نحوه مراقبت و پرورش گیاه دراسنا کامپکت

  چهارشنبه، 12 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه مراقبت و پرورش گیاه دراسنا کامپکت
دراسنا کامپکت یکی از گیاهان مقاوم است که به راحتی خود را با هر آب و هوایی سازگار می کند و یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی محسوب می شود که دارای شکل ظاهری بسیار زیبا با برگهایی به رنگ سبز پررنگ و متراکم که جلوه ای خاص به این گیاه بخشیده است. در ادامه این مطلب شرایط نگهداری این گل زیبا برای شما عزیزان آورده شده است.

گل دراسنا را می توان یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی دانست که در بیشتر خانه ها پیدا می شود. این گیاه انواع مختلفی دارد که هر کس با هر سلیقه ای می تواند از بین آن ها انتخاب کند. دراسنا پرچمی، دراسنا کامپکت و دراسنا بلالی از انواع معروف گل دراسنا هستند. برای نگهداری گل دراسنا کامپکت باید با روش آبیاری دراسنا کامپکت ، غبارپاشی دراسنا کامپکت و … آشنا باشید. اگر شما هم به نگهداری دراسنا کامپکت در منزل علاقه دارید و می خواهید گیاهی سبز و شاداب داشته باشید با ما در این مقاله همراه شوید.

آشنایی با گل دراسنا کامپکت

گیاه خانگی دراسنا کامپکت از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم میباشد که به راحتی خود را با هر آب و هوایی سازگار می کند. این گیاه در برابر کم آبی بسیار مقاوم است. همچنین در محیط هایی با نور بسیار کم هم میتواند به زندگی خود ادامه دهد. از همین رو خرید دراسنا کامپکت به افرادی که برای مراقبت و نگهداری گیاهان آپارتمانی زمان کافی ندارند یا در پرورش آنها کم تجربه هستند، توصیه میشود. مقاوم بودن این گیاه در کناز زیبایی آن باعث شده تا این گیاه جزو محبوب ترین گیاهان آپارتمانی مناسب محل کار نیز قرار بگیرد.

دراسنا کامپکت

گیاه دراسنا کامپکت یکی از زیبا ترین گل های آپارتمانی به شمار می آید که بومی مناطق جنوب شرقی آفریقا است و از خانواده مارچوبه ها (Asparagaceae) می باشد. نام علمی این گیاه Dracaena Compacta میباشد. این گیاه زیبا، برگهایی به رنگ سبز پررنگ و متراکم دارد. نامگذاری دراسنا کامپکت نیز، براساس نحوه قرار گیری برگهای آن در کنار هم است. به دلیل فشردگی برگ ها، نام کامپکت یا فشرده را بر روی این گونه زیبا قرار داده اند.
گیاه آپارتمانی دراسنا کامپکت به دلیل زیبایی، قیمت بالا و ابعاد نسبتا کوچک (ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر) مناسب فضای باز نیست اما می تواند از آن در طراحی داخلی و زیباسازی فضاهای بسته استفاده کرد

آیا گیاه دراسنا کامپکت هوا را تصفیه میکند؟

به تمام ویژگی های مثبت دراسنا کامپکت ویژگی تصفیه هوا را نیز اضافه کنید. این گیاهان به میزان قابل توجهی آلودگی های هواب محیط را جذب میکنند و هوای داخل منازل، ادارات و محیط های بسته ی عمومی را تصفیه می کنند.

احتمالا با شنیدن کلمه “آلودگی هوا” به یاد دود و ترافیک افتاده اید. اما باید بدانید که آلودگی هوا مختص فضای بیرون اتاق نیست. آلاینده های مختلفی در فضاهای بسته وجود دارند که سلامتی ما را تهدید میکنند. مانند حشره کش ها، اثرات مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها، باکتری های که در چرم مبل یا … وجود دارد حضور این مواد در کنار هم، محیط را دچار آلودگی محیطی می کند. سندروم خطرناکی که می تواند باعث سردرد، آلرژی، خستگی و در صورت ادامه دار بودن می تواند باعث سرطان و بیماری های خطرناک شود.

اما خیلی هم جای نگرانی نیست. طبق تحقیقاتی که ناسا ، حدود ۵۰ گیاه شناسایی شده اند که می توانند بسیاری از این آلودگی ها را از بین ببرند. گیاه آپارتمانی دراسنا کام پکت نیز جزو این گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا قرار دارد .این گیاه از بهترین گیاهان برای از بین بردن تری کُلُرواتیلن موجود در هواست و با توجه به مقاومت و رشد خوبی که دارد اگر به خوبی از آن مواظبت کنید تا ده ها سال باقی می ماند.

دراسنا کامپکت

شرایط نگهداری و پرورش دراسنا کامپکت

هر گیاهی بسته به عواملی مثل زادگاه اصلیش کجاست، شکل ظاهریش چگونه است، حجم ریشه آن چقدر است و چه میزان آب را درون خود ذخیره می کند، شرایط نگهداری خاص خود را دارد. برای همین میزان آبیاری، نیاز به نور آفتاب، ترکیب خاک و دمای مناسب برای آن ها با هم متفاوت است. در ادامه 5 نیاز اصلی و روش نگهداری از گل دراسنا کامپکت را با هم می خوانیم:

نور کافی برای نگهداری دراسنا کامپکت

در بالا اشاره ای کوچک به این مساله کردیم که این گل برای کاشت در باغچه مناسب نیست و بهتر است از آن در آپارتمان و گلخانه مراقبت کنیم. دلیل این مساله نیز این است که سلامتی این گل در مواجهه با نور مستقیم خورشید به خطر می افتد. به طور کلی اگر قرار باشد دراسنا بین محیط تاریک و پر نور یکی را انتخاب کند، اتاق تاریک را ترجیح می دهد. چرا که زمان زنده ماندنش در جاهای تاریک بیشتر است. بنابراین مکان مناسب و نحوه نگهداری درست از گل دراسنا کامپکت به این صورت است که آن را در اتاقی که نور دارد قرار دهید به طوری که از پنجره دور باشد. حتی می توانید در اتاقی تاریک قرار دهید و نیازش به نور را توسط یک مهتابی فلورسنت فراهم کنید.

میزان نیاز به آب دراسنا

یکی از دلایل مقاومت این گل، کم بودن نیاز آن به آب است. به همین دلیل است که در محیط هایی مانند سازمان ها و اداره جات که افراد گاهی فراموش می کنند به آن رسیدگی کنند دوام می آورد. البته معنی این حرف این نیست که شما مجاز هستید آن را نادیده بگیرید. طرز نگهداری صحیحی از گل دراسنا کامپکت این است که انگشتتان را در خاک گلدان فرو کنید. اگر احساس کردید ذرات خاک خشک شده اند به گلدان آب بدهید. مطلب دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که آب لوله کشی به دلیل دارا بودن فلوراید و بی کربنات باعث شوری خاک و زرد شدن برگ ها می شود. بنابراین بهتر است از آب جوشیده که کمی آب لیمو در آن ریخته شده باشد استفاده کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز دراسنا

یکی از مزایای این گیاه این است که با دمای مناسب برای زندگی انسان به راحتی کنار می آید. بنابراین همین قدر که دمای ساختمان را برای آسایش خودتان معتدل نگه دارید کافیست. اگر بخواهیم یک عدد به شما بدهیم تا راحت تر دما را تنظیم کنید، آن دمای بین 15 تا 25 درجه است. همچنین شرایط نگهداری از گیاه دراسنا کامپکت ایجاب می کند که رطوبت 40 درصد را برای آن فراهم کنید. این مقدار در روزهای معتدل و نه چندان گرم سال خود به خود در محیط خانه ایجاد می شود. اما در روزهای گرم تابستان که میزان تبخیر آب زیاد است و هوا خشک است، شاید لازم باشد رطوبت مورد نیاز آن را با تبخیر کردن آب مهیا کنید.

خاک مناسب برای نگهداری دراسنا کامپکت

ترکیب خاک گیاهان باید بر اساس میزان نیاز آن ها به آب و مواد مغذی باشد. از آنجایی که آب زیاد باعث آسیب به ریشه و گیاه می شود و خاک بسیار غنی نیز گیاه را می سوزاند بهتر است از خاکی که زهکشی شده باشد و مواد مغذی کمی داشته باشد استفاده کنید. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان از خاک برگ استفاده نکنید. چرا که به مرور زمان حرارت خاک را بالا می برد و باعث سوختن و آسیب جدی به ریشه می شود. بهترین روش برای نگهداری دراسنا کامپکت در خاک مناسب، این است که خاک باغچه را با میزان زیادی شن و ماسه مخلوط کنید که هم آب را عبور دهد و هم از میزان سنگین بودن خاک کاسته شود. زهکشی منظم خاک و ایجاد کردن یک سوراخ ته گلدانتان را فراموش نکنید.

میزان نیاز به کود و مواد مغذی

طبق آنچه در مورد خاک این گل گفته شد، برای دراسنا کامپکت نباید از خاک های سنگین استفاده کرد. همین امر باعث می شود مواد مغذی کمتری از خاک دریافت کند. بنابراین لازم است مواد مورد نیاز آن را از طریق کودهای شیمیایی تامین کنیم. علاوه بر این دراسنا سازگاری خوبی با کودهای پودری و جامد ندارد. چرا که باعث سوختگی برگ های آن می شود. بنابراین از دادن آن ها به این گیاه جدا خودداری کنید. بهترین روش تقویت آن با کودهای مایع هیومیک اسید است. میزان استفاده از آن برای نگهداری گل دراسنا کامپکت نیز ماهی یکبار است.

چگونگی تکثیر گل دراسنا کامپکت

تکثیر و پرورش گیاهان با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود. همه افراد به دنبال سریع ترین و مناسب ترین روش برای تکثیر گیاه خود هستند. تکثیر و نگهداری از گیاه دراسنا کامپکت نیز به روش های مختلفی مانند پرورش قلمه و چیپسی کردن ساقه انجام می شود. اما بهترین روش همان استفاده از ساقه گیاه است. در این روش لازم است یک ساقه از دراسنا کامپکت را ببرید و برگ های آن را از ساقه جدا کنید. ساقه را به صورت افقی روی خاک بگذارید و کمی فشار دهید تا در خاک فرو برود. پس از آب دادن به خاک روی آن را با یک پلاستیک بپوشانید تا رطوبت کافی برای رشد به گیاه برسد.

آیا دراسنا کامپکت سمی است؟

برگ این گیاه هنگامی که توسط یک سگ یا گربه خورده شود، سبب علائم بالینی اِدِم (تورم)صورت و دهان، سرازیر شدن آب دهان، استفراغ و بی اشتهایی می شود، این گیاه در صورت جویده یا بلعیده شدن توسط انسان می تواند سوزش ایجاد کند اما سمی نیست.

علت سیاه شدن نوک برگ های کامپکت جیست؟

زمانی که مشاهده کردید نوک برگها درحال سیاه شدن میباشند، باید سریعا آن بخش از برگ را که سیاه شده با قیچی ببرید. فقط یک میلی متر از سیاهی باقی بماند تا باعث پیشرفت آن نشود. سپس اسید هیومیک را همراه آب لیمو داخل آب آبیاری گیاه بریزید تا املاح را بشوید و سیاهی نوک برگ بیشتر نشود. برگهای زرد و خشک را از ته بکنید تا گیاه همیشه ظاهر زیبایی داشته باشد.

شپشک آرد آلود در برگ های کامپکت

شپشک آرد آلود، مهم ترین آفتی است که ممکن است کامپکت به آن دچار شود.در این حالت، زخم های سفیدی روی گیاه ظاهر میشود.

اگر گیاه شما به این آفت مبتلا شد، گیاه را از سایر گیاهان خود جدا کنید.در فصل تابستان، شرایط برای رشد این آفت فراهم است.

بهتر است با استفاده از اسید هیومیک دکتر بایو از بروز این آفت جلوگیری کنید.

اگر این گیاه در مراحل اولیه آفت زدگی قرار دارد، پنبه ای آغشته به الکل را بر روی نواحی درگیر گیاه بکشید.

این کار، باعث از بین رفتن سپر آفت ها خواهد شد.

پس از این کار، به سراغ استفاده از سم شپشک آرد آلود (کلروپیرفوس یا کونفیدور) بروید.

برای از بین بردن کنه، از سم فن پروپاترین کمک بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان