نحوه نگهداری و مراقبت از مرغ مینا در خانه

  پنجشنبه، 18 شهریور 1400   زمان مطالعه 15 دقیقه
نحوه نگهداری و مراقبت از  مرغ مینا در خانه
اگر مرغ مینا را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده اید، بهتر است با روش نگهداری مرغ مینا در خانه آشنا شوید تا بتوانید بهترین شرایط را برای زندگی این پرنده فراهم کنید. با ما همراه باشید تا با نحوه نگهداری این پرنده زیبا آشنا شوید.

مرغ‭ ‬مینا‭ ‬از‭ ‬محبوب ترین‭ ‬پرندگان‭ ‬در‭ ‬دنیا‭ ‬است‭ .‬بال‭ ‬و‭ ‬پر‭ ‬زیبای‭ ‬آنها‭ ‬و‭ ‬توانایی‭ ‬این‭ ‬پرنده‭ ‬در‭ ‬تقلید‭ ‬مکالمات‭ ‬انسانها‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬خاصی‭ ‬برای‭ ‬علاقه مندان‭ ‬به‭ ‬پرندگان،‭ ‬جذاب‭ ‬نموده‭ ‬است‭.‬برای‭ ‬نگهداری‭ ‬صحیح‭ ‬از‭ ‬مینای‭ ‬خود‭ ‬باید‭ ‬مسکن‭ ‬مناسبی‭ ‬را‭ ‬تهیه‭ ‬دیده‭ ‬و‭ ‬نیازهای‭ ‬اساسی‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬برطرف‭ ‬کنید‭.‬‮ ‬از‭ ‬آنجا‭ ‬که‭ ‬آنها‭ ‬موجودات‭ ‬اجتماعی‭ ‬هستند،‭ ‬شما‭ ‬نیز‭ ‬می خواهید‭ ‬که‭ ‬مرغ‭ ‬مینای‭ ‬شما‭ ‬به‭ ‬درستی‭ ‬اجتماعی‭ ‬شود‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬شما‭ ‬و‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬ببیند،‭ ‬ارتباط‭ ‬برقرار‭ ‬کند‭ .‬هنگامی‭ ‬که‭ ‬شما‭ ‬تمامی‭ ‬نیازهایش‭ ‬را‭ ‬برطرف‭ ‬کنید،‭ ‬مینای‭ ‬شما‭ ‬یک‭ ‬عضو‭ ‬خوشحال‭ ‬و‭ ‬خوش صحبت‭ ‬خانواده‭ ‬شما‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭.‬

ویژگی های مرغ مینا

مرغ مینا، ظاهر جذابی دارد و در راسته گنجشک سانان قرار می گیرد. مینا پرنده ای آسیایی است که به کلاغ شباهت زیادی دارد. رنگ پرهای این پرنده سیاه بوده و درخشش خاصی دارند. در میان پرهای مینا، می توان رنگ نقره ای و سفید را نیز مشاهده کرد. منقار مینا و پاهای این پرنده زرد است و در کل ظاهرش با سایر پرنده ها متفاوت است. بیشتر مرغ های مینا، در کنار چشمشان یا در پشت گردنشان طرحها و خطوط زردرنگی دارند.

این پرنده جذاب و کوچک، بیش از 8 گونه مختلف دارد که مرغ مینای معمولی و مینای گوشواره ای، از معروف ترین مرغهای مینا هستند. مرغ مینا، پرنده اجتماعی است که قدرت یادگیری بالایی دارد. توانایی فوق العاده در تقلید صدا باعث شده است که مرغ مینا به عنوان بهترین پرنده سخنگو در جهان شناخته شود. شاید برایتان جالب باشد که توانایی تقلید صدای مرغ مینا، حتی از طوطی نیز بهتر است.

مرغ مینا

ایجاد زیستگاه مناسب برای نگهداری مرغ مینا

  1. پرنده مرغ مینا نیازمند قفسی بزرگ و جا دار و تمیز است. ابعاد مناسب برای قفس این پرنده، قفسی به طول 60 سانتی متر ، عرض 90 تا 100 سانتی متر و عمق 60 سانتی متر است. در صورتی که پیدا کردن قفس مناسب برای این پرنده برای شما امکان پذیر نبود ، بهتر است اقدام به ساخت آن کنید. همچنین بهتر است قفسی انتخاب کنید که تمیز کردن آن راحت باشد.
  2. نشیمنگاهی چوبی یا پلاستیکی برای پرنده خود ایجاد کنید. دقت کنید که چوب یا قطعه پلاستیک دارای شکستگی نباشد که در غیر اینصورت احتمال بروز آسیب دیدگی در پاهای پرنده وجود خواهد داشت.
  3. یک جعبه کوچک به منظور تامین فضای لازم برای خوابیدن پرنده درون لانه تامین کنید زیرا مرغ مینا در هنگام چرت زدن نیازمند قرار گرفتن در محیطی تاریک است. جعبه کوچک را می توانید از فروشگاه های حیوانات خانگی تهیه کنید و یا خودتان اقدام به ساخت آن کنید. هنگان نصب لانه حتما دستورالعمل سازنده را رعایت کنید.

دما و رطوبت مناسب نگهداری مرغ مینا

  1. قفس را در محیطی مناسب که از نور کافی و دمای مناسب برخوردار باشد قرار دهید.
  2. دمای مورد نیاز برای نگهداری از مرغ مینا دمای 24 درجه سانتی گراد است.
  3. از نگهداری مرغ مینا در مکان های سرد و یا در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا مرغ مینا در فضای سرد سرما می خورد و ذات الریه می گیرد و در گرما نیز گرما زده می شوند.
  4. از علائم گرمازده شدن مرغ مینا ، له له زدن و کمتر شدن جنب و جوش آن است. در صورت سرد بودن جای مرغ مینا ، پرهای پرنده پف می کند و قسمت های رنگی روی سرش رنگ پریده و مایل به آبی می شود.
  5. مرغ مینا از آب تنی کردن و شستن پرهای خود بسیار لذت می برد.
  6. نگهداری مرغ مینا داخل خانه باعث می شود این پرنده در معرض تغییرات دمایی قرار نگیرد و سالم بماندزیرا در تابستان با وجود وسایل سرمایشی مانند کولر و پنکه، درجه حرارت خانه ها بالای 10 درجه است و در زمستان نیز با وجود شوفاژ و بخاری، دمای داخل خانه 25 تا 27 درجه سانتی گراد است. برای نگهداری از مرغ مینا دقت کنید مرغ مینا را در معرض سرمای مستقیم یا حرارت مستقیم قرار ندهید.

انتخاب غذای مرغ مینا

تغذیه مرغ مینا، موضوع مهم دیگری است که در هنگام نگهداری از مینا بسیار اهمیت دارد. بدن مرغ مینا به صورتی است که زود غذا را هضم می کند و به همین دلیل است که آنها به چندین وعده غذایی در طول روز نیاز دارند. غذای مرغ مینا باید نرم باشد؛ زیرا منقار مرغ مینا نرم است. تنوع غذایی در رژیم مرغ مینا اهمیت زیادی دارد و انواع غذاها مانند میوه ها، سبزیجات، حشرات و کرمها باید در تغذیه این پرنده وجود داشته باشد. از غذاهای محبوب مرغ مینا می توان انگور، هویج، انجیر، ملون، کلم بروکلی و کلم بروکسل، سیب، موز و کدو حلوائی اشاره کرد. آب داخل قفس را هم باید هر روز عوض کنید تا آب آلوده و مانده نخورد و مریض نشود.

بهترین غذا برای تغذیه مرغ مینا، دانه های پلت است که غذایی نرم و مقوی بوده و با سیستم گوارشی مرغ مینا کاملا سازگار است. در هنگام خرید پلت، توجه داشته باشید که دانه ها فاقد آهن باشند؛ زیرا مرغ مینا نمی تواند آهن را جذب کند.اگر می خواهید در نگهداری مرغ مینا موفق باشید و پرنده سالمی داشته باشید، نکات مرتبط با بهداشت را به صورت کامل رعایت کنید. مثلا روزنامه داخل قفس پرنده را هر روز عوض کنید و قفس مرغ مینا را به صورت روزانه تمیز کنید.یادتان باشد که مرغ مینا، پرنده بسیار حساس و باهوشی است. این پرنده، تمام رفتارهای صاحبش را زیر نظر می گیرد و متوجه تغییر رفتارهای صاحبش نیز می شود. بنابراین تا می توانید با پرنده خانگی خود مهربان باشید تا استرس نگیرد و وحشت نکند.

معاشرت با پرنده مینا

  1. بهترین راه برای معاشرت با پرنده مینای خود ، خریداری جوجه مرغ های مینا در 6 الی 8 هفتگی آن ها می باشد. پرندگان مینا از سه تا چهار ماهگی شروع به صحبت کردن می کنند و بعد از دو سالگی توانایی یادگیری کلمات جدید را از دست می دهند و بنابراین به محض آوردن مرغ مینا به منزلتان ، سعی در صحبت کردن و معاشرت با آن داشته باشید. برای مثال، به او بگویید سلام.
  2. از آن جایی که مرغ مینا ، پرنده ای اجتماعی است و از معاشرت با انسان ها لذت می برد ، بهترین روش برای یاد دادن جملات مختلف ، قرار دادن آن در مکان های شلوغ منزلتان است. به این ترتیب شرایط مناسب برای توسعه مهارت های زبانی آن فراهم خواهد شد.
  3. پرندگان مینا حافظه قوی دارند و با افرادی که با آن ها با خشونت رفتار کرده اند ، تهاجمی برخورد خواهند کرد.
  4. برای آموزش سخنوری به پرنده مینای خود ، از آموزش کلمات و جملات ساده آغاز کنید و دائما آن ها را برای او تکرار کنید. به یاد داشته باشید که شما تنها تا 2 سال قادر به آموزش سخنوری به او هستید و دوران اوج یادگیری آن ها 3 تا 9 ماهگی آن ها است.
  5. پرندگان مینا قادر به یادگیری بیش از 100 کلمه هستند و بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا قبل از 2 سالگی ، کلمات دلخواهتان را به آن آموزش دهید.
  6. از آن جایی که پرندگان مینا در طول دوره جوانیشان قادر به یادگیری هستند ، بهتر است در این دوره آن ها را با اعضای خانواده و پرندگان خانگیتان آشنا کنید که این امر به ایجاد سازگاری بهتر در آن ها با شما و اعضای خانواده تان کمک خواهد کرد.
  7. اگر شما با دست به جوجه مرغ مینا غذا بدهید، مرغ مینای شما کاملا اهلی می شود. اهلی شدن مینا یا دستی شدن مرغ مینا، باعث می شود که پرنده با شما ارتباط برقرار کند و احساس راحتی بیشتری داشته باشد و برای حرف زدن و تقلید صدا اشتیاق بیشتری داشته باشد.برای دستی کردن مرغ مینا، وقت زیادی برای پرنده بگذارید و با او رابطه دوستانه ای داشته باشید تا اهلی کردن مرغ مینا راحت تر و سریعتر صورت می گیرد.
  8. اگر می خواهید پرنده شما به خوبی دستی شود و اخلاق خوبی داشته باشد، به رفتارهای خود توجه کنید و سعی کنید رفتارتان درست باشد تا مرغ مینا خوب تربیت شود.
  9. وقتی پرنده روی دست شما می پرد تا غذا بخورد، دست خود را به صورت ناگهانی نکشید؛ زیرا این پرنده حساس است و حرکت شما در حافظه اش می ماندو اعتماد به نفس مرغ مینا را از بین می برد.

شرایط نگهداری مرغ مینا در زمستان

اگر سرمای هوا شروع شده و مرغ مینای شما در پارکینگ نگهداری می کنید ، مرغ مینای خود را به مکانی گرمتر منتقل کنید زیرا مرغ مینا اگر در معرض هوای سرد قرار بگیرید، دچار لرزش و اشکالات تنفسی می شود.زمان نگهداری از مرغ مینا در خانه ، مواظب باشید حرارت و بوی غذا به پرنده برخورد نکند زیرا مرغ مینا از بوی سرخ کردنی و بوی سیگار و… بیزار است.مرغ مینا، نسبت به تغییرات محیطی از خود واکنش بدی نشان نمی دهد و اذیت نمی شود پس می توانید، مرغ مینای خود را به مسافرت ببرید.

وسایل مورد نیاز برای نگهداری مرغ مینا

اولین و مهمترین وسیله برای نگهداری از مرغ مینا، قفس است. قفس مرغ مینا باید بزرگ باشد تا پرنده در آن احساس راحتی کند و بتواند به خوبی در آن تحرک داشته باشد. طول و عرض مناسب برای قفس مرغ مینا را در ابتدای نوشته برای شما بیان کردیم و با کمک این اطلاعات، شما می توانید قفسی بزرگ و عالی را برای پرنده خود خریداری کنید. درون قفس مرغ مینا، باید یک نشیمنگاه قرار دهید تا مینا روی آن بنشیند و بیرون را تماشا کند.

یکی دیگر از وسایل جالب برای نگهداری مرغ مینا، تکه ای آینه است. وقتی مرغ مینا خودش را در آینه تماشا می کند، خوشحال می شود و به وجد می آید. البته حواستان باشد که لبه های آینه تیز نباشد تا بدن پرنده زخمی نشود.مرغ مینا عادت دارد که بعد از غذا خوردن، نوک منقارش را تمیز کند. به همین دلیل درون قفس مرغ مینا یک سنگ کوچک یا آجر قرار دهید تا پرنده شما بتواند نوکش را با آن تمیز کند.

یکی دیگر از وسایل موردنیاز برای نگهداری مرغ مینا، اسباب بازی است! مرغ مینا عاشق بازی و سرگرمی است و از این کار لذت می برد. معمولا برای بازی و سرگرمی پرندگان، اسباب بازی های خاصی وجود دارد؛ اما مینا این اسباب بازی ها را نمی پسندد و این مدل وسایل برایش خسته کننده هستند.

مرغ مینا دوست دارد با وسایل نوزادان مثل پستونک و لاستیک دندانی بازی کند و با اسباب بازی های جالب و خاص سرگرم شود. شما می توانید هر وسیله بی خطری و جالبی را در قفس مرغ مینای خود قرار دهید تا پرنده شما با آن بازی کند. نکته مهم این است که اسباب بازی های مینا نباید به قدری کوچک باشد تا پرنده آنها را ببلعد و خفه شود. اگر به دنبال اسباب بازی برای مرغ مینای خود هستید، می توانید توپ پینگ پونگ، زنگوله و انواع توپهای پلاستیکی را بخرید و در اختیار پرنده خود قرار دهید.

دستی کردن مرغ مینا

افرادی که دوست دارند تقلید صدا و سخنگویی را به مرغ مینای خود آموزش دهند، بهتر است این کار را در زمان 4 تا 8 ماهگی مینا شروع کنند؛ زیرا نتیجه بهتری می گیرند و مرغ مینای آنها بهتر تقلید صدا می کند.

اگر شما با دست به جوجه مرغ مینا غذا بدهید، مرغ مینای شما کاملا اهلی می شود. اهلی شدن مینا یا دستی شدن مرغ مینا، باعث می شود که پرنده با شما ارتباط برقرار کند و احساس راحتی بیشتری داشته باشد. وقتی مینای شما اهلی می شود، برای حرف زدن و تقلید صدا اشتیاق بیشتری از خود نشان می دهد. به همین دلیل بهتر است جوجه های مینا را در ابتدای رشدشان دستی کنید تا به حرف شما گوش دهند.

برای دستی کردن مرغ مینا، باید به مدت چند هفته برای پرنده خود وقت زیادی اختصاص دهید و با او رابطه دوستانه ای داشته باشید. برقراری رابطه عاطفی روزانه، در اهلی شدن مرغ مینای شما تاثیر زیادی خواهد داشت. هرچه بیشتر بتوانید با مرغ مینای خود وقت سپری کنید و رابطه صمیمی تری با پرنده خود داشته باشید، اهلی کردن مرغ مینا راحت تر و سریعتر صورت می گیرد.اگر می خواهید پرنده شما به خوبی دستی شود و اخلاق خوبی داشته باشد، باید به رفتارهای خود توجه داشته باشید. حرکات نادرست باعث می شود که مرغ مینا خوب تربیت نشود و پرنده ناآرامی باشد.

وقتی می خواهید مرغ مینای خود را دستی کنید، پرنده می خواهد که غذاها را از دست شما بخورد، وقتی پرنده روی دست شما می پرد تا غذا بخورد، هرگز دست خود را به صورت ناگهانی نکشید؛ زیرا این حرکت شما به نوعی مسخره کردن مرغ مینا محسوب می شود و در حافظه پرنده می ماند. با این کار، اعتماد به نفس مرغ مینا از بین می رود و دیگر برای پریدن روی دست شما مشتاق نخواهد بود. پس اگر می خواهید مرغ مینا به خوبی دستی و اهلی شود، رفتار درست و محترمانه ای با او داشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید که مینا، پرنده ای باهوش است و نباید با این پرنده مثل یک حیوان بدون درک و احساس رفتار کرد!

نگهداری مرغ مینا در زمان بارداری

نگهداری مرغ مینا و هر پرنده ای در زمان بارداری اگر پرنده سالم باشد ، خطرناک نیست و باعث سقط جنین نمی شود. در این دوران اگر از پرنده ای نگهداری می کنید مسائل بهداشتی را در هنگام تماس با او و وسایلش رعایت کنید و بعد از هر تماس با پرنده دستهای خود را بشویید تا میکروب و عفونت منتقل نشود. بهتر است در این دوران خود شما به پرنده آب و غذا ندهید و این کار و تمیز کردن قفس پرنده را به فرد دیگری بسپارید.

اهمیت بهداشت در نگهداری از مرغ مینا

یکی از پر اهمیت ترین مراحل نگهداری از مرغ مینا بحث بهداشت و پاکسازی است. این پرنده قفسش را خیلی زود کثیف می کند. مرغ مینا در هنگام غذا خوردن ، غذایش را دور قفس پخش می کند و بسیار کثیف غذا می خورد.به همین خاطر باید زود به زود قفسش را تمیز کنید. باقی مانده ی غذاها باعث تجمع، حشرات موذی و پناهگاه میکروب ها و باکتری ها می شود. به شما توصیه می کنم از روزنامه استفاده کنید. روزنامه ای را در کف قفس بیاندازید و روزانه روزنامه را تعویض کنید. بنابراین هر هفته قفس این پرنده را بشورید و میله های قفس را به خوبی شستشو و تمیز کنید.

آب تنی دادن مرغ مینا

آب تنی دادن مرغ مینا را شاداب و سرحال نگه می دارد. زمانی که مرغ مینا برای مدت طولانی درقفس می ماند به آب تنی بسیار احتیاج پیدا می کند. خصوصا مرغ مینا هایی که کاملا اهلی هستند. به همین خاطر پیشنهاد می کنم یک ظرف سفالی را در قفس پرنده بگذارید و اجازه دهید آب تنی کند.مینا عاشق حمام کردن است و تقریبا ۲ بار در روز به آب تنی احتیاج دارد.

ظرف سفالی را حدود ۱۰ سانتی متر از آب پر کنید. آن را در کف قفس بگذارید. اگر می خواهید مینا در قفس آب تنی کند بهتر است قسمت جلوی قفس را آز یک ورقه ی پلاستیکی بپوشانید. تا از خیس شدن موکت و اثاثیه ی منزلتان جلوگیری شود.اما پیشنهاد من این است که طرف آب تنی را بیرون از قفس روی زمین بگذارید.مینا در هنگام آب تنی آب را به همه جای بدنش پخش می کند.ابتدا نوکش را داخل آب می کند و پوستش را خیس می کند.بعد با تکان دادن خود ، خودش را خشک می کند. بعد سراغ آراستن پرهایش می رود.پس به شما عزیزان توصیه می کنم از آب تنی داده مینا ها در هنگام نگه داری از آن ها غافل نشوید.

پرریزی و کوتاهی بال مرغ مینا

پرور دهندگان عزیز توجه داشته باشید که مینا در سال ۲ بار پرریزی دارد.اگر مینای شما در طول سال پرریزی نداشت نشان دهنده ی این است که رژیم غذایی مناسبی نداشته است. مینا هایی که با کمبود ویتامین روبه رو باشند پرریزی نخواهند داشت. بنابراین باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.اگر مشاهده کردید مینا ی شما نیاز به پرچینی دارد. هر ۲ بال این پرنده را کوتاه کنید. البته این کار را به فرد متخصص بسپارید تا به زیبایی پرنده آسیبی وارد نشود.اگر بلد نباشید تا چه حدودی باید بال پرنده را کوتاه کنید در هنگام فرود امکان برخورد جناق سینه ی پرنده به زمین و شکستگی وجود دارد. پس کار را به اهلش بسپارید.

نکات مهم درباره نگهداری مرغ مینا در منزل

  • پس از بالغ شدن پرنده بال های آن را کوتاه کنند چرا که احتمال دارد مرغ مینا پس از بزرگ شدن جهت پیدا کردن جفت فرار کند.
  • در محل پرورش مرغ مینا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نگه داری نکنید زیرا مرغ مینا بسیار حساس است و این کار موجب پرریزی آن می شود.
  • مرغ مینا پرنده حسودی هست که دوست ندارد شما به حیوان دیگری توجه کنید.
  • در آموزش تقلید کلمات به این پرنده می توانید از روش پاداش دادن استفاده کنید زیرا مرغ مینا علاقه بسیار زیادی به میوه جات مخصوصا گرفتن میوه به صورت پاداش دارد.
  • از خرید جوجه های کر و لال و یا جوجه های مریض خودداری کنید.
  • در هنگام خرید دست خود را داخل جعبه کنید و پرنده هایی که به سمت دست شما هجوم می برند ، را انتخاب کنید.
  • جوجه ها را در جلوی آفتاب بگذارید تا چرت بزنند. اگر با تولید صدا جوجه ها از خواب بیدار شوند ، جوجه ها کر نیستند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (462 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (323 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (246 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (213 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (79 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو