ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه نگهداری و پرورش گیاه پارتنکیسوس

  شنبه، 10 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه نگهداری و پرورش گیاه پارتنکیسوس
گیاه پارتنکیسوس گیاهی بالا رونده و همیشه سبز است که در فصل پاییز تغییر رنگ می دهد و به نارنجی و قرمز مایل می شود.در این مطلب شما را با نحوه نگهداری و پرورش این گیاه زیبا آشنا می کنیم.

یکی از جذاب ترین گیاهان موجود در طبیعت گل پارتنکیسوس می باشد.این گل با جذابیت فوق العاده و خصوصیات بی نظیر، از جمله محبوب ترین گل ها شناخته شده است.حتما شما هم شاهد این گیاه جذاب بوده اید.از این گیاه با نام های بسیار زیادی از جمله:پیچک ژاپنی، پیچک انگوری، پیچک بوستون، پارتنکیسوس و نام هایی از این قبیل یاد می کنند.

این گیاه با نام علمی (Parthenocissus tricuspidata) شناخته می شود.می توان گفت که این گیاه در خانواده گیاهان انگوری قرار می گیرند.خصوصیات ظاهری حیرت انگیز، برخورداری از گل دهی جذاب و همچنین برخورداری از طول عمر بالا در کنار شرایط نگهداری آسان و قابل توجه، از جمله المان هایی هستند که بسیاری از افراد را برای نگهداری از آن ها ترغیب خواهند نمود.اما برای شناخت بیشتر این گیاهان، شما را به همراهی دعوت می کنیم.

خصوصیات پارتنکیسوس

برگهای گیاه پارتنکیسوس ساده، شبه پنجه و دادای سه لُب، گهگاه با پنج لُب که عمق لُب ها عمیق بوده که با معمولا سه کاسبرگ هستند. رنج طول برگ ها از ۵ تا ۲۵ سانتی متر می باشد و برگچه میانی تخم مرغی و برگچه های کناری تخم مرغی پهن مورب، در بخشی ساده و تخم مرغی پهن است. برگ ها در پائیز به رنگ قرمز تیره درآمده و جلوه بسیار زیبایی به دیوارها می دهند. برگ ها در این گیاه به شکل برگ های درخت انگور وبه رنگ سبز روشن در فصل رویش می باشند. گل ها نامعلوم و جزئی بوده رنگ آنها متمایل به سبز می باشد. گلها در خوشه ها نمایان می گردند. میوه ها ی انگور مانند کوچک به رنگ آبی تیره به طول ۵ تا ۱۰ میلی متر دیده می شود. این گیاه سریع الرشد می باشد و گلهای آن در اوایل تابستان ظاهر می شوند. میوه های آن توسط پرندگان خورده می شود.

گیاه  پارتنکیسوس

مراقبت از گیاه پارتنکیسوس

این گیاه در تمام روزهای سال رنگ سبز دارد و اما در پاییز می تواند رنگ های مختلفی به خود بگیرد. در فصل های بهار برگ ها می توانند به رنگ قرمز نیز در بیایند. این برگ ها در تابستان دوباره به رنگ سبز برمی گردند. این گیاهان گل نیز می دهند که تغذیه پرندگان می باشد. طول این گیاه در صورت بالغ شدن به 50 سانتی متر یا بیشتر نیز می رسد.

این گیاهان به راحتی بالا می روند و دارای سطح چوبی می باشند و می توانید آن ها را پوشش دهید. اگر نمی خواهید که گیاهان شما از دیوار بالا بروند ، باید آن ها را حدود 20 سانت از دیوار و ساختمان دور کنید. در فصل تابستان نیز می توانید یک مکان مختص و خصوصی برای گیاه خود تعیین کنید و آن را در آن قسمت ها قرار دهید.زمانی که این گیاهان را کمی از دیوار دور کنید و بین هرکدامشان کمی فضا و یا فاصله ایجاد کنید ، باعث می شوید که ریشه های گیاه بتوانند بهتر از قبل تنفس کنند.

مراقب باشید که جای گیاه خود را قبل از تثبیت به خوبی بسنجید تا مجبور نباشید تا مدام آن را تغییر دهید. زمانی که گیاه شروع به رشد روی دیوار کند ، کندن آن کار سختی می باشد و ممکن است که به گیاه آسیب وارد کند. مگر این که قسمت چسبیدن گیاه به دیوار از طریق قسمت جانبی گیاه باشد.در هر حالت بهتر است که گیاه خود را از دیوار فاصله دهید تا هم نور کافی و هم جذب مواد مغذی در آن بهتر شود.

نور مناسب برای پارتنکیسوس

نور مورد نیاز پارتنکیسوس باید جانبی باشد . اگرچه که این گیاه قادر است نور کامل را تحمل کند اما نباید در این کار زیاده روی کنید . پس برای اطمینان بیشتر از نور جانبی استفاده کنید. در مناطقی که تابستان های بسیار گرمی دارند ، باید گیاه را در ناحیه شرقی یا شمالی قرار دهید.

خاک مناسب برای پارتنکیسوس

گیاه پارتنکیسوس باید با خاکی پر شود که زهکشی بالایی داشته باشد . خاک این گیاه می تواند در برابر آلودگی هوا و شرایط سخت مقاوم باش د. خاک رس و شنی با ph متعادل و خنثی برای این گیاه مناسب می باشد .

آبیاری پارتنکیسوس

آب دادن به این گیاه باید متوسط باشد . در اوایل فصل رشد باید آب دادن به گیاه عمیق تر و بیشتر باشد . سپس بعد از این دوران آب دادن را به هفته ای یک بار کاهش دهید ، حتی اگر هوا باز هم گرم است . این گیاه نسبت به خشکی نیز مقاوم می باشد .

دما و رطوبت مناسب برای پارتنکیسوس

این گیاه می تواند تا حدی در دماهای سرد فصل زمستان نیز مقاوم باشد ، مگر این که دما به کمتر از منفی 10 درجه فارنهایت برسد که در دمای بیش از حد پایین هوا این گیاه آسیب می بیند .

کود گیاهی مناسب برای پارتنکیسوس

کود دادن به گیاه پارتنکیسوس اغلب ضروری نیست. بعضی از افراد در زمان کاشت به گیاه، کودهایی با فسفر بالا می دهند که ریشه آنها را بهبود می بخشد و بعد از آن می توانید برای کود گیاهی خود برنامه ریزی کنید و در صورت نیاز به گیاه خود کود دهید.

قلمه زدن پارتنکیسوس

برای قلمه زدن گیاه مو چسب باید ساقه های سالم آن را در فصل بهار برش دهید . پنج تا شش نقطه از گیاه را برش دهید . می توانید دو الی سه عدد برگ را نیز از آن جدا کنید و سپس خاک مناسب و کمی شن نیز به آن اضافه کنید.

هرس کردن پارتنکیسوس

این گیاهان را باید سالی یک بار هرس کنید ، بنابراین باید رشد سریع گیاه را چک کنید . فرقی ندارد که قسمت هرس شده روی گلدان باشد یا روی دیوار.هر زمان دیدید که هر قسمت از گیاه به شدت ضخیم شده ، باید آن را برش دهید ، تا جایی که اجازه دهید به حالت چوبی تبدیل شود که با این کار از مسدود شدن گیاه جلوگیری می کنید .این گیاهان تمشک می دهند و تمشک های آنان معمولا به رنگ های آبی و سیاه می باشد .

تعویض گلدان پارتنکیسوس

وقتی گیاه جوان است، عوض کردن گلدانش کاری ندارد. پارتنکیسوسها به سرعت رشد می کنند و می توانند تنها در یک فصل رشد در حدود ۱۵۰ سانتی متر بزرگ تر شوند! این رشد زیاد باعث سخت شدن تعویض گلدان می شود. زمانی که گیاه بزرگ شد، در هنگام تعویض گلدان، چند قلمه از آن تهیه کنید تا علاوه بر کنترل رشد پارتنکیسوس، آن را تکثیر هم کرده باشید. در این هنگام می توانید بعد از قلمه گیری شاخسار گیاه مادر را به شدت هرس کنید. بعد از آن چند هفته صبر کنید تا شوک وارد شده به گیاه برطرف شود و سپس گلدان آن را تعویض کنید.برای تعویض گلدان، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. حالا گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

روش کاشت و تکثیر پارتنکیسوس

پارتنکیسوس به ندرت گل می دهد و دانه تولید می کند. گل های گیاه زرد و کوچک هستند و در نهایت یک میوه کوچک سیاه رنگ تولید می کنند. با استفاده از این میوه ها می توان گیاه را تکثیر کرد.روش ساده تر و بهتر تکثیر پارتنکیسوس، گرفتن قلمه ساقه در ابتدای فصل است. مانند اکثر گیاهان رونده، پارتنکیسوس هم به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می شود و ریشه می دهد. البته به شرطی که گرما و رطوبت مورد نیاز قلمه ها فراهم شود.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است.

کاربردهای پارتنکیسوس

بهترین استفاده از پارتنکیسوس به عنوان گیاه بالا رونده روی دیوارهای آجری بوده و روی داربست های بزرگ، فنس ها یا اطراف درخت های بزرگ نیز پوشش خوبی ایجاد کرده و نمای بسیار زیبایی به آن محیط می دهد. امکان دارد به عنوان پوشش زمین نیز برای کنترل فرسایش آن مورد استفاده قرار گیرد.

انواع گیاهان پارتنکیسوس

  • پورپورا و آتروپورپورا بسیار به یکدیگر شبیه هستند و در فصل بهار و پاییز به رنگ های قرمز و بنفش دیده می شوند .
  • ویتچی نیز با رنگ بنفش ظاهر می شود ، در فصل تابستان سبز می شود و در پاییز به رنگ قرمز لاکی تبدیل می شوند . سایز برگ های این گیاه نسبتا کوچک است .
  • فنوی پارک در فصل بهار معمولا به رنگ زرد دیده می شود . این برگ ها در فصل تابستان به رنگ سبز و در پاییز به قرمز تبدیل می شوند .

سمی بودن گیاه پارتنکیسوس

این گیاهان در صورت بلعیده شدن حاوی اکسالات می باشند و سمی هستند و فرقی ندارد که انسان ، حیوان و یا هر پرنده ای آن را بخورد . پس حتما آن ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید .کریستال های موجود روی این گیاه باعث سوزش لب ها و زبان می شود و همچنین می تواند واکنش های آلرژیک دیگر را نیز به وجود بیاورد .

بیماری ها و آفت های پارتنکیسوس

رشد این گیاهان با حمله حشرات با مشکل مواجه می شود زیرا این حشرات معمولا روی برگ های این گیاه را سوراخ می کنند .زمان مناسب هرس کردن و قلمه زدن این گیاه در فصل فروردین و خرداد می باشد و همچنین می توانید در فصل پاییز نیز این کار را انجام دهید .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (467 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (116 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (51 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (23 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (18 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید گدایی از ماشین ها بدون زحمت فقط با یک قلاب+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه! توضیحات محمدجواد ظریف درباره تحصیلات و شغل فرزندانش+عکس/ از عروس دکتر تا دختر طراح/ همگی در تهران هستن نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز فریبا نادری با شومینه و دیوارکوب های خاص +عکس / پری سیمای ستایش خوش سلیقه س! نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران هانده ارچل/ کیمیا خاتون مست عشق چقدر لاکچریه+عکس
تیتر امروز   
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران