چگونه مانع دخالت دیگران در تربیت فرزند خود شویم؟

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه مانع دخالت دیگران در تربیت فرزند خود شویم؟
در بسیاری از موارد رفتار دیگران واکنشی به طرز برخورد خود ماست. اگر شما در زمینه تربیت فرزند احساس کارآمدی کافی داشته باشید و بتوانید با اعتماد به نفس ظاهر شوید دیگران کمتر به خود اجازه می‌دهند تا در این مورد دخالت نمایند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مادرها دائم زیر ذره بین نگاه دیگران اند که چطور از بچه های خود مراقبت می کنند؛ چه رفتاری با او دارند و چگونه با آنها برخورد می کنند.

این اتفاق های روزهای مادرانه برای هرکس متفاوت است و اثری که بر تربیت بچه ها می گذارد از هر فردی به فرد دیگر فرق می کند. خاطره مشترک همه مادرها می گوید که پیشنهادهای دیگران در دوران نوزادی بچه ها به اوج خود می رسد و اتفاقا این دوران همان دوره ای از رشد است که در آن، هم رشد جسمی کودک شکل می گیرد و هم رشد عاطفی او. حرف و حدیث های اطرافیان درباره مراقبت از نوزاد و راهکارهایی که ارائه می دهندگاهی کمک کننده است، گاهی مادران را گیج و گاهی هم افسرده می کند. بعضی از مادرها راهنمایی بزرگ ترها را کنایه ای بر ناتوانی خود در مادری می دانند و از آن همه راهنمایی و به اصطلاح دخالت احساس ناخوشایندی پیدا می کنند.

ما در ادامه مطلب به راهکارهایی برای مقابله با این مشکل اشاره کرده ایم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دخالت دیگران در بچه داری و تأثیر آن در تربیت فرزند

دخالت دیگران در بچه داری در دو سطح به خانواده ها آسیب وارد می کند. سطح اول که به خود والدین مربوط می شود این است که مواردی نظیر کاهش اعتماد به نفس پدر و مادر، بروز ناهماهنگی بین زوجین و افزایش مواجهه با اختلاف نظرها و تعارضات بین فردی حول محور تربیت فرزند را دربرمی گیرد.

سطح دوم به آسیب هایی اشاره دارد که مستقیماً به کودک وارد می شوند. در شرایطی که دیگران دائماً در بچه داری والدین دخالت می کنند، جایگاه پدر و مادر به عنوان مراجع قدرت در نگاه کودک متزلزل می شود. در نتیجه توصیه های والدین میزان تاثیرگذاری خود را از دست می دهند. همچنین مواجهه با توصیه های ضد و نقیض از جانب والدین و اطرافیان ذهن بچه ها را سردرگم کرده و حتی می تواند آن ها را مضطرب و پریشان سازد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که بتوانید اوضاع را مدیریت کنید و نگذارید این دخالت ها تأثیر معناداری در روند تربیت فرزندتان ایجاد نماید.

راهکارهایی برای مدیریت دخالت دیگران در بچه داری

مسلما نمی توان به طور کل از اظهار نظر افراد دیگر به خصوص بزرگ ترها در مورد روش تربیت فرزند جلوگیری کرد اما با یادگیری برخی مهارت ها می توان این اوضاع را تا حدی تحت کنترل درآورده و مدیریت نمود. ما در ادامه به چند نمونه از این راهکارها اشاره کرده ایم.

مهارت جرات مندی را یاد بگیرید

جرات مندی یکی از مهارت های بین فردی ضروری برای زندگی است که روانشناسان همواره بر آن تأکید زیادی می کنند. این مهارت باعث می شود که بتوانید در برابر خواسته ها و اظهار نظرهای غیر منطقی دیگران به شیوه ای محترمانه بایستید بدون اینکه رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان دهید و یا به آن ها توهین کنید. در مهارت جرات مندی روانشناسان به شما کمک می کنند موضعی معتدل در برابر دیگران داشته باشید و از انفعال یا رفتار عکس آن یعنی پرخاشگری دوری گزینید.

برای مثال یک والد جرات مند هنگام برخورد با دخالت های دیگران در مورد روش بچه داری خود با فرد مقابل بحث یا جنجال راه نمی اندازد اما منفعلانه نیز عمل نمی کند و اجازه نمی دهد این رفتارها ادامه پیدا کنند. شما در این شرایط می توانید با گفتن جملاتی ساده به فرد مقابل نشان دهید برای او احترام قائل هستید اما این احترام به این معنی نیست که هر رفتار او را تأیید می کنید یا به آن تن می دهید. اگر فکر می کنید در اجرای این مهارت مشکل زیادی دارید یا درباره آن چیز چندانی نمی دانید مراجعه به یک روانشناس و مطالعه کتاب های خودیاری در این زمینه می تواند تا حد زیادی به شما یاری برساند.

برای کاهش دخالت دیگران در بچه داری حد و مرزها را مشخص کنید

یکی از عواملی که به طور کل در دخالت دیگران در امور زندگی نقش مهمی دارد نداشتن مرزهای روشن و درهم آمیختگی بسیار زیاد با افراد خارج از اعضای خانواده است. در واقع اگر شما نتوانید حریم خصوصی زندگی خود را حفظ کنید و دائماً مسائل مربوط به خانواده تان را به هر دلیلی با دیگران به اشتراک بگذارید نمی توانید انتظار داشته باشید که آن ها به استقلال شما احترام بگذارند و در امورات مختلف مربوط به زندگی تان دخالت نکنند. این دخالت ها معمولاً تنها به بچه داری محدود نمی شوند و سایر جنبه های زندگی مشترک را نیز دربرمی گیرند که در اکثر موارد آسیب زننده خواهند بود.

با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنید

در بسیاری از موارد رفتار دیگران واکنشی به طرز برخورد خود ماست. اگر شما در زمینه تربیت فرزند احساس کارآمدی کافی داشته باشید و بتوانید با اعتماد به نفس ظاهر شوید دیگران کمتر به خود اجازه می دهند تا در این مورد دخالت نمایند. البته این امر به خصوص در تجربه اول بچه داری آسان نیست. با این حال اگر فرزندپروری شما دائماً با کسب آگاهی و مهارت آموزی همراه باشد به مرور این اعتماد به نفس نیز به دست می آید.

برای کاهش دخالت دیگران در بچه داری در مورد حساسیت های خود آگاه باشید

زنان اغلب بعد از پشت سر گذاشتن دوران بارداری و زایمان از نظر روانی دست خوش تغییراتی می شوند که معمولاً آن ها را حساس تر کرده و زودرنجی آن ها را افزایش می دهد. در این شرایط ممکن است حرف ها و توصیه های دیگران که شاید تنها از سر دلسوزی بیان شوند باعث آزردگی خاطر بسیار زیاد بانوان شده و آن ها را به شدت به هم بریزد.

اگر شما در این شرایط از وضعیت جسمانی و روانی خود، حساسیت های مرتبط با دوران بعد از زایمان و بارداری آگاه باشید کمتر تحت تأثیر این دخالت ها قرار می گیرید و راحت تر از آن ها عبور می کنید. اگر احساس می کنید این زودرنجی ها با احساس غمگینی شدید یا بی لذتی از اموری که قبلاً برای شما جذاب بوده اند همراه شده اند؛ احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را نیز باید در نظر بگیرید و در مورد آن با یک روانشناس بالینی مشورت نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان