مراحل خانه تکانی کردن اتاق کودک

  شنبه، 21 اسفند 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
مراحل خانه تکانی کردن اتاق کودک
اتاق خواب کودکان از آن قسمت هایی از خانه است که وسایل ریز و درشت زیادی در آن قرار دارد و خانه تکانی و تمیز کردن آن کار دشوار و وقت گیری است.با ما همراه باشید تا با مراحل خانه تکانی اتاق کودک آشنا شوید.

خشک کردن لباس

تمیز و مرتب بودن اتاق فرزندان به افزایش تمرکزشان هنگام درس خواندن کمک می کند و حتی اگر خودشان متوجه نباشند از بازی در یک اتاق تمیز هم لذت بیشتری می برند. افزون بر این، یک اتاق تمیز، ایمنی و سلامت بیشتری برای کودکان نوپا و پر جنب و جوش فراهم می کند. بنابراین بد نیست که به طور مستمر اتاق کودکان نظافت شود. با این حال، خانه تکانی سنتی است که هر ساله آن را انجام می دهیم و بهتر است با نکاتی پیرامون خانه تکانی اتاق کودک هم آشنا شویم.

از خود کودک در خانه تکانی كمك بگیرید

از مرتب کردن اتاق کودک به تنهایی و در زمانی که او حضور ندارد جدا خودداری کنید. وسایل دور ریز را در جلوی چشم کودک خارج کنید تا فکر نکند غیب یا گم شده اند. کودک باید ببیند و یاد بگیرد که چگونه می توان اتاق را مرتب کرد و تمیز نگه داشت و این را باید در کنار شما تجربه کند. بنابراین به خانه تکانی و مرتب کردن اتاق کودک به عنوان یک دردسر نگاه نکنید، بلکه آن را یک مرحله از روند آموزشی کودک بدانید که می تواند برای او لذت بخش هم باشد.

ترغیب کودک به بازی خانه تکانی

به كودك یك جعبه بدهید و مسابقه بگذارید كه چه كسی می تواند زودتر جعبه اش را پر كند. تا زمانی كه همه لباس ها و اسباب بازی ها جمع نشده بازی را متوقف نكنید. در این حین می توانید یك سری قوانین نیز برای بازی تعیین كنید، اما مهم ترین قانون اتاق بچه ها این است: برای هر بازی، هر بار می توانید فقط از یك نوع اسباب بازی استفاده كنید. قبل از شروع بازی بعدی، باید تمام وسایل و اسباب بازی های پهن شده را سر جای خود بگذارید. این كار به مرتب نگه داشتن اتاق بچه ها بسیار كمك می كند.

راهنمای روش های خانه تکانی اتاق کودک

برای تمیز کردن آسان اتاق کودکتان از روش های که در این بخش آورده ایم ، استفاده کنید و به یاد داشته باشید که خانه تکانی اتاق فرزندان خود را به تنهایی انجام ندهید بلکه از کودکان نیز در این کار کمک بگیرید و خانه تکانی را یک مرحله از روند آموزشی کودک بدانید.

اتاق کودک

وسایل اضافی کودک را جدا کنید

اغلب اتاق کودکان فضای کافی برای وسایل کودک را ندارد . اگر اتاق کودک شما نیز کوچک است ، وسایل اضافه کودک را مانند اسباب بازی هایی که استفاده نمی شوند، لباس هایی که دیگر فصل آن گذشته و یا کوچک شده اند و یا وسایلی که در اتاق کودکان است اما مربوط به آنان نیست را جمع کنید.اتاق کودکتان را طوری بچینید که حداقل در ایام تعطیل ، که مهمانان زیادی دارید ، اتاق مرتب بماند بنابراین برای جلوگیری از ریخت و پاش فضای اتاق سعی کنید اتاق را خلوت کنید و وسایل اضافی را از دسترس کودک خارج نمایید.درون یک جعبه پلاستیکی بزرگ اسباب بازی هایی که مورد توجه کودک نیستند را بریزید و در جایی دور از دسترس او بگذارید . اینگونه این اسباب بازی های خسته کننده بعد از مدتی برای کودک هیجان انگیز می شود.

از قفسه ها و شلف های ثابت استفاده نمایید

برای ایجاد نظم و انضباط در اتاق کودک از قفسه هایی ثابت استفاده کنید و هریک از وسایل و اسباب بازی ها را داخل یک قفسه بگذارید تا هر وسیله ای جای مخصوص خود را در اتاق پیدا کند.

تنها لباس فصلی کودک را در دسترس قرار دهید

اگر کمد لباس کودکتان دیگر فضایی برای لباس های جدید را ندارد ، کمی آن را خلوت کنید . برای این کار می توانید لباس های زمستانی کودک را درون چمدانی قرار داده و بردارید و برای لباس هایی که برای کودکتان کوچک شده تصمیم بگیرد. این لباس ها اگر تمیز باشد و هنوز کهنه نشده باشد ، می تواند کودکانی را شاد کند بنابراین لباس ها را به خیریه ها یا مؤسسات نیکوکاری دهید.

به اسباب بازی های لگو سر و سامان بدهید

هیچ گاه جعبه های لگو را دور نیاندازید تا اگر کودکتان به این وسیله علاقه مند نیست، آن را از دسترسش دور نگه دارید و آنها را زیر تختخواب کودک قرار دهید.

کشوهای اتاق کودک را تقسیم بندی نمایید

کشوهای کمد کودک را به چند قسمت تقسیم کنید و در این قسمت ها لباس ها را جداگانه قرار دهید مثلا در قسمتی از کشو لباس های کوچک (مثل جوراب ها) و در قسمتی شلوار و... قرار دهید.

از کشوی زیر تخت خواب استفاده کنید

برخی از اسباب بازی های کودک را می توانید درون کشو زیر تخت خواب قرار دهید و از این فضا به بهترین شکل استفاده نمایید.

از سطل های پلاستیکی و سبد های رنگی استفاده نمایید

سطل های پلاستیکی و سبد های رنگی در اندازه ها و ابعاد مختلف در بازار موجودند بنابراین می توانید آنها را تهیه کنید و بسیاری از وسایل و اسباب بازی ها اتاق کودک را درون آن قرار دهید.

کفش های کودک را در قفسه بچینید

از شلختگی و به هم ریختگی کفش ها و ترغیب کودکان به چیدن کفش های خود ، یک قفسه مختص کفش های کودکان در اتاق او در نظر بگیرید.

برای آویزان کردن لباس ها از میله ی دوتایی استفاده نمایید

برای اینکه بتوانید تعداد لباس هایی بیشتری را درون کمد خود قراردهید ، برای آویزان کردن لباس های کودکتان میله ی دوتایی در نظر بگیرید. پایین بودن چوب لباسی دوبل سبب می شود کودک خودش بتواند لباس ها را آویزان کند.

از آویز پشت در کمک بگیرید

برای مرتب کردن وسایل کوچک کودک خود همچون جوراب و... از آویز مخصوص کودک برای پشت در استفاده کنید و این وسایل کوچک را در جای مخصوص خود قرار دهید.

روی جعبه ها را برچسب بزنید

برای اینکه اتاق کودک شما مرتب شود ، وسایل کودکتان را در جعبه ها یا سطل و سبد بگذارید و روی تکه ایی کاغذ بنویسید چه درون جعبه گذاشته اید و ان را به وسیله چسب روی جعبه یا سبد یا سطل وسایل بچسبانید تا وسایل و لوازمی که درون آن ها قرار دارند را بدون دردسر تشخیص بدهید.

به خانه تکانی به عنوان دردسر نگه نکنید

به خانه تکانی و مرتب کردن اتاق کودک به عنوان یک دردسر نگاه نکنید و اتاق کودک را به تنهایی و در زمانی که او حضور ندارد تمیز نکنید . وسایل دور ریز را در جلوی چشم کودک خارج کنید تا فکر نکند غیب یا گم شده اند.

از جعبه کفش استفاده نمایید

پازل ها، حیوانات کوچک پلاستیکی، ماشین های کوچک ،لباس های عروسک ها و وسایل ساخته شده از اجزای ریز را از بقیه جدا کنید و در جعبه هایی مانند جعبه کفش و یا جعبه های پلاستیکی و فلزی سبک بگذارید.سپس آنها را در طبقات کمد جایگزین کنید و روی جعبه ها برچسب بزنید . درون جعبه های بزرگ تر بلوک های ساختمان سازی و ماشین های بزرگ تر و کامیون ها ، مجله ها و کتاب ها را بگذارید و آن را در انبار قرار دهید.

سی دی ها و بازی های رایانه ای را مرتب کنید

سی دی ها و بازی های رایانه ای که خراب شده از باقی جدا کرده و دور بیاندازید . باقی سی دی ها را در جعبه های کوچک تر بگذارید.

به طور روزانه به اتاق کودک رسیدگی کنید

برای اینکه اتاق کودکتان راحت تر مرتب و تمیز شود ، همه کارها را در یک روز انجام ندهید و برای جلوگیری از خستگی و کلافه شدن به کودک یاد بدهید تا با انجام روزانه کارهای نظافت، اتاق را همیشه مرتب نگه دارد و اسباب بازی ها و وسایلی که در طول روز استفاده می کند را سر جایشان قرار دهد.

دسترسی را آسان تر کنید

کنار قفسه و کمدهای اتاق کودکتان چهار پایه یا سکویی محکم و ایمنی و در عین حال زیبا و جذاب قرار دهید تا کودک بتواند وسایل مورد نیازش را براحتی بردارد و تشویق شود تا پس از استفاده، دوباره از آن بالا رفته و وسیله را در جای مخصوصش قرار دهد.

هر قسمت کمد را به وسیله ی خاصی اختصاص دهید

هر قسمت کمد کودکتان را به وسیله ی خاصی مانند کفش ها ، شلوارها ، پیراهن و ... . اختصاص دهیدتا کمد منظم تر شود.

جعبه های اسباب بازیها را دور بریزید

برخی از ما جعبه های اسباب بازی کودکمان را نگه می داریم. گاهی اسباب بازی خراب شده اما جعبه آن را نگه داشته ایم . این جعبه ها اتاق کودک را به هم ریخته و فضا را کاهش می دهند بنابراین بهتر است برخی از جعبه های اسباب بازی کودکمان را دور بیاندازیم.

کتاب و کاغذهای رنگی را در جاکفشی قرار دهید

برای دسترسی آسان کودک و تمیز شدن اتاق کاغذ، کتاب و برچسب ها را درون جاکفشی قرار دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (245 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (114 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (48 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (40 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
استقبال مجلس از بانوی کابینه / تعهد فرزانه صادق به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن
تظاهرات چندهزار نفری در حمایت از غزه در شیکاگو
300 میلیون رهن، ماهی 5 میلیون اجاره برای یک سوئیت 30 متری در تهران!
ویدیویی از جذابیت آلن دلون، ستاره جهانی دهه های 80 و 90 میلادی، از اوج جوانی تا 88 سالگی، آخرین سال زندگی‌اش/ قالی کرمون که میگن ایشونن، گذر زمان رفته رفته جذابترش کرده
(ویدیو) ماجرای دعوای جنجالی حدیث میرامینی با مهسا طهماسبی و الهام شعبانی در نمایش «بی پایانی»
(عکس) سنگ تمام مونا نیکی برای همسرش علیرضا نیکبخت واحدی با چیز کیک خانگی خوشمزه و کنار استخر/ طعمش یه چیز دیگه اس
(تصاویر) پست تاثیر گذار و ناراحت کننده امین زندگانی، بازیگر سریال طوبی، برای آلن دلون
(ویدیو) چیدمان مثال‌زدنی پنت هاوس زیبای محمدرضا گلزار با شیک‌ترین رنگ مبلمان، فرش و روتختی/ میدونستین از نظر طراحان داخلی این رنگ یکی از باکلاس‌ترین‌هاست برای انتخاب مبلمان؟
(ویدئو) حرفهای تلخ بهرام افشاری در مورد پرستاری از پدرش و قضاوت های مردم / بچه طلاقم بهم میگفتن اگه معتاد نشه بقیه رو معتاد میکنه
(ویدیو) بازی میخکوب‌‌کننده‌ی مریلا زارعی در فیلمی که به خاطر آن سیمرغ گرفت/ بازیگری که که نه تنها با کلمات بلکه با صدا و نگاهش همگان را مبهوت خود میکند
(ویدیو) روایت تلخ مه‌ لقا می‌ نوش‌ زاد، بازیگر سریال "قطب شمال" از فوت پدر و مادرش به فاصله دو سال! / با عمویم زندگی می‌کنم و به خاطر من ازدواج نکرده
حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد!+عکس
(تصاویر) به نظر شما نقش عروس به کدامیک از بازیگران میاد؟/ نگاهی به بازیگران زن در نقش عروس/ از لیلا حاتمی تا الهام حمیدی و نیوشا ضیغمی
فوت و فن خانه‌داری؛ چیکار کنیم یخ مرغ زود باز شود؟+ روش سریع و فوری باز کردن یخ مرغ
کمک اینستاگرام به طلافروشان / خرید طلا در 13 صفر شگون دارد؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!