساله پذیرایی گردشگرانی از کشورهای مختلف جهان می باشد.

موزه ملی مالزی که با نام موزه نگارا نیز شناخته می‌شود، گزینه‌‌ای عالی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ کشور مالزی است. با بنایی سنتی و مجلل، این موزه در سال 1963 افتتاح شد. مجموعه موزه به چهار گالری تقسیم می‌شود و در آن‌ها به فرهنگ‌سنجی و تاریخ طبیعی مالزی می‌‌‌پردازد. در این موزه می‌توان صحنه‌هایی از جشن‌های عروسی، مراسم و فستیوال‌های مالزی را دید و با اسلحه‌های سنتی، موسیقی‌آلات، صنایع دستی، هنرهای بومی و پوشش گیاهی و جانوری کشور آشنا شد.

این موزه نمایشگاهی دائمی از سیر تحول وسایل نقلیه مورد استفاده در دوره های مختلف تاریخی در فضای آزاد برای بازدید شما قرار داده است ، این مکان یکی از بهترین مناطق توریستی مالزی بشمار می رود . همچنین این موزه دارای 4 بخش اصلی : موسیقی ، اسلحه ، میراث فرهنگی و تاریخ طبیعی می باشد و شما را با قرن های اخیر آشنا می کند و در بیرون موزه وسایل نقلیه ، اتومبیل ها و لکوموتیو های قدیمی به نمایش گذاشته شده است که بسیار جذاب و دیدنی است .جالب است بدانید که این موزه مهم کشور مالزی که موزه نگارا نام دارد دارای قدمت و پیشینه قوی است و ساختار فوق العاده این موزه که از دیدنی های کوالالامپور به شمار می رود و معماری تلفیقی سنتی و مدرن فوق العاده ای را داراست و این موضوع به خودی خود نشان دهنده این قدمت هست .

تاریخچه موزه ملی مالزی

این موزه ملی در منطقه سابق موزه سلانگور قرار گرفته شده است و اینکه موزه سلانگور که بعد از شکل گیری دولت فدرال مالزی در سال 1898 میلادی ساخته شده بود در سال های پایانی جنگ جهانی دوم بمباران شد و متاسفانه گنجینه های آن به موزه استان پراک منتقل گردید و بعد از اتمام جنگ جهانی دوم و در آستانه استقلال مالزی ، توانکو عبدالرحمن نخست وزیر کشور مالزی ایده ساخت موزه ای را مطرح نمود که نه تنها جایگاه گنجینه های تاریخی و فرهنگی بلکه معرف گونه های جانوری و گیاهی این کشور نیز باشد و این ایده را اجرا کرد و در همین راستا ساختمان موزه قدیم سلانگور بطور کلی تخریب شد و ساخت موزه کنونی در سال 1959 آغاز شد و موزه ملی در ماه آگوست سال 1963 میلادی توسط سومین پادشاه مالزی افتتاح گردید .

 موزه ملی مالزی

طراحی فضای داخلی و خارجی موزه

سالن اصلی این موزه طراحی زیبایی دارد. تزئینات به کار رفته در سالن موزه از کاشی کاری آبی رنگ کف سالن گرفته تا کنده کاری زیبای سقف نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. بیشتر نمایشگاه های موقت در سالن اصلی موزه ملی برپا می شود.

در محوطه خارجی ساختمان موزه ملی نیز چندین نمونه جالب و دیدنی از تاریخچه حمل و نقل درمالزی از ارابه های قدیمی و لوکوموتیوهای اولیه گرفته تا ماشین پروتون ساگا (اولین خودروی ملی مالزی ساخت 1985) در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

 موزه ملی مالزی

معماری موزه ملی مالزی

دلیل شهرت موزه ملی مالزی نیز شکل معماری عجیب و ساختار تاریخی آن است که بسیار باشکوه بوده و همچنین به سبک خانه‌های سراوق در دهه شصت میلادی است. در National Museum of Malaysia نمایشگاه دائمی از سیر تحول وسایل نقلیه در دوره های مختلف تاریخی مانند اتومبیل ها و لکوموتیو های قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

امکانات موزه ملی مالزی

در موزه ملی مالزی امکاناتی در اختیار گردشگران گذاشته شده است، مانند پارکینگ، مغازه های کوچک و اتاق های اجاره ای تا بتوانید ساعت های خوشی را در این مکان تجربه کنید. موره ملی مالزی شامل 3 طبقه و 4 گالری اصلی است. دو گالری در طبقه همکف و دو گالری در طبقه اول قرار دارند که به اتفاق در همه این گالری ها آثاری مربوط به زمان های مختلف زندگی انسان مانند عصر پاره سنگی و آهن و برنز به نمایش گذاشته شده است. سالن اصلی موزه با طراحی فوق العاده دارای ترئیناتی مانند کاشی های آبی پاکستان و کنده کاری و ... است. در طبقه همکف موزه ملی مالزی مراسم های ازدواج، زندگی سنتی مالزی مانند ماهیگیری، کشاورزی، بافندگی به نمایش گذاشته شده است؛ در طبقه اول نیز خانه سنتی مالاکا بابا با مبلمان ها و فرش استادانه و برنج ، نقره و طلا قرار دارند.

 موزه ملی مالزی

علاوه بر قسمت داخلی ساختمان موزه، در محیط بیرونی نیز چند نمونه از وسایل حمل و نقل قدیمی و لوکوموتیو تا خودرو پروتون ساگا قرار دارند.

یکی دیگر از آثار تاریخی در این موزه قصر چوبی است که در اندازه های واقعی قصر های قدیمی ساخته شده است و این قصر کوچک در سال 1979 در این موزه افتتاح شده است و کنده کاری های موجود در در و پنجره های این قصر نشان دهنده هنر صنعت مالایی است. در ادامه شما را با گالری های موزه ملی مالزی بیشتر آشنا می کنیم:

  • گالری تاریخچه اولیه: این بخش شامل آثاری از پژوهش های تاریخی و حفاری های باستان شناسی کشور مالزی است. گالری دوران پادشاهی مالزی: این بخش شامل آثاری از تمدن اولیه و دوران پادشاهی سلطان های مالایی و ظهور اسلام در مالزی است. گالری دوران مستعمراتی: این بخش نیز شامل آثاری از دوران مستعمراتی مالزی از سال 1511 میلادی در طول جنگ جهانی دوم است.

  • گالری مالزی جدید: در این گالری نیز آثاری از دوران جنگ استقلال ملی تا شکل گیری مالزی کنونی وجود دارند.

خلاصه

موزه ملی یک موزه است که در جالان دامانسارا در کوالا لامپور، مالزی واقع شده‌است. موزه، در نزدیکی باغ دریاچه پردانا قرار گرفته‌است و چشم‌اندازی از تاریخ و فرهنگ مالزی را ارائه می‌دهد. نمای بیرونی آن شامل مؤلفه‌هایی از ویژگی‌های سنتی مالایی و مدرن است. این موزه در روز 31 اوت 1963، افتتاح شد و به عنوان گنجینه ای از میراث تاریخی و فرهنگی غنی مالزی عمل می‌کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (518 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان