دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

میدرنج چه فرقی با باند دارد؟ 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
در این مقاله از ساعد نیوز برای شما عزیزان تفاوت میدرنج و باند را آماده کرده ایم. شما میتوانید با مطالعه این مقاله به طور کامل بر تفاوت میدرنج و باند مسلط بوده و به راحتی انتخاب کنید.

به طور ساده باند یا بلندگو های اتومبیل که به صورت فابریک کارخانه بر روی ماشین نصب می‌شود همان باند یا اسپیکر گفته می‌شود،که کیفیت باند ها نصب به کشور سازنده خودرو متفاوت است،چرا که برند های خودرو ساز مطرح دنیا، سیستم صوتی اتومبیل را با برگزیده ترین شرکت های طراح سیستم صوت و تصویر، قرارداد چندین ساله بسته اند،تا با کیفیت ترین و زنده تر صدا را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

خودرو های داخلی با سیستم صوتی ضعیف و نا مطلوب نیازمند ارتقا وضوح صدا و کیفیت پخش میباشد، که برای ارتقا به سراغ باند آمپلی فایر و ساب ووفر باید رفت،حالا بسته به علاقه سرنشینان خودرو به سراغ سیستم های متوسط و حرفه ای می‌رویم، که در این مطلب میدرنج را بررسی می کنیم.

بلندگو (اسپیکر یا باند)

برای پخش کردن صدا کدر خودرو از بلندگوها استفاده می شود. باندها را می توان به 2 گروه کلی تقسیم می شوند. باندهای گرد و باندهای بیضی (خربزه ای) تقسیم نمود.

باند گرد

  • باندهای گرد خود به سه دسته 10، 13 و 16 تقسیم می شوند.

  • باند 10 کوچکتر است و برای داشبورد ماشین بکار می رود.

  • باند 13 برای درب های عقب خودرو کاربرد دارد.

  • باند 16 برای درب های جلو (داخل درب) استفاده می شود.

هرچند بلندگوهای بیشتر خودروها به صورت فابریک گرد هستند اما جایگزین کردن آن به یک باند بیضی می تواند صدای بسیار مناسبتری در ماشین ایجاد می کند.

باند بیضی

باندهای بیضی نیز خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

  • آن دسته که آمپلی فایر را ساپورت نمی کنند:معمولا بین 150 تا 400 وات قدرت دارند و توان ساپورت آمپلی فایر را ندارند.این باندها در صداهای زیاد دچار نویز می شوند.قابلیت استفاده از حداکثر صدا برای آنها وجود ندارد.

  • آن دسته که توانایی ساپورت آمپلی فایر را دارند:این نوع از باندهای خربزه ای کیفیت بالاتری از باندهای معمولی دارند.مهم تر از آن در صدای بالا دچار مشکل و صدای نویز نمی شوند.

میدرنج چیست ؟

برای فهمیدن تفاوت میدرنج و باند حالا با تعریف میدرنج آشنا می شویم.بلندگو میدرنج یک درایور بلندگو است که صدا را در بازه فرکانس از 250 تا 2000 هرتز تولید می کند. همچنین به عنوان اسکواش شناخته می شود.

درایورهای میدرنج معمولاً انواع مخروط یا معمولاً نوع گنبدها یا درایورهای شاخ فشرده سازی هستند.درایورهای میدرنج معمولاً در سیستم بلندگوهای چند درایور چند طرفه استفاده می شوند.بنابراین ملاحظات ویژه ای درگیر در پیوستن آکوستیک بین میانه و محدوده فرکانس پایین (woofers) و درایورهای با فرکانس بالا (صدای جیر جیر) وجود دارد.

ماهیت رانندگان در هر دو طرف میدرنج و خود برد متوسط نیز در انتخاب فرکانس و شیب متقاطع تأثیر می گذارد.تقریباً تمام کراس اوورها مدارهای منفعل هستند که برای مطابقت با مشخصات رانندگان و نصب آنها طراحی شده اند و از خازن ها ، سلف ها و مقاومتها ساخته شده اند.کراس ویورهای فعال یا ‘الکترونیکی‘ در برخی بلندگوهای با کارایی بالا و در سیستم های تقویت صدا حرفه ای استفاده می شوند.

میدرنج بهتر است یا باند؟

حال که فهمیدیم تفاوت میدرنج و باند چیست پس احتمالاً خودتان پاسخ به سوال؛ میدرنج بهتر است یا باند را دریافته اید.آنها احتمالاً کمی بدتر از بلندگوهای استاندارد ماشین شما خواهند بود، زیرا شما فقط بخش کوچکی از فرکانس های آهنگ را می شنوید.و اگر بخواهید کل محدوده فرکانس ها را با یک میدرنج پخش کنید، باعث اعوجاج، گرم شدن بیش از حد و در نهایت باد شدن بلندگو می شود.

  • نصب میدرنج فقط برای سیستم حرفه ای هست که حتما نیازمند ساب ووفر میباشد، و استفاده خالی اصلا توصیه نمی‌شود.

  • صدای میدرنج و سوپر توییتر خیلی فرکانس های بالایی دارد با به اصطلاح جیق است که باز هم قابل تنظیم از ضبط خودرو میباشد، ولی در کل میدرنج برای فضای کوچکی چون اتومبیل، صدای بسیار زیادی دارد،

  • باند ها صدای ملایم تری دارند چون در خود هم صدای بم و زیر، هردو را داراست.

سخن پایانی

حال که تعریف کامل میدرنج ها را میدانیم؛ به طور کلی می توان گفت برای نتیجه گیری بهتر، استفاده از بلندگو یا باند کامل می تواند گزینه بهتری باشد.زیرا میدرنج ها به طور کامل همه‌ی قابلیت‌ها را دارا نیستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ویراستاری تخصصی مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ترجمه تخصصی کتاب
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست