دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / پایان نامه / نحوه نگارش پروپوزال /

نحوه نوشتن بیان مسئله در پروپوزال 

چهارشنبه، 05 شهریور 1399
اگر می‌خواهید بخش بیان مسئله مقاله و پایان نامه خود را تکمیل کنید در این مقاله همراه ما باشید تا کلیه مراحل لازم برای تکمیل بیان مسئله را برای شما عزیزان آموزش دهیم.

نحوه نوشتن بیان مسئله در پروپوزال

بیان مسئله یکی از مهم ترین بخش های تحقیق است که این قسمت با هدف روشن سازی دلایل انجام تحقیق نوشته می شود و خواننده باید با مطالعه این بخش از تحقیق به خوبی از دلایل شروع تحقیق اطمینان حاصل کند. جالب است بدانید که داوران تاکید بسیاری بر این بخش دارند و شاید اولین قسمتی که مطالعه می شود بیان مسئله باشد. بیان مسئله می تواند مجاب کننده داوران به خواندن تمام مقاله باشد پس باید به درستی و با نگارش صحیح بیان شود زیرا که راه ورود شما به پژوهش است. برای اینکه بتوانید یک بیان مسئله خوب بنویسید باید مدتها فکر کنید و قدرت تصور وتخیل خود را به کار بگیرد تا بتوانید مسئله را از ابعاد و زوایای مختلف تبیین کنید. با توجه به اینکه همه تحقیقات با یکسری اهداف مشخصی آغاز می شوند و نهایتا پاسخگوی برخی ابهامات می باشند از این رو بخش بیان مسئله در همه تحقیقات موجود می باشد.

  1. گام اول: ذکر مقدمه کلی وقتی می خواهید بیان مساله پروپوزال و پایان نامه خود را بنویسید، باید ابتدا با ذکر یک مقدمه در خصوص اهمیت موضوع تحقیق بیان مساله را شروع کنید تا خواننده به تدریج وارد فضای اصلی تحقیق شود. یعنی اطلاعات کلی در مورد تحقیق خود ارائه دهید.
  2. بیان مساله یا مشکل اصلی بعد از ذکر مقدمه ای کوتاه در بیان مساله، به تعریف و تبیین مفهوم متغیرهای اصلی تحقیق که در واقع همان مساله تحقیق می باشند بپردازید. یعنی متغیرهای اصلی تحقیق را بررسی کرده و روابط میان آنها را تشریح کنید. سعی کنید مساله اصلی تحقیق را به صورت سوالی بنویسید و از بیان آن به صورت عبارات کلی و یا خبری خود داری کنید، بیان مساله می توان گفت که همان موضوع اصلی تحقیق است که به سوال اصلی تحقیق تبدیل شده است، یعنی مشکل اصلی می باشد.
  3. نحوه برخورد با مشکل یا فرضیه ها بعد از اینکه سوال اصلی تحقیق را بیان کردید، به فرضیه هایی که در آن مورد دارید، بپردازید و فرضیه تحقیق خود را بیان کنید، یعنی جواب احتمالی شما به مشکل چیست و تحقیق شما در صدد اثبات و یا رد این فرضیه می باشد. فرضیه در واقع پاسخ احتمالی به سوال اصلی تحقیق می باشد، که در جریان تحقیق اثبات و یا رد می شود.
  4. بیان اهداف تحقیق و اهمیت هر تحقیقی به دنبال اهداف خاصی می باشد، که معمولاً در پروپوزال به صورت جداگانه نوشته می شود، ولی در بیان مساله هم اهداف اصلی تحقیق ذکر می شود، تا خواننده در جریان هدف هایی که تحقیق دنبال می کند قرار گیرد و از آنها اطلاع یابد و از اهمیت تحقیق خبردار شود. برای بررسی اهمیت تحقیق می توانید از منابع گوناگون و سخنان شخصیت های مختلف استفاده کنید و در آخر دورنمایی از وضعیت تحقیق ارائه دهید. در بخش پایانی بیان مسئله می توانید جزئیات بیشتری از این که پژوهش شما چه کاری می خواهد انجام دهد را شرح دهید و فراموش نکنید که تمام این مراحل باید استناد علمی و واقعی داشته باشند.
  5. روش تحقیق در پایان بیان مساله خود اعلام کنید که برای رسیدن به هدف و آزمون فرضیات خود از چه روشی استفاده خواهید کرد. روش های مورد استفاده در پایان نامه ها بر حسب موضوعات خود می تواند مختلف باشند، از این رو، در انتخاب روش تحقیق دقت داشته باشید که متناسب با موضوع تحقیق باشد.

چرا نوشتن بیان مسئله ضرورت دارد؟

بیان مسئله ظریفترین و حساسترین بخش یک تحقیق می باشد و در این بخش اهداف اصلی از شروع تحقیق و پژوهش باید مطرح شود و نویسنده مقاله و پایاننامه باید در پروپوزال خود اهمیت و ضرورت شروع پژوهش را مطرح کند یقینا زمانی که یک خواننده از اهداف تحقیق مطلع می شود و دلیل شروع پژوهش را می داند بهتر می تواند مفهوم موضوع را درک کند. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق را خواننده از این بخش می تواند دریابد.

فاکتور های کلیدی بیان مسئله

  1. بایستی به یک گپ مطالعاتی در دانش حیطه تخصصی اشاره شود.
  2. بایستی به اندازه کافی دارای اهمیت باشد تا در بین تحقیقات حاضر قابل مطرح باشد.
  3. بایستی به تحقیقات بیشتر در آینده منجر شود.
  4. مسئله بایستی با استفاده از گردآوری داده ها قابل ارائه برای تحقیقات باشد.
  5. موضوع بایستی برای محقق جذاب بوده و مناسب با استعدادها و منابع در دسترس وی باشد.
  6. روش های مطرح شده برای حل مسئله بایستی منطقی باشند.

فرمت نوشتاری بیان مسئله در پروپوزال باید به چه شکل باشد؟

یک بیان مسئله موفق بایستی در 3 بخش نگارش شود:

  • بخش اول (ایده آل): در این بخش به توصیف هدف طراحی شده یا موقعیت ایده آل پرداخته می شود.
  • بخش دوم (واقعیت): بخش دوم شرایطی را توصیف می کند که مانع رسیدن به هدف اصلی تحقیق خواهند بود.
  • بخش سوم(نتایج): این بخش مسیری را که شما در طی آن قصد پیشبرد شرایط فعلی را دارید توصیف می کند و آن را به هدف نزدیک تر می سازد.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
سابمیت مقاله چیست؟
گام به گام مراحل چاپ کتاب