ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه تهیه بذر از گوجه فرنگی

  دوشنبه، 15 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه تهیه بذر از گوجه فرنگی
بذر گوجه فرنگی را می توانید از فروشگاه های کشاورزی تهیه کنید. خرید بذر یکی از مهم ترین مراحل کشت و کار می باشد و در عملکرد نهایی تاثیر بسزایی دارد. هم چنین بذرگیری یکی دیگر از راه های تهیه ی بذر گوجه فرنگی می باشد. می توانید در ابتدا و در مقیاس خانگی این عملیات آسان را انجام دهید. با ما همراه باشید.

اگر تجربه کمپوست کردن باقی مانده های گوجه فرنگی را داشته باشید، قطعا دانه های گوجه فرنگی را دیده اید، دانه های موجود در این کمپوست ها در صورتی که یک زمستان را به عنوان اصلاح کننده خاک و یا مالچ (به طور کلی به هر ماده ای که به عنوان پوشش برای حفظ رطوبت، جلوگیری از رشد علف های هرز و...بر روی خاک قرار بگیرد مالچ می گویند. ) سالم بگذرانند، ممکن است گوجه فرنگی های جدید بدهند.بذر گیری گوجه فرنگی

گاهی اوقات نیز گوجه فرنگی های ریزی که از درختان سال قبل به زمین می ریزند، در بهار رشد می کنند اما به جای اینکه منتظر باشید که به صورت تصادفی رشد کنند بهتر است دانه های آن را در هر جایی که مایلید، بکارید.گوجه ها می توانند به صورت واریته های بوته ای یا پیچکی رشد کنند. گوجه های پیچکی می توانند جمع وجور، متوسط یا بلند باشند. گوجه ها از منظر نوع برگ به دو دسته ی برگ معمولی و برگ سیب زمینی تقسیم می شوند.
پرورش گوجه از طریق بذر ساده است و طعم گوجه ی رسیده ای که زیر نور آفتاب پرورش یافته و تازه برداشت شده، بی همتا است. بذرها را باید از اواخر بهمن تا اردیبهشت بکارید و در دمای ۲۱ تا ۲۶ درجه نگه دارید. در این شرایط جوانه زنی بین ۷ الی ۱۴ روز اتفاق می افتد.

زمان جمع آوری دانه های گوجه فرنگی برای بذرگیری

دانه های گوجه فرنگی را می توان از میوه هایی که کاملا رسیده اند ، از اواسط تابستان تا پاییز جمع آوری کرد. گوجه فرنگی گیاهی است که به کندی رشد می کند بنابراین باغبانان کاشت آن ها را از اوایل بهار آغاز می کنند.ممکن است بذر گوجه فرنگی شش تا هشت هفته طول بکشد تا به نهال زنده تبدیل شود و اگر یک بوته در فضای باز کاشته شود ، برای تولید میوه رسیده ممکن است به دو ماه زمان نیاز داشته باشد.البته این بسته به نوع و اندازه گوجه فرنگی تا حدودی متفاوت است، به عنوان مثال گوجه گیلاسی و گلابی زودتر از گوجه فرنگی گوشت گاو (Beefsteak) میوه می دهد. اما به طور کلی ، گوجه فرنگی یکی از گیاهان کند رشد است.

بدرگیری گوجه فرنگی

چند مورد مهم درباره بذرگیری گوجه فرنگی

برای خشک کردن بذر بسیاری از گیاهان باید غلاف و یا خود میوه را خشک کرد و سپس از دانه های خشک شده آن ها استفاده کرد اما کار گوجه فرنگی کمی بیشتر طول می کشد زیرا بذر آن ها در یک فضایی مانند یک گونی پر از ژل محصور شده است که دارای مهار کننده های رشد است تا از جوانه زدن دانه ها در داخل گوجه فرنگی جلوگیری کند بنابراین، بهترین روش برای از بین بردن این پوشش ژل مانند، گندیدگی و تخمیر میوه ها است. در طبیعت ، زمانی که میوه از گیاه میافتد، این اتفاق رخ می دهد اما ما به دنبال راهی سریع تر هستیم.

برای به دست آوردن بذر های خوب اولین قدم، انتخاب گوجه فرنگی هایی است که از نظر ظاهر مناسب هستند. شما باید از بهترین میوه ها بذر تهیه کنید این کار باعث می شود تا بهترین ژن ها به میوه های سال بعد منتقل شود.البته به یاد داشته باشید از دانه هایی استفاده کنید که به روش گرده افشانی بازOP یا Open- Pollinated ( گرده افشانی توسط باد ، آب، حشرات و یا سایر عوامل طبیعی را گرده افشانی باز می گویند.) تولید شده اند. در این روش تنوع ژنتیکی بسیار بالاست.

در مقابل بذرهای گوجه فرنگی هیبریدی (تولید بذر از دو گیاه والد)، گرچه ممکن است جوانه زده و رشد کنند اما اغلب گیاهانی را به وجود می آورد که از نظر ژنتیکی به یکی از والدین شبیه است و میوه های بسیار متفاوت از آنچه شما انتظار دارید را تولید می کند.

آموزش دستورالعمل بذرگیری گوجه فرنگی

به طور کلی برای انجام کار اولیه به 1 ساعت زمان نیاز دارید و کل پروژه تقریبا 3 روز زمان می برد.

تجهیزات مورد نیاز برای بذرگیری گوجه فرنگی

  • کاسه ای برای مخلوط کردن
  • شیشه ی کنسرو
  • صافی

مواد مورد نیاز برای بذرگیری گوجه فرنگی

  • گوجه فرنگی های رسیده
  • پارچه پنبه ای یا حوله کاغذی
  • بشقاب کاغذی
  • پاکت قابل بسته شدن

1. بذرها را برداشت کنید

برای شروع فرآیند، میوه را از وسط نصف کنید به طوری که انتهای ساقه در یک طرف باشد. این امر حفره های بذر را بهتر نشان می دهد تا اینکه از قسمت انتهای ساقه برش دهید.در بعضی از گوجه های کوچکتر، بذرها آنقدر در حفره متمرکز شده اند که می توانید آن ها را بیرون بیاورید و از بقیه ی گوجه فرنگی برای پخت و پز استفاده کنید اما بسیاری از گوجه فرنگی ها نیاز به برداشتن کل بافت گوجه همراه با دانه ها دارند. به هر حال می توانید از هر گوجه ای که در دسترستان است، استفاده کنید. سپس دانه ها را در یک کاسه یا شیشه تمیز بریزید.

2. مرحله تخمیر

اگر مایعات کافی در تفاله گوجه فرنگی برای شناور شدن دانه ها در آن وجود نداشته باشد ، به یک فنجان آب نیاز دارید تا به جدا شدن دانه ها از تفاله کمک کنید . سپس کاسه یا شیشه دانه های گوجه فرنگی را در مکانی گرم قرار دهید. برای انجام تخمیر نیاز به 2 تا 4 روز زمان دارید. با این کار ، مخلوط بوی بدی متساعد می کند.

اگر از شیشه های کنسرواستفاده می کنید، مطمئن باشید که ظرف مناسبی برای تخمیر بذر گوجه فرنگی است زیرا فضای اضافی در بالای شیشه برخی از بوهای نا مطبوع را کنترل می کند و طرفین آن به شما امکان می دهد وقایعی که اتفاق میافتد را مشاهده کنید. به علاوه پوشاندن قسمت بالای شیشه با پارچه پنبه ای یا حوله کاغذی، مگس ها را از ظرف دور می کند و همچنین از انتشار بوی نامطبوع می کاهد.به یاد داشته باشید که هر نوع را برچسب بزنید.

3. تخمیر را بررسی کنید

روزی چند مرتبه روند تخمیر را بررسی کنید. آنچه شما در نهایت خواهید دید، یک لایه کپک در بالای دانه ها و تفاله است. این فرآیند زمانی شروع می شود که حباب ها از مخلوط شروع به بالا آمدن می کنند یا هنگامی که کل لایه تفاله گوجه فرنگی با کپک پوشانده می شود. اجازه ندهید دانه ها از این مرحله ی تخمیر بگذرند زیرا در این صورت ممکن است شروع به جوانه زدن کنند.ممکن است دیدن لایه کپک از طریق قوطی شیشه ای سخت باشد، اما به طور کلی وقتی بذرها در ته شیشه و در مایع آبکی قرار بگیرند و همانطور که عنوان شده است لایه ی ضخیمی از تفاله و کپک روی آنها قرار بگیرد تخمیر انجام شده است.

4. دانه ها را جدا کنید

در این مرحله می توانید لایه ی کپک را برداشته و دور بیندازید. بلند کردن لایه ی کپک قبل از شستشوی بذر باعث شستشوی آسان بذر می شود، اما ضروری نیست زیرا می توانید مقداری آب به شیشه یا کاسه اضافه کنید و به شدت هم بزنید یا تکان دهید، سپس بذرهای خوب به ته آن می رسند و به شما این امکان را می دهند که مقدار اضافی را خالی کنید.

5. بذرها را تمیز کنید

مخلوط دانه را در یک صافی بریزید و دانه ها را به خوبی زیر آب روان بشویید. سعی کنید بقیه تفاله و کپک ها را از بین ببرید، به طوری که فقط بذرهای تمیز باقی بمانند.

6. دانه ها را خشک کنید

دانه ها را روی بشقاب کاغذی یا ظرف شیشه ای پهن کنید تا خشک شوند. از حوله های کاغذی یا به طور کلی کاغذ استفاده نکنید زیرا در این صورت دانه ها به کاغذ می چسبند و برداشتن آن ها دشوار است. سعی کنید بذر ها را در مکان گرم و خشک قرار دهید و اجازه دهید دانه ها کاملا خشک شوند.سپس هر روز بذر ها را روی بشقاب تکان دهید تا مطمئن شوید که به هم نمی چسبند و به طور یکنواخت خشک می شوند. همچنین سعی نکنید با استفاده از گرما سرعت کار را افزایش دهید زیرا ممکن است بذرها را از بین ببرید.

نگهداری بذر گوجه فرنگی

برای نگهداری بذر گوجه فرنگی نیازی به ظرف مخصوص ندارید. کافی است بذر ها را در پاکت کاغذی یا ظرف شیشه ای ریخته و آن را در مکانی تاریک و نسبتا خنک قرار دهید. بذر ها با جذب رطوبت یا نور به سرعت توانایی جوانه زنی خود را از دست می دهند. روی ظرف بذر ها تاریخ ذخیره سازی آن ها را یادداشت کنید زیرا به طور متوسط تا مدت دو سال قدرت جوانه زنی خود را حفظ می کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (369 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (119 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (56 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (49 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (12 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی که جان همسر جوان و پسر نازش رو گرفت +عکس/ لعنت به تصادف رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران با میوه های تابستانی و انواع شیرینی در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...