نحوه تعویض تسمه تایم پراید

  شنبه، 24 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه تعویض تسمه تایم پراید
پاره شدن تسمه تایم همیشه بخاطر فرسودگی آن نیست بلکه گاها بخاطر پاره شدن تسمه دینام و پمپ هیدرولیک و رفتن تسمه زیر تسمه تایم است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تسمه تایم قطعه ای داخل پیشرانه خودرو برای اتصال میلنگ به میل سوپاپ است تا حرکت سوپاپ ها و باز و بسته شدن آن ها به درستی انجام شود که نتیجه آن عملکرد صحیح چهار عمل اصلی موتور یعنی مکش ،تراکم،انفجار و تخلیه است.

به گزارش همراه مکانیک سرعت چرخش میل سوپاپ همواره باید نصف سرعت میلنگ باشد ، وظیفه تسمه تایم تنظیم مناسب باز و بسته شدن سوپاپ و قرار گرفتن سوپاپ در وضعیت مناسب نسبت به پیستون است.

محل قرار گیری تسمه تایم در خودرو های مختلف متفاوت است اما در بیشتر موارد در سر سیلندر خودرو جایگذاری می شود البته بسیار مواظب باشید قرار دادن تسمه تایم و نصب آن به همین سادگی ها نیست و اگر فقط چند دندانه جابجا آن را نصب کنید یا دندانه های تسمه تایم را به اشتباه قرار دهید عملکرد موتور شما دچار مشکل میشود و سوپاپ و پیستون به یکدیگر ضربه وارد می کنند.

زمان تعویض تسمه تایم انواع مدل های پراید

تسمه تایم پراید از قطعات مصرفی خودرو است که باید در زمان مشخصی، تعویض گردد. به واقع عمر این قطعه پس از مدتی مصرف (در حدود ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد) به پایان رسیده و باید تعویض شود. البته در شرایطی زودتر از این موعد، عمر تسمه تایم به پایان رسیده و لازم است که آن را تعویض نمایید.

نکته مهم : زمان تعویض تسمه تایم پراید یورو۴ در شرایطی که پراید صفر کیلومتر باشد و تمام قطعات فابریک کارخانه باشد ، زمان تعویض تسمه تایم پراید یورو۴ ( صفر کیلومتر ) بعد از ۷۰ هزار کیلومتر است و بعد از تعویض تسمه تایم شما باید هر ۶۰ هزار کیلومتر تسمه تایم پراید را تعویض کنید .

از علائم هشدار زمان تعویض تسمه تایم پراید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال در استارت خوردن خودرو: در صورتی که خودروی شما در استارت ایراد نشان دهد، احتمال خرابی تسمه تایم وجود دارد. به واقع با اشکال در تسمه تایم؛ همان طور که گفتیم سوپاپ ها به درستی و در زمان صحیح باز و بسته نخواهند شد و عمل احتراق نیز با اختلال مواجه می شود. از این روی دور از انتظار نیست که استارت خودرو نیز درست عمل نکرده و با اختلال در آن روبرو شویم.

در صورتی که استارت خوردن خودرو با مشکل مواجه شود، احتمالا تسمه تایم آن دچار اختلال شده است.

  • دود کردن اگزوز خودرو: زمانی که تسمه تایم دچار ایراد شده باشد، سوپاپ ها به درستی باز و بسته نشده و در زمان باز و بسته شدن آن ها، اختلال ایجاد می گردد. به این شکل موتور خودرو برای انجام عمل احتراق، فشار بیشتری را متحمل شده و در نتیجه دود خروجی از اگزوز غلیظ تر خواهد بود. این دود خروجی از اگزوز خودرو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما توصیه می کنیم که آن را به عنوان یکی از علائم هشدار مشکلات تسمه تایم خودرو، در نظر بگیرید.
  • فرسودگی دندانه های تسمه تایم پراید: با بازبینی تسمه تایم خودرو و مشاهده فرسوده و خورده شدن دندانه های آن، می توانید به ایراد در این قطعه پی برده و برای تعویض آن آماده شوید. معمولا این فرسودگی بر اثر زمان اتفاق می افتد. در شرایط عادی عددی بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو، منجر به ایجاد این وضعیت می شود.

فرسوده شدن دندانه های تسمه تایم پراید یکی از علائم خرابی و لزوم به تعویض این قطعه است.

  • از تنظیم خارج شدن دور موتور: در صورتی که حین گاز دادن و حرکت کردن اتومبیل خود، متوجه خارج بودن دور موتور آن از تنظیم شوید؛ احتمالا مشکلی در عملکرد تسمه تایم وجود دارد. در این شرایط ممکن است تسمه تایم عیب پیدا کرده، دندانه های آن فرسوده شده و یا حتی شل شده باشد.

نکته: در صورتی که تسمه تایم شل شده باشد، حین گاز دادن به خودرو، متوجه لرزیدن آن خواهید شد.

تعویض تسمه تایم پراید

اکنون، به هر دلیلی که ضرورت تعویض تسمه تایم پراید مطرح باشد، لازم است که مراحل انجام آن را دنبال کنیم.

  • پیش از هر کاری پیچ های هواکش را باز کنید. (برای باز کردن پیچ های هواکش، به بکس ۱۰ و دسته بکس نیاز دارید.)
  • سپس بست فلزی که خرطومی هواکش را روی کانال هوای درب سوپاپ برده، شل کرده و خرطومی را بیرون بکشید.

برای تعویض تسمه تایم پراید لازم است که هواکش را باز کرده و خرطومی آن را از روی سوپاپ ها بیرون بیاورید.

  • در مرحله بعدی، هواکش را از جای خود بردارید.
  • پس از آن باید دسته موتور را با باز کردن پیچ زیرین آن، باز کنید. ابتدا زیر کارتل جک بزنید و سپس پیچ دسته موتور را باز نمایید. (برای انجام این کار به بکس ۱۴ و دسته بکس احتیاج خواهید داشت.)
  • بعد از آن پیچ سر میل لنگ را باز نمایید و یک تک استارت خشک، بدون روشن کردن خودرو، بزنید.
    پیچ های فولی واترپمپ را یک به یک باز کنید. (از آچار ۱۰ یا بکس ۱۰ برای انجام این کار استفاده نمایید.)

برای تعویض تسمه تایم پراید باید پس از باز کردن پیچ های سر میل لنگ، پیچ های فولی واترپمپ را نیز باز نمایید و سپس به سراغ پیچ های قاب تسمه تایم بروید.

  • به دنبال آن پیچ هایی که در قاب روی تسمه تایم هستند را باز نمایید.
  • در اینجا به پیچی برخورد می کنید که به تسمه کولر متصل است. لازم است که این پیچ را دو دور بچرخانید تا از حالت محکمی خود خارج شود.
  • بعد از آن، پیچ اصلی تسمه تایم را باز نمایید.
  • میل سوپاپ را در وضعیت خلاص قرار دهید و موتور را با آچار رینگی ۱۴ بچرخانید تا چرخ دنده، دو خط بریدگی را نشان دهد. (در این مرحله می خواهیم که دو خط مزبور به شکل ساعت دوازده و ربع قرار بگیرند؛ یعنی در حالت عمود با زاویه باز به سمت شرق!)
  • سپس می توانید با آچار رینگی ۱۲، تسمه را باز کرده و آن را از محل خود بیرون بیاورید.
  • بعد از آن تسمه جدید را در محل تسمه قدیمی قرار داده و دقت نمایید که چرخ دنده در همان وضعیت دوازده و ربع قرار داشته باشد.
  • در نهایت پیچ را محکم کرده و مراحل را به صورت معکوس دنبال نمایید.

برای قرار دادن تسمه تایم به صورت صحیح در جای خود، لازم است که چرخ دنده در وضعیتی قرار بگیرد که دو بریدگی روی آن ساعت دوازده و پانزده دقیقه را نشان دهند.

تسمه تایم کجا قرار دارد؟

به صورت معمول انتظار داریم که تسمه تایم در بخش چپ موتور خودرو قرار گرفته باشد. کاپوت خودرو را بالا زده و در این قسمت به دنبال تسمه تایم بگردید. در صورتی که تسمه تایم پراید را پیدا نکردید، کافی است که به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

تسمه تایم معمولا در بخش چپ موتور خودرو قرار گرفته است و برای اطلاع از محل دقیق آن می توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود
رونمایی از خونه زندگی شاه نشین و مجلل عادل فردوسی پور با 15 میلیارد قیمت/ خونه نگو کاخ بگو😍
امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد!