بهترین روش شستن موتور خودرو

  یکشنبه، 20 شهریور 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
بهترین روش شستن موتور خودرو
موتور خودرو هم مانند هر چیز دیگری وقتی تمیز باشد عملکرد بهتری دارد ، ولی تمیزکردن موتور مانند شستن سایر بخش های خودرو نیست . موتور شویی ماشین اصول خاص خود را دارد و قطعا در صورت نداشتن آشنایی لازم به این اصول احتمال وارد شدن خسارت های زیادی به خودرو در صورت شستشوی غیر اصولی زیاد خواهد بود

هنگامی که خاک و روغن و جرم و چربی بر روی سطح روی موتور جمع میشوند، به دلیل نارسانا بودن و عبور ندادن گرما و حرارت از خود باعث می شود گرمای ایجاد شده درون موتور به محیط اطراف منتقل نشده و در موتور متمرکز شود. این امر باعث بالا رفتن دمای موتور میشود. روغن موتور این دما را تا حدی تحمل می کند و کار خود را بدون مشکل انجام می دهد، ولی بدلیل افزایش دما بسیار زیاد، روغن موتور خاصیت خود را از دست می دهد و در این زمان موتور دچار مشکل های خطرناکی میشود که حل این مشکلات هزینه های زیادی را در بر دارد.

مراحل شستشوی موتور خودرو در منزل

  • مرحله اول:گرم کردن موتور خودرو به میزان کم است یعنی بگذارید به مدت 1 دقیقه موتور ماشین به شکل درجا کار کند .
  • مرحله دوم:از موتور شویی ماشین انتقال خودرو به مکانیست که مواد آلوده جاری شده مکان را کثیف نکند و با عث آلودگی محیط نشود و در صورت نداشتن دسترسی به چنین مکانی بهتر است به کارواش بروید . زیرا مقدار زیادی از روغن آلات چرب به دنبال موتور شویی خودرو جاری می شود .
  • مرحله سوم:کابل های باتری خودرو را جدا کنید به این شکل که اول کابل قطب منفی و سپس کابل قطب مثبت .
  • مرحله چهارم:پوشاندن قسمت های برقی موتور با پلاستیک برای جلوگیری از خطر می باشد . همچنین روی ورودی هوا و کاربراتور ( در خودروهای قدیمی ) را با فویل آلومینیمی یا پلاستیک بپوشانید .
  • مرحله پنجم:باید تمام جرم های روی سطح موتور را با برس یا فرچه پلاستیکی پاک کنید .
  • مرحله ششم:دو فنجان مایع شستشو را با 4 لیتر آب محلول کنید و با برس محلول را روی موتور خودرو بکشید و موتور را کاملا با این محلول شوینده خیس کنید .
  • مرحله هفتم:با شلنگ و به صورت پر فشار موتور را بشورید .

همچنین می توانید با مطالعه دفترچه خودرو بهترین مواد شوینده موتور خودرو را تشخیص دهید . زیرا مثلا گاهی نیاز است تا از تینر به عنوان ضد چربی استفاده کنید . و سپس بعد از شستشو روکش های پلاستیکی را بردارید و پس از اینکه موتور کاملا خشک شد ، از خودرو استفاده کنید .

شستن موتور خودرو

شستشوی موتور خودرو با بخار خشک

یکی از بهترین روش های موتور شویی خودرو استفاده از بخار خشک است . ویژگی های بخار خشک که آن را برای موتورشویی ایده آل می کند عبارتند از :

  1. حرارت بالای بخار باعث ذوب شدن چربی باقی مانده بر روی موتور شده و به بهترین شکل آن را تمیز می کند. حتی جرمی که مدت طولانی بر روی موتور ماشین شکل گرفته و در برابر شستشو مقاوم است ، با بخار راحت تر پاک می شود .
  2. حالت گازی شکل بخار باعث نفوذ آن به همه قسمت های غیر قابل دسترس موتور خودرو شده در نتیجه کمترین کثیفی بر روی بدنه باقی خواهد ماند .
  3. بخار در حالت کلی نیازی به استفاده از مواد شوینده شیمیایی ندارد . اما در صورت استفاده از مواد استاندارد نتیجه بهتری حاصل خواهد شد .
  4. بهترین مزیت بخار خشک نداشتن رطوبت است که باعث می شود قطعات الکتریکی کمترین آسیب را ببینند . همچنین باعث زنگ زدگی قسمت های فلزی و سولفاته شدن قطعات نمی شود .
  5. سرعت نظافت بیشتر
  6. پساب کمتر
  7. کاهش کلی هزینه ها به خاطر کاهش زمان شستشو ، کاهش هزینه های مواد شوینده و آب مصرفی

معایب موتور شویی خودرو با آب

  1. استفاده از آب برای نظافت موتور خودرو ضررها و صدمات زیادی بر آن تحمیل خواهد کرد . قطعات الکترونیکی در برابر آب حساس هستند و باقی ماندن رطوبت بعد از شستشو ممکن است باعث خرابی و سوختن آن ها شود .
  2. برخی قطعات از قبیل سیستم تزریق سوخت ، شمع ها ، کویل ، ABS ، دلکو و سنسورهای الکتریکی ممکن است در اثر فشار آب ضربه ببینند .
  3. از آنجایی که در روش های معمول برای از بین بردن جرم قرار گرفته بر روی موتور ناگزیر استفاده از دستمال یا وسیله دیگر هستیم ممکن است باعث ضربه وارد شدن به بخش های حساس موتور و یا جداشدن بعضی اتصالات شویم .
  4. استفاده از مواد شوینده شیمیایی نامناسب ممکن است باعث تشکیل رسوب بر روی بدنه موتور و آسیب دیدن آن شود .
  5. پس آبی که در این روش بر جای می ماند بسیار بیشتر از موتور شویی با بخار است .
  6. مدت زمانی که در این روش برای موتور شویی صرف می شود بیشتر از روش موتور شویی با بخار است .

چند وقت یک بار موتورشویی انجام دهیم؟

پس با مشخص شدن تمام این موارد بهتر است نسبت به تمیز کردن موتور خودرو اهمیت بدهید. اما این کار باید چند وقت یک بار انجام شود؟ با توجه به این که موتور خودرو به صورت مداوم در دید قرار ندارد و دیر به دیر کثیف می شود بهتر است این کار را سالی یک یا نهایتا دو بار انجام دهید. پس خیلی روی این مورد حساسیت نداشته باشید.شاید برایتان این سوال پیش آید که باید موتورشویی را به کارواش بسپارید یا خودمان انجام دهیم؟ باید این نکته را گفت که انجام موتورشویی توسط کارواش ها باعث ایجاد آسیب به خصوص به بخش های الکترونیکی خودرو می شود. بنابراین بهتر است سراغ این کار نروید.
برای انجام موتورشویی باید ابتدا کابل باتری خودرو را قطع کنید تا از ایجاد آسیب به بخش های برقی خودرو جلوگیری شود. سپس تا آنجایی که می توانید کابل ها و بخش های مرتبط با برق را به وسیله نایلون بپوشانید. سپس برای انجام موتورشویی می توانید از اسپری های مخصوص که در فروشگاه ها نیز به فروش می رسد استفاده کنید.با انجام این کار علاوه بر این که ظاهر موتور خودرو زیبا می شود و از تمیزی آن لذت خواهید برد. علاوه بر آن اگر قصد فروش خودرو را داشته باشید نیز مشتری بیشتر برای خرید ترغیب خواهد شد. همچنین در صورتی که نشتی در بخش های مختلف وجود داشته باشد نیز به صورت راحت تری می توانید آن را تشخیص دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه