نحوه مراقبت و پرورش گیاه دراسنا کامپکت

  چهارشنبه، 12 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه مراقبت و پرورش گیاه دراسنا کامپکت
دراسنا کامپکت یکی از گیاهان مقاوم است که به راحتی خود را با هر آب و هوایی سازگار می کند و یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی محسوب می شود که دارای شکل ظاهری بسیار زیبا با برگهایی به رنگ سبز پررنگ و متراکم که جلوه ای خاص به این گیاه بخشیده است. در ادامه این مطلب شرایط نگهداری این گل زیبا برای شما عزیزان آورده شده است.

گل دراسنا را می توان یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی دانست که در بیشتر خانه ها پیدا می شود. این گیاه انواع مختلفی دارد که هر کس با هر سلیقه ای می تواند از بین آن ها انتخاب کند. دراسنا پرچمی، دراسنا کامپکت و دراسنا بلالی از انواع معروف گل دراسنا هستند. برای نگهداری گل دراسنا کامپکت باید با روش آبیاری دراسنا کامپکت ، غبارپاشی دراسنا کامپکت و … آشنا باشید. اگر شما هم به نگهداری دراسنا کامپکت در منزل علاقه دارید و می خواهید گیاهی سبز و شاداب داشته باشید با ما در این مقاله همراه شوید.

آشنایی با گل دراسنا کامپکت

گیاه خانگی دراسنا کامپکت از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم میباشد که به راحتی خود را با هر آب و هوایی سازگار می کند. این گیاه در برابر کم آبی بسیار مقاوم است. همچنین در محیط هایی با نور بسیار کم هم میتواند به زندگی خود ادامه دهد. از همین رو خرید دراسنا کامپکت به افرادی که برای مراقبت و نگهداری گیاهان آپارتمانی زمان کافی ندارند یا در پرورش آنها کم تجربه هستند، توصیه میشود. مقاوم بودن این گیاه در کناز زیبایی آن باعث شده تا این گیاه جزو محبوب ترین گیاهان آپارتمانی مناسب محل کار نیز قرار بگیرد.

دراسنا کامپکت

گیاه دراسنا کامپکت یکی از زیبا ترین گل های آپارتمانی به شمار می آید که بومی مناطق جنوب شرقی آفریقا است و از خانواده مارچوبه ها (Asparagaceae) می باشد. نام علمی این گیاه Dracaena Compacta میباشد. این گیاه زیبا، برگهایی به رنگ سبز پررنگ و متراکم دارد. نامگذاری دراسنا کامپکت نیز، براساس نحوه قرار گیری برگهای آن در کنار هم است. به دلیل فشردگی برگ ها، نام کامپکت یا فشرده را بر روی این گونه زیبا قرار داده اند.
گیاه آپارتمانی دراسنا کامپکت به دلیل زیبایی، قیمت بالا و ابعاد نسبتا کوچک (ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر) مناسب فضای باز نیست اما می تواند از آن در طراحی داخلی و زیباسازی فضاهای بسته استفاده کرد

آیا گیاه دراسنا کامپکت هوا را تصفیه میکند؟

به تمام ویژگی های مثبت دراسنا کامپکت ویژگی تصفیه هوا را نیز اضافه کنید. این گیاهان به میزان قابل توجهی آلودگی های هواب محیط را جذب میکنند و هوای داخل منازل، ادارات و محیط های بسته ی عمومی را تصفیه می کنند.

احتمالا با شنیدن کلمه “آلودگی هوا” به یاد دود و ترافیک افتاده اید. اما باید بدانید که آلودگی هوا مختص فضای بیرون اتاق نیست. آلاینده های مختلفی در فضاهای بسته وجود دارند که سلامتی ما را تهدید میکنند. مانند حشره کش ها، اثرات مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها، باکتری های که در چرم مبل یا … وجود دارد حضور این مواد در کنار هم، محیط را دچار آلودگی محیطی می کند. سندروم خطرناکی که می تواند باعث سردرد، آلرژی، خستگی و در صورت ادامه دار بودن می تواند باعث سرطان و بیماری های خطرناک شود.

اما خیلی هم جای نگرانی نیست. طبق تحقیقاتی که ناسا ، حدود ۵۰ گیاه شناسایی شده اند که می توانند بسیاری از این آلودگی ها را از بین ببرند. گیاه آپارتمانی دراسنا کام پکت نیز جزو این گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا قرار دارد .این گیاه از بهترین گیاهان برای از بین بردن تری کُلُرواتیلن موجود در هواست و با توجه به مقاومت و رشد خوبی که دارد اگر به خوبی از آن مواظبت کنید تا ده ها سال باقی می ماند.

دراسنا کامپکت

شرایط نگهداری و پرورش دراسنا کامپکت

هر گیاهی بسته به عواملی مثل زادگاه اصلیش کجاست، شکل ظاهریش چگونه است، حجم ریشه آن چقدر است و چه میزان آب را درون خود ذخیره می کند، شرایط نگهداری خاص خود را دارد. برای همین میزان آبیاری، نیاز به نور آفتاب، ترکیب خاک و دمای مناسب برای آن ها با هم متفاوت است. در ادامه 5 نیاز اصلی و روش نگهداری از گل دراسنا کامپکت را با هم می خوانیم:

نور کافی برای نگهداری دراسنا کامپکت

در بالا اشاره ای کوچک به این مساله کردیم که این گل برای کاشت در باغچه مناسب نیست و بهتر است از آن در آپارتمان و گلخانه مراقبت کنیم. دلیل این مساله نیز این است که سلامتی این گل در مواجهه با نور مستقیم خورشید به خطر می افتد. به طور کلی اگر قرار باشد دراسنا بین محیط تاریک و پر نور یکی را انتخاب کند، اتاق تاریک را ترجیح می دهد. چرا که زمان زنده ماندنش در جاهای تاریک بیشتر است. بنابراین مکان مناسب و نحوه نگهداری درست از گل دراسنا کامپکت به این صورت است که آن را در اتاقی که نور دارد قرار دهید به طوری که از پنجره دور باشد. حتی می توانید در اتاقی تاریک قرار دهید و نیازش به نور را توسط یک مهتابی فلورسنت فراهم کنید.

میزان نیاز به آب دراسنا

یکی از دلایل مقاومت این گل، کم بودن نیاز آن به آب است. به همین دلیل است که در محیط هایی مانند سازمان ها و اداره جات که افراد گاهی فراموش می کنند به آن رسیدگی کنند دوام می آورد. البته معنی این حرف این نیست که شما مجاز هستید آن را نادیده بگیرید. طرز نگهداری صحیحی از گل دراسنا کامپکت این است که انگشتتان را در خاک گلدان فرو کنید. اگر احساس کردید ذرات خاک خشک شده اند به گلدان آب بدهید. مطلب دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که آب لوله کشی به دلیل دارا بودن فلوراید و بی کربنات باعث شوری خاک و زرد شدن برگ ها می شود. بنابراین بهتر است از آب جوشیده که کمی آب لیمو در آن ریخته شده باشد استفاده کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز دراسنا

یکی از مزایای این گیاه این است که با دمای مناسب برای زندگی انسان به راحتی کنار می آید. بنابراین همین قدر که دمای ساختمان را برای آسایش خودتان معتدل نگه دارید کافیست. اگر بخواهیم یک عدد به شما بدهیم تا راحت تر دما را تنظیم کنید، آن دمای بین 15 تا 25 درجه است. همچنین شرایط نگهداری از گیاه دراسنا کامپکت ایجاب می کند که رطوبت 40 درصد را برای آن فراهم کنید. این مقدار در روزهای معتدل و نه چندان گرم سال خود به خود در محیط خانه ایجاد می شود. اما در روزهای گرم تابستان که میزان تبخیر آب زیاد است و هوا خشک است، شاید لازم باشد رطوبت مورد نیاز آن را با تبخیر کردن آب مهیا کنید.

خاک مناسب برای نگهداری دراسنا کامپکت

ترکیب خاک گیاهان باید بر اساس میزان نیاز آن ها به آب و مواد مغذی باشد. از آنجایی که آب زیاد باعث آسیب به ریشه و گیاه می شود و خاک بسیار غنی نیز گیاه را می سوزاند بهتر است از خاکی که زهکشی شده باشد و مواد مغذی کمی داشته باشد استفاده کنید. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان از خاک برگ استفاده نکنید. چرا که به مرور زمان حرارت خاک را بالا می برد و باعث سوختن و آسیب جدی به ریشه می شود. بهترین روش برای نگهداری دراسنا کامپکت در خاک مناسب، این است که خاک باغچه را با میزان زیادی شن و ماسه مخلوط کنید که هم آب را عبور دهد و هم از میزان سنگین بودن خاک کاسته شود. زهکشی منظم خاک و ایجاد کردن یک سوراخ ته گلدانتان را فراموش نکنید.

میزان نیاز به کود و مواد مغذی

طبق آنچه در مورد خاک این گل گفته شد، برای دراسنا کامپکت نباید از خاک های سنگین استفاده کرد. همین امر باعث می شود مواد مغذی کمتری از خاک دریافت کند. بنابراین لازم است مواد مورد نیاز آن را از طریق کودهای شیمیایی تامین کنیم. علاوه بر این دراسنا سازگاری خوبی با کودهای پودری و جامد ندارد. چرا که باعث سوختگی برگ های آن می شود. بنابراین از دادن آن ها به این گیاه جدا خودداری کنید. بهترین روش تقویت آن با کودهای مایع هیومیک اسید است. میزان استفاده از آن برای نگهداری گل دراسنا کامپکت نیز ماهی یکبار است.

چگونگی تکثیر گل دراسنا کامپکت

تکثیر و پرورش گیاهان با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود. همه افراد به دنبال سریع ترین و مناسب ترین روش برای تکثیر گیاه خود هستند. تکثیر و نگهداری از گیاه دراسنا کامپکت نیز به روش های مختلفی مانند پرورش قلمه و چیپسی کردن ساقه انجام می شود. اما بهترین روش همان استفاده از ساقه گیاه است. در این روش لازم است یک ساقه از دراسنا کامپکت را ببرید و برگ های آن را از ساقه جدا کنید. ساقه را به صورت افقی روی خاک بگذارید و کمی فشار دهید تا در خاک فرو برود. پس از آب دادن به خاک روی آن را با یک پلاستیک بپوشانید تا رطوبت کافی برای رشد به گیاه برسد.

آیا دراسنا کامپکت سمی است؟

برگ این گیاه هنگامی که توسط یک سگ یا گربه خورده شود، سبب علائم بالینی اِدِم (تورم)صورت و دهان، سرازیر شدن آب دهان، استفراغ و بی اشتهایی می شود، این گیاه در صورت جویده یا بلعیده شدن توسط انسان می تواند سوزش ایجاد کند اما سمی نیست.

علت سیاه شدن نوک برگ های کامپکت جیست؟

زمانی که مشاهده کردید نوک برگها درحال سیاه شدن میباشند، باید سریعا آن بخش از برگ را که سیاه شده با قیچی ببرید. فقط یک میلی متر از سیاهی باقی بماند تا باعث پیشرفت آن نشود. سپس اسید هیومیک را همراه آب لیمو داخل آب آبیاری گیاه بریزید تا املاح را بشوید و سیاهی نوک برگ بیشتر نشود. برگهای زرد و خشک را از ته بکنید تا گیاه همیشه ظاهر زیبایی داشته باشد.

شپشک آرد آلود در برگ های کامپکت

شپشک آرد آلود، مهم ترین آفتی است که ممکن است کامپکت به آن دچار شود.در این حالت، زخم های سفیدی روی گیاه ظاهر میشود.

اگر گیاه شما به این آفت مبتلا شد، گیاه را از سایر گیاهان خود جدا کنید.در فصل تابستان، شرایط برای رشد این آفت فراهم است.

بهتر است با استفاده از اسید هیومیک دکتر بایو از بروز این آفت جلوگیری کنید.

اگر این گیاه در مراحل اولیه آفت زدگی قرار دارد، پنبه ای آغشته به الکل را بر روی نواحی درگیر گیاه بکشید.

این کار، باعث از بین رفتن سپر آفت ها خواهد شد.

پس از این کار، به سراغ استفاده از سم شپشک آرد آلود (کلروپیرفوس یا کونفیدور) بروید.

برای از بین بردن کنه، از سم فن پروپاترین کمک بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان
دیگران می‌خوانند   
دکوراسیون و تزئینات خانه لاکچری و لوکس فریبا نادری با چیدمان زیبا و منحصر به فرد/ چقدر خوش سلیقه+عکس حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم ابتکار مادر شیدا خلیق در تبریک تولد دختر تازه عروسش با این عکس بامزه از کودکی خانوم بازیگر+ عکس/ چقدر ناز بوده بچگاش ژیلا صادقی مجری پُرحاشیه تلویزیون مهمان کافه المیرا شریفی مقدم/آرزوی ژیلا صادقی برای خانم مجری +عکس چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟! ابتکار خنده دار و خلاقانه جوان ایرانی در ساخت تردمیل خانگی با مایع ظرفشویی و آب+ویدیو/ مغز نیست که دنیای ایده های نابه😂 روایت مریم مومن از طلاق پدر و مادرش و قول پدرش برای برگشت مجدد که عملی نشد+ویدیو نگاهی به کیک تولد ساده و سفید رنگ شجاع خلیل زاده ستاره تیم ملی/ بعد ازدواجش آب رفته زیر پوستش جذاب تر شده هزارماشالله+ عکس اتاق خواب اروپایی و امروزی مینا مختاری، همسر بهرام رادان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! حلقه نامزدی ظریف و تک تاش شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران/ مدرن، شیک و باکلاس+عکس شیراز گردی محمود پاک نیت تقی خان سریال گیلدخت و همسرش واقعی اش در روز شیراز بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم حیرت داوران برنامه صداتو از خوانندگی بینظیر و متفاوت این جوان خوش تیپ+ویدیو/ ساده بگم ساده بگم دهاتی‌ام! اولین تصاویر از مراسم عروسی شیدا خلیق و بازیگر پوست شیر / دیزاین ورودی عمارت با گلهای طبیعی تبریک تولد عاشقانه تازه داماد سینمای ایران به همسرش شیدا خلیق/ چه مرد جنتلمنی+عکس تلاش تحسین‌برانگیز در یزد برای زنده نگه داشتن یک درخت در حین دیوارکشی!+ عکس استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟ تشکر سپند امیرسلیمانی از مردم بابت تبریکاتشان بخاطر ازدواجش و بیان دلیل منتشر نکردن عکسهای بیشتر از مراسم عقدشان+ویدیو واکنش خنده دار محسن کیایی به ماجرای مهدکودک رفتن شبنم مقدمی+ویدیو/ ما توی جوب بزرگ شدیم بعد رفتیم اول ابتدایی😂 کشف آثار تاریخی 700 ساله در خیابان باباطاهر همدان +ویدئو قابی دیده نشده از حسن روحانی در کنار برادر بزرگتر و حقوقدان رهبر معظم انقلاب+عکس اینجا نخستین محل زندگی ارامنه در تهران است+عکس گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم درخشش بازیگر فیلم «مست عشق» بر روی فرش قرمز کن وقتی جواب سوالو بلد نیستی ولی نمی‌خوای ورقه رو سفید تحویل بدی...../ به روایت تصویر نگاهی به خونه زندگی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران+عکس/ چقدر ویترینشون خاص و متفاوته😍 متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران اقدام خلاقانه مغز متفکر ایرانی برای دزدیده نشدن وسایل صندق عقب ماشینش+ویدیو/ پیشگیری و مدیریت بحران 10 از 10😂 افشاگری های داور سابق فوتبال از پیشنهاد رشوه و فساد در فوتبال+ فیلم قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403 امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌ مخالفت کرد فوتبالیست ها و بازیگران مشتری این خودروی تاریخی هستند
تیتر امروز   
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟
گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت
نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم
متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران
قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند
از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403
امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌ مخالفت کرد
فوتبالیست ها و بازیگران مشتری این خودروی تاریخی هستند
در خانه این سیاستمدار خبری از فرش و مبلمان نیست/از زندگی در خانه ای با 13 بچه تا دامادی متولدِ کشور غربی که به حوزه علمیه رفته
اثرات وحشتناک جراحی زیبایی در منزل توسط آرایشگران! / وقتی ناخن‌کار جراح می‌شود! + فیلم و عکس
سیل مشهد سوءمدیریت است، سیل یونان نبردی نابرابر با طبیعت ؛ برگ زرینی دیگر از BBC + فیلم
خبرنگاری که نصف کبدش را بخشید / انسان زنده هم می‌تواند اهدای عضو کند
منتخب روز