مصرف داروهای ضد ریفلاکس در بارداری چه خطرات و عوارضی دارد؟

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
مصرف داروهای ضد ریفلاکس در بارداری چه خطرات و عوارضی دارد؟
استفاده از داروهای ضد ریفلاکس و سوزش سر معده در دوران بارداری، احتمال ابتلای کودک به آسم را افزایش می دهد. در ادامه بیشتر درباره عوارض داروهای ضد ریفلاکس در بارداری بحث خواهیم کرد.

داروهای ضد ریفلاکس با اسامی آلومینیوم هیدروکسید، منیزیم هیدروکسید، آلومینیوم ام-ج و آلومینیوم ام-ج-اس به صورت قرص و محلول سوسپانسیون در دسترس قرار دارند.املاح منیزیم با اثر ملینی، اثر یبوست زایی املاح آلومینیوم را تعدیل می کند. در ضمن اثر منیزیم فوری و اثر آلومینیوم طولانی تر است.وجود ماده سایمتیکون در ترکیب داروی ضد اسید آلومینیوم ام-ج-اس، ضمن کاهش نفخ،احتمال بروز رفلاکس مری را نیز کاهش می دهد اما مصرف این داروهای ضد ریفلاکس در بارداری باید با احتیاط بیشتری مصرف شود چراکه خطرات جبران ناپذیری برای جنین دارد.

علائم ریفلاکس اسید معده در بارداری چیست؟

  • احساس سوزش یا درد در قفسه سینه
  • احساس ناراحتی ، سنگینی معده یا نفخ
  • آروغ زدن
  • حالت تهوع و بازگشت غذا به سمت دهان
  • استفراغ

معمولاً این علائم مدتی بعد از خوردن غذا یا نوشیدن بروز می کنند ، اما گاهی اوقات ممکن است تأخیر بین وعده های غذایی نیز باعث ایجاد ریفلاکس شود.

مصرف داروهای ریفلاکس معده در بارداری ممنوع

محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند و دانشگاه تمپر در فنلاند با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از 1.3 میلیون کودک دریافتند احتمال ابتلا به آسم در کودکانی که مادرشان در دوران بارداری داروهای ضد ریفلاکس و سوزش معده استفاده کرده اند، 30 درصد بیشتر است.ریفلاکس معده در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بسیار شایع است. معمولا برای درمان ریفلاکس از داروهایی استفاده می شود که اصطلاحا مهارکننده های پمپ پروتون و آنتاگونیست های گیرنده H2 هستند و مانع از برگشت اسید معده به مری می شوند.

مطالعات جدید نشان می دهد استفاده مداوم از این داروها با افزایش احتمال ابتلا به آسم در کودک مرتبط است. استفاده از داروهای ضد ریفلاکس در دوران بارداری باید با احتیاط بیشتری باشد و کنترل رژیم غذایی برای درمان ریفلاکس گزینه بهتری است.ریفلاکس معده به مری (GERD) یا ریفلاکس اسیدی یک اختلال گوارشی است و به بازگشت محتویات و اسید معده به مری گفته می شود. دلیل اصلی بروز این بیماری، اختلال در عملکرد اسفنکتر تحتانی مری (LES) است. این حلقه ماهیچه ای مانع از برگشت محتویات معده به مری می شود. معمولا عوامل موثر در بروز این اختلال رژیم غذایی، سن و سبک زندگی هستند.

بسیاری از افرادی که به GERD مبتلا هستند، از بیماری خود بی اطلاعند. این افراد از سوزش مداوم معده و گلودرد رنج می برند. این بیماران اغلب تصور می کنند که این گلودرد مزمن ناشی از عفونت ویروسی است؛ در حالی که هیچ ربطی به عفونت ندارد. بازگشت اسید به گلو سبب می شود که این ناحیه مدام بوسیله اسید تحریک شود و گلودرد مزمن ایجاد کند.

برخی از افراد به ریفلاکس خاموش دچار هستند؛ به این معنی که بیماری با هیچ علامتی اعم از سوزش گلو و سردل همراه نیست.این حالت بسیار خطرناک تر است. 10 درصد از بیماران مبتلا به ریفلاکس گلودرد مزمن دارند. برخی از پوسیدگی مداوم دندان رنج می برند؛ اسید معده باعث بروز پوسیدگی می شود. طیف وسیعی از افرد مبتلا به GERD آسم دارند چراکه مقداری اسید به درون مجاری تنفسی راه می یابد.

برخی دیگر از رایج ترین علایم ریفلاکس، بادگلو، ترش کردن معده و تلخی طعم دهان است.ریفلاکس مزمن زمانی خطرناک می شود که پوشش مری از بین برود. در این حالت احتمال بروز سرطان افزایش می یابد.راهکار های متفاوتی برای درمان این بیماری وجود دارد و در برخی موارد جراحی توصیه می شود. تغییر شیوه زندگی و کاهش وزن می تواند در رفع این مشکل موثر باشد

دارو در بارداری

برخی از دلایل تشدید ریفلاکس

  • سیگار کشیدن
  • با عجله غذا خوردن
  • مصرف کردن غذاهای چرب و پرادویه
  • پوشیدن لباس های تنگ
  • مصرف غذاهای تحریک کننده اسید معده مانند :گوجه فرنگی، آب مرکبات، چای و قهوه، پیاز، سیر، نوشابه های گازدار
  • درازکشیدن بعد از غذا
  • نوشیدن مایعات
  • عدم تحرک

راه های درمان سریع رفلاکس معده در بارداری

  • رژیم سالم غذایی:احتمال پرخوری در دوران بارداری بسیار بیشتر است. و این مشکل یکی از علل اصلی سوء هاضمه به شمار می رود. درمان رودل و رفلاکس معده در بارداری تنها با رعایت یک رژیم غذایی سالم میسر می گردد.
  • تغییر عادات خوردن و نوشیدن:به منزله درمان ریفلاکس اسید معده در بارداری، سعی کنید به جای وعده های بزرگ وعده های کوچکتری در طول روز مصرف نمائید. و 3 ساعت پیش از خواب چیزی میل نکنید.کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار و غذاهای پرچرب و پرادویه قطعا بر روی روند درمان رفلاکس معده در دوران بارداری تاثیر موثری دارد.
  • صاف بنشینید:صاف نشستن حین غذا خوردن یکی از اصول صحیح درمان رفلاکس معده در بارداری است. این کار باعث کاهش فشار از روی معده می شود. همچنین، بالا نگه داشتن سر و شانه ها در طول خواب باعث توقف شب هنگام برگشت اسید معده می گردد.
  • لطفا سیگار نکشید:سیگار کشیدن در طول بارداری یکی از عوامل مخرب موثر بر سلامتی مادر و نوزاد به شمار می رود. استعمال دخانیات باعث استنشاق مواد شیمیایی شده و این موضوع از علل اصلی سوء هاضمه و رفلاکس شدید معده محسوب می گردد. مواد شیمیایی آزاد شده باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری می شود. و این مسئله احتمال برگشت اسید معده را بیش از پیش می کند.
  • از نوشیدن الکل اجتناب ورزید:نوشیدن الکل در حالت عادی باعث سوء هاضمه می شود. همین امر در طول دوران بارداری صدمات جبران ناپذیری را متوجه حال کودک می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد (1 نظر) سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ... (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
چهره تازه «ماه کاووس» سریال نون خ کنار پدرش در 37 سالگی+ عکس نقاشی قدیمی از بهترین فرماندهانِ کاریزماتیکِ جهان باستان/ کوروش کبیر در مقام اول انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم