ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه سمپاشی و از بین بردن آفات گیاهان آپارتمانی

  یکشنبه، 12 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
نحوه سمپاشی و از بین بردن آفات گیاهان آپارتمانی
در این مقاله به معرفی انواع آفات و سمپاشی گیاهان آپارتمانی، روش‌های از بین بردن این آفات و هم‌چنین آموزش ساخت چند سم خانگی پرداخته ایم.

با افزایش زندگی شهری و آپارتمان نشینی، فاصله مردم با زندگی سرسبز و زیبا بیشتر شده که این خلاف فرهنگ زیبای ما ایرانیان است. همچنین گل و گیاه آپارتمانی موجب باصفا شدن و زیبایی محل کار و منازل می شود. اما فراموش نکنید که گل و گیاه هم موجودات زنده ای هستند که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند. برای اینکه گل و گیاه سرحال و شادابی داشته باشیم، لازم است اصول مراقبت و نگهداری گیاهان، سمپاشی گل و گیاه، بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی و همچنین سم خانگی برای گیاهان را شناخته و وقت و انرژی بگذاریم تا زندگی شاداب را به آنها هدیه دهیم.

راه های جلوگیری از آفت زدن گیاهان

همه می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای این که خودتان کمتر به زحمت بیافتید بهتر است یک سری نکات را رعایت کنید تا گیاهتان به آفت دچار نشود. بعضی از نکاتی که دانستن آن ها برای جلوگیری از بیماری گیاهان ضروری است در ادامه می آیند:

1. همیشه گیاهتان را زیرنظر بگیرید و به ظاهر آن توجه کنید. این کار باعث می شود اگر گیاه علامتی از وجود آفت بروز داد شما بتواید سریعا آن را شناسایی کرده و با سمپاشی گیاهان آپارتمانی عامل بیماری را از بین ببرید.

2. اگر روی گیاه برگ های خراب و آسیب دیده می بینید آن ها را جدا کنید تا در صورت آلوده بودن این آلودگی به بقیه برگ های گیاه سرایت نکند.

3. شستن و تمیز کردن برگ های گیاه می تواند از حمله آفت ها جلوگیری کنید. این کار را با آب پرفشار انجام ندهید چرا که باعث آسیب گیاه می شود. بهتر است به کمک یک دستمال مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. تمیز کردن برگ ها با محلول آب و چند قطره مایع ظرفشویی هم می تواند به جلوگیری از شیوع آفات کمک کند. البته محلولی که استفاده می کنید باید خیلی رقیق باشد تا به خود گیاه آسیبی نرسد.

انواع آفات گیاهان آپارتمانی

  • کنه : کنه ها موجودات بسیار ریزی هستند که تقریبا با چشم دیده نمی شوند. این موجود برای تغذیه، نیش خود را وارد برگ گیاهان می کند که لکه هایی کوچک و سفید رنگ روی برگ گل ایجاد می کند و به تدریج موجب تضعیف و پژمردگی گیاه می شود. برگ های آسیب دیده را با استفاده از ذره بین زیر نور شدید آفتاب به دقت بررسی کنید تا از وجود کنه ها اطمینان یابید. آفت کش مناسب این حشره را تهیه کرده و تا نابودی کامل کنه و تخم های آن اقدام به سمپاشی کنید.
  • شپشک : این حشره نیز برگ گیاهان را نیش می زند و شیره گیاه را می مکد و در نهایت به تدریج بخش هایی از گیاه را از بین می برد. نوع نابالغ این آفت نسبت به سمپاشی گیاهان آپارتمانی آسیب پذیرتر از نوع بالغ آن است. نوعی شپشک موسوم به شپشک آردآلود موجود است که از سخت ترین دشمنان کاکتوس ها به شمار می رود. این شپشک درون شیارها یا ریشه کاکتوس یا حتی بر روی خارهای این گیاه زندگی می کند. برای سمپاشی کاکتوس باید ابتدا شپشک را کاملا از گیاه جدا کرد، سپس از آفت کش مناسب استفاده کرد.
  • شته : شته اغلب به صورت گروهی روی برگ های نو رس قابل مشاهده هستند و رنگ های قرمز، زرد، سیاه یا سبز دارند. این آفت شیره برگ های جوان را می مکد و به آن خسارت وارد می کند. ضمن اینکه شته از خود ماده ی چسبناکی موسوم به عسلک ترشح می کند که موجب جذب سایر عوامل بیماری زا می شود. با فشار آب بالا می توان سطح گیاهان را از وجود شته پاک کرد.
  • پشه قارچی: دو نوع بالغ و نابالغ این موجود هریک به نحوی موجب آسیب به گیاهان می شود. نوع بالغ پشه های قارچی که ۳ میلی متر طول دارد و به رنگ قهوه ای یا سیاه است، قابلیت پرواز دارد. در اطراف گیاه می پرد و موجب آزار گیاه و ساکنین می شود. نوع نابالغ آن نیز با سوراخ کردن ریشه گیاه برای تغذیه خود، موجب آسیب گیاه می شود.
  • حلزون : این موجودات شب هنگام و در هوای خشک بیرون می آیند و با جویدن برگ گل ها از آن ها تغذیه می کنند و از خود مایع لزجی ترشح می کنند که در روز سطح گیاهان را براق نشان می دهد.
  • قارچ: قارچ ها موجوداتی هستند که به صورت انگل روی موجودات زنده زندگی و از آن ها تغذیه می کنند. قارچ گیاهان آپارتمانی موجب ایجاد لکه های سفید رنگ پودری روی برگ گیاهان، یا زنگ زدگی روی ساقه و برگ ها می شوند. استفاده از قارچ کش برای سمپاشی کاکتوس تنها کافی نیست و لازم است قسمت های سالم گیاه را از قسمت های آسیب دیده جدا کرد و در خاک و گلدان جدیدی قلمه زد.

سمپاشی گیاهان آپارتمانی

برای از بین بردن انواع آفات گیاهان آپارتمانی، انواع و اقسام سم های مختلفی وجود دارد. به طور کلی می توان سمپاش ها را به دو دسته سم شیمیایی و سم خانگی تقسیم کرد. سم های شیمیایی در انواع مختلف محلول یا پودر موجود است. برگی را که دچار آسیب شده است را از گیاه قطع کنید و آن را به یک گلفروشی ها یا متخصص گیاهان نشان دهید تا سم و آفت کش مناسبی به شما معرفی کند.
سم را خریداری کنید و بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی بسته بندی آن، عمل کنید. با این حال اگر آسیب های وارده به گیاه تان چندان شدید نیست و وضعیت بحرانی ندارد، می توانید با استفاده از سم خانگی خودتان درمان را شروع کنید. پیش از استفاده از هرگونه سم و آفت کشی لازم است نکات ایمنی را رعایت کنید.

رعایت موارد ایمنی هنگام سمپاشی گیاهان آپارتمانی

گیاه را به بیرون از خانه، درون بالکن یا حیاط یا هر جای دیگری که هوای آزاد در جریان باشد ببرید. مراقب باشید که در نزدیکی محل سمپاشی، مواد غذایی یا لوازم آشپزخانه نباشد. لباس بلندی بپوشید و بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید. دستکش به دست کنید و به چشمان تان عینک ایمنی بزنید.
کودکان و افراد بیمار و حساس را از محل سمپاشی دور کنید. هر نوع سمی اعم از شیمیایی یا سم خانگی را ابتدا روی ناحیه کوچکی از گیاه تست کنید. در صورت نبود هیچ گونه مشکل یا حساسیتی از جانب گیاه، سمپاشی گیاهان را روی کل گیاه انجام دهید.
گیاه سمپاشی شده را برای ساعاتی در همان محل نگه دارید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود، سپس داخل منزل بیاورید. باقی مانده سم را در محیط زیست رها نکنید. ظرف حاوی آفت کش را به خوبی شسته و در آفتاب خشک کنید. تمامی لباس ها و دستان خود را نیز با دقت بشوئید.

سمپاشی گیاهان آپارتمانی

بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی

یکی از نکات مهم در نگهداری و سمپاشی گل و گیاه آپارتمانی استفاده از سم مناسب و سازگار با گیاه شما است. استفاده از آفت کش خانگی یکی از روش های راحت برای نابودی حشرات و آفت ها است ولی در مواردی آفت کش خانگی کار ساز نبوده و شما نیاز به فرمول روش سمپاشی گلهای آپارتمانی جدیدی دارید. در ادامه 2 نمونه از بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی را به شما معرفی می کنیم.

سم دیازینون برای گیاهان آپارتمانی

از نظر کارشناسان گیاهان آپارتمانی سم دیازیتو بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی است. این سم برای از بین بردن سوسک و شته بسیار مناسب است. البته انتخاب بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی ممکن است بر اساس نوع و نژاد گیاه شما متفاوت باشد ولی سم دیازینو یازگاری خوبی با انواع گیاهان دارد به همین دلیل در دسته بندی بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی قرار می گیرد.

سم مالاتیون برای گیاهان آپارتمانی

این نوع سم نیز معرفی شده به عنوان بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی است. سم مالا تیون برای از بین بردن هزار پا و شپشک و به صورت کلی موجود و حشرات داخل خاک مناسب است. استفاده از سم مالاتیون باید مطابق با فرمول معرفی شده از سوی سازنده باشد تا هم به سرعت آفت ها را از بین ببرد و هم به گیاه آسیبی وارد نکنذ.

سم خانگی برای گیاهان آپارتمانی

با استفاده از موادی که در خانه دارید می توانید محلول هایی را بسازید که از آن برای دفع آفات و سمپاشی گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. این محلول ها چون از مواد طبیعی ساخته می شود، ضرر سم های شیمیایی را نداشته و به راحتی قابل استفاده است. در زیر به آموزش ساخت چند نوع سم خانگی می پردازیم.

  • سه عدد سیر و یک عدد فلفل قرمز تند را با یک لیوان آب در مخلوط کن ریخته تا کاملا با هم ترکیب شود و به صورت محلول غلیظی دربیاید. محلول را در ظرفی ریخته و بگذارید برای یک روز زیر آفتاب یا محیط گرمی بماند. روز بعد محلول را از صافی عبور دهید و مایع را داخل آب پاش بریزید و روی گیاهان اسپری کنید. هر هفته یک بار از این سم خانگی استفاده کنید. با تکرار این کار پس از یک ماه، می توانید انواع آفات گیاهان آپارتمانی را از بین ببرید.
  • یک قاشق غذاخوری روغن مایع (بهتر است از روغن های گیاهی مانند روغن آفتاب گردان یا روغن کانولا استفاده کنید) را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی یا شامپو بچه مخلوط کنید. دو قاشق از این محلول را به یک لیوان آب اضافه کنید و خوب حل کنید.حال درون آبپاش ریخته و روی قسمت کوچکی از گیاه اسپری کنید. یک روز صبر کنید. اگر متوجه تغییر رنگ یا پژمردگی آن قسمت از گیاه شدید، این محلول را کنار بگذارید. چرا که گیاه شما نسبت به مواد موجود در روغن یا مایع ظرفشویی حساسیت دارد. می توانید با روغن و مایع شوینده دیگری این کار را تست کنید.در صورتی که گیاه شما علائم خاصی نسبت به محلول نشان نداد، محلول را روی باقی برگ های گیاه، اسپری کنید. فراموش نکنید که قسمت های زیرین برگ ها را نیز سمپاشی کنید.
  • نصف لیوان مایع دستشویی را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید. برای این کار از مایع های دستشویی معطر یا ضد باکتری استفاده نکنید تا به گیاه شما آسیب نرسد. مخلوط را درون یک آبپاش بریزید و همانند محلول قبلی، روی قسمت کوچکی از گیاه امتحان کنید. در صورتی که بعد از گذشت یک روز مشکل خاصی مشاهده نکردید، محلول را روی گیاه بپاشید. یک روز در میان و برای دو هفته این کار را تکرار کرده و ادامه دهید.
  • شاید جالب باشد که بدانید از پرتقال می توانید به عنوان یک سم خانگی استفاده کنید. پرتقال حاوی موادی است که در از بین بردن موجودات موذی مانند شته و قارچ گیاهان آپارتمانی و یا حتی سوسک و مورچه، موثر عمل می کند. یک پرتقال را پوست بکنید و پوست آن را در ظرفی بریزید و دو لیوان آب جوش به آن بیافزایید.این شیشه را برای یک روز زیر نور آفتاب یا در یک محیط گرم قرار دهید. بعد از گذشت این مدت، محلول را از یک صافی عبور دهید و مایع به دست آمده را در ظرفی ریخته و ۳-۴ قطره صابون زیتون (صابون کاستیل) به آن اضافه کنید. حال محلول را درون آبپاش ریخته و روی برگ های گیاه اسپری کنید.
  • استفاده از خود گیاهان برای درمان گیاهان آپارتمانی نیز روش جالب دیگری است که می توانید به سادگی در خانه از آن استفاده کنید. می توانید گیاهانی چون ریحان، سیر، جعفری، نعنا یا اسطوخودوس را در گلدان هایی بکارید و آن ها را نزدیک دیگر گیاهان خود نگه دارید. این گیاهان انواع آفات گیاهان آپارتمانی را دفع می کند و مانع رشد جانوران موذی می شود. هم چنین می توانید با استفاده از گل داوودی، یک نوع سمپاش بسازید.به این ترتیب که نصف لیوان گل داوودی خشک شده را با ۴ لیوان آب مخلوط کنید. این محلول را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس از یک صافی رد کنید. مایع به دست آمده را پس از خنک شدن، روی گیاه اسپری کنید. مواد موجود در گل داوودی که پس از جوشیدن آزاد می شود، برای از بین بردن انواع آفات گیاهان آپارتمانی بسیار موثر است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (443 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (126 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (91 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) اوستون اورونوف، بازیکن محبوب پرسپولیسی ها در حال بچه داری / مهاجم گلزن پرسپولیس چه خونه ای برای خانومش درست کرده ... (عکس) میز شام عاشقانه اوستون اورونوف برای همسرش با گل های رز قرمز / چقدر عشقولانه نگاه خانومش می‌کنه 🥰 (عکس) تصویر دیده نشده از عروسی جلال الدین ماشاریپوف، ستاره استقلال در یک تالار شیک و جذاب / فقط کلی پول این گل آرایی ها شده ... (عکس) تبریک تولد اینستاگرامی گلزن امشب استقلال برای رونالدو / ماشاریپوف نشون داد واقعا هم بازی رونالدو بوده .... فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...