مرموزترین روستای ایران که ورود زنان ممنوع است/ کسی نمی‌داند پشت درختان تبریزی چه میگذرد! + فیلم

  شنبه، 13 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
مرموزترین روستای ایران که ورود زنان ممنوع است/ کسی نمی‌داند پشت درختان تبریزی چه میگذرد! + فیلم
ساعد نیوز: مردمان این روستا که "اهل توقف" نامیده می‌شوند از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی هستند که پیرو فتوای انحرافی 200سال پیش ایشان مبنی بر عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز برای نزدیک شدن ظهور امام زمان، با دنیای بیرون قطع رابطه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از الی گشت، طالقان یکی از مناطق ییلاقی و زیبایی است که در تقسیم بندی های جغرافیایی جزئی از شهرستان استان البرز محسوب می شود و همسایگان آن سمت شمال الموت و مازندران و از سمت جنوب فشگلدره و ساوجبلاغ می باشد. طالقان به واسطه جاذبه های طبیعی و گونه‌ های متنوع گیاهی و زیستگاه حیات وحش یکی از قطب های گردشگری و تفریح گاهی پر جاذبه است. همچنین علاوه بر جاذبه های طبیعی، بازمانده های تاریخی با ارزشی را در خود جای داده و نیز دارای اماکن زیارتی است که علاقمندان زیادی دارد و به این نقطه سفر می کنند. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم تا درباره روستای ایستا در طالقان جایی که به ایستگاه توقف تکنولوژی معروف است صحبت کنیم. در کوچه‌های این روستا اثری از رد پای خودروها دیده نمی‌شود. مردم روستا، زندگی و آداب و رسوم گذشته را همچنان حفظ کرده‌اند. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره ی روستای ایستا طالقان اطلاعات لازم و کافی را خدمتتان ارائه دهیم.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم روستای ایستا طالقان یکی از رمزآلودترین مکان هایی است که در استان البرز قرار دارد و در آن سبکی از زندگی قاجاریه و دور از مدرنیته را از بدو ورودتان به این آن مشاهده خواهید کرد. جالب است بدانید که در همین روستا گران ترین اسب ها هم پرورش داده می شوند. درباره این روستا روایت های بسیار وجود دارد که نمونه ی آن ها همین پرورش اسب های میلیاردی و سبک زندگی به روش دوره قاجاریه می باشد.فرماندار شهرستان طالقان، جواد صادقلو بر خلاف آنکه گفته می شود ایستا یک روستا است، این مکان را روستا نمی داند بلکه این محل را یک مجموعه جمعیتی با جمعیت خیلی اندک معرفی می‌ کند. وی تاکید می ‌کند که ساکنین ایستا در اصل ترک ‌زبان و از مقلدین آیت‌الله تبریزی که 80 سال پیش از دنیا رفته، هستند. اهالی ایستا معتقدند در زمان غیبت امام زمان (ع) باید در مسائل فقهی توقف کرد. مثلاً ماشین سوار نمی‌شوند یا شناسنامه نمی‌گیرند. بر همین اساس از آب، برق، تلفن و گاز هم استفاده نمی‌کنند.جمعیت روستای ایستا طالقان به نسبت سایر روستاهایی که در طالقان وجود دارد بسیار کمتر است به قدری که بسیاری از افراد بر این عقیده اند که این روستا کم جمعیت ترین روستا در کشور است.روستای ایستا طالقان کجاست؟برای دسترسی آسان به روستای ایستا و تماشای جاذبه های دیدنی طالقان، بهتر این است تا آدرس دقیقی از طالقان زیبا و مسیر دسترسی آن داشته باشیم.برای رسیدن به این روستای زیبا باید به شهرستان طالقان واقع در استان البرز سفر کنید. شهرستان طالقان در 120 کیلومتری شمالی غربی شهرتهران قرار دارد. فاصله طالقان تا تهران با ماشین شخصی کمتر از 2 ساعت است اما اگر شما بخواهید این مقصد زیبا را با اتوبوس های پایانه مسافربری طی کنید تا حداقل 3 ساعت طول مسیر خواهید داشت.

روستای ایستا

خصوصیات عجیب روستای ایستا در طالقان

زمانی که شما وارد این روستا می شوید هیچ نشانی از عبور و مرور خودروها را در آن مشاهده نخواهید کرد و مردم روستای ایستا در طالقان آنچنان بر روی رعایت آداب و رسوم گذشته ی خود پا فشاری می کنند و که ممکن برای بازدیدکنندگان این امر خیلی عجیب به شمار بیاید اما این در حالی است که برای افراد روستا این موضوع کاملا عادی محسوب می شود. اهالی این روستا نه تنها شب ها پای تلویزیون نمی نشینند بلکه شب زنده داری هم نمی کنند. این افراد عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… برای آنان مفهومی ندارد. با شرط اینکه زنی به روستای آنها وارد نشود، افرادی مهمان ‌نواز نیز هستند؛ به عبارت دیگری می توان گفت که ورود زنان به روستای ایستا در طالقان ممنوع است.

از دیگر ویژگی های عجیبی که درمورد اهالی این روستا می توان به آن اشاره کرد این است که اهالی آن شناسنامه ندارند و به طور خود خواسته جزئی از آمار جمعیت ایران محسوب نمی شوند و هیچ ‌گونه خدمات دولتی دریافت نمی ‌کنند. آنها بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین‌آلات، وسایل‌ارتباطی و… زندگی خود را می‌ گذرانند. مردم این روستا بر طبق نظر مجتهد خود عمل می ‌کنند زیرا او تا پایان عمرش بر عدم مجوز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌ داد.

همانطور که گفتیم مردم روستای ایستا در طالقان خودشان را اهل توقف می نامند و در هیچ کدام از فعالیت های سیاسی و اجتماعی شرکت نمی کنند. آن ها حتی باورهای خودشان را هم تبلیغ نمی کنند و محبوب ترین حکومت در دوران غیبت کبری را حکومت قاجاریه می دانند و همین خود دلیلی است که سبک زندگی آن ها مانند حکومت قاجاریه باشد؛ در این خصوص حتی برخی از آنها تلاش می‌کنند نسب خود را به قاجاریه برسانند. یکی دیگر از اعتقادات آنها در خصوص نقطه عطف رواج بی‌دینی است. این فرقه، سقیفه بنی‌ ساعده، جنبش مشروطه‌ خواهی ایرانیان و انقلاب کبیر فرانسه را نقطه عطف رواج بی‌دینی و انحراف عقیدتی می‌ پندارند.

اهالی روستای ایستا در طالقان برای خرید مایحتاج خود همانند، پارچه، میخ و مقدار بسیار کمی آهن و شیشه و مانند این‌ها به شهر طالقان می‌ رون، آن ها برای کارهای آهنگری و نجاری خودشان افرادی را پرورش می دهند تا از بیرون کسی برای این کارها وارد روستا نشود. چندان مالکیتی برای اموالشان در میان خود نمی‌بینند و بر سر اموال با کسی نزاع نمی‌کنند و اگر کسی در دارایی آنها تصرف کند با او درگیر نمی ‌شوند و از مال خود چشم ‌پوشی می‌کنند. در دهکده آنها کسانی را می ‌توان سراغ گرفت که تنها دو یا سه بار به بیرون از محل سکونت خود رفته ‌اند. آنها افراد غیر از خود را اهل بیرون می‌نامند.

برخی از اعتقادات فرقه روستای عجیب طالقان

اهالی این روستا به زیارت امامان شیعه نمی روند چرا خودشان را مجاز به استفاده از وسایل نقلیه نمی دانند. در روستا حتی اوقات شرعی و آغاز و پایان ماه ها متناسب با آن چیزی است که خودشان صلاح می دانند. اهالی روستای ایستا در طالقان به رؤیای صادقه معتقدند و در تأیید روش زندگی خود به خواب‌های معنوی استناد می‌کنند اهل توقف به شدت منتظر واقعه ظهور مهدی (عج) هستند. ایمان در نگاه آنان از جنس تعبد است از همین منظر عقل را وظیفه ‌ساز نمی‌ دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می‌پندارند.

سبک تحصیل در روستای ایستا در طالقان

در آخر هم باید بگوییم که برای تردد در بین کوچه ها و خیابان هایی که در این روستا وجود دارد شما می بایست که از اسب و قاطر استفاده کنید. دیده شده است که چندین بار در تردد و انجام امور کشاورزی از اتومیل با بولدوزر، لودر و تراکتور استفاده کرده‌ اند. کودکان این روستا برای تحصیل به شهرستان طالقان نمی روند بلکه همانند دوره های گذشته به سبک سنتی و مکتب خانه ای با فراگیری درس هایی همانند و اجابت و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید نیز با سواد می شوند. به طور کلی در این روستا 18 تا 20 جلد کتاب وجود دارد که رساله عملیه میرزا صادق مجتهد تبریزی و کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی از آن جمله است.

هیچ کس تاکنون زنان و دختران آنان را ندیده است فرزندانشان پس از رسیدن به سن تکلیف متضاد هستند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند.

طبیعت زیبای روستای ایستا در طالقان

بیشتر افرادی که به طالقان سفر می کنند دوست دارند تا کمی از طبیعت زیبای این شهرستان دوست داشتنی دیدن کنند. به همین خاطر این روستا هم به عنوان یکی از جذابیت های طبیعی در طالقان بین مردم مشهور است. شما می توانید با سفر و گشت و گذار در این منطقه از طبیعت زیبای روستا لذت ببرید و یک آخر هفته خوش را بگذرانید. همچنین پیشنهاد می کنم برای دیدن زیباترین مناطق طبیعی در این منطقه، حتما از دریاچه سد طالقان نیز در طول سفر دیدن کنید.

روستای ایستا، سفری ارزان و به صرفه

یکی از بهترین مزایای سفر به این روستای زیبا این است که شما می توانید با صرف هزینه ای اندک سفری لذت بخش را در خارج از شهر خود تجربه کنید. به این صورت شما بدون صرف هزینه های اضافی برای خرید بلیط هواپیما و هزینه اقامت از یک روستای بی نظیر در نزدیکی شهر محل اقامت خود دیدن کنید. اگر شما تجربه سفر به این روستای زیبا را دارید، حتما تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (509 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس