مرسدس بنز، شرکت خودروسازی لوکس جهان

  چهارشنبه، 08 دی 1400   زمان مطالعه 13 دقیقه
مرسدس بنز، شرکت خودروسازی لوکس جهان
مرسدس بنز (Mercedes Benz) یک برند آلمانی تبار است که در سال 1926، یعنی درست 94 سال پیش، توسط کارل بنز و گوتلیب دایملر پایه‌گذاری شد. در ادامه این مطلب تاریخچه مرسدس بنز را مرور خواهیم کرد و خواهیم دید که این کمپانی چگونه تبدیل به برندی مترادف با کلمه «کیفیت» شد.

تاریخچه برند مرسدس بنز شاید در میان همه برندهای مطرح خودروسازی کمی جذاب تر باشد، زیرا افراد زیادی در دنیا علاقمند به این برند هستند. شرکت بنز تنها برندی است که مبدا بسیاری از اتفاقات و پیشرفت های حاصل شده در صنعت خودروسازی محسوب می شود. بنز، اولین کارخانه خودروسازی دنیا بوده و قدم های اولیه بنیان گذاری آن حتی به سال های قبل از پایه گذاری آن برمی گردد.

شرکت بنز

تاریخچه مرسدس بنز

مرسدس بنز (Mercedes Benz) یک برند آلمانی تبار است که در سال 1926، یعنی درست 94 سال پیش، توسط کارل بنز و گوتلیب دایملر پایه گذاری شد. مرکز مدیریت این کارخانه در اشتوتگارت آلمان واقع شده است. از همان ابتدا تاکنون محصولات این کمپانی طیف گسترده ای را در برمی گیرد چرا که تولیدات آن شامل خودروهای لوکس، ون، کامیون، اتوبوس و حتی آمبولانس هم می شود. سابقه ی این برند محبوب به قدری درخشان است که در سال 2018، با فروش بیش از 2.31 میلیون خودروی سواری، در لیست بزرگترین تولیدکنندگان ماشین در سراسر دنیا قرار گرفت. رسیدن به چنین جایگاهی آن هم در صنعت پر رقابت خودروسازی، کار چندان آسانی نیست.

کارل بنز و گوتلیب دایملر

همانطور که پیش تر گفته شد، پایه ریزی احداث این کمپانی به سال های پیش از1926 باز می گردد. اصالت بنز، از مدل مرسدس سال 1901 Daimler-Motoren-Gesellschaft و Benz Patent-Motorwagen سال 1886 کارل بنز سرچشمه می گیرد. مورد دوم به عنوان اولین اتومبیلی شناخته می شود که از طریق موتور سوخت داخلی حرکت می کرد. بنز و دایملر دو رقیبی بودند که هرگز در زندگی یک دیگر را ملاقات نکردند. با این حال، اختراعات و تلاش های بی وقفه هر کدام از آن ها، در نهایت موجب شکل گیری این برند شد. یکی از نکات بسیار جالب، شعار کمپانی است که با تاریخ آن بسیار همخوانی دارد، “یا بهترین یا هیچی”.

اگر به خاطر وجود نوابغ، بنز، دایملر و ویلهلم مایباخ نبود، ممکن بود تولد و حیات صنعت خودروسازی سال ها به تعویق بیافتد. ایننام داشتند که هرکدام به نوبه خودشان، کمک بزرگی نه تنها به صنعت خودرویی، بلکه به پیشرفت دنیا کردند. آشنایی، دوستی و همکاری دایملر و مایباخ نقطه عطفی در سرگذشت این شرکت است، چرا که مایباخ بعدها به عنوان یک طراح با استعداد و ادامه دهنده مسیر دایملر، لطف بزرگی در حق کمپانی مرسدس بنز کرد.

همکاری دایملر و بنز؛ نقطه شروع مرسدس بنز

در سال ۱۹۲۶ در اشتوتگارت آلمان کمپانی دایملر-بنز که امروزه آن را با نام مرسدس بنز می شناسیم، توسط کارل بنز و گوتلیب دایملر تاسیس شد. ماجرای تاریخچه شرکت مرسدس بنز از این قرار بود که بنز و دایملر از سال ۱۸۸۱ به طور کاملا مستقل و بی خبر از وجود یکدیگر، به تلاش برای اختراع و ساخت اتومبیل مشغول بودند. در سال ۱۸۸۶ کارل بنز در کارخانه کوچک خود با نام Benz & Cie در اشتوتگارت آلمان توانست اولین موتور درون سوز را تولید کند. در سال ۱۸۸۸ او با سرمایه گذاری همسر خود «برتا بنز» نخستین خودروی جهان را با نام Benz Patent Motorwagen را به ثبت رساند.

 Benz Patent Motorwagen

از سویی دیگر و به طور موازی دایملر در کمپانی کوچک خود به نام Daimler Motoren Gesellschaft یا همان DMG با همکاری و طراحی مایباخ، در سال ۱۹۰۱ توانست اولین خودروی خود را بسازد. عمر دایملر مجال نداد تا ثمره تلاش های چند ساله خود را شاهد باشد، اما پسران وی به همراه مایباخ باعث بقای این کمپانی شدند.

کمی بعد «امیل جلینگ» که یک سرمایه دار و کارآفرین اروپایی بود، همکاری خود را با DMG آغاز نمود. یک سال بعد و در سال ۱۹۰۲ جلینگ توانست نام تجاری این برند را که برگرفته از نام دختر وی «مرسدس جلینگ» بود به ثبت برساند و اولین خودروی تولید شده توسط DMG با توان ۳۵ اسب بخار مرسدس نام گرفت. بنابراین از سال ۱۹۰۲، کمپانی DMG به طور رسمی صاحب برند مرسدس شد.

پس از اتحاد کمپانی های مرسدس و بنز، پسران دایملر یادآور شدند که پدر خود همواره از یک ستاره به عنوان سمبل استفاده می کرده است. از میان طرح های ستاره های چهار پر و سه پر ارائه شده، مدیران کمپانی ستاره سه پر را به عنوان نماد و لوگوی این کمپانی انتخاب کردند.

بنابراین اکنون با مرور تاریخچه مرسدس بنز می دانیم با آنکه این شرکت در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد و امروزه به یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین برندهای خودروسازی در جهان تبدیل شده است، اما پایه گذاری این کارخانه سال ها پیش از این صورت گرفته بود و تلاش های مستمر دایملر، بنز و میباخ، پایه های قدرتمند این کمپانی را پی ریزی کرده است.

حاکمیت مرسدس بنز در آلمان

اگر آلمان را حاکم بی چون و چرای خودروسازی در جهان بدانیم، می توان مرسدس بنز را حاکم این صنعت در آلمان دانست! این کمپانی اکنون بیش از ۳۰ کارخانه در سراسر جهان دارد که در حدود ۱۷۳ هزار نفر در آن ها مشغول به کار هستند. در سال ۲۰۲۰ در لیست ارزشمندترین برندهای خودروسازی جهان، مرسدس بنز پس از تویوتا در جایگاه دوم و رقیب هموطن و دیرینه اش ب ام و در جایگاه سوم قرار گرفت.

این کمپانی از نظر میزان تولیدات نیز حرف اول را در آلمان میزند. در سال ۲۰۱۹ مرسدس بنز و ب ام و به ترتیب با تولید سالانه ۲.۴ و ۲.۲ میلیون دستگاه در جایگاه اول و دوم از نظر آمار فروش قرار گرفتند. یکی دیگر از اقدامات برتر این کمپانی، ساخت پیشرفته ترین کارخانه خودروسازی در جهان، با نام «کارخانه ۵۶» است. پروژه کارخانه ۵۶ که عملیات ساخت آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شده، مدرن ترین و پیشرفته ترین کارخانه مرسدس بنز است. از این پروژه که در زمینی به مساحت ۲۲۰ هزار مترمربع در حال انجام است، به عنوان سومین پروژه بزرگ ساخت در کشور آلمان یاد می شود. قرار است کمپانی مرسدس بنز در این مجموعه به ساخت نسل های بعدی سدان کلاس S و همچنین خودروهای الکتریکی و آینده نگر خود بپردازد.

کلاس بندی خودروهای بنز با نام گذاری پیچیده

اگر به تاریخچه شرکت مرسدس بنز نگاه کنیم، خواهیم دید که مرسدس بنز یکی از پیچیده ترین سیستم های نامگذاری را در بین برندهای مطرح دارد. خودروهای این برند در کلاس بندی های مختلفی عرضه می شوند که هر یک ویژگی های خاصی در خود جای می دهند. خودروهای این برند در یک کلاس خاص با اعداد متفاوت از یکدیگر متمایز می شوند و تغییر در حروف اول نام مدل، نشان از تفاوت های ساختاری مهم دارد.

به این ترتیب، در کلاس بندی خودروها نام مدل های این کمپانی متشکل از حروف (نهایتا سه حرف) و اعداد هستند. حرف اول مشخص کننده کلاس خودرو و عدد پس از آن، حجم موتور تقسیم بر ۱۰ را نشان می دهد. اگر حرف L نیز در انتهای نام اضافه شود به این معناست که طول این خودرو از نمونه استاندارد آن بلندتر است. برای مثال S500L خودرویی در کلاس S و با موتور ۵ لیتری است که طول آن بلندتر از S500 استاندارد است!

این نوع کلاس بندی و نام گذاری از دهه ۹۰ میلادی در مرسدس بنز رایج شد. کلاس های اصلی خودروهای مرسدس بنز از یک یا دو حرف تشکیل شده اند. مدل هایی که با سه حرف نام گذاری می شوند، مدل هایی مرکب از دو کلاس مختلف هستند.

کلاس A

این کلاس مرسدس بنز به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت طرفداران بسیاری دارد. نسل اول این خودروها که در دسته ساب کامپکت قرار می گیرند، در سال ۱۹۹۷ تولید و اکنون در نسل چهارم در بازارهای جهانی در حال عرضه است. نسل چهارم کلاس A که در دو مدل هاچ بک و سدان ارائه می گردد، در بین طرفدارانش به بنز دلبر معروف شده است.

کلاس A مرسدس بنز

کلاس B

این کلاس نیز که تاکنون سه نسل از آن تولید و عرضه شده است، شباهت زیادی به خودروهای کلاس A دارد و در واقع، نوعی تکامل یافته از همان کلاس A محسوب می شوند. خودروهای این کلاس اندکی بزرگتر و قوی تر هستند و در دسته خودروهای کامپکت قرار می گیرند.

کلاس B مرسدس بنز

کلاس C

این کلاس اقتصادی ترین خودروهای تاریخچه مرسدس بنز را در زیر مجموعه خود دارد. کلاس C نیز همانند A و B از مدل های کامپکت کمپانی مرسدس بنز است. این کلاس در ابتدا در قالب سدان و استیشن تولید شد، اما در سال ۲۰۰۰ شاهد تولید یک نسخه کوپه از این خودرو بودیم. این خودرو بعدها با یک فیس لیفت به کلاس CLC بدل شد. CLC تا سال ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت و پس از آن در سال ۲۰۱۲ یک نسخه کوپه از کلاس C جایگزین آن شد.

به طور کلی، تاریخچه مرسدس بنز کلاس C به این صورت است که، ظهور آن به سال ۱۹۹۳ برمی گردد. نسل دوم پس از گذشت ۷ سال در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و در سال ۲۰۰۲ به سیستم AWD (چهار چرخ متحرک) مجهز شد. نسل سوم در سال ۲۰۰۷ و در نهایت، آخرین نسل این کلاس در سال ۲۰۱۴ به بازارهای جهانی عرضه شد.

کلاس C مرسدس بنز

کلاس CL

با نگاهی به تاریخچه شرکت مرسدس بنز متوجه می شویم که کوپه های این برند در این کلاس ارائه می شوند. CL در زبان آلمانی مخفف کوپه های لوکس است و در حقیقت، این کلاس به تولید خودروهای سایز بزرگ و لوکس شهرت دارد.

 کلاس CL مرسدس بنز

کلاس CLS

این کلاس خودروهای سدان CL را شامل می شود. حرف S که در نام این کلاس آمده نشان از اشتراکاتی دارد که از خودروهای کلاس S قرض گرفته شده است.

کلاس CLS مرسدس بنز

کلاس E

خودروهای مرسدس بنز کلاس E، در ابتدا تنها سدان های فول سایز را شامل می شد، اما پس از مدتی خودروهای کوپه نیز به آن اضافه شدند. در این کلاس خودروهایی با موتورها و اجزای بدنه مختلف تولید می شود و در واقع، از نظر مصرف سوخت اقتصادی ترین خودروی کمپانی هستند. به همین دلیل، عنوان E که از ابتدای کلمه اقتصادی (Economic) گرفته شده، به این کلاس اطلاق شده است.

کلاس E مرسدس بنز

کلاس G و GL

این کلاس مخصوص به خودروهای شاسی بلند و کراس اوور کمپانی بنز است که همگی دارای تکنولوژی AWD (چهار چرخ متحرک) و قابلیت آفرود هستند. از سال ۲۰۰۶ خط تولید خودروهای کلاس GL که در واقع، خودروهای لوکس شده خودروهای کلاس G بود به محصولات این شرکت اضافه شد.

 کلاس G مرسدس بنز

کلاس GLS مرسدس بنز

کلاس S

S کلاس ویژه کمپانی مرسدس بنز و پرچمدار تولیدات این شرکت است. مجهزترین و لوکس ترین خودروهای بنز در این کلاس جای می گیرند. این کلاس از خودروها که از سال ۱۹۷۲ تا به امروز در تولیدات بنز قرار داشته اند، همواره نخستین میزبان آخرین تکنولوژی های ارائه شده از سوی شرکت هستند. گرانترین خودروی حال حاضر در بازار کشور ما نیز، مرسدس بنز S500 است.

کلاس S مرسدس بنز

کلاس SL

تولید خودروهای این کلاس از سال ۱۹۵۴ آغاز شده است و از همان ابتدا، معمولا به خودروهای با دو صندلی شناخته می شدند. SL در زبان آلمانی مخفف اسپورت سبک است. این خودروها به دلیل داشتن درهای «گالوینگ» در بسیاری از نقاط جهان به همین نام شناخته می شوند.

کلاس SL مرسدس بنز

مدل های مفهومی مرسدس بنز؛ طرحی برای آینده

با نگاهی به تاریخچه شرکت مرسدس بنز باید گفت که مرسدس بنز یکی از سردمداران و پیشگامان تحقیق و توسعه فناوری های جدید در صنعت خودروسازی است. یکی از جذاب ترین اتفاقاتی در دنیای خودرو برای علاقمندان این عرصه، رونمایی برندهای مختلف از مدل های مفهومی جدیدشان است. چرایی ساخت مدل های مفهومی برای بسیاری جای سوال دارد. این خودروها که هم در طراحی و هم تکنولوژی فراتر از زمانند، از یک طرف نوعی قدرت نمایی و عرض اندام در فضای تبلیغاتی و از سویی دیگر به نوعی رونمایی از زبان طراحی این شرکت برای محصولات سال های آینده شان است. کما اینکه بسیاری از تکنولوژی هایی که در خودروهای امروزی مشاهده می شود، سال ها پیش در یک مدل مفهومی ارائه شده بوده است.

یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین ها در این عرصه، خودروهای مفهومی شرکت بنز هستند. این خودروها نیز علاوه بر طراحی ظاهری ساختارشکن، هر یک تکنولوژی های جذاب و آینده نگری را به نمایش گذاشته اند.

ارتباط بین خودروها

در سال ۲۰۱۱ کمپانی مرسدس بنز از مدل مفهومی F125 رونمایی کرد. فارغ از بحث طراحی، مهم ترین تکنولوژی معرفی شده در این مدل سیستم ارتباط بین خودروها است. این سیستم با به کارگیری تکنولوژی پیشرفته و با ارتباط بین وسایل نقلیه ای که در شرایط بحرانی نسبت به یکدیگر قرار دارند، احتمال وقوع تصادفات را به شدت کاهش می دهد. بستر استفاده از این فناوری هنوز در بیشتر نقاط جهان فراهم نیست. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به تمرکز برندهای مختلف بر توسعه این فناوری تا سال ۲۰۲۵ امکان بهره برداری از این سیستم ها فراهم خواهد بود.

مدل مفهومی F125

سقف پانورامیک نامرئی

در سال ۱۹۹۶ شرکت مرسدس بنز در مدل مفهومی F200 تکنولوژی سقف پانورامیک نامرئی (Transparent) را معرفی کرد. این تکنولوژی این امکان را فراهم می آورد تا تنها با فشردن دکمه ای، کریستال مایع در شیشه شفاف سقف به رنگ تیره در آید و از تابش مستقیم و شدید نور خورشید به سرنشینان جلوگیری کند.

مدل مفهومی F200

دید در شب

تا پیش از رونمایی از F500 در هیچ وسیله نقلی های از اشعه مادون قرمز استفاده نشده بود. در سال ۲۰۰۳ شرکت مرسدس بنز با ارائه تکنولوژی دید در شب در مدل مفهومی F500، یکی دیگر از فناوری های خودروهای لوکس را در آینده پایه گذاری کرد. سیستم دید در شب با فراهم آوردن امکان دید تا شعاع ۵۰۰ متر امکان رانندگی ایمن تری را فراهم می کند. امروزه این فناوری در خودروهای لوکس کلاس S برند بنز مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر فناوری هایی که به این تکنولوژی وابسته است می توان به سیستم خودران اشاره کرد.

مدل مفهومی F500

فعال شدن سیستم ایمنی پیش از برخورد

کمپانی مرسدس بنز در مدل مفهومی ESF، فناوری پیش از برخورد را معرفی کرد و در سال ۲۰۰۹ در مرسدس بنز کلاس S هیبرید با نام S400 مورد استفاده آزمایشی قرار داد. در این سیستم تمام زوایای خودرو به سنسورهای پیشرفته ای مجهز شده اند که لحظاتی پیش از وقوع برخورد کیسه های هوا و ترمزهای اضطراری را فعال می کند.

مدل مفهومی ESF

کروز کنترل انطباقی

این تکنولوژی که امروزه در لیست آپشن های بسیاری از خودروهای پیشرفته قرار دارد، برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ با رونمایی کمپانی مرسدس بنز از مدل مفهومی F800 معرفی شد. کروز کنترل تطبیقی حالا علاوه بر ثابت نگه داشتن سرعت خودرو می تواند با تغییر فاصله مجاز بین دو خودرو سرعت را کم و یا زیاد کند.

مدل مفهومی F800

بنز، دگرگون سازی حمل و نقل جهان

در پایان این مطلب تاریخچه شرکت مرسدس بنز باید به این نکته اذعان کرد که این ابر خودروساز آلمانی، نه تنها آغازگر صنعت خودروسازی در جهان به شمار می رود، بلکه سرچشمه بسیاری از تکنولوژی های پیشرفته ای که امروزه در خودروهای برندهای مطرح شاهد آن هستیم هم، از مرسدس بنز نشات می گیرد.

با این روند شاید خودروهایی که اکنون در تخیلاتمان به آن فکر می کنیم، روزی توسط نبوغ و تبهر مهندسان خلاق این شرکت شکلی از واقعیت به خود بگیرند. به نوعی میتوان گفت، گذشته، حال و آینده صنعت خودروسازی در جهان در دستان این غول شکست ناپذیر آلمانی است.

شرکت بنز


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم را به آغوش ملت برگرداند + فیلم
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم