دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

مرز انسانیت و شرافت؛ از غزه تا هرات 

شنبه، 22 مهر 1402
کد خبر: 359532
غزه و هرات صحنه رنج نوع آدمی در قرنی است که خود را سرآمد تمامی قرون بشر نامیده است. بی خانمانی و بی کسی انسان از ظلم همنوع و خشم طبیعت. بی خانمانی در شب های سرد پائیزی و جستجوی عزیزان در زیر آوار بمب و زلزله. همین قدر غم انگیز. محمد مالی در یادداشتی از بار سنگین این غم و مسئولیت انسان های آزاده در قبال رنج کشیدگان می گوید.

زلزله هرات و بمباران وحشیانه و ددمنشانه و بی‌وقفه غزه توسط رژیم اشغال‌گر قدس، دو حادثه مهیب این روزهای جهان ما هستند. روشن است که هر انسانی به واسطه خصایل اخلاقی و فضیلت‌های آرمانی که از سوی حضرت آفریدگار در او به ودیعه نهاده شده و وجه تمایز او از حیوان است، نسبت به این دو واقعه واکنشی دارد و بهتر است بگوییم باید واکنشی نشان دهد. مرز انسانیت، شرافت و خیانت البته همین‌جاست.

صریح باید گفت که واکنش ما نسبت به هرات و غزه تعیین می‌کند که در این لحظه حساس از تاریخ، طرف شیطانیم و عمله او و یا به حرمت انسان، جانب اخلاق و بشریت را گرفته‌ایم.

و البته که مهم نیست، جریان مسلط اطلاعات و اخبار جهانی که همواره تحت قیمومیت قدرت‌های بزرگ بوده‌اند، چه می‌گویند و چه می‌خواهند، ما باید طرف حقیقت باشیم. طرف درست تاریخ که امروز در غزه جان می‌دهد و در هرات زیر خروارها خاک است!

این‌جاست همان پیچ حساسی که با عبور از آن به نفع انسانیت و حقیقت، می‌توان توشه لازم برای رسیدن به قله را دریافت و یا با حمایت از حیواناتی که ددمنشانه در پی سلاخی انسان‌های بی‌دفاع فلسطین هستند و یا در پی زلزله هرات بدون کمک و حامی مانده‌اند چون یحتمل موبور و چشم‌آبی نیستند، به سقوط آزاد نزدیک شویم و به رذالت درغلتیم.

غزه و هرات امروز دو نشانه‌اند، دو آدرس قطعی و درست برای انسانیت. برای حُریّت. برای این‌که بشریت یک‌جایی داشته باشد برای رسوایی ظلم، اشغال و چند ده سال جنایت.

خانم‌ها و آقایان/ غزه و هرات با همه مصیبت‌هایشان، می‌توانند نجات‌بخش ما از نکبت و تعفن روزگار مصلحت‌اندیشی‌های بی‌ارزش باشند، اگر در سمت درست تاریخ بایستیم و آن سمت بی‌هیچ تردیدی، حمایت از مردم مظلوم و بی‌پناه غزه و هرات است. یا اهل العالم...


پسندیدم 3 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
ایرج
9 ماه پیش

عالی بود دمتون گرم
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب
ترجمه تخصصی متن
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا