نقش ابعاد و اندازه خودرو در تصادفات رانندگی

  یکشنبه، 21 آذر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نقش ابعاد و اندازه خودرو در تصادفات رانندگی
آیا اندازه و ابعاد ماشین بر میزان تصادفات جاده ای موثر است؟ با ما همراه باشید تا این مساله را از جوانب مختلف بررسی کنیم.

این روزها اغلب مردم دل خوشی از خودروهای کوچک دارند و گاهی برخی از این نوع اتومبیل ها توانسته اند با قیمتی بالا فروشی فوق العاده را به ثبت رسانند. خودروهای کوچک و مینی به واسطه پایین سوخت، سهولت در رفت وآمدهای شهری و سادگی رانندگی در سال های اخیر با اقبال بسیار بالایی روبرو شده اند و بسیاری از طرفداران محیط زیست به دلیل میزان اندک انتشار گازهای گلخانه ای، به خرید این نوع خودروها روی خوش نشان داده اند. بااین حال یک گزارش معتبر نشان می دهد خرید خودروهای کوچک چندان عاقلانه نیست و شانس شما را برای زنده ماندن در تصادفات خطرناک به شدت پایین می آورد.

آن گونه که موتورترند یکی از پایگاه های معتبر حوزه خودرو در جهان نوشته، نسبت مرگ ومیر سرنشینان خودروهای کوچک اعم از سدان های کامپکت و هاچ بک های مینی بسیار بالا است. بر مبنای جدیدترین گزارش موسسه بیمه و سلامت بزرگ راه های آمریکا، خودروهای کوچک و مینی ازجمله خطرناک ترین خودروها در تصادفات مرگبار و شدید هستند و نرخ مرگ ومیر سرنشینان این قبیل خودروها بیش از کراس اوورهای بزرگ، ون ها و سدان های فول سایز است. در این بین نرخ مرگ ومیر افرادی که بر خودروهای لوکس به ویژه اس یووی های گران قیمت و سدان های تجملی سوار هستند در پایین ترین رده و کمترین میزان ممکن است.

نقش اندازه خودرو در تصادفات رانندگی

یک سؤال حساس و مهم در مورد خودروهای کوچک مربوط به بحث ایمنی آن ها می شود. در یک خودروی کوچک تر، آیا به اندازه یک خودروی بزرگ تر احساس امنیت دارید؟ آیا زمانی که داخل خودروی کوچک تری نشسته اید، شانس این که در اثر تصادف آسیب بیشتری در مقایسه با سرنشین های یک خودروی بزرگ یا تراک ببینید بیشتر است؟ آیا اندازه خودرو در یک تصادف خودرویی واقعاً تأثیر دارد؟

 تصادفات رانندگی

از نظر ایمنی خودروی بزرگتر بهتر است

خودروهای بزرگ تر ایمن تر هم هستند. ولی اندازه خودرو آن قدری که ممکن است فکرش را بکنید در این مورد تاثیری ندارد. اجازه بدهید این گونه توضیح بدهیم:

جرم را در نظر بگیرید. تصویر کنید در دهه شصت و هفتاد میلادی خودروها به اندازه یک قایق بزرگ بودند. همه مدل ها از جنس فولاد تقویت شده ساخته می شدند و تلاش کمپانی ها ساختن خودروهایی بزرگ تر و قوی تر بود. در یک تصادف، هدف از این نوع طراحی این بود که شما بخش بزرگ تر تصادف باشید تا وزن بیشتر خودروی شما بتواند امنیت جانی شما را تأمین کند. اگر یک خودروی بزرگ یا تراک با مثلاً یک سدان کوچک تصادف کند، می تواند سدان را روی جاده تا مسافتی بکشاند و همین، می تواند میزان آسیب به سرنشین های آن را بیشتر از سرنشین های خودروی بزرگ تر بکند. در آن دوران فاصله بزرگی بین سپر جلو و کابین بود، بدین معنی که نیروی تصادف نمی توانست به سرعت خودروهای کوچک تر، به سرنشین ها برسد.

همین موارد در بازار خودروی امروز هم صدق می کند. هر چند، در یک مقیاس بسیار کوچک تر. خودروهای مدرن با در نظر گرفتن ایمنی بالا طراحی می شوند و مجبور به رعایت استانداردهای تصادف هستند. در حالی که در آن دوران تراک ها می توانستند حتی از روی یک خودرو در تصادف رد شوند، اکنون، استانداردهای اجباری خودروهای بزرگ تر را مجبور می کند تا نقطه تأثیر و اعمال نیرو را در ارتفاعی مناسب برای یک خودروی کوچک قرار دهند. خودروهای مدرن این روزها نقاطی روی بدنه به نام Crumple Zone دارند که بخشی از نیروی تصادف را جذب می کنند. از سویی دیگر، ایربگ ها به عنوان یک سیستم ایمنی مکمل بیشتر از قبل از جان مردم داخل خودروها حفاظت می کنند. در مقایسه با نسل های قبلی، خودروهای کوچک پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه ایمنی داشته اند.

گرچه، به دلیل این که خودرو بزرگ هنوز هم می تواند در تصادف، خودروی کوچک تر را روی جاده بکشد، جرم هنوز هم عامل مهمی است. این بدین معنی می تواند باشد که در تصادف های خودرویی این روزها میان یک مدل بزرگ و یک مدل کوچک، دیگر اوضاع به اندازه قبل ترها، به نفع خودروهای بزرگ تر نیست.

طراحی خودرو بسیار حیاتی است

اگر تصادف های خودرویی بین خودروهایی غیر هم اندازه در دهه های گذشته را با دهه ۶۰ میلادی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که میزان آسیب دیدگی یا تلفات سرنشین ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بخش اعظم این موفقیت بزرگ مدیون طراحی خودروهاست. سیستم های بسیاری امروزه وجود دارند که استفاده از آن ها نه تنها میزان آسیب را کاهش می دهد، بلکه می تواند از وقوع تصادف هم جلوگیری کند.

Crumple Zone

این تکنولوژی روی تمامی خودروهای مدرن وجود دارد و به خوبی می تواند با کاهش شدت ضربات در تصادف ها، جان انسان ها را نجات دهد. تئوری آن ها این گونه است که، اگر در یک تصادف، انرژی و نیروی وارد شده به خودرو قبل از رسیدن به محفظه خودرو به هر میزان جذب شود، آسیب وارده به سرنشین ها بسیار کم تر خواهد شد. این تئوری به کرات تست شده و به طور موشکافانه بررسی شده است.

ریل های شاسی، کاپوت جلو، سیستم تعلیق، دیواره بین محفظه سرنشین و محفظه موتور و حتی پنجره جلو همه در شرایط رانندگی عادلی یکپارچگی ساختاری به خودرو می دهند، ولی در اثر نیروی وارده از یک تصادف، این ساختار به شیوه ای کنترل شده متلاشی می شود تا انرژی جنبشی ناشی از تصادف جذب شده و حداقل تأثیر را روی سرنشین ها داشته باشد.این روزها هم خودروهای بزرگ و هم خودروهای کوچک Crumple Zone دارند. همین موضوع فاصله بین ایمنی یک خودروی بزرگ و خودروی کوچک را کاهش می دهد.

مواد اولیه با مقاومت بالا

قبلاً در طراحی خودروهای قدیمی، تمرکز بیشتر روی ساخت قطعات و پنل های بدنه ضخیم و کلفت بود و اکنون، در خودروهای مدرن تمرکز شرکت روی ساخت قطعات و پنل های سبک وزنی که بسیار مقاوم شده اند می باشد. استفاده از متریال با مقاومت بالا یکی از مهم ترین عوامل در یکپارچگی ساختاری یک خودرو می باشد. در عین حال، همان طور که به طور مفصل توضیح دادیم، پیشرفت های مهندسی موجب شده تا با طراحی Crumple Zone شدت نیروی وارده به سرنشین ها در یک تصادف کاهش پیدا کند.امروزه هم در خودروهای کوچک و هم در خودروهای بزرگ از همین متریال قوی استفاده می شود که باز هم به نوبه خود، فاصله میان ایمنی هر دو گروه خودرویی را کمتر کرده است.

سیستم های ایمنی

این روزها سیستم های ایمنی بسیار زیادی به یک استاندارد اجباری روی خودروها بدل شده است. از آن جمله می توان به ترمزهای ضد قفل ABS و سیستم کنترل کشش TCS اشاره کرد. کیسه های هوا برای تمامی سرنشین ها و همچنین کمربندهای ایمنی در خودروهای مدرن جزء استانداردهای اجباری و الزامی محسوب می شوند. در شرایطی که سیستم های ایمنی و استفاده از آن ها قانون مند و نظام مند شده و خودروسازها ملزم به تجهیز مدل های خود به آن ها هستند، میزان آسیب ها در تصادفات رانندگی به مقدار زیادی کاهش یافته است.با در نظر گرفتن این سیستم های ایمنی، فاصله بین ایمنی خودروهای بزرگ و کوچک اکنون به کمترین حد ممکن رسیده است.

کنترل خودرو

خودروهای کوچک تر در بسیاری موارد یک مزیت بزرگ در مقایسه با خودروهای بزرگ و تراک ها دارند و آن هندلینگ بهتر و کنترل و سواری راحت تر است. خودروهای کوچک به طور کلی، با هندلینگ تیز، تعلیق اسپرت و کشش بهتری که دارند، سواری راحت تر و کنترل بهتری در اختیار راننده قرار می دهند. موضوعی که می تواند از وقوع تصادف در وهله اول جلوگیری کند. در لحظه تصادف، کنترل کردن یک خودروی بزرگ تر برای پیشگیری از وقوع آن، بسیار سخت تر از یک خودرو کوچک می باشد.

اگر به دنبال یک جواب ساده هستید، باید بگوییم که خودروهای بزرگ تر هنوز هم ایمنی بالاتری دارند، ولی فاصله و تفاوت بین ایمنی آن ها و خودروهای کوچک تر به قدری کم شده که شاید بتوان حتی آن را نادیده گرفت. خودروهای بزرگ تر به دلیل جرم بالاتری که دارند، می توانند خودروهای کوچک تر را روی جاده هل بدهند، ولی با وجود طراحی و همچنین سیستم های ایمنی یکسان، و برتری خودروهای کوچک تری از نظر کنترل و هندلینگ بهتر، اندازه خودرو در تصادفات، این روزها کمتر از همیشه تاثیرگذار می باشد.ایمنی در درجه اول در کنترل راننده است. رانندگی با احتیاط و خوب می تواند از وقوع تصادف جلوگیری کرده و سرنشین ها را کاملاً ایمن نگه دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (340 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (312 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (290 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (253 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (220 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (191 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (146 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (98 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (94 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (90 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (76 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 10 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 10 مهر 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 10 مهر 1403 + فیلم
مژگان ربانی بازیگر نقش خواهر شاه پهلوی: گریم شدم به حدی چهره ام تغییر کرده بود که به جای خودم اشرف پهلوی را دیدم!
پارک مره خونی سردرود در آذربایجان شرقی + عکس
اعضای مدیران سبک گروه مبارزان استان آذربایجان شرقی معرفی شدند
انتصاب معاونت فضای سایبری و مجازی فرهنگبان و فرهیختگان کشور
نگاهی به جواهرات پرزرق و برق فوزیه همسر دوم شاه پهلوی/ ریخت و پاش های آنچنانی به کام عروس مصری خاندان پهلوی
کشف موتور سنگین 5 میلیاردی در تبریز
علی دایی: چرا ما نباید زمین چمن مناسب داشته باشیم؟! اصلا خنده‌دار است/ اصلا این‌ها به نظر من مسخره‌بازی است! اصلا آدم خجالت می‌کشد!
‌ناصر سرگزی: تشکلها عامل اثر گذار در هر حوزه هستند
انتصاب محسن بازرگان بعنوان مشاور دبیر ستاد خبری جبهه فرهنگیان و فرهیختگان کشور
پلمپ 2 مرکز غیرمجاز مداخله گر در شوشتر
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور