نحوه ی کوتاه کردن موی کودکان

  پنجشنبه، 27 خرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه ی کوتاه کردن موی کودکان
کودکان در هنگام کوتاه کردن مو، سر خود را تکان می دهند و شیطنت های خاص خود را دارند، در بسیاری از مواقع حتی شروع به گریه کردن و بی تابی می کنند زیرا یا از کوتاه کردن موهای خود می ترسند و یا از برخورد با آدم های جدید استرس می گیرند. در این بخش از ساعد نیوز آموزش خواهیم داد که چگونه موهای دلبندتان را کوتاه کنید.

به نظر ساده است کودک روی صندلی آرایشگاه می نشیند و آرایشگر شروع به کوتاه کردن موی فرزندتان می کند اما در واقعیت موضوع اینقدرها هم ساده نیست. کودکانی که تجربه کوتاه کردن مو را ندارند از آرایشگاه می ترسند. افراد غریبه، صدای سشوار و حتی پاشیدن آب روی موها، تجربه ای جدید و پر استرس است. برای اینکه تجربه اولین حضور در آرایشگاه را به خاطره ای خوش تبدیل کنید چه کارهایی انجام می دهید؟

واقعیت اینجاست که یک کودک چند ماهه یا یکساله حس خوبی از دیدن غریبه ای که قیچی به دست به سمتش می آید، ندارد. در مورد کودکانی که موهایی کم پشت و کم رشد دارند می توانید چند ماه دیگر هم صبر کنید تا کودک کمی بزرگتر شود ولی در مورد بچه هایی که موهایی بسیار پر حجم تر دارند چاره ای جز کوتاه کردن موها نیست. برای اینکه تجربه حضور در آرایشگاه برای فرزندتان دلپذیرتر باشد

از چند ماهگی می توان موی نوزاد را کوتاه کرد؟

اگر از خودتان می پرسید چرا کوتاه کردن موی نوزاد به خصوص برای اولین بار باعث ترسیدنش می شود، خوب است خودتان را جای بچه کوچکی بگذارید که خانمی غریبه، دور گردنش پلاستیک می پیچد و به سرش آب می پاشد. در عین حال هم صدای سشوار می شنود، بوهای تازه ای به مشامش می خورد و با محیط تازه ای روبه رو شده است. قطعاً این تجربه ها برای نوزادان و بچه های کوچک، شیرین نیستند. برای اینکه بتوانید با ترس فرزندتان از رفتن به آرایشگاه و کوتاه کردن موهایش مقابله کنید، از راهکارهای ما در این مقاله استفاده کنید.

بعضی از نوزادان با خرمن گیسو به دنیا می آیند و سر بعضی دیگر را برای پیدا کردن چند تار مو باید جستجو کرد. اگر فرزندتان موهای پرپشتی دارد، می توانید اولین قرار آرایشگاه او را به هشت ماهگی موکول کنید؛ اما اگر کم مو است بهتر است تا دوسالگی گزینه کوتاه کردن موی نوزاد را از دور خارج کنید. چه هشت ماهگی و چه دوسالگی، هیچ کدام به عنوان زمان قطعی معرفی نمی شوند. کوتاه کردن یا نکردن موی نوزاد، بیشتر به تصمیم خودتان بستگی دارد. نکته مهم این است که یادتان باشد ممکن است حلقه های فرفری موهای نوزادتان بعد از کوتاه شدن دیگر برنگردند. پس هر وقت تصمیم گرفتید موهایش را کوتاه کنید، گرفتن ژست های مختلف عکاسی با نوزادتان را فراموش نکنید.

بچه ها از غافلگیر شدن خوششان نمی آید؛ به همین دلیل لازم است قبل از کوتاه کردن موی نوزاد او را با پروسه کار آشنا کنید. برای مثال می توانید اول دست به کار کوتاه کردن موهای خودتان شوید و سپس در حالی موهایتان را کوتاه کنید که فرزندتان بتواند شما را ببیند. حتی می توانید چند روز قبل از وقت آرایشگاه، فرزندتان را پیش آرایشگر ببرید تا پیش او غریبی نکند. در حین کوتاهی موی نوزاد درباره چیزهایی که می بیند با او صحبت کنید.

از آنجایی که ممکن است معنی بعضی کلمه ها را متوجه شود تا جایی که می توانید آن ها را لطیف کنید؛ مثلاً به جای جمله «قرار است موهایت را کوتاه کنیم»، بگویید: «قرار است پسرم/ دخترم خوشگل تر شود.» در نهایت اگر کتاب داستانی در این باره پیدا کردید با رعایت نکات مربوط به کتابخوانی برای نوزاد و نوپا، آن را برای فرزندتان بخوانید تا نسبت به کوتاه کردن موهایش آمادگی بیشتری پیدا کند.

قبل از رفتن به سالن، یکی از اسباب بازی های موردعلاقه فرزندتان را به همراه ببرید تا در آرایشگاه سرگرم باشد. می توانید برایش هدیه ای تهیه کنید و داخل کیفتان بگذارید تا بعد از کوتاهی مو به او بدهید. اگر فرزندتان نسبت به استفاده از پیشبند مقاومت کرد، خودتان پیشبند ببندید و نحوه استفاده از آن را نشان دهید. بهتر است فرزندتان را رو به روی آینه قرار ندهید تا با دیدن قیچی نترسد. اگر متوجه شدید که خیلی ورجه وورجه می کند، او را از روی صندلی بردارید و روی پاهایتان بنشانید.

نکته: بهتر است از یکی از دوستان یا اقوامتان بخواهید همراهتان بیاید تا اگر مجبور شدید فرزندتان را نگه دارید، او از شما فیلم و عکس بگیرد.

شاید باورتان نشود ولی بچه ها خیلی راحت احساسات شما را بو می کشند! کافی است برای بردن فرزندتان به آرایشگاه نگران باشید تا فرزندتان خیلی سریع نگرانی تان را احساس کند و شروع به گریه و زاری کند. به همین دلیل قبل از هر چیز حواستان به آرامش خودتان باشد.

نسبت به برنامه ریزی زمانی کوتاه کردن موی نوزاد حساس باشید. بهتر است وقت آرایشگاه را زمانی بگیرید که بین زمان شیر خوردن و خواب او باشد؛ چون اینطوری فرزندتان خواب آلود یا گرسنه نیست و بهانه نخواهد گرفت. قبل از رفتن به آرایشگاه هم حتما تماس بگیرید تا از بودن آرایشگر مورد نظرتان و سر جا بودن وقت مطمئن شوید.

نکاتی برای کوتاه کردن موی کودکان:

یکی از اتفاقات مهم زندگی کودک شما، کوتاه کردن موی سر او برای اولین بار است. موهای کودکان بسیار نرم و زیبا است و نشان دهنده کودک بودن آن هاست. آن ها موهایی لطیف و نرم دارند که پدرها و مادرها از نوازش کردن و بازی با آن ها لذت می برند. رفتن به آرایشگاه ممکن است هزینه سنگینی داشته باشد، بنابراین ممکن است بخواهید که خودتان در منزل، موهای کودکتان را برای اولین بار کوتاه کنید.

1- زمانی مناسب برای خود و کودکتان انتخاب کنید:

انتخاب کردن زمانی که کودک شما گریه نکند و آرام روی صندلی بشیند، به شما کمک زیادی خواهد کرد. قبل از شروع این کار مطمئن شوید که کودک شما گرسنه و یا خسته نباشد. بهترین زمان برای انجام این کار بعد از خوردن غذا و قبل از چرت زدن کودکتان است.

2-کودک خود را در مکانی مناسب و ایمن قرار دهید:

شما می توانید از صندلی پایه بلند همراه با کمربند و یا هرچیزی که باعث شود کودکتان صاف روی صندلی بشیند، استفاده کنید. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که کودک شما در هنگام کوتاه کردن موهایش، بتواند روی صندلی بشیند و خودش سرش را بالا نگه دارد؛ به همین دلیل 8 الی9 ماهگی زمان مناسبی برای انجام این کار است. در هنگام کوتاه کردن موی کودکتان، به او اجازه دهید که کتاب بخواند و یا با اسباب بازی هایش بازی کند.

3- اندازه بلندی موهای کودکتان را تعیین کنید:

موهای کودکان در سال اول زندگیشان، به طور یکنواخت بلند نمی شود. ممکن است قسمتی از موهای کودک شما نسبت به دیگر مناطق سر او، ضخیم تر و یا نازک تر باشد؛ حتی ممکن است موهای او در قسمتی از سرش بیشتر رشد داشته باشد. اگر می خواهید این موارد را اصلاح کنید و موهای او را به طور یکنواخت کوتاه کنید، ممکن است تمام موهای او کوتاه تر از اندازه ای که می خواهید بشود. معمولا برای اولین بار، کمی مرتب کردن موهای کودکان کافیست.

4- از قیچی تیز استفاده کنید:

برای انجام این کار قیچی تیز داشته باشید. قیچی هایی که هر روزه در منزل از آن ها استفاده می کنید، ممکن است که کند باشند و باعث کشیده شدن موهای کودکتان شوند؛ در مقابل قیچی های تیز، موهای آن ها را سریع تر کوتاه می کند و کار شما زودتر به پایان می رسد.

5- موهای او را کم کم کوتاه کنید:

این کار از ایجاد خطا و کوتاه کردن های غیر عمدی پیش گیری می کند. در حالی که مشغول کوتاه کردن قسمت کمی از موهای کودکتان هستید، از گیره سر برای نگه داشتن بقیه موهای او استفاده کنید. آن قسمت از مو را که می خواهید کوتاه کنید، بین انگشتان شست و سبابه خود نگه دارید و هر بار فقط تقریبا نیم سانت از موهای او را کوتاه کنید. قبل از اتمام کارتان می توانید موهای او را هر مقدار دیگری که فکر می کنید نیاز است، کوتاه تر و مرتب کنید.

6- برای کوتاه کردن موی کودکتان پافشاری نکنید:

اگر کودکتان روی صندلی گریه می کند و تکان می خورد، کار خود را متوقف کنید و بعد از اینکه کودکتان آرام شد، دوباره کار خود را انجام دهید. ممکن است بعد از اینکه کودکتان چرتی کوتاه زد و یا غذایی میل کرد، دوباره آرام شود و شما نیز بتوانید کار خود را ادامه دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (443 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (260 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (57 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (22 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (17 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (11 نظر) نشسته نماز خواندن احمدرضا عابدزاده در خانه اش در کنار کریم باقری+عکس (8 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی با برگزاری مهمانی در خیابان جلوی خانه اش حماسه آفرید/ این مهمونا برن پشت سرشونم نگا نمیکنن🤣 (8 نظر) گریه های تلخ سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه در خانه ابدی پدرش / روحش شاد و یادش گرامی (8 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد