دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سرگرمی / انواع طالع بینی /

نحوه صحیح استخاره با قرآن 

شنبه، 25 مرداد 1399
استخاره با قرآن آداب و شرایط به خصوص دارد که که فرد بهتر است قبل از انجام استخاره این روش ها را بشناسد و سعی کنید با شیوه صحیح استخاره را انجام دهید. در این مطلب شیوه های استخاره صحیح با توجه به احادیث و سخن بزرگان را برای شما گردآوری کرده ایم.

آداب و شیوه های استخاره

قرآن چون کتاب آسمانی و ارزشمند ما مسلمانان میباشد برای قرآئت و استخاره با آن آداب و شیوه های به خصوصی وجود دارد که باید رعایت شود و انسان باید اول این شیوه ها و آداب و رسوم را بشناسد و سپس قرآن را مقابل خود بگشاید. البته برای استخاره با قرآن آداب پیچیده ای لازم نیست و هر فرد عاقل و بالغی میتواند برای امور اصلی زندگی خود استخاره انجام دهد فقط برخی آداب و قواعد ساده وجود دارد که رعایت آنها برای حفظ احترام به قرآن ضروری میباشد. نظر همه امامان و بزرگان دین را در مورد شرایط و نحوه استخاره صحیح با قرآن مطالعه فرمایید و سپس شروع به انجام استخاره کنید.

آداب استخاره با قرآن از دیدگاه بزرگان و پیشوایان دینی

برای استخاره گرفتن، آداب زیادی ذکر شده است. ما روش های زیادی برای استخاره با قرآن داریم که هر کدام از آن روش ها، آداب خاصی را پیشنهاد می کنند؛ ولی در این قسمت به برخی از آداب کلی برای استخاره گرفتن اشاره می کنیم:

  1. وضو بگیرید؛
  2. دو رکعت نماز مستحبی بجاآورید؛
  3. رو به قبله باشید؛
  4. ارتباط قلبی خود را با خداوند حفظ کنید؛
  5. پیش از انجام استخاره، بابت گناهانتان، به درگاه خداوند استغفار کنید.

شیوه استخاره گرفتن با قرآن

روش های زیادی برای استخاره گرفتن با قرآن وجود دارد که عموما توسط ائمه (علیهم السلام) و بزرگان دین معرفی شده است، ما در این مقاله به معرفی فقط دو مورد از معتبرترین روش های استخاره با قرآن می پردازیم:

۱. مطابق با کلام پیامبر گرامی اسلام (ص)

مطابق با روایت مربوط به پیامبر (ص) هر زمان که خواستی با قرآن کریم استخاره کنی، در آغاز:

  • سه مرتبه سوره اخلاق را بخوان (منظور سوره «قل هو الله احد» است)
  • سپس سه مرتبه بر محمد و آل محمد درود فرصت
  • سپس این دعا را زمزمه کن:

اَللّهُمَّ اِنّى تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَتَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنى مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فـى غَیْبِـکَ.
خدایا به کتاب تو تفأّل مى زنم (و استخاره مى کنم) و بر تو توکّل مى کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به من نشان بده.

  • سپس قرآن را باز کن، سطر اول از ورقه راست، نتیجه استخاره است.

۲. مطابق با روایت سید بن طاووس

این روش استخاره را سید بن طاووس در کتاب فتح الابواب معرفی کرده است.

  • ابتدا قرآن را در دست می گیری، و این دعا را زمزمه می کنی:

اَللّهُمَّ إِنْ کانَ فِی قَضائِکَ وَقَدَرِکَ، أَنْ تَمُنَّ عَلى اُمَّةِ نَبِیِّکَ، بِظُهُورِ وَلیِّکَ وَابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ

خدایا اگر قضا و قَدَرت این است که با ظهور ولیّت و فرزند پیامبرت بر امّت رسول خدا منّت گذارى.

فَعَجِّلْ ذلِکَ وَسَهِّلْهُ وَیَسِّرْهُ وَکَمِّلْهُ، واَخْرِجْ لِی آیَةً اَسْتَدِلُّ بِها عَلى أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـى فَأَنْتَهی فِی عافِیَـة.

پس در ظهورش تعجیل و راهش را سهل و آسان قرار ده و براى من آیه اى بیرون آور که یا در آن امرى باشد که انجامش دهم و یا نهى باشد که ترکش کنم به عافیت و تندرستى.

سپس مقصود خود از استخاره را به خداوند بگو

  • قرآن را باز کن، هفت ورق به جلو بزن
  • وقتی ورق زدی، سطر هفتم از صفحه سمت چپ را پیدا کن
  • جواب استخاره، سطر هفتم از ورقه سمت چپ است.

مرحوم شیخ عباس قمی درحاشیه مفاتیح الجنان گفته بنا به مشهور ساعاتی از ایام هفته برای استخاره با قرآن خوب است، گر چه در این باره حدیثی ازاهل بیت(ع) یافت نشده است: روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر . روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب. روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب، و پس از ناهار تا ظهر، و از عصر تا وقت عشا. روز سه شنبه از وقت ناهار تا ظهر، و پس از عصر تا وقت نماز عشا. روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا. روز پنج شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهرتا نماز عشا روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا عصر.

روش ها و آداب استخاره با قرآن تقریبا نزدیک به هم میباشند و میتوانید با هر یک از وش های بیان شده استخاره با قران را انجام دهید. فردی که میخواهد استخاره را انجام دهد باید عاقل و بالغ و پاک و مطهر باشد و بهتر آن است که وضو داشته باشد. و سپس قرآن را مقابل خود بگشاید و استخاره را انجام دهد.


6 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه