ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه نگهداری و پرورش گیاه نخل راپیس

  دوشنبه، 20 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه نگهداری و پرورش گیاه نخل راپیس
نخل راپیس یک گیاه زینتی است که با رعایت شرایط مراقبتی به راحتی میتوانید آن را در منزلتان نگهداری کنید و از مزایای این گیاه زیبا بهره مند شوید.با ما همراه باشید تا با روش های نگهداری و پرورش این گیاه زیبا آشنا شوید.

نخل راپیس “Rhapis excelsa” به خانواده “Arecaceae” تعلق دارد و بومی نواحی جنوبی کشور چین و کشور تایوان است. نخل راپیس حداکثر تا حدود 4-3 متر می تواند رشد کند و قطر ساقه ها حدود 3-1 سانتیمتر است. این گیاه چندین ساقه دارد و ساقه ها در کنار هم از بخش زیر زمینی منشا می گیرند و رشد می کنند.در انواع مختلف این گیاه برگها می توانند از نظر طول و همچنین عرض مختلف و متفاوت باشند یعنی برخی برگهایی پهن تر و برخی برگهایی باریک تر دارند . به طور کل طول برگها در بین انواع مختلف این گیاه بین 20 الی 60 سانتیمتر متغیر است. این گیاه زیبا برای اولین بار از سوی ژاپنی ها برای تزیین کاخ ها گسترش و محبوبیت یافت و سپس به اروپا، و بعد از آن به امریکا راه یافت. به دلیل نیاز به نور کم و رطوبت متوسط، گزینه مناسبی برای تزیین ادارات و مراکز و داخل ساختمان می باشد.

مشخصات ظاهری نخل راپیس

نخل راپیس از چندین شاخه که هر کدام به صورت مجزا از خاک خارج شده و برگ هایی مجزا برای خود دارند، تشکیل شده است. هر کدام از این ساقه های برگی در محیط داخل منزل می توانند سالیانه بین 20 تا 30 سانتی متر رشد کنند. در صورتیکه این نخل هرس نشود و به صورت وحشی رشد کند می تواند تا بیش از 4 متر ارتفاع گیرد. با افزایش سن ساقه ها، اندازه ی آن ها افزایش پیدا کرده و برگ هایی اضافی روی آن تشکیل می شود.
هر شاخه جدید ابتدا در یک برگ سبز لوله ای محصور می شود. زمانیکه این ساقه ها سخت شدند و لایه چوبی اولیه خارجی آن ها تشکیل شد، این غلاف لوله ای برگی به خودی خود جدا می شود. ساقه های برگی جوان ممکن است دارای یک یا دو برگ بوده و زمانیکه بزرگ تر می شوند ممکن است تعداد 10 برگ یا بیشتر روی آن ها تشکیل شود. برگ ها باریک باقی می مانند اما می توانند 20 تا 60 سانتی متر طول داشته باشند. انتهای برگ ها ظاهری دندانه دار دارد.

 نخل راپیس

روش های پرورش و مراقبت از نخل راپیس

نخل راپیس گیاه آپارتمانی و زیباست که به راحتی در گوشه ای از اتاق نزدیک پنجره نورگیر قرار می گیرد و مراقبت از آن خیلی پیچیده نیست. این گیاه آپارتمانی قابلیت تصفیه کنندگی هوا را دارد و آمونیاک موجود در هوا را جذب و از بین می برد. نخل راپیس در شرایط مناسب می تواند بسیار خوب و در داخل خانه پرورش داده شود. اگر خواهان خرید این نخل زیبای کوچک هستید، این بخش به شما در مراقبت از گیاهتان کمک خواهد کرد.

نخل راپیس

نور مناسب برای نخل راپیس

مکانی که نور خورشید مستقیما به آنجا می تابد برای نخل راپیس ایده آل نیست. آفتاب بدون فیلتر می تواند باعث سوختگی برگ ها شود. زمانی که نخل راپیس در فضای باز رشد می کنند، نور کم را دوست دارند و حتی می توانند یک مکان تا حدودی سایه را تحمل کنند. نخل راپیس باید در جایی قرار بگیرند که بتوانند نور غیر مستقیم روشن را در نزدیکی پنجره دریافت کنند.

خاک مناسب برای نخل راپیس

خاک لومی زهکشی خوبی دارد و برای نخل راپیس بهترین گزینه است. خاک گلدانی که مخصوص نخل ها است هم، برای این گیاه به خوبی عمل می کند. خاک گلدان بنفشه آفریقایی نیز مناسب است.

آبیاری نخل راپیس

نخل راپیس به آب متوسط نیاز دارد و پس از استقرار تا حدودی نسبت به خشکسالی مقاوم است. در بهار و تابستان، زمانی که بیشتر رشد فعال نخل انجام و سطح خاک خشک شد، آبیاری را انجام دهید. در پاییز و زمستان، آبیاری را زمانی انجام دهید که تا 2 اینچ بالای خاک خشک است.

دما و رطوبت مناسب برای نخل راپیس

علاوه بر نور، یکی دیگر از عواملی که نخل راپیس را برای رشد در داخل خانه ایده آل می کند دمای معمولی اتاق بین 60 تا 80 درجه فارنهایت است. در ماه های سردتر، مطمئن شوید که نخل راپیس در دمای بالای 55 درجه فارنهایت باقی می ماند، زیرا دما سردتر می تواند به گیاه آسیب برساند. گیاه خود را در برابر بادهای سرد و همچنین هوای گرم که می تواند آن را خشک کند، محافظت کنید. نخل رطوبت 50 درصد یا بالاتر را ترجیح می دهد. کمبود آبیاری موجب خشکیدگی نوک و حاشیه برگها و افتادگی برگها می شود اما زیاده روی در آبیاری موجب پوسیدگی ریشه ها خواهد شد. می توانید به طور مرتب نخل را با آب اسپری کنید یا گلدان را روی سینی سنگریزه پر از آب قرار دهید، سپس مطمئن شوید که گلدان مستقیماً در آب قرار نگرفته است زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.

کوددهی نخل راپیس

نخل راپیس فقط در طول فصل رشد نیاز به کو دارد بنابراین از حدود اواسط فروردین تا شهریور، نخل را ماهانه با کود مایع رقیق شده گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

گلدان مناسب و تعویض گلدان نخل راپیس

نخل راپیس گلدان کوچک را دوست ندارد پس باید در ابتدا، گلدانی را انتخاب کنید که کمی بزرگتر از اندازه ریشه باشد و از کافی بودن سوراخهای زهکشی اطمینان حاصل کنید.برنامه ریزی کنید نخل راپیس را یک سال در میان در فصل بهار داخل گلدانی بزرگتر قرار دهید. برای انجام این کار، به آرامی گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و تا حد امکان ریشه را دست نخورده نگه دارید سپس، نخل را در گلدان جدید قرار دهید و اطراف آن را با خاک گلدانی تازه پر و سپس آبیاری کنید.

هرس نخل راپیس

نخل راپیس نیازی به هرس زیادی ندارد پس باید از هرس شاخه هایی که فقط کمی قهوه ای شده اند (اغلب به دلیل آب یا نور ناکافی ایجاد می شود) خود داری کنید زیرا همچنان می تواند از مواد مغذی آن ها استفاده کند. با این حال، اگر کل شاخه تغییر رنگ داده یا مرده است، می توانید آن را هرس کنید.

تکثیر نخل راپیس

برای تقسیم گیاه را ابتدا از گلدان در آورده و با کمک یک وسیله تیز همانند قیچی باغبانی توده ریشه را تقسیم کنید و هر قسمت را در گلدانی جداگانه بکارید. بعد از تقسیم تعداد برگهای هر گیاه را کم کنید تا از میزان از دست دهی آب و در نتیجه استرس بیشتر جلوگیری شود. حتماً برگ های پهن گیاه را غبارروبی کنید تا نخل راپیس سرزنده و سالم به نظر برسد.

آفت یا بیماری های نخل راپیس

این گیاهان معمولاً هیچ مشکل جدی آفت یا بیماری ندارند اما، مراقب فلس و کنه های عنکبوتی باشید که می توانند روی بسیاری از گیاهان آپارتمانی تاثیر بگذارند. علائم بیماری گیاه عبارتند از پژمرده یا زرد شدن برگها، یک ماده چسبنده یا تار روی برگها و نقاط ریز روشن یا تیره در امتداد گیاه به همین دلیل باید گیاه خود را در اسرع وقت با یک حشره کش مناسب درمان کنید.

مشکلات نخل راپیس و راه حل رفع آن

نخل راپیس هم مثل هر گیاه دیگری دچار مشکلاتی همچون آفت ها می شود که هر کدام از این مشکلات راه حلی دارد که در ادامه خواهید خواند.

قهوه ای شدن نوک برگ ها

قهوه ای شدن نوک برگهای نخل راپیس در مقادیر کم طبیعی است اما اگر بیش از حد و به طور فزاینده باشد باید به فکر راهی برای از بین بردن آنها بود. جدا کردن نوک برگ های راپیس ساده است پس فقط با انگشتان خود ناحیه قهوه ای شده را جدا کنید همچنین، اگر این مشکل بیش از حد شدید شد آبیاری خود را ارزیابی کنید، کمبود آبیاری موجب خشکیدگی نوک و حاشیه برگها و افتادگی برگها می شود اما زیاده روی در آبیاری موجب پوسیدگی ریشه ها خواهد شد.

شپشک آردی

شپشک آردی رایج ترین آفت گیاهان آپارتمانی هستند که در نخل راپیس یافت می شوند. درمان شپشک های آردی در این گیاه دشوار است، زیرا معمولاً زیر ساقه فیبری لانه می کنند. بهترین درمان شپشک آردی، اسپری کامل و استفاده از یک آفت کش سیستمیک است. روش های معمول پاک کردن با دست چندان مؤثر نیستند چون تمیز کردن آرد از زیر غلاف های ساقه فیبری دشوار است.

آسیب با آب

این گیاه رایج ترین گیاه آپارتمانی است که بیش از حد آبیاری می شود. تمام اقدامات احتیاطی باید انجام شود تا از سالم بودن گلدان ها و نداشتن ترک و سوراخ اطمینان حاصل کنید هیچ چیز بدتر از مواجه شدن با فرش پوسیده یا از بین رفتن کف چوبی نیست که بر اثر آبیاری گیاه آپارتمانی ایجاد می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (459 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (107 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (35 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه! توضیحات محمدجواد ظریف درباره تحصیلات و شغل فرزندانش+عکس/ از عروس دکتر تا دختر طراح/ همگی در تهران هستن نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز فریبا نادری با شومینه و دیوارکوب های خاص +عکس / پری سیمای ستایش خوش سلیقه س! نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران هانده ارچل/ کیمیا خاتون مست عشق چقدر لاکچریه+عکس عرض ارادت حسین رضا زاده به آقای رئیسی پس از بستری شدنش در بیمارستان/ لاغری باورنکردنی آقای ورزشکار +عکس شباهت بی حد و اندازه هادی چوپان به مادرش/ چهره دلنشین پدر قهرمان بدنسازی جهان+عکس رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت منحصربفرد آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
تیتر امروز   
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر