متریال موکت کدام است ؟

  پنجشنبه، 16 فروردین 1403   زمان مطالعه 7 دقیقه
متریال موکت کدام است ؟
هنگامی که در حال انتخاب یک موکت جدید هستید، یکی از تصمیمات مهمی که باید بگیرید این است که چه جنس موکت را در خانه خود می خواهید. این متریال بر احساس موکت در زیر پا، ماندگاری آن تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند تأثیر بگذارد که موکت انتخابی برای چه اتاقی بهتر است.

در این راهنمای موکت ، انواع موکت های موجود، از جمله موکت ‌های مصنوعی و طبیعی و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا به شما در تصمیم‌گیری بهترین ماده موکت برای شما کمک کنیم.

انواع موکت

وقتی نوبت به انتخاب متریال موکت مورد نظرتان می رسد، باید به چیزهای زیادی فکر کنید. آیا به موکتی با دوام برای یک منطقه با افت زیاد نیاز دارید؟

شاید برای آشپزخانه یا حتی حمام به یک موکمت ضد آب نیاز داشته باشید. یا ممکن است به دنبال یک موکت فوق العاده نرم برای اتاق خواب باشید. مواد مختلف موکت مزایای خود را دارند و برخی می توانند این مسائل را برطرف کنند.

انواع موکت

در اینجا بهترین مواد موکت ما و آنچه باید در مورد آنها بدانید آورده شده است:

موکت از جنس پلی آمید

موکت پلی آمید که به عنوان موکت نایلونی نیز شناخته می شود، یک ماده موکت دست ساز محبوب است. این موکت به سختی معروف است و در طیف گسترده ای از رنگ ها و الگوها موجود است.

همچنین ضد لکه است و به راحتی تمیز می شود. به همین دلیل برای مناطق پرتردد مانند راهرو انتخابی عالی است و همچنین برای یک اتاق نشیمن شلوغ به اندازه کافی نرم است.

از طرف دیگر، این نوع موکت معمولاً دارای قیمت بالاتری است و اصلاً دوستدار محیط زیست نیست.

در اینجا لیست کامل ما از جوانب مثبت و منفی موکت نایلونی آمده است:

موکت پلی آمید

منفی

مثبت

قیمت بالاتر نسبت به سایر موکت های دست ساز


مقاوم در برابر لکه

سازگار با محیط زیست نیست


بسیاری از رنگ ها و الگوهای موجود است

استاتیک می تواند ایجاد شود


آسان تمیز میشود


بادوام و مقاوم


گزینه های نرم تر در دسترس است


مقاومت در برابر وزن اثاثیه سنگین

موکت پلی استر

یکی دیگر از مواد دست ساز، موکت پلی استر ، انتخاب خوبی برای کسانی است که آلرژی دارند، اما می خواهند موکتی طبیعی داشته باشند، زیرا این ماده شبیه پشم است.

از آنجایی که پلی استر یک ماده موکت دست ساز است، ضد لکه است و در رنگ های متنوعی موجود است.

این موکت نیز انتخاب خوبی است زیرا می‌توانید موکت‌های پلی استر ساخته شده از مواد بازیافتی را بیابید، هرچند، توجه داشته باشید که پلی استر پس از استفاده قابل بازیافت نیست.

همچنین موکت های پلی استر به سختی پلی آمید نیستند و می توانند عمر خود را سریعتر از سایر مواد موکت نشان دهند. به همین دلیل برای اتاق‌های شلوغ انتخاب خوبی نیست و برای اتاق‌های کم رف ت وآ مد مانند اتاق غذاخوری مناسب‌تر است.

موکت پلی استر

به طور خلاصه، خوب و بد موکت های پلی استر:

موکت پلی استر

منفی

مثبت

به اندازه سایر مواد موکت دست ساز بادوام نیست


مقاوم در برابر لکه

پس از استفاده قابل بازیافت نیست


رنگ های زنده را به خوبی حفظ می کند


می تواند سن را در مناطق پرتردد به سرعت نشان دهد


آسان تمیز میشود


بادوام و مقاوم


مواد بازیافتی موجود



مقاومت در برابر وزن اثاثیه سنگین


احساس نرم و پشم مانند



نسبتا ارزان


موکت پلی پروپیلن

آخرین گزینه مواد دست ساز ما، موکت های پلی پروپیلن ، که به عنوان موکت های الفین نیز شناخته می شوند، مقاوم ترین موکت های موجود در بازار هستند.

همچنین یک ماده ارزان قیمت است، بنابراین اگر بودجه کمی دارید عالی است. این نوع موکت را می توان با سفید کننده و سایر محصولات پاک کننده قوی تمیز کرد و در برابر لکه مقاوم است، بنابراین لازم نیست نگران کثیف شدن آن باشید.

به همین دلیل، به عنوان یک ابزار همه جانبه عالی برای خانه خانوادگی یا حتی املاک اجاره ای شناخته می شود. این ماده همچنین در برابر آب مقاوم است، بنابراین حتی می توان آن را در اتاق هایی که اغلب مرطوب هستند مانند حمام و آشپزخانه قرار داد.

موکت پلی پروپیلن

با این حال، این ماده موکت در برابر گرما آسیب‌پذیر است، بنابراین لکه‌های داغ مانند نوشیدنی‌های داغ می‌توانند موکت را مشخص کنند.

همچنین به نرمی دیگر انواع موکت نیست و می تواند به راحتی صاف شود، به این معنی که می تواند سن خود را به سرعت در مناطقی که ارتفاع زیاد دارد نشان دهد.

به طور کلی، مزایا و معایب اصلی موکت های پلی پروپیلن در اینجا آمده است:

موکت پلی پروپیلن

منفی

مثبت

می تواند سن را در طول زمان نشان دهد


مقاوم در برابر لکه را می توان با محصولات پاک کننده قوی مانند سفید کننده تمیز کرد


سازگار با محیط زیست نیست


مواد ارزان قیمت


به نرمی مواد دیگر نیست


آب را جذب نمی کند


در برابر گرما آسیب پذیر است


لکه های سرد به راحتی شسته می شوند


لکه های روغنی به سختی پاک می شوند


رنگ محو نمی شود


به راحتی می تواند صاف شود


مقاوم در برابر رطوبت و قالب


موکت سیزال

اگر به دنبال الیاف موکت طبیعی هستید، موکت سیزال می تواند انتخاب خوبی باشد. این ماده گیاهی سازگار با محیط زیست است، زیرا زیست تخریب پذیر است.

اما فکر نکنید این بدان معنی است که به سرعت فرسوده می شود، بسیار بادوام است، در واقع از این ماده برای ساخت طناب استفاده می شود!

این ماده موکت همچنین غیر سمی است و برای افراد مبتلا به آلرژی مناسب است. موکت سیزال به طور طبیعی به خنک نگه داشتن اتاق در روزهای گرم نیز کمک می کند، زیرا جذب آن می شود که باعث می شود مانند یک رطوبت گیر طبیعی عمل کند. علاوه بر این، نگهداری از آن آسان است.

اما همه چیز با سیزال خوب نیست. به دلیل چقرمگی سیزال، در لمس نرم نیست، اما ضخیم است. بنابراین، برای همه مناسب نیست، به خصوص اگر در خانه خود با پای برهنه پرسه بزنید.

همچنین، با توجه به جاذب بودن آن، مناسب اتاق‌هایی با رطوبت بالا، مانند حمام یا آشپزخانه، یا جایی که احتمال ریزش وجود دارد، نمی‌شود.

این فیبر طبیعی فقط در رنگ های طبیعی مانند قهوه ای مایل به زرد و سفید وجود دارد. این آن را به یک موکت خنثی عالی تبدیل می‌کند، اما اگر چیزی می‌خواهید که برجسته باشد، موکت‌های سیزال برای شما مناسب نیستند.

با توجه به دوام و ناهمواری این نوع موکت، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای راهروهایی باشد که در آن‌ها میزان پایش زیاد است، اما نه برای اتاقی که برای استراحت از آن استفاده می‌کنید.

مزایا و معایب اصلی موکت سیزال عبارتند از:

موکت سیزال

منفی

مثبت

خشن در لمس


فوق العاده بادوام


مستعد لک شدن


سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر


جاذب است، بنابراین نمی توان آن را با بخار تمیز کرد یا شامپو مرطوب کرد


غیر سمی


رنگ های محدود موجود


تعمیر و نگهداری کم



به خنک نگه داشتن اتاق ها کمک می کند


موکت پشمی

اگر به دنبال تجمل هستید، قطعا موکت پشمی بهترین انتخاب است. این متریال موکت گران‌تر است، اما قطعاً ارزش قیمت آن را دارد.

موکت های پشمی انعطاف پذیر و مقاوم در برابر لکه هستند، به این معنی که یک موکت پشمی که به خوبی مراقبت شده باشد می تواند سال ها دوام بیاورد!

این یک ماده مجلل نرم و گرم است، این یک انتخاب منحط است و می تواند به خوبی در اتاق خواب و اتاق نشیمن کار کند.

اما موکت پشمی معایبی دارد. این ماده به اندازه سایر انواع موکت بادوام نیست، بنابراین می تواند به سرعت سایش را نشان دهد. اگر می خواهید از این امر جلوگیری کنید، موکت پشمی ضخیم تری را انتخاب کنید.

موکت پشمی

موکت پشمی مزایا و معایب زیادی دارد که در اینجا فقط به چند مورد اشاره می کنیم:

موکت پشمی

منفی

مثبت

گران

مواد ارتجاعی


سایش را نشان می دهد


عایق حرارت و صدا

رنگ می تواند در نور خورشید محو شود


ریزش ها را دفع می کند


در معرض خطر شب پره فرش و سوسک


به طور طبیعی رطوبت را کنترل می کند



نرم


سازگار با محیط زیست



خرد نمی شود



ساده در نگهداری


ترکیبات موکت

برای بهترین های هر دو جهان، ترکیب موکت نیز در دسترس است. این دو یا چند نوع موکت را با هم ترکیب می کند تا بتوانید از مزایای دو متریال بهره مند شوید. اینکه دقیقاً چه مزایا و معایبی دارد، به ترکیب بستگی دارد. ما ترکیباتی از قبیل:

  • 50% پشم و 50% پلی استر

  • 80% پشم، 10% پلی آمید و 10% پلی استر

  • 70% پشم و 30% پلی استر

  • 50% پلی پروپیلن و 50% پلی استر

موکت مخلوط برای بسیاری از افراد گزینه ای عالی هستند زیرا می توانند فواید مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، با ترکیب پشم، می توانید از نرمی پشم لذت ببرید اما موکت بادوام تری داشته باشید. در حالی که یک ترکیب پلی استر می تواند مواد گران قیمت را مقرون به صرفه تر کند.

بهترین متریال موکت

اینکه کدام متریال موکت بهتر است، به نیاز و بودجه شما بستگی دارد. برای یک موکت مجلل و نرم، پشم قطعا بهترین انتخاب است، اما این با قیمت گزافی همراه است. اگر به دنبال یک موکت بادوام برای یک منطقه پر رفت و آمد از خانه هستید، موکت پلی آمید می تواند انتخاب خوبی باشد، اما دوستدار محیط زیست نیست.

به طور کلی، اگر به دنبال یک موکت بادوام برای مناطق پربازدید خانه هستید، موکت های پلی آمید، پلی پروپیلن و سیزال بهترین گزینه ها هستند.

برای نواحی پایین‌تر، جایی که می‌خواهید نرمی زیر پا داشته باشید، برای موکت‌های پشمی یا پلی استر مناسب‌تر هستید. اگر رطوبت مشکلی است، مثلاً در آشپزخانه یا حمام، پلی پروپیلن گزینه خوبی است. از طرف دیگر، ممکن است ترکیبی را بیابید که با نیازها و بودجه شما مطابقت داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (360 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (220 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (72 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (13 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند