نحوه سمپاشی و از بین بردن آفات گیاهان آپارتمانی

  یکشنبه، 12 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
نحوه سمپاشی و از بین بردن آفات گیاهان آپارتمانی
در این مقاله به معرفی انواع آفات و سمپاشی گیاهان آپارتمانی، روش‌های از بین بردن این آفات و هم‌چنین آموزش ساخت چند سم خانگی پرداخته ایم.

با افزایش زندگی شهری و آپارتمان نشینی، فاصله مردم با زندگی سرسبز و زیبا بیشتر شده که این خلاف فرهنگ زیبای ما ایرانیان است. همچنین گل و گیاه آپارتمانی موجب باصفا شدن و زیبایی محل کار و منازل می شود. اما فراموش نکنید که گل و گیاه هم موجودات زنده ای هستند که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند. برای اینکه گل و گیاه سرحال و شادابی داشته باشیم، لازم است اصول مراقبت و نگهداری گیاهان، سمپاشی گل و گیاه، بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی و همچنین سم خانگی برای گیاهان را شناخته و وقت و انرژی بگذاریم تا زندگی شاداب را به آنها هدیه دهیم.

راه های جلوگیری از آفت زدن گیاهان

همه می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای این که خودتان کمتر به زحمت بیافتید بهتر است یک سری نکات را رعایت کنید تا گیاهتان به آفت دچار نشود. بعضی از نکاتی که دانستن آن ها برای جلوگیری از بیماری گیاهان ضروری است در ادامه می آیند:

1. همیشه گیاهتان را زیرنظر بگیرید و به ظاهر آن توجه کنید. این کار باعث می شود اگر گیاه علامتی از وجود آفت بروز داد شما بتواید سریعا آن را شناسایی کرده و با سمپاشی گیاهان آپارتمانی عامل بیماری را از بین ببرید.

2. اگر روی گیاه برگ های خراب و آسیب دیده می بینید آن ها را جدا کنید تا در صورت آلوده بودن این آلودگی به بقیه برگ های گیاه سرایت نکند.

3. شستن و تمیز کردن برگ های گیاه می تواند از حمله آفت ها جلوگیری کنید. این کار را با آب پرفشار انجام ندهید چرا که باعث آسیب گیاه می شود. بهتر است به کمک یک دستمال مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. تمیز کردن برگ ها با محلول آب و چند قطره مایع ظرفشویی هم می تواند به جلوگیری از شیوع آفات کمک کند. البته محلولی که استفاده می کنید باید خیلی رقیق باشد تا به خود گیاه آسیبی نرسد.

انواع آفات گیاهان آپارتمانی

  • کنه : کنه ها موجودات بسیار ریزی هستند که تقریبا با چشم دیده نمی شوند. این موجود برای تغذیه، نیش خود را وارد برگ گیاهان می کند که لکه هایی کوچک و سفید رنگ روی برگ گل ایجاد می کند و به تدریج موجب تضعیف و پژمردگی گیاه می شود. برگ های آسیب دیده را با استفاده از ذره بین زیر نور شدید آفتاب به دقت بررسی کنید تا از وجود کنه ها اطمینان یابید. آفت کش مناسب این حشره را تهیه کرده و تا نابودی کامل کنه و تخم های آن اقدام به سمپاشی کنید.
  • شپشک : این حشره نیز برگ گیاهان را نیش می زند و شیره گیاه را می مکد و در نهایت به تدریج بخش هایی از گیاه را از بین می برد. نوع نابالغ این آفت نسبت به سمپاشی گیاهان آپارتمانی آسیب پذیرتر از نوع بالغ آن است. نوعی شپشک موسوم به شپشک آردآلود موجود است که از سخت ترین دشمنان کاکتوس ها به شمار می رود. این شپشک درون شیارها یا ریشه کاکتوس یا حتی بر روی خارهای این گیاه زندگی می کند. برای سمپاشی کاکتوس باید ابتدا شپشک را کاملا از گیاه جدا کرد، سپس از آفت کش مناسب استفاده کرد.
  • شته : شته اغلب به صورت گروهی روی برگ های نو رس قابل مشاهده هستند و رنگ های قرمز، زرد، سیاه یا سبز دارند. این آفت شیره برگ های جوان را می مکد و به آن خسارت وارد می کند. ضمن اینکه شته از خود ماده ی چسبناکی موسوم به عسلک ترشح می کند که موجب جذب سایر عوامل بیماری زا می شود. با فشار آب بالا می توان سطح گیاهان را از وجود شته پاک کرد.
  • پشه قارچی: دو نوع بالغ و نابالغ این موجود هریک به نحوی موجب آسیب به گیاهان می شود. نوع بالغ پشه های قارچی که ۳ میلی متر طول دارد و به رنگ قهوه ای یا سیاه است، قابلیت پرواز دارد. در اطراف گیاه می پرد و موجب آزار گیاه و ساکنین می شود. نوع نابالغ آن نیز با سوراخ کردن ریشه گیاه برای تغذیه خود، موجب آسیب گیاه می شود.
  • حلزون : این موجودات شب هنگام و در هوای خشک بیرون می آیند و با جویدن برگ گل ها از آن ها تغذیه می کنند و از خود مایع لزجی ترشح می کنند که در روز سطح گیاهان را براق نشان می دهد.
  • قارچ: قارچ ها موجوداتی هستند که به صورت انگل روی موجودات زنده زندگی و از آن ها تغذیه می کنند. قارچ گیاهان آپارتمانی موجب ایجاد لکه های سفید رنگ پودری روی برگ گیاهان، یا زنگ زدگی روی ساقه و برگ ها می شوند. استفاده از قارچ کش برای سمپاشی کاکتوس تنها کافی نیست و لازم است قسمت های سالم گیاه را از قسمت های آسیب دیده جدا کرد و در خاک و گلدان جدیدی قلمه زد.

سمپاشی گیاهان آپارتمانی

برای از بین بردن انواع آفات گیاهان آپارتمانی، انواع و اقسام سم های مختلفی وجود دارد. به طور کلی می توان سمپاش ها را به دو دسته سم شیمیایی و سم خانگی تقسیم کرد. سم های شیمیایی در انواع مختلف محلول یا پودر موجود است. برگی را که دچار آسیب شده است را از گیاه قطع کنید و آن را به یک گلفروشی ها یا متخصص گیاهان نشان دهید تا سم و آفت کش مناسبی به شما معرفی کند.
سم را خریداری کنید و بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی بسته بندی آن، عمل کنید. با این حال اگر آسیب های وارده به گیاه تان چندان شدید نیست و وضعیت بحرانی ندارد، می توانید با استفاده از سم خانگی خودتان درمان را شروع کنید. پیش از استفاده از هرگونه سم و آفت کشی لازم است نکات ایمنی را رعایت کنید.

رعایت موارد ایمنی هنگام سمپاشی گیاهان آپارتمانی

گیاه را به بیرون از خانه، درون بالکن یا حیاط یا هر جای دیگری که هوای آزاد در جریان باشد ببرید. مراقب باشید که در نزدیکی محل سمپاشی، مواد غذایی یا لوازم آشپزخانه نباشد. لباس بلندی بپوشید و بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید. دستکش به دست کنید و به چشمان تان عینک ایمنی بزنید.
کودکان و افراد بیمار و حساس را از محل سمپاشی دور کنید. هر نوع سمی اعم از شیمیایی یا سم خانگی را ابتدا روی ناحیه کوچکی از گیاه تست کنید. در صورت نبود هیچ گونه مشکل یا حساسیتی از جانب گیاه، سمپاشی گیاهان را روی کل گیاه انجام دهید.
گیاه سمپاشی شده را برای ساعاتی در همان محل نگه دارید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود، سپس داخل منزل بیاورید. باقی مانده سم را در محیط زیست رها نکنید. ظرف حاوی آفت کش را به خوبی شسته و در آفتاب خشک کنید. تمامی لباس ها و دستان خود را نیز با دقت بشوئید.

سمپاشی گیاهان آپارتمانی

بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی

یکی از نکات مهم در نگهداری و سمپاشی گل و گیاه آپارتمانی استفاده از سم مناسب و سازگار با گیاه شما است. استفاده از آفت کش خانگی یکی از روش های راحت برای نابودی حشرات و آفت ها است ولی در مواردی آفت کش خانگی کار ساز نبوده و شما نیاز به فرمول روش سمپاشی گلهای آپارتمانی جدیدی دارید. در ادامه 2 نمونه از بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی را به شما معرفی می کنیم.

سم دیازینون برای گیاهان آپارتمانی

از نظر کارشناسان گیاهان آپارتمانی سم دیازیتو بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی است. این سم برای از بین بردن سوسک و شته بسیار مناسب است. البته انتخاب بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی ممکن است بر اساس نوع و نژاد گیاه شما متفاوت باشد ولی سم دیازینو یازگاری خوبی با انواع گیاهان دارد به همین دلیل در دسته بندی بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی قرار می گیرد.

سم مالاتیون برای گیاهان آپارتمانی

این نوع سم نیز معرفی شده به عنوان بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی است. سم مالا تیون برای از بین بردن هزار پا و شپشک و به صورت کلی موجود و حشرات داخل خاک مناسب است. استفاده از سم مالاتیون باید مطابق با فرمول معرفی شده از سوی سازنده باشد تا هم به سرعت آفت ها را از بین ببرد و هم به گیاه آسیبی وارد نکنذ.

سم خانگی برای گیاهان آپارتمانی

با استفاده از موادی که در خانه دارید می توانید محلول هایی را بسازید که از آن برای دفع آفات و سمپاشی گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. این محلول ها چون از مواد طبیعی ساخته می شود، ضرر سم های شیمیایی را نداشته و به راحتی قابل استفاده است. در زیر به آموزش ساخت چند نوع سم خانگی می پردازیم.

  • سه عدد سیر و یک عدد فلفل قرمز تند را با یک لیوان آب در مخلوط کن ریخته تا کاملا با هم ترکیب شود و به صورت محلول غلیظی دربیاید. محلول را در ظرفی ریخته و بگذارید برای یک روز زیر آفتاب یا محیط گرمی بماند. روز بعد محلول را از صافی عبور دهید و مایع را داخل آب پاش بریزید و روی گیاهان اسپری کنید. هر هفته یک بار از این سم خانگی استفاده کنید. با تکرار این کار پس از یک ماه، می توانید انواع آفات گیاهان آپارتمانی را از بین ببرید.
  • یک قاشق غذاخوری روغن مایع (بهتر است از روغن های گیاهی مانند روغن آفتاب گردان یا روغن کانولا استفاده کنید) را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی یا شامپو بچه مخلوط کنید. دو قاشق از این محلول را به یک لیوان آب اضافه کنید و خوب حل کنید.حال درون آبپاش ریخته و روی قسمت کوچکی از گیاه اسپری کنید. یک روز صبر کنید. اگر متوجه تغییر رنگ یا پژمردگی آن قسمت از گیاه شدید، این محلول را کنار بگذارید. چرا که گیاه شما نسبت به مواد موجود در روغن یا مایع ظرفشویی حساسیت دارد. می توانید با روغن و مایع شوینده دیگری این کار را تست کنید.در صورتی که گیاه شما علائم خاصی نسبت به محلول نشان نداد، محلول را روی باقی برگ های گیاه، اسپری کنید. فراموش نکنید که قسمت های زیرین برگ ها را نیز سمپاشی کنید.
  • نصف لیوان مایع دستشویی را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید. برای این کار از مایع های دستشویی معطر یا ضد باکتری استفاده نکنید تا به گیاه شما آسیب نرسد. مخلوط را درون یک آبپاش بریزید و همانند محلول قبلی، روی قسمت کوچکی از گیاه امتحان کنید. در صورتی که بعد از گذشت یک روز مشکل خاصی مشاهده نکردید، محلول را روی گیاه بپاشید. یک روز در میان و برای دو هفته این کار را تکرار کرده و ادامه دهید.
  • شاید جالب باشد که بدانید از پرتقال می توانید به عنوان یک سم خانگی استفاده کنید. پرتقال حاوی موادی است که در از بین بردن موجودات موذی مانند شته و قارچ گیاهان آپارتمانی و یا حتی سوسک و مورچه، موثر عمل می کند. یک پرتقال را پوست بکنید و پوست آن را در ظرفی بریزید و دو لیوان آب جوش به آن بیافزایید.این شیشه را برای یک روز زیر نور آفتاب یا در یک محیط گرم قرار دهید. بعد از گذشت این مدت، محلول را از یک صافی عبور دهید و مایع به دست آمده را در ظرفی ریخته و ۳-۴ قطره صابون زیتون (صابون کاستیل) به آن اضافه کنید. حال محلول را درون آبپاش ریخته و روی برگ های گیاه اسپری کنید.
  • استفاده از خود گیاهان برای درمان گیاهان آپارتمانی نیز روش جالب دیگری است که می توانید به سادگی در خانه از آن استفاده کنید. می توانید گیاهانی چون ریحان، سیر، جعفری، نعنا یا اسطوخودوس را در گلدان هایی بکارید و آن ها را نزدیک دیگر گیاهان خود نگه دارید. این گیاهان انواع آفات گیاهان آپارتمانی را دفع می کند و مانع رشد جانوران موذی می شود. هم چنین می توانید با استفاده از گل داوودی، یک نوع سمپاش بسازید.به این ترتیب که نصف لیوان گل داوودی خشک شده را با ۴ لیوان آب مخلوط کنید. این محلول را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس از یک صافی رد کنید. مایع به دست آمده را پس از خنک شدن، روی گیاه اسپری کنید. مواد موجود در گل داوودی که پس از جوشیدن آزاد می شود، برای از بین بردن انواع آفات گیاهان آپارتمانی بسیار موثر است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) واکنش هوتن شکیبا به بیلبورد تبریک ماه ربیع شهرداری تهران / خودمون اسم داریم واسه ماه‌هامون (884 نظر) همسر رضا رویگری: هیچ کس حاضر نبود یک روز کنار او باشد و من 8 سال کنارش بودم (301 نظر) ژیلا صادقی : توی مسیر زندگیم فرصت مادر شدن رو برای همیشه از داست دادم / اشک های ژیلا صادقی در برنامه تلویزیونی (271 نظر) رهبر معظم انقلاب: وقتی هر 6 محافظم رو مرخص کردم که بروند طفلک‎‌ها شروع به گریه کردند+ویدیو (254 نظر) مهرانه مهین ترابی: دلم می خواست همسرم بهترین باشد ریسک مادر نشدن را پذیرفتم و سرنوشت تنها بودن را برای خودم انتخاب کردم (254 نظر) شهربانو منصوریان: تو کیش خونه دارم اما اومدم هتل؛ چون آدم یه روزم شده باید مثل شاه زندگی کنه/ توصیه‌های طلایی شیرزن ایران +ویدیو (233 نظر) داریوش ارجمند: هیچ کس منو بعد از بازی در نقش مالک اشتر با زن و بچه‌م توی کافه ندید؛ من عاشق بیلیارد بودم اما بعد از بازی در سریال امام علی پامو توی باشگاه بیلیارد نذاشتم+ویدیو (223 نظر) رهبر معظم انقلاب: درسته که نمی‌گذارند من چای بریزم؛ اما اگر بگویند درست کردن چای به عهده‌ی شماست، می‌رفتم عبایم را کنار می‌گذاشتم و آستینهایم را بالا می‌زدم و چای درست می‌کردم (210 نظر) منزل 70 متری پسرِ رهبر معظم انقلاب از زبانِ پدر خانمشان: داماد بنده وقتی که می‌خواهد ما را دعوت کند، باید حواسمان باشد که بیشتر از ده دوازده‌ نفر نشویم، چون برای پذیرایی مشکل جا پیدا می‌کنند (175 نظر) نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای سید احمد خمینی و همسرش/ خونه نگو باغ بگو!+عکس (169 نظر) خاطره خنده دار اکبر عبدی: رفته بودیم مکه یکی از طلا فروشای عرب بعد از اینکه فهمید من کمدین معروفیم از دخترم خواستگاری کرد گفت دخترتو اینجا بذاری وزن دخترت طلا میدم منم گفتم ... +ویدئو (121 نظر) خلاقیت خنده دار دستفروش آبادانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (107 نظر) همزاد هادی چوپان، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/ یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (104 نظر) رونمایی از یاسین قادری رقیب افغانی هادی چوپان با فیزیکی تحسین برانگیز +عکس/ یک آواره جنگی در رؤیای قهرمانی در مستر المپیا (89 نظر) جشن تولد 28 سالگی ارشیا پسر بزرگ نسرین مقانلو بر سر مزارش بدون حضور پدر و برادرش+ ویدیو/ تولدت توی آسمونها مبارک (79 نظر)
تیتر امروز   
15 تاثیر منفی آن روی افراد وخطرات آرایش روزانه
8 تصور اشتباه درباره ورزش در دوران بارداری!
بهزاد محمدی: باید میزهای مدیران سر و ته شود
واکنش سلطان علی پروین به جنجال روبوسی با ناهید کیانی در مراسم 60 سالگی پرسپولیس: شانه اش را بوسیدم
پیام خصوصی واشنگتن به تهران چه بود؟
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ می دانید فقط 4 درصد مردم عادی میتوانند این چالش بازی فکری را حل کنند/ کدوم گربه و پروانه باید حذف شه؟
(ویدئو) کنده شدن درب و پنجره های خانه ها بر اثر طوفان در چین!/ وضعیت آخرالزمانی جزیره یاگی چین اینروزها!
برادرم مرا مسخره می‌کرد، با چاقو در خواب کشتمش!
(تصاویر) تغییراستایل باور نکردنی هرمز شجاعی‌مهر در 67 سالگی/ آقای مجری خوش‌تیپ‌تر از گذشته/+ عکس دختر جوان و خوش‌انرژی‌ شجاعی‌مهر
(ویدئو) اختراعات و کشفیات بزرگ ایرانیان که دزدیده شده است!/ از اختراع پیتزا تا کشف عطر ها و رایحه ها همه کار ایرانی ها است!
تصادف وحشتناک یک گرگ با تویوتا/ باورتون میشه گرگه گیر کرده داخل ماشین! / چقدرم مظلومانه نگاه میکنه! + ویدئو
عجیب ترین عبادتگاه‌های جهان، بر بلندای کوه تا غار تنهایی
رضا شفیعی جم: مجبور شدم برای پرداخت مهریه همسرم خانه ام را بفروشم/ پول زحمت 20 ساله ام را برای 6 ماه زندگی از دست دادم!
گزارش تصویری از حضور پررنگ بازیگران معروف در اکران خصوصی سینمایی "شه‌سوار"/ از وست طرح سنتی الناز حبیبی و نفس بازغی تا استایل کژوال هادی کاظمی و همسرش
(ویدیو) خنده دارترین سکانس عصر جدید/ صدای حیات وحش با امین حیایی/ فقط صدای جغدش 😂 احسان علیخانی از خنده ترکید 😂
منتخب روز   
کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس پخش کردن ساندویچ نذری بین مردم با لباس خادمی؛ اقدام پسندیده سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در روز شهادت امام رضا(ع)+ویدیو سعادت بر تن کردن لباس خادمی امام رضا(ع) نصیب این چهره‌های مشهور شد؛ از ظریف و عراقچی تا فرهاد قائمیان و علیرضا دبیر+عکس سفر به ایران قدیم؛ ژست متفاوت و خلاقانه 5 زن و یک کودک قاجاری مقابل دوربین+عکس خدمت با دل و جان و چای دادن دست مردم توسط فرزند ارشد رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا(ع)+ویدیو در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او