نحوه رفتار و برخورد با فرد بی ادب

  سه شنبه، 02 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه رفتار و برخورد با فرد بی ادب
تحمل کردن یک فرد بی ادب کار بسیار سختی است حتی ممکن است اعصاب شما را برای کل روز بهم بریزد اما راهکارهایی برای برخورد اصولی با اینگونه افراد وجود دارد که در این مطلب بیان میشوند.

افراد بی ادب که همۀ وقت الفاظ رکیک در حرف هاي خود به کار میبرند در جامعه به طور فراوان دیده میشوند، به نظر شما برترین راه برخورد با اینگونه افراد چیست؟ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با آدم هاي بی ادب برخورد داریم. ممکن هست این بی ادب ها کاملا غریبه باشند، مثلاً کسی که پشت سر شما در صف سینما ایستاده و یا متصدی امور بانکی. احتمالا هم مجبور باشید به طور مرتب با یک فرد بی ادب برخورد داشته باشید، مثلاً یک همکار یا کسی در اقوام.در شمار زیادی از موارد، مورد بی ادبی و بی احترامی واقع شده باعث برانگیخته شدن خشم می شود. اما پاسخ بی ادبی را با بی ادبی دادن، واکنش درست و مفیدی نیست. وقتی شما با کسی روبرو می شوید که مرتکب بی ادبی در مورد شما میشود،می توانید با واکنشی مودبانه، دفاعی و جسورانه برخورد کنید تا بتوانید تا جاییکه امکان دارد، پیامدهای منفی این بی ادبی را به دست کم برسانید.

راهکار های کنترل رفتار افراد باهوش در برابر افراد بی ادب

همه ما در زندگی با افرادی روبرو می شویم که تحمل کردن شان مشکل است افراد بی ادبی که شروع به فحاشی می کنند و یا بدون منطق از شما انتقاد می کنند در صورت نداشتن برنامه ای برای برخورد با اینجور افراد، ممکن است خیلی زود از کوره در بروید و برای خودتان مشکل ایجاد کنید.

1. بدانید که بی ادبی چیز جدیدی نیست

به نظر می رسد بی ادبی بخشی از ذات انسان است. رفتار های بی ادبانه در بسیاری از افراد به راحتی تبدیل به یک عادت می شوند و مهربانی، همدردی و درک دیگران به سادگی نادیده گرفته و فراموش می شوند.رفتار بی ادبانه مسری است یعنی این رفتار تمایل به ایجاد رفتار منفی بیشتری دارد اما اگر بدانیم این رفتارهای منفی بهره وری، خوشبختی و سلامتی ما را مختل کنند می توانیم اهمیت توقف چنین رفتاری را تشخیص دهیم.

2. زنجیره بی ادبی را متوقف کنید

اگر بگذارید که رفتار بی ادبانه مانند یک بیماری گسترش یابد این عمل می تواند همانند یک زنجیره شده و باعث بی ادبی های بیشتر و گسترش آن شود. درک چگونگی این اتفاق آسان است و شما توانایی متوقف کردن چرخه بی ادبی را دارید. با کمی همدلی می توانید بی ادبی را با مهربانی خنثی کنید.

3. بی ادبی ها را به خودتان نگیرید

اولین قدم برای پیشگیری از چرخه بی ادبی توقف رفتارهای بی ادبانه خودمان است. همه ما روزهای بدی داریم که به نظر می رسد دنیا ما را شکست داده است. این شرایط برای همه ما ممکن است رخ دهد بنابراین درک کنیم شاید فرد بی ادب روزهای بدی را سپری می کند و در شرایط مناسبی قرار ندارد. هنگامی که با فرد بی ادبی مواجه شدید غالبا می توانید با پیشگیری از پاسخ دادن به او چرخه بی ادبی را بشکنید.

مرد بی ادب

4. بی ادبی را با مهربانی پاسخ دهید

اجازه ندهید یک فرد بی ادب باعث شود پاسخ اورا با بی ادبی بدهید. یکی از بهترین راه های خنثی سازی رفتارهای بی ادبانه ومنفی، دوستی و مهربانی است. این امر به او فرصت می دهد تا آرام شود و رفتار خود را مطابق با رفتار شما تنظیم کند . مهربانی می تواند پادزهر فوق العاده ای برای بی ادبی باشد.ابراز مهربانی نسبت به کسی که بی ادبی یا توهین می کند بسیار دشوار است اما با ارائه یک مثال می توانید اورا وادار کنید از شما پیروی کند. اگر این مهربانی موثر واقع نشد افتخار کنید که ارزش خود را پایین نیاورده ورفتار بی ادبانه ای را به این ترکیب اضافه نکرده اید و درعوض خونسردی خود را حفظ کرده اید و او باعث نشده که شما از کوره در بروید.

5. برای خنثی کردن بی ادبی از شوخ طبعی استفاده کنید

یک فرد بی ادب می تواند به خود واطرافیانش تنش و اضطراب وارد کند. به خاطر داشته باشید ممکن است آن ها از موضوعی ناراحت یا عصبانی باشند. شوخ طبعی می تواند راهی انحرافی باشد تا با کاستن تنش واضطراب سعی در خنداندن داشته باشید. شوخ طبعی می تواند یک خلع سلاح باشد.

6. از رفتار شخص بی ادب انتقاد کنید

روش دیگر برای متوقف کردن چرخه بی ادبی این است که از رفتار شخص بی ادب انتقاد کرده و درخواست توقف آن را داشته باشید. اگر نمی توانید از شخصی که بی ادبی کرده دور شوید مستقیما به این مسئله رسیدگی کنید. هرگز اجازه ندهید کسی با شما بی احترامی رفتار کند. درباره آنچه می گذرد گفتگو کنید. آیا فرد متوجه می شود که اعمالش چقدر بد است؟ شاید او متوجه اعمالش نباشد بنابراین با آگاهی دادن به فرد این فرصت را به او می دهید تا عذرخواهی کرده و سعی دررفتاری مودبانه داشته باشد.

7. رفتار او را تشدید نکنید

وقتی کسی شما را آزار میدهد اولین کاری که برحسب غریزه می کنید عقب کشیدن است اما به یاد داشته باشید شما بر خودتان کنترل دارید . مهم نیست اشخاص دیگر چگونه رفتار می کنند شما مالک رفتار خود هستید همانطور که آن ها نیز باید بر رفتار خود کنترل داشته باشند.خونسردی خود را حفظ کنید و نفسی عمیق بکشید . اگر شخصی شمارا ناراحت کرده است به خود کمی فرصت دهید تا آرام شوید. رفتار متقابل فقط اوضاع را بدتر می کند و بنابراین سعی کنید عزت نفس خود را حفظ کنید .

8. همدلی و همدردی نشان دهید

نشان دادن همدلی مستلزم این است که سعی کنید بفهمید چرا شخصی بی ادب است. شاید آن فرد با یک وضعیت دشوار در زندگی خود روبرو شده باشد یا احساس ضعف کرده است. اگر می توانید راهی پیدا کنید تا نشان دهید که علت بی ادبی آن ها چیست که این گونه در واقع به آن ها اهمیت داده اید.اگر می دانید شخصی روزهای سختی را سپری می کند به او بگویید که او را درک کرده و رهایش نمی کنید . ممکن است با ذکر این که شما هم روزهای سختی داشته اید با او ارتباط برقرار کنید.

9. الگوی خوبی باشید

همه افراد رفتار های پنهانی دارند که در موقعیت هایی خاص ازآن ها استفاده می کنند. این موضوع را به خاطر داشته باشید برخی افراد رفتارهای بی ادبانه را راهی برای نشان دادن سلطه یا نمایش قدرت استفاده می کنند. اجازه ندهید چنین افرادی از دیدن عصبانی شدن شما احساس رضایت داشته باشند.با الگوی خوب و رفتاری مهربانانه، همدلانه ومنصفانه نوع رفتاری را که از اطرافیان انتظار دارید نشان دهید .

10. از شخص بی ادب دوری کنید

زمانی که راهکار های فوق با شکست منجر شد به خاطر داشته باشید که بعضی اوقات دوری کردن بهترین راهکار است. اگر تمام تلاش خود را برای آگاهی فرد از اقدامات خود انجام داده اید و سعی در ابراز مهربانی و همدلی داشته اید ممکن است این شخص نتواند با خوش اخلاقی و ادب با شما برخورد کند.با اجتناب از افراد بی ادب درواقع مخاطب و معاشرت های آن ها کم می شود که این امر برابر است با خنثی کردن وضعیت. گاهی اوقات دوری مخاطبان شاید زنگ خطری باشد برای رفتاری مودبانه و صحیح.

مثال های پاسخ دادن به افراد بی ادب

اگر دوست داشتید، می توانید بدون داشتن لحن تمسخرآمیز از خودش سوال کنید که چطور توانسته تا این حد موفق و توانمند باشد!

  • نظر:«می دونی، تو اون جلسه واقعاً از موضوع پرت بودی!»

پاسخ:«جدی؟ باید بعداً یه نگاهی بهش بکنم. چه جالب که تو حواست به من بوده! جلسه برای تو چطور بود؟»

  • نظر:«می دونی این لباس خیلی بهت نمیاد!»

پاسخ:«مرسی که بهم گفتی. خیلی ها همچنین چیزی به آدم نمیگن چون ممکنه ناراحت بشم. تو واقعاً فوق العاده ای! این سلیقه تو مُد و لباس رو از کجا آوردی؟»

  • نظر:«فکر می کردم میخوای وزنت رو پایین بیاری. فکر میکنی درسته اینو بخوری؟»

پاسخ:«واقعاً مرسی که بهم یادآوری کردی تو رژیمم. ممنون. به نظر میاد خودت اراده خیلی خوبی داری. لطفاً بگو چطوری اینقدر بااراده شدی.»

این فرد به این دلیل به شما بی احترامی می کند که دوست دارد خودش احترام جلب کند. با تشکر از او بخاطر نظری که داده، چیزی که می خواسته را به او می دهید و جنگ را تمام می کنید.البته، همه انتقادها از آدم های مشکل دار نیست. و فقط به این دلیل که آن انتقاد با لحن محبت آمیز بیان نشده به این معنی نیست که آن فرد برای شما ارزشی قائل نیست. فقط ممکن است که نتوانسته باشد به طور موثر و بامحبتی انتقادش را به زبان بیاورد.

نتیجه

در زندگی با افراد رنگارنگی برخورد خواهید داشت. این افراد بی ادب و باادب هستند. یا شاید گاهی با افراد باادبی مواجه شوید که در بعضی موقعیت ها بی ادبی می کنند. در هر حال کنترل رفتار آنها به هیچ عنوان در دستان شما نخواهد بود. پس بهتر است خود را به صفات و ویژگی هایی مجهز کنید که باعث می شوند در برخورد با رفتارهای ناخوشایند و ناپسند دیگران، آسیب کمتری ببینید. خود را قوی کنید و با مطالعه ابعاد مختلف شخصیت خود، قدرت پیش بینی رفتارهای دیگران را به دست آورده و در مواجهه و مقابله با افراد بی ادب و هر کسی که رفتار ناخوشایندی دارد، تصمیم گیری های درست، واکنش های مناسب و ادبیاتی درخور استفاده کنید. آرامش در زندگی زمانی به وجود می آید که بتوانید از خودتان مراقبت کرده و آرامش را در لحظه ها و ثانیه های تان جاری کنید. رسیدن به چنین نقطه ای نیاز به تمرین دارد و اصلا کار سختی نیست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان