زندگینامه محمد بن موسی خوارزمی دانشمند ایرانی

  یکشنبه، 02 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
زندگینامه محمد بن موسی خوارزمی دانشمند ایرانی
محمد بن موسی خوارزمی (زاده حدود سال ۷۸۰ میلادی و درگذشته ۸۵۰ میلادی) ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی در دوره عباسیان است. وی در حدود سال ۷۸۰ میلادی (قبل از ۱۸۵ قمری) در خوارزم زاده شد.

چکیده بیوگرافی خوارزمی

  • زاد روز قبل از ۱۸۵ قمری خوارزم
  • درگذشت پس از ۲۳۳ قمری، ۸۵۰ میلادی
  • آرامگاه بغداد
  • محل زندگی خراسان
  • نام های دیگر الخوارزمی
  • پیشه فیلسوف و منجم و ریاضیدان و جغرافیدان و مورخ
  • سال های فعالیت اواخر سدهٔ دوم و اوایل سدهٔ سوم قمری
  • لقب شیخ الرئیس
  • دوره عباسیان
  • دین اسلام

خوارزمی 

ابو عبدالله محمد بن موسی خوارزمی که ریاضیدانان اروپا او را algoritmus می خوانند یکی از نخستین و بزرگترین ریاضیدانان و اختر شناسان ایران است که در بغداد کار میکرد .از زندگی و خانواده او آگاهی زیادی در دست نیست جز در حدود سال ۱۷۵ – ۱۸۰ هجری – در خوارزم متولد و هنگام جوانی در خزانه الحکمه مامون مشغول به کار و تحقیقات شد و پس از سالها فعالیت شبانه روزی بلاخره در حدود سال ۲۲۵ – ۲۳۲ هجری – دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافت . برخی ار تاریخ نویسان عنوان مجوسی را به دنبال نام او اورده اند ، معلوم میشود در خانواده ای با فرهنگ از زرتشتیان خوارزم زاده شد و به همین مناسبت به احتمال قوی به نوشته های علمی ایرانی پیش از یورش عرب دسترسی داشته است.

زندگی خوارزمی

اگرچه خوارزمی صاحب آثار متعدد و فراوان در زمینه های گوناگون علمی است، ولی با این وجود از شرح زندگانی وی کمتر آگاهی های قابل اعتمادی یافت می شود و عمده مطالعات براساس زندگی علمی وی و بیشتر توجه به آثار او بدون در نظر گرفتن شخص مؤلف معطوف بوده است. تولد وی را از حدود ۱۶۴ هجری قمری تا ۱۸۴ هجری قمری – به اختلاف – ذکر کرده اند و مرگ وی به سال ۲۳۲ هجری قمری قابل اعتمادتر است. همان طور که از نام وی بر می آید، باید در شهر خوارزم به دنیا آمده باشد، اما به گفته طبری که در پسوند نام محمدبن موسی الخوارزمی عنوان قُطرُ بُلّی را نیز افزوده، بعید نیست در جایی میان دجله و فرات زاده شده باشد و به واسطه پدران و اجداد خویش به خوارزم منتسب است. همچنین طبری به وی لقب «المجوسی» می دهد که نسبت او را به مغان زرتشتی می رساند و گمان می رود پدران او و حتی خودش، باید تا مدتی بر این دین و آیین بوده باشند. با این حال از اسلام آوردن خوارزمی هم یقین حاصل شده چرا که در مقدمه کتاب جبرش از خویش تصویر مردی معتقد و متعصب به دین اسلام را معرفی می کند.

شرایط دوران خوارزمی

پس از سقوط امویان در ۱۳۲ هجری قمری و روی کار آمدن عباسیان، ایرانیان که در پیروزی عباسیان نقش اصلی را داشتند برای نخستین بار مناصب مهم و حساسی را در دستگاه خلافت به دست گرفتند. توجه خاص ایرانیان به ریاضیات، نجوم، پزشکی، فلسفه و دیگر شاخه های علوم عقلی موجب شد که خلفای عباسی نیز تحت نفوذ وزیران و کارگزاران ایرانی خود، اندک اندک به حمایت از دانشمندان علاقه مند گردند. اگر چه سفّاح نخستین خلیفهٔ عباسی (۱۳۲ تا ۱۳۶ ه‍.ق) توجهی به علوم نداشت، اما فعالیت های علمی در حکومت بنی عباس در واقع از زمان خلافت منصور و بنای شهر بغداد شروع و با تأسیس دارالحکمه توسط هارون الرشید وارد مرحله جدیدی شد. منصور به نجوم، طب و کیمیا علاقه داشت تا جایی که بدون مشورت با ستاره شناسان به کاری دست نمی زد. بدین گونه بود که ابوسهل نوبخت اخترشناس ایرانی و ماشاءالله اثری ایرانی به همراه وزیر منصور به بغداد نزدیک شده و نقشه شهر را طراحی کردند. هارون موقعی به خلافت نشست که نهضت ترجمه در اوج بود و مسلمانان با اندیشه و آثار یونانیان و ایرانیان آشنا شده بودند و مترجمان بسیاری را در رشته های گوناگون در دارالحکمه مأمور ترجمه کتب کرده بودند. چند سالی پیش از زاده شدن خوارزمی، و در سال ۱۶۰ قمری، هارون الرشید، خلیفه مقتدر عباسی به خلافت رسید. در زمان هارون خاندان ایرانی برمکیان، که سابقه ای کهن در پرداختن به علوم و حمایت از دانشمندان داشتند، به قدرت و اعتباری کم نظیر دست یافتند. برمکیان از همهٔ امکانات خود برای ترجمهٔ آثار علمی از زبان های پهلوی یا همان فارسی میانه (زبانی که پیش از فارسی دَری دست کم تا سدهٔ دوم هجری در ایران رواج داشت)، یونانی و سریانی (زبان کهن مردم سوریه) و پیشبرد پژوهش های علمی و فلسفی بهره بردند. همین طور به توصیه آنها دارالحکمه به تقلید از نمونه های مشابه در زمان پادشاهان ایرانی تأسیس شد. کوشش های برمکیان موجب شد مسلمانان گام های بلندی را در زمینهٔ علوم مختلف بردارند. اما افزایش روز به روز شهرت و قدرت برمکیان، نگرانی هارون و دیگر بزرگان خاندان عباسی را برانگیخت و در نتیجه هارون در اواخر دورهٔ خلافت خود (سال ۱۸۷ قمری) برخی افراد این خاندان را کشت و بقیه را زندانی کرد. ۶ سال بعد هارون درگذشت و فرزندش امین به خلافت رسید. دوران کوتاه خلافت امین نیز سراسر به جنگ و خون ریزی گذشت. نابودی برمکیان، مرگ هارون و ناآرامی های دورهٔ خلافت توقفی کوتاه در روند پیشرفت علمی مسلمین ایجاد کرد. اما در سال ۱۹۸ قمری، با به خلافت رسیدن مأمون که در محیطی ایرانی رشد کرده بود و فرهنگ ایرانی تأثیر بسیاری بر او گذارده بود، توجه به پژِوهش های علمی به مراتب بیشتر از روزگار هارون شد. روند ترجمه میراث ایرانی، یونانی، هندی و بین النهرینی که در زمان هارون پیش گرفته شده بود در زمان مأمون سرعت بیشتری گرفت. دارالحکمه از یک کتابخانه به یک مرکزی برای ترجمه آثار علمی و محلی برای تحقیق و پژوهش تبدیل شده بود.

کارهای خوارزمی در زمینه اختر شناسی

نخستین اثری که خوارزمی در بغداد نوشت ، تنظیم جدول سینوس ها بود . خوارزمی این اثر خود را با توجه به کارهای بطلمیوس و جدول های دانشمندان هندی تنظیم کرد . ولی خود آنها را مورد تحقیق قرار داد و در نتیجه جدول او به مراتب دقیق تر از جدول های یونانی و هندی است

در واقع سه اثر خوارزمی

  1. زیج الاول
  2. زیج الثانی
  3. السند هند الصغیر

خوارزمی 

به رصد هایی که در زمان مامون صورت گرفت به سیدهانتا مربوط میشود .زیرا سند هند همان سیدهانتای هند است . سیدهانتا به چند کتاب اختر شناسی و ریاضی گفته می شود که در هند تنظیم شده است و کهن ترین آنها مربوط به نیمه نخست قرن پنجم میلادی است .یکی از این کتابها در زمان منصور خلیفه دوم عباسی به بغداد آورده شد و توسط ابراهیم فرزند حبیب فزاری به یاری مانکا ، صفیر هند در بغداد ترجمه شد و ریاضیدانان و اختر شناسان حوزه خلافت بغداد برای نخستین بار با دانش ریاضی و اختر شناسی هند آشنا شدند . ترجمه فزاری تا زمان خوارزمی مبنای کار اخترشناسان بود ولی پس از آن که خوارزمی دو زیج خود را ارائه کرد مرجع مطمئن تری برای اختر شناسان پدید آمد . خوارزمی در تنظیم این دو زیج به احتمال قوی روش تلفیقی خود را با استناد به دانش های یونانی ، هندی و ایرانی به کار برده است خوارزمی از راه ترجمه سیدهاتنا با مکتب ریاضی و اختر شناسی هند و از راه ترجمه مجسطی کتاب بطلمیوس با مکتب یونانی آشنا شد. خوارزمی ترجمه هایی از نوشته های ارسطو و اقلیدس و دیگران با مکتب یونانی آشنا شد .به جز آنکه به خاطر بستگی هایی که با پاسداران فرهنگ ایرانی داشت کم و بیش از دانش نیاکان خود با خبر بود . رساله های زیج اول و زیج دوم خوارزمی به احتمال زیاد بر اساس دو رصدی که اولی در بغداد و دومی در دمشق انجام گرفت نوشته شده است نوشته های خوارزمی در زمینه اختر شناسی و جغرافیای ریاضی اثر زیادی در کارهای دانشمندان بعدی داشته است. در واقع مسلمه مجریطی صورت تازه ایی از جدول هاب فلکی را بر اساس کارهای خوارزمی تنظیم کرد و همین جدول های مجریطی است که اساس کار اخترشناسان اروپای غربی قرار گرفت.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان