ساعدنیوز
ساعدنیوز

مروری بر نوستالژیک ترین جشن سینمای ایران 23 سال پیش: از مجریگری هدیه تهرانی و لیلا حاتمی جوان با استایل کلاسیک تا اعطای جایزه به محمدرضا فروتن سوپر استار دهه هشتاد +فیلم

  شنبه، 21 مهر 1403
مروری بر نوستالژیک ترین جشن سینمای ایران 23 سال پیش: از مجریگری هدیه تهرانی و لیلا حاتمی  جوان با استایل کلاسیک تا اعطای جایزه به محمدرضا فروتن سوپر استار دهه هشتاد +فیلم
ساعدنیوز: 13 دی ماه 1380 مرحوم علی معلم، استاد بهرام بیضایی، مژده شمسایی، لیلا حاتمی، هدیه تهرانی، علی مصفا، مهتاب کرامتی، رخشان بنی‌اعتماد، جهانگیر کوثری، باران کوثری، امین حیایی، نیلوفر خوش خلق، محمدرضا فروتن و...در پنجمین جشنواره حافظ!

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، از 1376 تا 1395 نوزده سال گذشته اما جشن دنیای تصویر که تندیس اش به نام و یاد هنرمند اصیل و یگانه ی ایران، خواجه حافظ شیراز، بنیان نهاده شده و همچون برخی جوایز نام حیوانات بر آن نیست (از قبیل خرس و شیر و بز بالدار و دیگر موجودات بال دار و دم دار و سُم دار) امسال شانزده ساله می شود، بگذریم از دو سالی که باد خشک و غبار ریز گرد زمانه نگذاشت چشم در چشم و دوش به دوش هم باشیم و همراه هم غزل خوان دفتر هنر شویم چه باک که در طریقت، رنجش خاطر خطاست. اکنون در آستانه ی برگزاری شانزدهمین جشن خرسندیم که آنچه بر تاریخ این جشن رفته، حکایت غرورآفرینی است که شاهدانش فهرست هنرمندان برگزیده ی این جشن هستند. از آنان که روی در نقاب خاک کشیدند و از جوایز ریز و درشت این سال ها تنها یک تندیس حافظ در خانه داشتند (همچون زنده یاد ساموئل خاچیکیان، مهدی فتحی عزیز، علیرضا وزل شمیرانی و…) تا سانی که در تداوم حق کشی و نادیده گرفته شدن در این سال های ماضی، درست در زمانی که بهترین آثارشان را ساختند، تنها این تندیس حافظ بود که در دستان شان جای گرفت و دستان گرم علاقه مندان سینمای ملی ایران که در تالارهای برگزاری جشن تشویق شان کرد و بعد با ورود نوارها و لوح های مراسم به خانه های میلیون ها ایرانی رفت تا آنها را نیز در این ستایش همراه سازد.

و اما جشن دنیای تصویر ثمره ی توصیه ی زنده یاد علی حاتمی است به صاحب این قلم. در سال های زندگی بابرکت اش هنگامی که حاتمی برای نخستین بار در جمعی به خاطر دلشدگان اش دعوت به تشویق شد در حال رفتن بر روی صحنه از دستپاچگی در حال افتادن از پلکان بود. بعد از این مراسم علی به من گفت: «علی جان، هنرمند این ملک سال هاست به جای تشویق یا تحقیر شده یا در زمانه درست از او یادی نشده، از این رو آداب تحسین شدن و از پله ها بالا رفتن و سخن گفتن نمی داند، کاری کنید که تشویق را یاد بگیریم». و این بود که دنیای تصویر نه تنها در مقام نقد و نظر و تحلیل و سخن سنجی و ذکر ایرادات، که در تشویق و تحسین و شادباش زنده های هنر پای به راه شد تا امروز. پس این مراسم به یاد علی حاتمی هم هست که خود غزل خوان حافظ بود و در کمال الملک این شعر در پیش آگهی فیلم آمد که: گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک درگه هنر شوی.
جشن دنیای تصویر برای نخستین بار در مملکت هنرپرور و هنرمند «گَز»مان، علاوه بر تحسین دست اندرکاران هنر و فن سینما و تلویزیون، در ستایش از صاحبان قلم و نقادان و مورخان و نویسندگان و مترجمان هم به اندازه توان پا پیش گذاشت. در حالی که در اغلب جشن های سینمایی کمتر یادی از این فرهیختگان می شود. دکتر هوشنگ کاووسی، جمال امید، محمد تهامی نژاد، علیرضا وزل شمیرانی، سعید خاموش، بیژن اشتری، جواد طوسی، امیر پوریا، خسرو دهقان و عباس بهارلو از جمله دریافت کنندگان تندیس حافظ فعالیت پربار در عرصه ی ادبیات سینمایی کشور بودند.

جشن حافظ، به یقین تنها جشنی است که با روی گشاده از چهره های جدید و هنرمندان نوآمده استقبال کرده است. در طی پانزده دوره ی جشن بسیاری از تحسین شدگان از جمله جوانان مستعدی بودند که در طی این نوزده سال، خود به ستون های استواری در حرفه شان تبدیل شدند. بسیاری از بازیگران مطرح این سال ها نخستین جایزه ی خود را از این مراسم دریافت کرده اند.
از فریبرز عرب نیا و محمدرضا فروتن و لیلا حاتمی و امین حیایی و هدیه تهرانی و بهرام رادان و گلشیفته فراهانی و علی مصفا و ویشکا آسایش و پگاه آهنگرانی و مهتاب کرامتی تا حامد بهداد.

جشن ما و شما طی این سال ها، در ستایش از هنرمندان صاحب کرسی و شیوخ عالم سینما هم کم نگذاشته، از مسعود کیمیایی و نعمت حقیقی و ناصر تقوایی و بهرام بیضایی و عزت ا… انتظامی و داریوش مهرجویی و سعید پورصمیمی و جمشیدمشایخی و حمیده خیرآبادی و مهدی فتحی و ساموئل خاچیکیان و ناصر تهماسب تا منوچهر اسماعیلی و جمشید هاشم پور. ستایش از بزرگان، ستایش از بزرگی است.
مشایخی و حمیده خیرآبادی و مهدی فتحی و ساموئل خاچیکیان و ناصر تهماسب تا منوچهر اسماعیلی و جمشید هاشم پور. ستایش از بزرگان، ستایش از بزرگی است.

جشن دنیای تصویر هیچگاه به دیده حقارت به اندازه تصاویر ننگریسته، در این سال ها که تلویزیون و شبکه نمایش خانگی مأمن و مأوای هنرمندان بسیاری بوده که هنرشان را در چهارراه ارزان فروشان روزمرد نفروخته اند دنیای تصویر نیز دست اندرکاران مجموعه های تلویزیونی را که ارزش کارشان ماندگار بود، قدر دانسته است. کیانوش عیاری، مهدی فخیم زاده، حسن فتحی، محمدرضا هنرمند، بهرام بهرامیان از جمله این تحسین شدگان در تندیس حافظ بودند.

جشن حافظ یگانه مراسمی بوده که به ترانه در خدمت تصویر نگریسته و در این سال ها چه بسیار خوانندگانی که نخست در این جشن خواندند و ماندند از مانی رهنما و خشایار اعتمادی و مهران مدیری و محمدرضا صادقی تا برگزیدگانی چون محسن چاووشی، رضا یزدانی، علیرضا قربانی، همایون شجریان و شهرام ناظری.

جشن حافظ، یگانه مراسمی در ایران بوده که هیچگاه به کمدی و کمدین ها به دیده تحقیر نگاه نکرده و پاسدار تلاش هنرمندانِ اصیلی بوده که امروز آوازه دارند و حضوری ملی و مردمی. از رضا عطاران و مهران مدیری و رضا شفیعی جم و سیامک انصاری و بهنوش بختیاری و پیمان قاسم خانی تا حمید لولایی و مریم امیرجلایی و اردلان شجاع کاوه و مهران رجبی و ریما رامین فر.

در طول پانزده دوره گذشته، این جشن کارگردانان و تهیه کنندگان اصیل این کشور را تنها نگذاشت آن هم در دورانی که هیچکس «درخت گلابی» شان را لمس نکرد و «رنگ خدا»یشان را ندید و «زیر نور ماه» با  آنان نبود و «آواز گنجشک ها»یشان را نشنید و در «مزرعه پدری» شان قدم نزد و در «چهارشنبه سوری» شان شرکت نکرد و «شوکران» شان را ننوشید و در «تولد یک پروانه» شان حضور نیافت و با «واکنش پنجم» شان همراه نشد و «آوازهای سرزمین مادری» شان را نخواند و به «اشک سرما» خیره نشد و بر «کاغذ بی خط» شان ننوشت و «سگ کشی» شان را نظاره نکرد و «خیلی دور» که نه «خیلی نزدیک» شان هم نشد و بر «اتوبوس شب » سوار نشد و در «کافه ستاره» ننشست و «باران» صورت اش را نشست و بر «بید مجنون» ننگریست و سوار «مرسدس» نشد و «بچه های آسمان» را ملاقات نکرد و با «عروس آتش» همدرد نشد و «شب یلدا» را با آنان نبود و «خانه ای روی آب» را ننگریست، با «درباره الی» به دل دریا زد و به «گذشته» نگریست و روی «ردکارپت» راه رفت؛ جشن حافظ با بزرگان این سینما یکجا ایستاد و تسلیم فضاهای روشنفکری و رسمی نشد.

  تماشای فیلم
  تماشای فیلم
  تماشای فیلم
  تماشای فیلم

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حمله محمدرضا شهبازی مجری صداوسیما به علی دایی پس از اظهاراتش راجع به غزه و لبنان: برای امنیت پول باید خرج بشه که وقتی گردنبند شما رو دزدیدند سه سوته دزد رو بگیرند+ویدیو (849 نظر) خلاقیت خنده دار ایرانیِ نمونه در استفاده از کاسه توالت به عنوان منقل هنگام پختن جوجه کباب حماسه تاریخی آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (422 نظر) خانه مسعود پزشکیان زیر ذره‌بین؛ از مبلمان قدیمی و صنایع دستی اصفهان روی میز تا فرش تبریز اتاق نشیمن و دیوارهای گچیِ کنده شده، بدون کاغذ دیواری+عکس/ باصفا به سبک خانه‌‌های قدیمی (277 نظر) مهران غفوریان: کارگردان از من خواست برقصم و خیلی خوب رقصیدم شب که اومدم خونه گریه کردم احساس کارگری میکردم!+فیلم (274 نظر) لحن شیرین رهبر معظم انقلاب به هنگام سفارش چای برای پذیرایی از میهمان ویژه اش: آقا حالا وقت چائیِ +فیلم (184 نظر) (عکس) خنده معنادار آقا در کنار موشک‌های بالستیک سپاه / پیرِ ما اشرف مخلوقات است ... (88 نظر) علی دایی: احمدی نژاد را به رختکن راه ندادم، در نامه‌ای محرمانه از تیم ملی اخراجم کرد! (76 نظر) چیدمان شیک مبلمان ساده و خوش رنگ خانه بدون تجملات سید ابراهیم رئیسی/لوستر طلایی، فرش ایرانی، کتابخانه چوبی، جلو مبلی و عکس بزرگ آن شهید روی دیوار... (75 نظر) شادی مختاری: من مخالف حضور ایران در سوریه بودم و عصبانی بودم (66 نظر) خانه سید محمد خاتمی زیر ذره‌بین؛ از مبلمان شیک و تابلوی تذهیب روی دیوار تا کاغذ دیواری ساده و میز چوبی گرد/ اصیل مثل خانه های ایرانی (66 نظر) علیرضا بیرانوند: توی شهر خرم آباد برای چند تا خانواده خونه گرفتم با رهن کامل و سندشون پیش خودمه؛ هر سری که میرم اضافه تر میشن+ویدیو (60 نظر) اتاق کار ساده و محل استراحت بدون تجملات شهید سلیمانی در کرمان/ یادگاری به جامانده از سردار دلها و رهبر انقلاب که زینت بخش دیوار است+عکس (52 نظر) مونا بانکی پور، مادر هاشم سریال از سرنوشت: من نمیتونم طبق سلیقه 80 میلیون ایرانی زندگی کنم، به من بگین چقدر زشتی چقدر کجی اشکالی نداره+ویدیو (51 نظر) چیدمان شیک مبلمان لاکچری و خوش رنگ خانه مدرن الهام حمیدی/ آینه کنسول ،پرده، لوستر، گل و گیاه آپارتمانی خاص خانم بازیگر باسلیقه 👌 (50 نظر) قاب نوستالژی؛ مروری بر کتاب های درسی بچه های دهه شصتی از ابتدایی تا راهنمایی/ فارسی، حرفه و فن، ریاضی+عکس (50 نظر)
تیتر امروز   
رسوم عجیب جهان پارت 4 ؛ مسابقه شلاق‌زنی برای مرد شدن
حکایت های خواندنی ؛ حکایت فیل در تاریکی مولانا
بازجویی سردار قاآنی، فوت همسر رهبر معظم انقلاب، ترور عراقچی و.../ مروری بر پروژه‌های سنگینی که شکست خورد
(عکس) استفاده از صنایع دستی ایرانی در دکوراسیون محل سخنرانی رهبر انقلاب؛ از پته دوزی زنان کرمانی تا نگارگری هنرمندان اصفهانی / رهبری مذهبی اما دلباخته فرهنگ ایران
نابغه ایرانی که اشک چینی‌ها را درآورد
نمودی از چهره جدید رپ انقلابی؛ کلاشینکف مبارزه با صهیون
دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه نشستی در ترکمنستان
پاداش فرزندآوری در دوره‌ی هخامنشیان !
کارگردان «هزارپا» گفت نصف فروش فیلم به خاطر تو بود
الناز شاکردوست در فرانسه، استایل نوید محمدزاده در تهران، علی دایی در دماوند در حواشی داغ امروز شنبه 21 مهر 1403
سازمان سنجش اعلام کرد: نتایج نهایی کنکور 1403 در سایت سنجش قابل مشاهده است
هفتمین مجمع اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی مکانیک ایران به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد
ویدیو/ شاهکار معماری سنتی ایرانی با بزرگترین سقف ضربی ایران در بازار تاریخی قم
ویدئو/ تسلط حرفه‌ای طنازانه عمو رشید به زبان روسی در نبرد بوکس با حمید لولا در جوکر2 با گزارشگری ویژه علی صادقی/ فقط اونجاش که قاطی می‌کنه مربیشم می‌زنه😁
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی «انیشتین» نمی‌توانند "سنجاب پنهان شده" در لابه‌لای 《برگ‌های پاییزی درختان》را در *4ثانیه* طلایی پیدا کنند
منتخب روز   
(فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم! خانه سید محمد خاتمی زیر ذره‌بین؛ از مبلمان شیک و تابلوی تذهیب روی دیوار تا کاغذ دیواری ساده و میز چوبی گرد/ اصیل مثل خانه های ایرانی خانه مسعود پزشکیان زیر ذره‌بین؛ از مبلمان قدیمی و صنایع دستی اصفهان روی میز تا فرش تبریز اتاق نشیمن و دیوارهای گچیِ کنده شده، بدون کاغذ دیواری+عکس/ باصفا به سبک خانه‌‌های قدیمی (فیلم) فرار آمریکایی‌ها از خلیج فارس قبل از پاسخ کوبنده سپاه! / که میگفتین اسرائیل پشتش به آمریکا گرمه؟ این هم از آمریکا! تصویری جالب و پُربازدید از رهبر معظم انقلاب فنجان به دست در راهپیمایی لندن روش های نگهداری و تازه ماندن لیمو ترش دقایقی پیش؛ لبخند رضایت و حال خوش رهبر معظم انقلاب هنگام اعطا نشان فتح به سردار حاجی زاده پس از درخشش در موشک باران اسرائیل+عکس