مراسم کوله چوارشه ‌مه کردستان

  پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
مراسم کوله چوارشه ‌مه کردستان
چهارشنبه سوري، يك جشن بهاری است كه پيش از رسيدن نوروز و سال نو خورشيدی، برگزار می شود و مردم در اين روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهايشان مراسمی را برگزار می كنند. کردستانی‌ها رسم‌های جالبی درچهارشنبه‌سوری دارند. در این بخش قصد داریم در مورد مراسم کوله چوارشه ‌مه کردستان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

يكي از جشن هایی كه در ايران باستان برای پيشوازی از نوروز برگزار شده است و هنوز هم ادامه دارد، چهارشنبه سوری است كه در ميان كُردها نيز اين آيين به نحو خاصی برگزار و استقبال گرمی از آن می شود. ايرانيان در اين آيين كه ريشه در قرن ها پيش دارد مراسم ويژه ای برگزار می كنند و در گوشه و كنار كوی و برزن، آتش می افروزند و از روی آن می پرند.
مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آيين های كهن ايرانيان است كه همچنان در ميان آنها و با اشكال ديگر در ميان باقی بازماندگان اقوام آريائی رواج دارد و ''سور” در زبان و ادبيات فارسی و برخی گويش های ايرانی به معنای ''جشن”،”مهمانی''و ''سرخ” آمده است. به گفته مورخان، جشن سور از زمان هاي بسيار دور در ايران مرسوم بوده و قبل از ورود اسلام به ايران نيز هر ساله در سه شنبه آخر سال برگزار شده است. هم اكنون نيز مردم در شب آخرين چهارشنبه سال، كوپه های هيزم را روی هم انباشته كرده پس از غروب آفتاب، هيزم را در حياط خانه، كوچه يا در ميدان باز آتش می زنند.

مراسم کوله چوارشه ‌مه

مراسم کوله چوارشه مه کردستان

مراسم کوله چوارشه مه کردستان یا همان جشن چهارشنبه سوری در کردستان با توجه به گذر زمان دست خوش تغییرات قرارگرفته و بسیاری از رسوم آن فراموش شده است. بیرون رفتن از خانه از مهم ترین و رایج ترین رسم های مربوط به این جشن در این استان است. در این روز اگر هوا مساعد باشد برخی مردم دسته دسته به سوی دشت و صحرا می روند و هنگام برگشتن تعدادی سنگریزه (معمولا چهار عدد) جمع و در حال حرکت آنها را از روی شانه های خود به پشت سر پرتاب می کنند.

همچنین رسم بر این بوده مردم هنگام برگشت به خانه، تعدادی سنگریزه (معمولا چهار عدد) جمع کرده و در حال حرکت از روی شانه های خود به پشت پرتاب کنند.کوله چوارشه مه یا چهارشنبه سوری در کردستان رسم و رسوم خاص خودش را دارد. هرچند در اینجا نیز مانند تمامی ایران آتش روشن می کنند، از روی آن می پرند و به شب نشینی در کنار اقوام می پردازند. اما تفاوتی که با سایر شهرها دارد این است که به جای ترقه و فشفشه، جاروهای کهنه را آتش می زنند.

رفتن کنار چشمه ها و رودها

کردستانی ها رسم های جالبی درچهارشنبه سوری دارند. هنوز در برخی از روستاها برخی افراد پیش از طلوع آفتاب کنار جوی های آب روان یا رودخانه ها و چشمه ها می روند و به آب نگاه می کنند. در گذشته رسم بوده در این روز، زنان کوزه ای سفالی تازه خریده شده را برای نخستین بار با آب چشمه پر کنند و بعد ۳ بار از روی آن بپرند. سپس ناخن ها و چند تار موی سر بچه های خود را قیچی کنند و در آب جاری بیندازند. همچنین زنان پس از انجام این کارها اندکی سرمه به چشم می کشیدند و بعد به روستا می رفتند و آب کوزه را بین همسایگان تقسیم می کردند.

روشن کردن آتش

افروختن آتش در کردستان مانند سایر نقاط کشور متداول است، اما تفاوت هایی نیز داردو این خاصه مراسم کوله چوارشه مه کردستان می باشد . در گذشته جوانان شهرها و روستاهای این استان به صحرا می رفتند هیزم و بوته جمع می کردند و آن را روی پشت بام ها و حیاطها می افروختند و از روی آنها می پریدند. همچنین رسم بوده داخل کوزه سفالی آتشی بیفروزند و مقداری اسپند در آن بریزند. بعد از این کار، کوزه را بیرون از خانه قرار می دادند. کسی که کوزه را در بیرون خانه می گذاشت، نمی بایست به پشت سر نگاه می کرد.
در روستاهای شهرستان بیجار رسم است اسپند به آتش اضافه می کنند. در گذشته در سنندج جارویی کهنه را در کوزه ای گلی و لب شکسته می گذاشتند که بعد از سوختن جارو، کوزه را جلوی در منزل می شکستند. اسپند دودکردن از رسوم متداول چهارشنبه سوری در کردستان است. در طول اجرای جشن مردم به دودکردن اسپند مشغول می شوند. همچنین رسم است که مقداری پیاز، چند جفت جوراب و چند ظرف شکسته نیز بیرون می ریزند. در منطقه بیجار عروسکی درست شده از پارچه رنگی را به بیرون خانه می برند. آنها معتقدند این عروسک بلاگردان خانواده در سال جدید خواهد بود.

مراسم کوله چوارشه ‌مه

شکستن کوزه

یکی دیگر از مواردی که در فرهنگ چهارشنبه سوری کردستان موثر است شکستن کوزه در چهارشنبه سوری است.

قاشق زنی

قاشق زنی رسم متداول چهارشنبه سوری در کردستان بود. در این رسم دخترها و پسرهای جوان چادری بر سر و روی خود می کشیدند تا کسی آن ها را نشناسد، سپس در خانه دوستان و همسایگان می رفتند و صاحب خانه ها در کاسه آن ها شیرینی، شکلات ، نقل و پول می ریختند.

فال گوشی و گره گشایی

فال گوشی و گره گشایی هم از دیگر رسم هایی است که در فرهنگ چهارشنبه سوری کردستان وجود دارد. در این رسم دختران جوان نیت می کردند و پشت دیواری می ایستادند و به سخن رهگذران گوش می دادند. بعد از آن با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می گیرند.

بازی تخم مرغ شکنی

شکستن تخم مرغ یکی از رسم ها و بازی های شب چهارشنبه سوری در کردستان است. در این بازی افراد با گرفتن تخم مرغ پخته و رنگ شده ای در مشت های خود، بازی را آغاز می کنند. در ادامه سر تخم مرغ ها را با ضربه کوچکی به هم می کوبند. تخم مرغ هر کسی که شکست، بازنده بازی است و باید تخم مرغ را به فرد برنده بدهد.

بازی تخم‌مرغ‌شکنی

شال اندازی

یکی از رسم های قدیمی چهارشنبه سوری در کردستان شال اندازی بود. در این استان اغلب جوانان از بالای پشت بام شالی بلند را به درون خانه ها آویزان می کردند و از صاحب خانه ها هدیه می گرفتند. این کار بعد از افروختن آتش روی پشت بام ها انجام می شد.

رفتن به دباغ خانه

در سنندج تا چندی پیش، زنان شهری به دباغ خانه می رفتند و مقداری از آب بدبوی آن را به دست و صورت خود می مالیدند. حتی مقداری از این آب بدبو را به خانه برده و در گوشه و کنار اتاق ها و راهروها می پاشیدند؛ زیرا اعتقاد داشتند که کثیفی و پلیدی جز با پلیدی از بین نمی رود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان