مرگ انسان در مریخ چگونه خواهد بود؟

  سه شنبه، 07 آذر 1402 ID  کد خبر 364246
مرگ انسان در مریخ چگونه خواهد بود؟
ساعد نیوز: مرگ انسان در سیاره مریخ تا چند دهه آینده به امری متداول تبدیل می‌شود و دانشمندان درنظر دارند با استفاده از فناوری‌هایی از اجزای بدن انسان برای تامین انرژی در فضا استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از آرزو‌های انسان سفر به سیاره مریخ و زندگی بر روی این سیاره منحصربه فرد است. اکنون شرکت‌های فضایی فراوانی در دنیا از جمله اسپیس ایکس به ساخت نسل جدید موشک‌های فضایی پرداخته اند که می‌تواند در آینده عده زیادی از فضانوردان را به سیاره سرخ منتقل کند.

مسکونی کردن سیاره‌های منظومه شمسی یکی از هدف‌های پیش روی انسان امروزی است. پس از انتقال انسان به سیاره مریخ و زندگی بر روی این سیاره به دلایل مختلف عمر انسان‌ها به اتمام می‌رسد و بایستی راهکاری برای دفن ایمن اجساد انسان یافت.
به گفته کارشناسان اگر اجساد انسان به شیوه زمینی در سیاره مریخ دفن شوند، این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان به مرور جسد حالت مومیایی پیدا کند، زیرا بر روی سیاره مریخ هیچ باکتری زنده‌ای وجود ندارد که بتواند بدن انسان را تجزیه کند.

تا به امروز 3 فضانورد جان خود را در فضا از دست داده اند که سه سرنشین کپسول فضایی سایوز 11 بودند. این سه فضانورد پس از راه اندازی ایستگاه فضایی سالیوت 1، با استفاده از کپسول فضایی به ایستگاه فضایی رفتند، اما به دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت اضطراری به زمین شدند.

سه فضانورد آژانس فضایی روس کاسموس به نام‌های جورجی دوبروولسکی، ولادیسلاو ولکوف و ویکتور پاتسایف در زمان بازگشت به زمین به دلیل نقص فنی در عملکرد یک شیر، قطع شدن اکسیژن و قرار گرفتن در معرض اشعه‌های کیهانی جان خود را از دست دادند.
زمانی که کپسول برسطح زمین فرود آمد کارشناسان با جسد بی جان هر سه فضانورد مواجه شدند. امروزه آژانس فضایی در دنیا از جمله ناسا دستورالعمل‌هایی برای مرگ فضانوردان درفضا تدوین کرده است.

همچنین فضانوردان در زمان آماده سازی برای سفر به فضا، حالت مواجهه با فضانوردی که جان خود را از دست داده است را تمرین می‌کنند تا آمادگی کامل برای رویارویی با این مشکل و رسیدگی به آن را داشته باشند.

مریخ

کارشناسان اعلام کرده اند با توجه به زندگی انسان‌ها در چند دهه آینده در فضا برای بازه زمانی طولانی، باید مواردی، چون رعایت آداب و رسوم و سنن برای احترام به جنازه فضانوردان تدوین شود و رویه‌هایی برای دفن با احترام فضانوردان در نظر گرفته شود.
متخصصان برای دفن ایمن بدن انسان در فضا به ویژه سیاره مریخ نوعی لباس از چهار لایه طراحی کرده اند. این لباس از اجزای قابل تجزیه تشکیل شده است و می‌تواند مانع از آلودگی فضا شود. نام پروژه ساخت لباس مخصوص مراسم دفن در فضا Martian death garment گذاشته شده است و گروهی از دانشمندان به آزمایش آن در سایت های آزمایشی در جزیره هاوایی بر روی زمین پرداخته اند.


این لباس می‌تواند بدن انسان را به اجزای اولیه خود تجزیه کند و به این ترتیب از مواد آلی به دست آمده از بدن انسان برای پرورش گیاهان در فضا استفاده شود.
به گفته محققان، زمانی که انسان در فضا زندگی می‌کند تمامی منابعی که از آنها استفاده می‌کند از جمله آب، مواد خوراکی و انرژی بسیار حیاتی و ارزشمند هستند. تجزیه انسان به مواد آلی اولیه منابعی فوق العاده برای زندگی دیگر خدمه ایستگاه یا پایگاه فضایی فراهم می‌کند.
از جمله مواد آلی حاصل از تجزیه بدن انسان می‌توان نمک، برخی مواد معدنی تا کربن و آب را نام برد که از آنها می‌توان برای تامین خوراک فضانوردان و رشد گیاهان در وضعیت مصنوعی استفاده کرد.
برای تجزیه انسان می‌توان از روش هیدرولیز قلیایی alkaline hydrolysis هم بهره برد. این روش شامل حل کردن بدن انسان است و امروزه کارشناسان بر روی زمین برای امحای حیوان‌ها در برخی موارد پزشکی، چون ابتلا به بیماری‌های همه گیر از این شیوه استفاده می‌کنند. این ماده سبب حل شدن پروتئین‌های بدن انسان می‌شود و تنها مایعات و استخوان‌ها باقی می‌مانند. ( تصویر زیر آزمایش لباس مخصوص مراسم تدفین در فضا به وسیله دانشمندان در جزیره هاوایی است)

انجام این شیوه در سیاره مریخ می‌تواند برای تامین مواد مغذی گیاهان درحال رشد استفاده شود. به گفته محققان امکان بازگرداندن اجساد انسان‌ها از مریخ به سیاره زمین در آینده به آسانی ممکن نیست و کاری بسیارپرهزینه است به همین دلیل طرح دفن اجساد در سیاره مریخ اهمیت دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (380 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (55 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (43 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس