مزایای بورسیه شدن از دانشگاه‌های ترکیه

  چهارشنبه، 03 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
مزایای بورسیه شدن از دانشگاه‌های ترکیه
اگر بارها و بارها در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید و موفق به پذیرش در رشته‌های مورد علاقه خود همانند پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های مشابه نشده‌اید، شرایط عالی تحصیل در ترکیه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

بورسیه تحصیلی چیست؟

افزایش قیمت ارز و هزینه های بالای زندگی در بسیاری از کشورهای خارجی باعث شده که بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در دانشگاه های خارجی، به جای آن که علاقه ای داشته باشند تا پول خود را صرف هزینه های سرسام آور تحصیل و زندگی در خارج از کشور کنند، به فکر اخذ بورسیه های تحصیلی از دانشگاه های مختلف بیفتند.

انواع بورسیه

بورسیه های تحصیلی بر اساس فعالیت هایی که در کنار تحصیل بر عهده دانشجو گذاشته می شوند، به دوسته بورسیه بدون انجام فعالیت جانبی و بورسیه به همراه فعالیت جانبی تقسیم می شوند.به طور کلی بورسیه های بدون انجام فعالیت جانبی می توانند هزینه های تحصیل یک دانشجو را به طور کامل پوشش داده و حتی تمامی هزینه های زندگی وی را نیز متقبل شوند. چنین بورسیه هایی که اصطلاحا full fund (فول فاند) خوانده می شوند مورد توجه بسیاری از دانشجویان قرار داشته و به علت تقاضای بالا برای دریافت آنها، رقابت شدیدی میان دانشجویان برای اخذشان وجود دارد.

گذشته از فول فاندها، بورسیه های بدون انجام فعالیت جانبی به صورت های مختلف دیگری نیز به دانشجویان تعلق می گیرند؛ مثلا، porital fund که به صورت درصدی یا پولی به دانشجو تعلق می گیرند (مثلا 50 درصد هزینه ها یا ماهانه مبلغ 500 دلار). این نوع بورسیه ها کلیه هزینه های دانشجو را پوشش نداده اما کمک شایانی به وی جهت فراهم کردن نیازهایش خواهند کرد. در کنار اینها، بورسیه هایی که به صورت سالانه ارائه می شوند و برای تمدید آنها باید درخواست مجدد داد و … همگی ذیل بورسیه های بدون فعالیت جانبی قرار دارند. در چهار سر عنوان زیر سعی کرده ایم که شما را با اصلی ترین انواع بورسیه های بدون فعالیت جانبی آشنا سازیم.

1) بورسیه عادی و یا فلوشیپ تحصیلی:

بورسیه عادی (Scholarship) که معمولا به آن بورسیه تحصیلی گفته می شود، برای تشویق افراد به ادامه تحصیل به انها اعطا می شود. معمولا برای گرفتن این نوع بورسیه شرایط تحصیلی قابل قبولی نیاز است و دانشگاه ها برای تمدید این نوع کمک هزینه، شرایط خاصی دارند؛ مثلا اینکه معدل هر ترم دانشجو باید بالاتر از ۳ ( از ۴ نمره ) باشد. این کمک مالی به همه رده های دانشگاهی و همه رشته های درسی تعلق می گیرد. اما میزان اختصاص آن به دوره دکتری بیش از سایر مقاطع است. این نوع بورسیه ها حتی گاهی اوقات هزینه های زندگی یک دانشجو را نیز پوشش می دهند.

2) جایزه:

بورسیه Awards به معنی جایزه یا پاداش است. این دسته همه نوع جایزه را شامل می شود و هیچ محدودیتی ندارد ولی معمولا مبالغ ابن جایزه ها زیاد نیست و نمی تواند تمامی هزینه دانشگاه را تامین کند و تنها بخش از هزینه های آن را پوشش می دهد. معممولا این جایزه ها را به صورت مبلغ نقدی پرداخت می کنند و به حساب دانشجو واریز می نمایند (برعکس وام تحصیلی و بورسیه عادی که به حساب دانشگاه محل تحصیلی ریخته می شود). گاهی هم این جوایز، نقدی نمی باشند؛ مانند بن خرید کتاب، هزینه شرکت در کنفرانس های بین المللی و … .

3) وام تحصیلی:

وام تحصیلی به این صورت است که از بانک یا یک مرکز خصوصی که هزینه های تحصیل دانشجو را متقبل شده است، وامی مستقیما به حساب دانشگاه پرداخت می شود که تنها در برگیرنده شهریه و هزینه های تحصیلی دانشگاه است. معمولا وجود یک ضامن برای اخذ این نوع وام ها الزامی است. نکته قابل توجه در این مورد این نوع از کمک هزینه های تحصیلی این است که وام تحصیلی به دانشجویان خارجی تعلق نگرفته و تنها در اختیار شهروندان کشور ارائه دهنده وام می باشد.

4) حذف شهریه و تحصیل رایگان:

حذف شهریه تنها شامل شهریه دانشگاه می شود و ممکن است دانشجو به صورت کامل یا به صورت نسبی از پرداخت شهریه معاف شود. دانشگاه ارائه دهنده این امتیاز حتما به صورت دقیق میزان این معافیت را مشخص می سازد. این سیستم تشویقی بیشتر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دنبال می شود و کمتر در مقطع دکتری به چشم می خورد.

تصویر

مزایای بورسیه شدن از دانشگاه های ترکیه

با بورسیه شدن در این دانشگاه ها علاوه بر شهریه سالانه، خوابگاه و خدمات فوق برنامه دانشگاه نیز به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

کمک هزینه تحصیلی ماهیانه: بورس تحصیلی در هر یک از دانشگاه های ترکیه بسته به رشته متفاوت است؛ مبلغ کمک هزینه تحصیلی در مقطع کارشناسی به صورت ماهیانه حدود ۷۰۰ لیر و در مقطع کارشناسی ارشد ماهانه حدود ۹۵۰ لیر است که به دانشجو پرداخت می شود. این مبلغ در مقطع دکترا حدود ۱۴۰۰ لیر ترکیه برآورد می شود و برای دوره های پژوهشی نیز حدود ۳۰۰۰ لیر در ماه در نظر گرفته شده است.

  • خوابگاه: یکی از مزایای بی چون و چرای بورسیه شدن از دانشگاه های ترکیه، استفاده رایگان از خوابگاه های دانشگاه های دولتی است.
  • شهریه دانشگاه: شهریه دانشگاه و هزینه آموزشی برای دانشجویی که بورس تحصیلی دانشگاه های کشور ترکیه را دریافت کرده، به صورت رایگان است و هزینه آن توسط دولت تامین می شود.
  • بیمه درمانی: به تمام دانشجویان بورسیه شده در ترکیه بیمه درمانی به صورت رایگان ارائه می گردد.
  • دوره زبان ترکی استانبولی: دانشجویانی که موفق به دریافت بورس تحصیلی شده اند اما مدرک زبان ترکی را کسب نکرده اند، می توانند به صورت رایگان دوره یک ساله زبان ترکی را بگذرانند و این مدرک را دریافت کنند.
  • کمک هزینه سفر: برای دانشجویان بورسیه شده از این دانشگاه ها، مبلغی با عنوان کمک هزینه برای مسافرت به این کشور (سفر ورودی به ترکیه برای ثبت نام و برگشت از ترکیه بعد از فارغ التحصیلی) پرداخت می شود.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های ترکیه

  • سن: متقاضی دریافت بورس از دانشگاه های ترکیه در مقطع لیسانس نباید بیش از 21 سال داشته باشد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز سن متقاضی نباید از 30 بیشتر باشد. باید توجه داشت که متقاضی بورس در این مقطع باید دوره کارشناسی را به اتمام رسانده باشد و اصل مدرک کارشناسی را ارائه دهد. دریافت بورس برای متقاضی مقطع دکتری نیز برای افراد زیر 35 سال ممکن است. دریافت بورس برای این مقطع نیز ملزم به ارائه مدرک کارشناسی ارشد است.
  • معدل: یکی دیگر از معیارهای دریافت بورس از دانشگاه های ترکیه، شرط معدل است. متقاضی دریافت بورس برای مقطع لیسانس باید مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم با معدلی بالاتر از 14 را ارائه دهد. در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری معدل مدرک ادائه شده باید بالاتر از 15 باشد. البته ممکن است این شرط به نسبت دانشگاه و رشته متغیر باشد؛ برای مثال برای دریافت بورسیه رشته پزشکی باید معدل بالاتر از 18 ارائه داد.
  • دانش زبان ترکی استانبولی: به عنوان زبان اصلی برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه، ارائه مدرک زبان ترکی ضروری است. با این وجود، در بیشتر دانشگاه های بین المللی مستقر در ترکیه دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود. اگر در دانشگاهی که پذیرش آن را دریافت کرده اید، به زبان انگلیسی تدریس می شود، باید مدرک زبان تافل یا آیلتس را ارائه دهید.

تحصیل در ترکیه با دریافت بورس از دانشگاه های این کشور نه تنها محدودیتی برای دانشجو در انتخاب رشته ایجاد نمی کند، بلکه برای رشته های دانشگاهیِ گران قیمت نیز اعمال می شود؛ برای مثال تحصیل در رشته های مدیریت ارشد کسب و کار(MBA) و مهندسی پزشکی به ترتیب با بورس 1000 دلار امریکا و 2000 دلار امکان پذیر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (425 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (97 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (13 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (12 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
گزارش ظریف از انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان