مزایا و معایب روش های مختلف شستشوی خودرو

  جمعه، 04 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
مزایا و معایب روش های مختلف شستشوی خودرو
شاید شستن ماشین هیجان‌انگیزترین بخش ماشین داشتن نباشد، اما نقش مهمی در نگهداری و زیبایی آن دارد. راه‌های مختلفی برای شست‌وشوی ماشین پیش‌روی شماست که در ادامه آن‌ها را خواهید شناخت

داشتن یک خودرو تمیز یعنی داشتن یک خودرو نو اما این تنها دلیل تمیز نگه داشتن خودرو شما نیست، دلایل فنی دیگری نیز برای تمیز نگه داشتن خودرو وجود دارد. گرد و غبار، شن، نمک پاشی های زمستان، گل و لای همه این ها حاوی ذرات ریزی هستند که به خودرو شما می چسبند و به رنگ خودرو آسیب می رسانند.اگر شستشوی خودرو به موقع و درست انجام نگیرد این ذرات آرام آرام روی رنگ ایجاد ضایعات ریز می نمایند و رنگ را خراب می کنند، حتی بعضی از مواد مانند فضولات پرندگان یا گرده درختان نیز می توانند به راحتی به پوشش رنگ نفوذ کرده و حفاظ رنگ را از بین ببرند، اگر شما هر روز از حوله یا دستمال برای تمیز کردن خودرو استفاده نمایید ذرات ریز و غبار روی سطح رنگ کشیده شده و ایجاد خراش های ریز می نمایید سپس رنگ کدر و آسیب پذیر می گردد.

شست و شوی خانگی خودرو

شست وشوی خانگی همان روش همیشگی و قدیمی شستن ماشین ها است. یک شلنگ یا چند سطل آب، یک اسفنج، مواد شوینده و چند دستمال پارچه ای تمام وسایل مورد نیاز شما برای شستن خودرو در خانه است. برای نظافت داخل خودرو هم می توانید از جارو برقی و واکس ماشین استفاده کنید.البته در سال های اخیر انواع کارواش های خانگی (وسیله ای که آب را فشار بالایی از نازل شلنگ خارج می کند) به بازار آمده است که شستن خودرو در خانه را کمی ساده تر و نتیجه بخش تر کرده است.

مزایا

  • هزینه بسیار کم
  • قابل دسترس تر

معایب

  • مصرف آب بالا
  • کیفیت پایین
  • عدم نظافت تمام زوایا
    شستن خودرو

شست و شوی سنتی خودرو

شست وشوی سنتی به همان روش مرسوم در کارواش های سنتی انجام می شود، یعنی استفاده از آب با فشار بسیار بالا. در این روش شست وشوی خودرو کاملا به صورت دستی انجام می شود و با استفاده از پمپ بسیار قوی سطح خودرو شسته می شود. لکه های چربی و دوده های ماندگار نیز با استفاده از کف و مواد شوینده شسته می شوند و بار دیگر متصدی مربوطه با آب، خودرو را می شوید. در نهایت سطح ماشین با دستمال خشک می شود.

مزایا

  • کیفیت بالا
  • هزینه مناسب

معایب

  • مصرف آب بالا
  • خیس شدن اجزای داخلی خودرو

شست و شوی اتوماتیک خودرو

حتما در فیلم ها دیده اید که خودرویی با سرنشینان خود وارد یک کارواش اتوماتیک می شود و چند فرچه غول پیکر ماشین را در بر می گیرد. همزمان که این فرچه ها بدنه خودرو را می شویند، آب نیز روی خودرو پاشیده می شود. سپس ماشین در معرض مواد درخشان کننده قرار می گیرد و سپس خشک می شود. در نهایت با خروج خودرو از این اتاقک، فرآیند شست وشوی خودرو به پایان می رسد.

مزایا

  • سرعت
  • مکانیزه بودن
  • مصرف آب کم

معایب

  • هزینه بیشتر نسبت به کارواش سنتی
  • امکان خطا توسط دستگاه ها

شست و شو خودرو با نانو

این روش شست وشوی خودرو، بدون آب انجام می شود. در این نوع از شست وشو، مواد نانو روی بدنه اسپری می شود. از آنجا این موارد ساختار مولکولی بسیار ریزی دارند، به راحتی به زیر سطح آلودگی های بدنه نفوذ می کنند و سطح خودرو لغزنده می شود. حالا با استفاده از یک دستمال میکروفایبر، آلودگی ها به راحتی پاک می شوند.

مزایا

  • صرفه جویی در آب
  • درخشان شدن رنگ بدنه
  • آب گریزی و دیرتر کثیف شدن خودرو

معایب

  • هزینه بالا
  • سرعت پایین شست وشو
  • ناتوانی در از بین بردن گل های سنگین

شست و شو ماشین با بخار نانو

شست وشو با بخار نانو با دستگاهی انجام می شود که در خروجی آن، بخار آب با مواد شوینده نانو مخصوص ترکیب و مخلوط نهایی با فشار روی سطح خودرو پاشیده می شود. باید بدانید که در شست و شو به وسیله بخار آب از مواد شیمیایی شیمیایی استفاده نمی شود و به همین دلیل کیفیت پایین تری نسبت به بخار نانو دارد. نانو بخار می تواند لکه ها و جرم های سنگین را به راحتی پاک کند.

مزایا

  • کیفیت بسیار بالا
  • صرفه جویی در آب
  • درخشش سطح خودرو

معایب

  • هزینه بالا
  • دسترسی کم

تمیز کردن داخل خودرو

زمانی که به تمامی نمای ظاهری خودرو رسیدگی کردید، نوبت به فضای داخلی خودرو می رسد. برای این کار به یک جارو برقی دستی با لوازم جانبی همراه آن نیازمند اید تا به تمامی زوایای فضای کابین خودرو دسترسی داشته باشید و آنها را تمیز کنید. زاویه ی صندلی های جلو و عقب را برای بهتر تمیز کرن فضای زیرین و اطراف آنها تغیر دهید. کفپوش های خودرو نیز باید از مکان خود خارج شوند و با جارو برقی تمیز شوند.

اگر جارو برقی شما دارای لوازم جانبی است، از آنها برای تمیز کردن زوایایی که دسترسی به آنها دشوار است استفاده کنید تا تمامی گرد و خاک کابین به درستی جمع آوری شوند. پس از این مرحله، می توانید از پارچه و دستمال های مخصوص داشبورد استفاده کنید. بسته به نوع آنها، این محصولات می توانند اثری مات یا براق را بروی داشبورد و یا محل استفاده شده بر جای گذارند.

شما باید به قطعات زیر کاپوت خودرو نیز رسیدگی نمایید، یکی از مزایای نگهداری مناسب موتور خودرو و قطعات آن این است که ممکن است تعمیر کاران با مشاهده ی وضعیت موتور خودروی شما سرویس بهتری را به شما ارائه دهند. از فشار آب برای شستشوی این ناحیه استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند به قطعات الکتریکی خودروی شما آسیب رساند. از اسپری های سیلیکونی برای تمیز کردن شلنگ ها و کابل های قرار گرفته در زیر کاپوت خودرو استفاده نمایید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (466 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (315 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (189 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (137 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (89 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (83 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
(تصاویر) بازیگران معروف سینمای ایران که بازیگری را از پدر و مادر بازیگرشان به ارث برده‌اند/ از دختر گوهر خیراندیش تا پسر پرویز پرستویی
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس