دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / رزومه کاری /

نحوه نگارش رزومه کاری 

دوشنبه، 08 اردیبهشت 1399
نوشتن یک رزومه حرفه ای که در همان نگاه اول از نظر کارفرما مناسب و جذاب باشد نیازمند مهارت است. نویسنده رزومه ابدا باید تحقیقات لازم را در خصوص نحوه نگارش رزومه انجام دهد و سپس شروع به نوشتن کند.

قبل از اینکه در مورد نحوه نگارش رزومه شروع به تحقیق کنید ابتدا بهتر است رزومه و کاربرد آنرا بشناسید و بدانید که چه معیارهایی برای نوشتن یک رزومه خوب ضروری است در این مطلب قصد داریم همه آنچه که شما برای ارائه یک رزومه حرفه ای نیاز دارید را معرفی کنیم. رزومه ها به دو دسته تقسیم می شوند رزومه تحصیلی و رزومه کاری که در این مطلب هدف ما بیشتر در مورد ارائه رزومه کاری می باشد.

کارفرمایان منتظرجذب نیروهای ماهر و با استعداد هستند که سابقه کاری درخشان و دستاوردهای موفقی داشته باشند اما روشن است که فرصت کافی برای مراجعه حضوری هر فرد وجود ندارد و افراد باید در قالب یک رزومه کامل مشخصات خود را به کارفرما ارسال نمایند تا در صورت تایید صلاحیت رزومه از فرد متقاضی دعوت به عمل آید. بنابر این این نکته را در نظر داشته باشید که اول رزومه شما با کارفرما ملاقات خواهد کرد و در واقع معرف شما می باشد پس بهتر است هر آنچه که در توان دارید را برای معرفی خودتان در رزومه به کار بگیرید. رزومه یک قالب و چهارچوب مشخص دارد که اطلاعات به خصوصی در آن باید نوشته شود. بهتر است از توضیحات اضافی در رزومه جدا پرهیز کنید چرا که از بخش های اصلی باز خواهید ماند.

همه کسانی که جویای کار هستند باید یک رزومه برای خود تهیه کنند اما مشکل اغلب کارجویان این است که نمی دانند چگونه رزومه ای بسازند که کارفرما را تحت تاثیر قرار دهد و حتما به مصاحبه دعوت شوند در این مطلب نکاتی را به شما آموزش خواهیم داد که حتما از رقبای خود قوی تر به نظر برسید همه مراحلی که در این مقاله به آنها اشاره شده است را به صورت گام به گام طی کنید تا رزومه خود را آماده کنید.

مراحل نگارش رزومه کاری

قبل از اینکه مراحل نگارش را شروع کنیم بهتر است به چند نکته اساسی اشاره کنیم که به جذابیت رزومه بیفزاید.

صادق باشید: صداقت اولین شرط همکاری می باشد. بنابر این سعی کنید تمام اطلاعات وارد شده را بدون اغراق و با صداقت بنویسید.

کامل اما کوتاه بنویسید: تمام مدارک و توانایی های خود را اشاره کنید اما ئارد جزئیات نشوید که حجم رزومه کوتاه باشد.

رزومه رابه روز کنید: اگر چند ماه از زمان نگارش رزومه می گذرد بهتر است آنرا آپدیت کنید.

قالب و ظاهر شیک و جذاب انتخاب کنید: شاید بتوان جنتلمن بودن را در رزومه ای شیک و باکلاس دید. سعی کنید قالب و ظاهری مناسب و زیبا برای رزومه تان انتخاب کنید.

غلط املایی و نگارشی نداشته باشید: وجود غلط های املایی و نگارشی نشان از بی توجهی و بی دقتی می باشد که ضعف بزرگی برای کارجویان محسوب می شود بنابر این تا حد امکان سعی کنید بدون غلط و با دقت بنویسید.

به طورکلی هر رزومه را می توان به شش قسمت تقسیم کرد:

اطلاعات فردی

اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) می شود. که با توجه به قالب رزومه خود باید در مکان تعیین شده بنویسید. فونت و سایز نیز وابسته به قالب انتخابی شما دارد. همچنین می بایست تصویر سه در چهار خود در رزومه اپلود نمایید. عکس بهتر است زیاد قدیمی نباشد.

سوابق کاری

همه مشاغلی که تا کنون در آنها مشغول بوده اید را در این قسمت بنویسید. هنگام نوشتن سوابق شغلی، سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری تان مربوط به کار در رستوران یا کافی شاپ است بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشه ای، از تجاربی که هنگام ارائه خدمات به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان بنویسید. اگر سابقه بیمه دارید نیز باید حتما در این بخش به مدت و محلی که شما را بیمه کرده است اشاره کنید و زمان قطع بیمه را نیز بنویسید.

تحصیلات

شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آن ها را نام ببرید. برای مثال مهارت دوره های فنی و حرفه ای و یا مدرک زبان و نرم افزار خاص دارید در این بخش اشاره کنید.

مهارت ها و توانایی ها

این بخش را بدون اغراق و دقیق بنویسید اگر صادق نباشید ممکن است بعدا از عهده کاری که به شما واگذار شده است بر نیایید و این مشکل بزرگی محسوب می شود. مهارت های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:

  • تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با نرم افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  • توانایی جستجو در اینترنت
  • تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

علایق و دستاوردها

یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه به آن دقت می کنند، نوع علایق و سرگرمی های شماست. پیشنهاد می کنیم بر روی فعالیت های گروهی و تیمی تمرکز کنید. هر سرگرمی و علاقه ای که به شغل مورد نظرتان مرتبط است را باید در رزومه خود قرار دهید.

ارجاعات در رزومه

بسیاری از کارفرمایان در مرحله مطالعۀ رزومه، درستی سوابق شما را بررسی نخواهند کرد. بنابراین اگر در رزومه خود با کمبود فضا روبرو هستید می توانید این قسمت را حذف کنید و در صورت درخواست، شماره تماس کارفرمایان پیشین خود را در اختیار کارفرمای جدید قرار دهید.

معمولاً دو نوع ارجاع در رزومه کافیست: یک ارجاع تحصیلی (معرفی استاد راهنما) و یک ارجاع شغلی (معرفی کارفرمای قبلی). همچنین، گاهی اوقات یک نامه پوششی به همراه رزومه خود برای کارفرما ارسال کنید.

رزومه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد:

  • رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت هایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد
  • بخش بندی رزومه شما باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به راحتی قابل مطالعه و مفهوم باشد
  • یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد
  • محتوای رزومه شما نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد
  • نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد

رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

بهترین فرمتی که می توانید رزومه را برای کار فرما ارسال فرمایید pdf می باشد. البته در غالب word نیز می توانید ارسال فرمایید اما توصیه می کنیم از pdf استفاده کنید زیرا زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایل ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.

این نوع مشکلات در فایل های PDF وجود ندارد. فایل های PDF در همۀ رایانه ها به یک شکل نمایش داده می شوند و همچنین، امکان ویرایش آن ها توسط دیگران وجود ندارد.

مطالب مرتبط با این موضوع


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب