مزایا و معایب استفاده از GPS در خودرو

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
مزایا و معایب استفاده از GPS در خودرو
استفاده روزانه و بیش از حد از GPS به خصوص در محدوده محل زندگیتان باعث یک سری خطرات و مشکلاتی می شود که در ادامه بررسی می شود.

GPS تکنولوژی جدیدی است که کارکردهای متفاوتی داشته و با توجه به نیاز هر فرد مورد استفاده قرار می گیرد. ما می خواهیم از کارکرد این تکنولوژی در خودروها صحبت کنیم. به خاطر ظهور سیستم موقعیت یاب جهانی GPS تحول عظیمی در صنعت حمل و نقل به وجود آمد، به طوری که هم اکنون در دنیا و در کشور خودمان ایران، نیز از این سیستم استفاده می گردد. مسئله ای که مطرح می گردد آن است که با گذشت زمان در استفاده از امکانات مختلف GPS هنوز هم تعداد زیادی از صاحبان خودرو تفاوت بین دو قابلیت رهیاب و ردیاب جی پی اس خودرو را نمی دانند.

برخی از مردم فکر می کنند که دستگاه های GPS نصب شده در وسیله ی نقلیه تنها یک مسیر یاب خودرو به هنگام رانندگی است که به راننده کمک می کند تا بسیار ساده تر از پیش به مقصد برسد. برخی نیز از رهیاب های GPS به اشتباه انتظار دارند مانند یک دستگاه ضد سرقت عمل کند. در حقیقت صاحبان خودرو در هنگام خرید و استفاده از ردیاب و رهیاب دچار سردرگمی می شوند. بنابر پرسش تعدادی از کاربران، تصمیم گرفته شد تا تفاوت اصلی این دو کارکرد GPS را توضیح دهیم.

مزیت GPS خودرو

از مزیت های GPS خودرو می توان به موارد بسیاری اشاره نمود یکی از این موارد موقعیت یابی خودرو به صورت آنلاین به صورت دقیق و در کم ترین زمان ممکن می باشد که از طریق تلفن همراه و در مواردی کامپیوتر ممکن می باشد و همچنین از بسیاری از وضعیت های خودرو و هشدارها می توانید از فاصله دور از آن ها مطلع شوید. اگر شرایط صحیح استفاده از یک GPS خودرو ارزان و با کیفیت رعایت شود، می توانید از آن تا مدت زمان زیادی بدون هیچ مشکلی استفاده نمایید. این دستگاه مزیت های بسیاری دارد که باعث شده است توجه عموم مردم را به خود جلب کند و با ارائه ی خدمات و البته گارانتی معتبر بر استقبال مردم تاثیر بسزایی گذاشته و افراد بسیاری آن را تهیه و مورد استفاده قرار می دهند.

از دیگر مزایای ردیاب GPS خودرو ارزان قیمت می توان به ارائه ی گزارش مسیر حرکت خودرو، تاریخ و زمان هایی که خودرو شما حرکت کرده و غیره نیز اشاره کرد، که تمامی این ها توانایی کنترل امنیت فوق العاده ای را بر روی خودروی خود در اختیار شما قرار دهد.

معایب GPS خودرو

طیف ردیاب های GPS خودرو تولید شده در مدل های متفاوتی می باشد که ویژگی های مختلفی را نیز دربردارند؛ برخی از جی پی اس خودرو در مدت زمان هر 5 دقیقه یکبار به روزرسانی می شوند و برخی هم هر یک ساعت یک بار این کار را انجام می دهند. ردیاب های GPS خودرو بی کیفیت ممکن است معایبی داشته باشد، که از معایب جی پی اس خودرو ارزان قیمت و بی کیفیت می توانند به این شکل پدیدار شوند؛برای مثال در برخی موارد اطلاعات اشتباه و یا ناقصی از دستگاه ردیاب برای تلفن همراه شما ارسال می کنند و یا گاهی به دلیل کیفیت پایین دستگاه ردیاب ارائه شده و همچنین یکی دیگر مشکلات ردیاب خودرو نداشتن گارانتی معتبر ممکن است در مدت بسیار کمی از کار بیفتد و قابل استفاده و راه اندازی مجدد نباشند.

تمامی دستگاه های الکترونیکی همانند دستگاه های ردیاب GPS، نحوه ی صحیح استفاده و البته شرایط نگهداری دارند که با رعایت چند نکته ساده می توان لذت استفاده از یک دستگاه و تکنولوژی باکیفیت را برد. عموما ردیاب های GPS خودرو بسته به قیمت دارای ویژگی های بیشتری نیز می باشد که شما در وهله اول ممکن است در مقابل ویژگی های سیستم جی پی اس خودرو گیج شوید و طریق استفاده آن را بلد نباشید. اما به مرور زمان و همچنین کمک نمایندگی های معتبر در هنگام تهیه ی ردیاب، آن ها را یاد خواهید گرفت.

خطرات فعال بودن GPS گوشی های هوشمند

GPS جادویی است که وقتی که گرسنه هستیم به ما قدرت پیدا کردن رستوران های اطراف را می دهد. مراقب باشید! برخی برنامه ها می توانند به صورت تمام وقت و حتی درصورتی که از آن ها استفاده نکنیم موقعیت مکانی ما را رصد کنند.خوشبختانه این قابلیت وجود دارد که بر روی گوشی تلفن هوشمند یا تبلت، برنامه ها و ایمیل هایتان از موقعیت مکانی خود محافظت کنید. اگر عادت ها و رفتارهای خوب دیجیتالی را برای خود ایجاد کنید می توانید از سرویس های موقعیت مکانی GPS استفاده کافی و لازم را برده و از حریم شخصی خود درآن واحد محافظت نمایید.

GPS

در تحقیقاتی که در دانشگاه کالج لندن، صورت گرفت، اثبات شد که افرادی که از GPS استفاده می کنند، بخشی از مغز خود را از کار می اندازند. این فناوری باعث می شود که آن بخش از مغز که وظیفه ی راهبری را عهده دار است، از فعالیت باز ماند.محققان در این تحقیقات عملکرد مغز 24 داوطلب را هنگام استفاده از یک نسخه شبیه سازی شده از سیستم ناوبری Soho در شهر لندن، بررسی کردند. در این آزمایش تمرکز اصلی محققان بر دو بخش هیپوکامپوس و غشای جلویی مغز بود. هیپوکامپوس وظیفه اداره حافظه و راهبری را بر عهده دارد و غشای جلویی مغز عملکردهای برنامه ریزی و تصمیم گیری را انجام می دهد.

جی پی اس در خودرو

هنگامی که داوطلبان بدون کمک نرم افزار Soho راهبری می کردند و به خیابان های جدید می رفتند، محققان فعالیت های عصبی را در هر دو بخش مغز تشخیص دادند؛ اما زمانی که داوطلبان برای راهبری در خیابان ها از GPS استفاده می کردند، هردو بخش مغز آن ها غیرفعال بود.
محققان معتقدند هنگامی که شخص در حال راهبری در خیابان ها است، مغز او مجموعه ای از مسیرهای قابل استفاده برای رسیدن به مقصد را به تصویر می کشد و به عبارت دیگر به طور همزمان از یک نقشه اصلی و چند نقشه پشتیبان برای حرکت در محیط و تعامل با موقعیت های مختلف بهره می برد.در این تحقیقات مشخص شد هیپوکامپوس حرکت در مسیرهای مختلف را در مغز شبیه سازی می کند؛ در حالی که غشای جلویی مغز به فرد کمک می کند تا تشخیص دهد که کدام یک از این مسیرها او را به مقصد می رساند.

اما هنگامی که برای مسیریابی از فناوری هایی مانند GPS استفاده می شود، این بخش های مغز غیرفعال می شوند و واکنشی نسبت به شبکه خیابان ها نشان نمی دهند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.GPS به سامانه موقعیت یابی جهانی اطلاق می شود که منظومه ای از 24 ماهواره است که زمین را دور می زند و در هر مدار 4 ماهواره قرار دارد. راکت های کوچکی نیز ماهواره ها را در مسیر صحیح نگاه می دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (33 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (27 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (22 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (12 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (11 نظر) سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (16 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین آتیلا پسیانی با رونمایی از مبلمان شیک و خوشرنگش / تابلو دیواری خاص و سقف پتیه کاری شده+عکس (10 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
(عکس) عاشقانه ها و رمانتیک بازی همسر مهدی سلوکی ، بازیگر سریال طوبی/ فقط ببین چه خلاقیت و سلیقه ای به خرج داده خانوم👌
درخواست طلاق بر سر عمل دماغ / می‌خواستی زن نگیری!!!
سوزاندن دختر 3 ساله و شستن بدن سوخته با آب دریا!
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!