ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه رفتار و برخورد با دخالت های دیگران

  یکشنبه، 18 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه رفتار و برخورد با دخالت های دیگران
يكي از علت هاي ايجاد اختلاف بين زوج هاي جوان، دخالت هاي نابجاي پدر، مادر، برادر،خواهر، دوست و ساير خويشاوندان و اطرافيان آنان در زندگي مشترك شان است. در این مطلب به شما یاد میدهیم با این دخالت های بی جا چگونه برخورد کنید.با ما همراه باشید.

زندگی مشترک یک رابطه دوطرفه بوده و تصمیم گیری برعهده هردو آن ها ست واجازه دخالت دادن به دیگران در ورود به حریم خصوصی زندگی زناشویی، امری اشتباه است.زمانی که مرز بندی صحیح و به موقع از طرف زوجین نباشد، باعث بروز دخالت های والدین و دیگران در زندگی مشترک می شود. زندگی مشترک زوجین بعد از ازدواج باید دارای مرز زناشویی مشخص باشد تا از این طریق از زندگی خود محافظت کنند. زمانی که زوجین بدون هیچ محدودیتی تمام اطلاعات و مسائل زندگی مشترک شان را به والدین خود انتقال می دهند، نشانگر این است که آن ها هیچ گونه حریم شخصی در زندگی برای خود قائل نیستند.

دلایل دخالت دیگران در زندگی ما

یکی از مهارت های مهم در زندگی زناشویی مهارت تصمیم گیری و حل مساله است، زوجین باید تلاش کنند در موقعیت های بحرانی و تنش زا از توانمندی های یکدیگر برای برطرف کردن مشکل بهره ببرند.دخالت های والدین و اطرافیان در زندگی زوج ها دلایل مختلفی دارد که از مهم ترین آنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عدم اطمینان والدین به آمادگی فرزندان شان برای شروع یک زندگی مشترک

والدین در ابتدای ازدواج فرزندان، بیشتر دوست دارند در زندگی آن ها دخالت کرده و نتیجه یک عمر تجربه خود را درباره نحوه زندگی در اختیار آن ها بگذارند و سلیقه شخصی خود را در زندگی آنان اعمال کنند،مانند چگونگی معاشرت، نحوه صرفه جویی در هزینه ها و…

۲- فاش کردن اسرار و مشکلات زندگی مشترک برای آشنایان و دوستان

برخی از زوجین شرایط خاصی را زندگی شان ایجاد کرده اند، تا امکان بیشتری برای مداخله اطرافیان بدهند.زوج هایی که بسیاری از راز های زندگی خودشان را برای دوستان و آشنایان تعریف می کنند یا مشکلات شان را به بیرون از جمع دو نفرشان خانواده، دوستان، آشنایان و … می برند.

۳- اختلالات و مشکلات شخصیتی زوج ها مانند اعتماد به نفس پایین و عدم توانایی در تصمیم گیری

در برخی از ازدواج ها زوجین بیشتر در معرض دخالت های اطرافیان هستند، چون خصوصیات شخصیتی و رفتاری آن ها باعث شده که دیگران به ویژه والدین شان نتوانند به آن ها اعتماد کنند و در نتیجه فکر کنند بهتر از خودشان صلاح شان را می خواهند یا زوجین خودشان هم می دانند هنوز به اندازه کافی مستقل نشده و در نتیجه هر لحظه منتظرند اطرافیان برای شان تصمیم گرفته و به نوعی در زندگی آن ها دخالت کنند. البته منظور این نیست که والدین باید نسبت به زندگی فرزندشان منفعل باشند، بلکه والدین باید کمک و راهنمایی اصولی و منطقی داشته باشند.

۴-ازدواج در سنین پایین یا وابستگی اقتصادی و عاطفی زوج ها به والدین

یکی دیگر از دلایل دخالت والدین در زندگی زوج های جوان می تواند به دلیل عدم استقلال مالی آن ها باشد. دریافت کمک های فکری و مالی به هیچ عنوان نامطلوب نیست، اما این کمک باید به شکل محدود باشد نه اینکه فرد در همه مسائل زندگی به خانواده خود وابستگی داشته باشد.مهم ترین عاملی که باعث شروع دخالت های والدین واطرافیان در زندگی زوجین می شود ، ریشه در اعتماد به نفس پایین و وابستگی عاطفی و مالی آنان به خانواده های شان دارد.

۵-عدم آمادگی زوج ها برای ازدواج

زوج های جوانی که شرایط دخالت اطرافیان و والدین را در زندگی مشترک شان فراهم می کنند و اجازه دخالت می دهند، نشان می دهند که هنوز در کسب مهارت های اولیه زندگی موفق نبوده و قابلیت تعیین و تشخیص شرایط مطلوب برای زندگی خود را ندارند.

پیامد های دخالت والدین و اطرافیان در زندگی مشترک زوج های جوان

به مرور زمان با افزایش دخالت والدین و اطرافیان در زندگی زوج ها مشکلات آنان روز به روز بیشتر می شود تا جایی که ممکن است به طلاق و جدایی زوج ها منتهی شود. چون زمانی که زوج ها نمی توانند برای زندگی خودشان تصمیم بگیرند، ساختن زندگی مشترک بر اساس نظرات و تصمیم های والدین و اطرافیان آن زندگی نیست که زوج ها به دنبالش هستند و همین امر سبب می شود تا به مرور زمان از یکدیگر فاصله بگیرند.

دخالت در زندگی زن و شوهر

نحوه رفتار و برخورد با دخالت دیگران

در این بخش به شما می گوییم که اگر اطرافیان شما در زندگی مشترک و یا حتی بچه داری شما دخالت می کنند، اینگونه برخورد کنید.

دخالت دیگران را به خود نگیرید

فکر نکنید اطرافیان شما که در زندگیتان دخالت می کنند، خصومت شخصی با شما دارند، بسیاری از دخالت ها با نیت خیر خواهی و کمک صورت می گیرد و یا می خواهند احساس نمایند که فرد تاثیرگذاری در زندگیتان هستند. اگر با دید مثبتی به دخالت ها نگاه کنید گاهی می توانید از آنها در راستای بهتر شدن زندگی خود استفاده نمایید.

گاهی به نظرهاشون توجه کنید

برخی اوقات افرادی که دخالت می کنند و نظر می دهند، فقط دوست دارند که نظرشان شنیده شود و به دنبال اجرای نظرشان نیستند. پس وقتی آنها نظر می دهند به چشمهایشان نگاه کنید و به حرف هایشان خوب گوش داده و حتی کاری کنید یا چیزی بگویید که نشان دهد که نظر او را شنیده اید مثلا بگویید (چه جالب، شما خودتون هم اینجوری بچه داری می کردید؟)

نادیده بگیرید

اگر اطرافیان شما تنها در یک موضوع خاص دخالت می کنند و نظر می دهند و دخالت های آنها زیاد نیست و در باقی کارهایتان دخالت نمی کنند، توجه نکنید و خود را درگیر نکنید و از آن عبور کنید.

بگویید چشم، اما کار خودتان را انجام دهید

زمانی که اطرافیان شما در زندگیتان دخالت می کنند، بگویید چشم، اما کار خودتان را انجام دهید ولی از این استراتژی فقط در موارد معدود استفاده کنید زیرا تکرار مداوم این کار به خصوص وقتی که آنها متوجه نشوند که شما راه خودتان را رفته اید، باعث می شود که بیشتر از قبل به خودشان اجازه دخالت بدهند.

عکس العمل نشان ندهید

اگر اطرافیانتان در زندگی شما دخالت می کنند با نشان ندادن هیچ عکس العملی به آنها خواهید گفت که نباید در زندگی شما دخالت کنند. واکنش تند نشان دادن و جواب دادن به هر چیزی و هر عملی تنها سبب تشنج در خانواده و دلخوری می شود پس گاهی وانمود کنید که نشنیده اید و موضوع بحث را عوض کنید.

مشورت نگیرید

بهتر است پای دیگران را به مسائل خانوادگی خود باز نکنید و برای هر امر کوچکی از دیگران کمک و مشاوره نگیرید زیرا اینگونه به اطرافیان خود می فهمانید که من نمی توانم زندگیم را اداره کنم. تنها در مواردی که واقعا نیاز به کمک و مشورت دارید از دیگران کمک بگیرید.

اختلافاتتان را با کسی در میان نگذارید

در میان گذاشتن اختلافات با اطرافیان سبب می شود که آنها برای شما راهکار تجویز کنند و در زندگی شما دخالت نمایند. حریم خصوصی خانه شما باید تنها بین شما باقی بماند و در حفظ این حریم و اطلاعات خصوصی تفاوتی بین خانواده همسر و خانواده خودتان وجود ندارد.

مرزها را مشخص کنید

مرزها را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. خیلی مختصر و خلاصه مرزها را بیان کنید و با روی خوش به آنها نشان دهید که این مرز شخصی شماست. مثلا با احترام و خوشرویی به آنها بگویید(ایده خوبی است، با همسرم صحبت می کنم ببینم نظر او چیست.) اینگونه آنها در می یابند که تصمیم گیری شما فقط به خود و همسرتان مربوط است.

خونسردی خود را حفظ کنید

عصبانی نشوید، اگر نگران بحث کردن هستید، بعد از زدن حرف خود محل را ترک کنید و تحت هیچ شرایطی به بحث برنگردید. گاهی برخی افراد برای جلوگیری از دخالت اطرافیان قطع رابطه را در پیش می گیرند اما قطع رابطه نیز سبب ایجاد مشکلاتی در زندگی مشترک می شود.

فاصله خود را حفظ کنید

صمیمیت بیش از حد حریم ها را از بین می برد و مرز استقلال را نامشخص می کند پس برای جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی مشترک در ارتباطات خود باید فاصله ای را حفظ کنید. فاصله دیدارها باید معقول و به نحوی باشد که به زمان و برنامه های زندگی شخصی شما آسیب نزند.

رک و صریح حرف بزنید

خیلی محکم و صریح حرف بزنید اما بی احترامی نکنید مثلا بگویید ممنونم که می خواهید کمک کنید من حرف های شما را شنیدم ولی من سبک بچه داری خودم را دارم .

با همسرتان بحث نکنید

اگر خانواده همسرتان در زندگی شما دخالت می کند، با همسرتان بحث نکنید و از او نخواهید جواب خانواده اش را بدهد زیرا این کار به دلیل رعایت احترام و علاقه به خانواده برای او دشوار است.اگر همسرتان همه اطلاعات را به خانواده اش می دهد، باید سعی کنید اعتماد به نفس و استقلال شخصیتی را در او رشد دهید مثلا بگویید تو آن قدر پخته هستی که خودت زندگی ات را مدیریت کنی.

برنامه هایتان را با کسی در میان نگذارید

گاهی دخالت اطرافیان در زندگی شما نتیجه مستقیم رفتارهای خودتان است. اگر شما برنامه های خود را با دیگران در میان بگذارید؛ آنها به خود اجازه دخالت می دهند مثلا اگر به خانواده همسرتان بگویید که قصد بارداری دارید، به آنها مجوز این را داده اید که از شما بپرسند آیا بچه دار شدید یا نه. پس بهتر است برنامه های شخصی و خانوادگی را تا زمان عملی شدن به صورت راز نگه دارید

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (118 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (99 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (86 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (24 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/ ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید...
تیتر امروز   
دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...