ساعدنیوز
ساعدنیوز

ناخن ها چگونه رشد می کنند؟

  دوشنبه، 30 تیر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
ناخن ها چگونه رشد می کنند؟
درک چگونگی رشد ناخن می تواند تغییرات شیوه ی زندگی را که از سلامت ناخن حمایت می کند، ساده تر کند.

سرعت رشد ناخن

سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماریها، هورمونها و فصول سال دارد توجه کنید:

1- ناخن بطور طبیعی 0.1 میلی متر در روز و یا 3 میلی متر در ماه رشد می کند.
2- سرعت رشد انگشتان دست از انگشتان پا بیشتر میباشد.2 تا 3 برابر.
3- سرعت رشد ناخنها در تابستان بیشتر از زمستان میباشد.
4- سرعت رشد ناخنها در افراد راست دست در دست راست و افراد چپ دست در دست چپشان بیشتر است.
5- سرعت رشد ناخنهای مردان از زنان بیشتر است.(جز در زنان باردار و مسن)
6- اگر ناخن به طـور کامل از جایش کنده شود برای ناخن های دست 3 الی 6 ماه طول می کشد تا مجددا ناخن بطور کامل رشد کند این زمان برای ناخنهای پا 12 الی 18 ماه میباشد.

اختلالات ناخن

1- لکه های سفید رنگ: علت آن میتواند صدمه به ماتریکس و یا کمبود روی باشد اما زیاد مهم نبوده و به مرور زمان ناپدید میگردد.

2- عفونتها: می تـواند عامل آن باکتریها و یا قارچها باشند کـه در هـر دو صـورت باید به پزشک مراجعه شود.

3- شیار های روی ناخن: این شیارها اغلب ارثی میـباشند اما اگر یکباره روی ناخنها آشکار گردند علت آن میتواند ضربه، پیری، روماتیسم و یا بیماری کلیه باشد.

4- حفره روی ناخن: علت آن می تواند اگزما و یا ضربه باشد.

5- قاشقی شکل شدن ناخن: علت آن کم کاری تـیروئید، کــمبـود آهــن و کـم خونی میباشد.

6- شکاف در لبه ناخن: علت آن فرو بردن انـگشتان به مدت زیاد در آب و همچنین لاک پاک کن ها میباشند.

7- تردی و شکنندگی ناخنها: علت آن میـتواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون، کمبوـد ویتامینهای A ،C ،B6 و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد. کم آبی بدن نیز بسیار مهم است بنابراین آب فراوان بنوشید.

8- ناخنهای فرو رفته در گوشت: این مشکل بیشتر در ناخنهای پا مشـاهده میگردد و علت آن کوتاه کردن نامناسب ناخنها و کفش تنگ میباشد که باعث می گردد گـوشــه ناخن بدرون گوشت فرو رود.

9- برخی بیماریها از روی ناخنها قابل تشخیص میباشند: بسـتر نـاخـن رنگ پریده نشانه کم خونی – بستر ناخن قرمز نشانه بیماری قلبی – ناخـنهای سفـید رنگ نشانه بیماری کبدی – ناخن ضخیم و زرد رنگ نشانه بیـمـاری ریـوی – سـرخـی مـختـصـر در ته ناخن نشانه دیابت و ناخنهای دو رنگ نیمی سفید و نیمی صورتی نشانه بیماری کلیـه میباشد.

ناخن ها چگونه رشد می کنند؟

درک چگونگی رشد ناخن می تواند تغییرات شیوه ی زندگی را که از سلامت ناخن حمایت می کند، ساده تر کند.

صفحه ناخن

بخش سختی ناخن است. صفحه ی ناخن بسیار شبیه به مو است که عمدتا از یک پروتئین به نام کراتین ساخته شده است.صفحه ناخن از بافت زنده تولید نمی شود، بنابراین بهبود سلامت صفحه ناخن امکان پذیر نیست. در حالی که ممکن است از شکستن آن جلوگیری شود. سلامت ناخن از صفحه ناخن شروع می شود.

تخت ناخن

تخت ناخن بافت زیر ناخن است. اگر ناخن در زیر نوک انگشت شکسته شود، تخت ناخن می تواند در معرض دید قرار گیرد. این تجربه ی دردناک روشن می سازد که بستر ناخن، بافت زنده است.در پایه ناخن یک ساختار به نام ماتریکس ناخن است که شروع رشد در آن نقطه است.

چگونه رشد ناخن هایمان را تسریع ببخشیم؟

اگرچه هیچ روش علمی برای اثبات رشد سریع ناخن ها وجود ندارد، اما راه هایی برای افزایش سلامتی کلی ناخن ها وجود دارد.

روش های زیر کمک می کند که ناخن ها را تقویت کرده و مانع از شکستن آن ها شوید. به این ترتیب به آن ها اجازه می دهید تا رشد مناسبی داشته باشند:

  1. بیوتین را دریابید. محققان در یک مطالعه در سال ٢۰۰۷ دریافتند که مصرف ٢.٥ میلی گرم بیوتین هر روز باعث کاهش شکستگی و بهبود سلامت ناخن می شود.
  2. استفاده از سخت کننده های ناخن. تقویت کننده ناخن نیز ممکن است ناخن را تقویت کرده و ضرب و شتم را کاهش دهد. شما می توانید از تقویت کننده های حاوی فرمالدئید و فرمالین استفاده کنید.
  3. اجتناب از چسباندن ناخن. اغلب استفاده از ناخن های چسبنده یا بلور های سمی ممکن است خطر شکستگی ناخن های شما را افزایش دهد.

رژیم غذایی و سلامتی ناخن

مانند بقیه بدن، ناخن ها نیز نیاز به یک رژیم غذایی متعادل برای رشد دارند. از جمله پروتئین، آب، میوه ها، سبزیجات و مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی.بعنوان مثال افرادی که به اندازه کافی آهن ندارند، ممکن است ناخن های دندانی داشته باشند.برخی از تغییرات رژیم خاص می توانند ناخن ها را تقویت کنند و باعث رشد آن ها شوند. این موارد عبارتند از:

کلسیم

برخی افراد فکر می کنند که چون کلسیم استخوان ها را تقویت می کند، ممکن است باعث تقویت ناخن ها نیز شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که زنان مبتلا به یائسگی یا بیماری پوکی استخوان که اغلب به دلیل مصرف نادرست کلسیم است، تغییراتی را در ناخن ها تجربه می کنند. با این حال، مطالعات اندکی ثابت کرده اند که آیا کلسیم باعث بهبود سلامت ناخن می شود یا خیر. افرادی که در معرض خطر کمبود کلسیم قرار دارند باید رژیم غذایی خود را با این ماده معدنی ضروری تقویت کنند.

پروتئین

از آنجا که ناخن ها از پروتئین ساخته می شوند، برخی فکر می کنند که پروتئین کافی در رژیم غذایی ممکن است بر سلامت ناخن تاثیر بگذارد.برای افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی، گوشت هایی مانند مرغ و ماهی را انتخاب کنید. منابع گیاهی پروتئین شامل عدس، بادام زمینی، آجیل و محصولات لبنی مانند پنیر و شیر می باشند.

بیوتین

بیوتین، همان ویتامین B است که برخی می گویند می تواند رشد موهای سالم و رشد ناخن ها را افزایش دهد. بیوتین ممکن است ناخن های شکننده را تقویت کند و مانع از شکستن آن ها شود، اما شواهد کمی وجود دارد که مکمل های بیوتین به رشد سریع ناخن کمک کند.

مراقبتهای کلی از ناخن:

ناخن نباید به عنوان یک ابزار عمل کند (از جمله باز کردن درب قوطی و…) ناخنهای بلند بیشتر در معرض آسیب هستند، بنابراین بلند کردن زیاد ناخنها ایده خوبی نیست.

از تیز کردن ناخنها باید اجتناب کرد.تماس مکرر با آب می تواند باعث خشکی و آسیب ناخن می شود، ناخنها شکننده شده و انتهای آنها ترک می خورد. در هنگام شستشو خصوصاً با مواد شیمیایی بهتر است از دستکش استفاده شود.

کوتاه کردن ناخنها باید به گونه ای باشد که گوشه های ناخن را حفظ کرده و خط رویش ناخن را به شکل مستقیم درآورد. کوتاه کردن غلط ناخنها یکی از علل فرورفتن گوشت به داخل ناخن (in growing nail) است، که باعث نفوذ دردناک بافت اطراف ناخن به کناره های ناخن می گردد.یکی از شایعترین مشکلات ناخن، بدشکلی آن است که می تواند نشانه ای از مشکلات داخلی باشد و یا ناشی از بدفرمی خود ناخن باشد، در بسیاری موارد افراد سعی می کنند به شکلی ناخن را با ناخنهای مصنوعی بپوشانند، در حالیکه این مواد می تواند باعث بد شکلی دائمی ناخن شود.در بعضی موارد بدشکلی ناخن ناشی از عفونت قارچی ناخن است. با وجودیکه امروزه ترکیبات ضد قارچی متعددی وارد بازار شده است ولی بعضی از عفونتهای ناخن به درمانهای معمول مقاوم هستند.

مواد پاک کننده قوی یا قلیاها می تواند ناخن را دچار نرمی و تخریب تدریجی کند. حلالهای آلی و روغن موتور نیز می تواند باعث نرم شدگی صفحه ناخن شود. روغنهای معدنی باعث اونیکولیز (جدا شدن ناخن از بستر) و ضخامت زیر ناخن شود.

عفونت کنار ناخن (پارونیشیا) به وسیبه عوامل میروبی متعددی ایجاد می شود. افراد شاغل در آشپزخانه، باغبانها، کشاورزان و نوازندگان پیانو مستعد ابتلا به این بیماری هستند. فرم حاد آن اغلب در قصابها دیده می شود.ناخنها بهتر است با صابون و برس تمیز شوند. مانیکور شدید و عقب زدن کوتیکول ناخن و نظافت کنار ناخن با وسایل آلوده ممکن است باعث عفونت حاد یا مزمن بافت کنار ناخن می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (37 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...