دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

مطالبه‌گری، خواستن یک حق و پیگیری برای رسیدن به آن حق است 

چهارشنبه، 04 مهر 1403
کد خبر: 410160
باید باور کنیم که همه می توانیم با مطالبه گری روستا، شهر و کشور (جامعه) خودمان را بسازیم و از نگاه تقدیر گرایی و ...  فاصله  بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، واژه مطالبه گری هر چند در لغت معنایی هم وزن درخواست و بازخواست دارد اما به نظارت همگانی بر امور حکومتی و مسئولان و پیگیری حقوق شهروندی و شیوه دستیابی به آن نیز بستگی دارد.

هر چند در قوانین و بخشنامه های سیاسی و اداری کشور مانند حقوق شهروندی برای مطالبه گری شهروندان جایگاه ویژه ای قایل شده، اما ضعف و فقر شناخت مطالبه گری و شیوه های اجرا،این مقوله را به یکی از معضل های اصلی جامعه ایرانی تبدیل کرده است.

نبود مطالبه گری و آگاهی نداشتن از روش پیگیری آن، ضمن به وجود آوردن آسیب ها،انحراف ها و کاهش نشاط و مشارکت در جامعه،گاهی باعث می شود شیوه های غلط ابراز مطالبات و خواسته های بحق به بیراهه رود و عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

باید تمامی صداها و مطالبات در چارچوب قانون شنیده شود و سیاست های سلبی جواب نمی دهد.

باید باور کنیم که همه می توانیم با مطالبه گری روستا، شهر و کشور خودمان را بسازیم و از نگاه تقدیر گرایی فاصله بگیریم.‌

باید بخشی از نظارت ها به مردم و جامعه محلی واگذار شود و می توان با استفاده از پیشرفت تکنولوژیک و شفافیت لازم،مردم را آگاه و مطالبه گری را پاسخ داد چرا که برخی اوقات حتی شهروندان از حقوق شهروندی خود اطلاع ندارند و از مطالبه گری بی اطلاع هستند.

خلاء فضای مطالبه گری موجب تحمیل هزینه های زیادی به جامعه می گردد و باید پیگیری مطالبات در جامعه از کانال های درست و منطقی انجام و دنبال شود .

رسانه ها فرصت بسیار خوبی برای بیان و انتقال صحیح و بموقع مطالبات هستند و احزاب، جمعیت ها، گروه ها و نهادهای مدنی نیز هم به نوبه خود کمک بسیار موثری برای ابراز مطالبات در جامعه بشمار می روند.

مطالبه گری در جامعه به رغم اهمیت بسیار زیاد آن در تعالی و پیشرفت و آبادانی همچنان مغفول مانده و خلاء وجودی آن احساس می شود.

نتیجه اینکه:

تک تک افراد جامعه درکلان ودر مقیاس کوچک تر در روستا می توانند مطالبه گری قانونی در تمامی امورات مختلف داشته باشند تا نتیجه این مطالبه گری به نفع جامعه و مردم رقم بخورد.

هرچند درمسیر مطالبه گری کسانی(صاحبان‌ مسئولیت)هم به هردلیلی کارخودرا خوب انجام نداده اند یا کم کاری کرده اند از این‌مطالبه گری ناراحت هم بشوند اما مهم آن است که نتیجه به نفع مردم تغییر کند.واین پیگیریها موجب پیشرفت و آبادانی در آینده خواهد شد.

مطالبه گری زمانی نتیجه خواهد داد که به دور از هرگونه وابستگی سیاسی باشدو اینکه تصورشود من فلان چیز را بگویم یا فلان چیز رابخواهم برای فلانی بد است.

این‌تصوّر(ملاحظه کاری)یک باور غلط است چون فرد بدلیل بعضی ملاحظات یک حقّی را که عموم‌ مردم در آن ذینفع هستند را نتواند بیان‌کند.

سکوت در مقابل کم کاری ها،بی قانونی ها و...مساوی است با تایید وشریک شدن درعقب ماندگی هایی که فرد مسئول باعث وبانی اش است.

مطالبه گری یعنی:بیان وگوشزد کردن کم کاریها،دورزدن های غیرقانونی،بی قانونی ها،عدم کارکردهاو...به کسانی که درقبال مردم مسئولیت دارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کار فرمایی شرکت ها وشعب حمل ونقل مسافر بین شهری سواری کرایه ومینی بوس استان خراسان جنوبی (علیرضا محمدی)


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 06 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
خلاقیت خنده دار اُوستا بَنّا در مقاوم سازی خانه اش با تیر برق به جای ستون/ تن همه مهندسا رو به لرزه انداخت +فیلم
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
حرف های احساسی گرگ پارسی در روز تولدش خطاب به هواداران میلیونی خود +عکس/ هادی چوپان به احترام صمیم شیرزاد صفحه اینستاگرامش را سیاه پوش کرد
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نیوشا ضیغمی: ترجیح میدم عکس از بچم نذارم چون تحمل توهین به نوزاد بیگناهم رو ندارم+فیلم
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "مادر بی‌مسئولیت" این «کودک رها شده» را در 4 ثانیه طلایی پیدا کنند
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
(عکس) تولد 41 سالگی امید حاجیلی در کنار پدر، مادر و برادرزاده‌ی باکلاسش با یک کیک کاملا موسیقیایی/ به به چه خانواده‌ی خوش استایلی👌