نامه سرگشاده رحمت‌‌اله بیگدلی به امام جمعه اردبیل

  سه شنبه، 04 آبان 1400 ID  کد خبر 174303
نامه سرگشاده رحمت‌‌اله بیگدلی به امام جمعه اردبیل
ساعد نیوز: حجت‌الاسلام رحمت‌‌اله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در نامه‌ای سرگشاده به حجت‌الاسلام سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، درباره‌ی توجیه اظهارات ابراهیم رئیسی، رییس دولت، به او تذکر داد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از انصاف نیوز، متن این نامه به همراه مستندات آن در پی می آید:

باسمه تعالی
برادر گرامی، حجت الاسلام جناب آقای سید حسن عاملی امام جمعه محترم اردبیل

سلام علیکم
با آرزوی توفیق روزافزون برای آن جناب و تبریک میلاد مسعود رسول خدا (ص) و امام صادق (ع) پس از مشاهده مصاحبه کوتاهی از شما در برخی رسانه ها در توجیه اشتباه روی داده در سخنرانی آقای سید ابراهیم رئیسی در اردبیل لازم دیدم که نکاتی را به شرح زیر به خدمت جناب عالی معروض بدارم:

تصویر

۱ . حضرت عالی می دانید که در فضای علمی حوزوی عنوان محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی به وضع تعینی اختصاص به احمد بن محمد اردبیلی پیدا کرده است به طوری که اطلاق آن، انصراف به آن بزرگوار دارد، همان طور که اطلاق عنوان حجت الاسلام در میان اهل سنت انصراف به ابوحامد غزالی و در میان شیعه انصراف به سید محمدباقر شفتی و اطلاق عنوان آیت الله تا قرن هشتم انصراف به ابومنصور جمال الدین حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی و اطلاق عنوان آخوند در اصول فقه انصراف به ملامحمد کاظم خراسانی و در فلسفه انصراف به صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی و اطلاق عنوان علامه در فقه انصراف به علامه حلی و در عصر ما در فلسفه و معارف دینی و قرآنی انصراف به سید محمدحسین طباطبایی و اطلاق عنوان شیخ و شیخ اعظم و استاد مجتهدین انصراف به شیخ مرتضی انصاری و اطلاق عنوان صاحب جواهر انصراف به شیخ محمدحسن نجفی داشته است و دارد.

۲. شما به خوبی می دانید که آقای رئیسی در سخنرانی خود در اردبیل به اشتباه پنداشت که محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی دو نفرند و گفت:
«اردبیل مفاخر بسیاری دارد، محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی…؛ ما در زمان خود نه محقق اردبیلی را درک کردیم و نه مقدس اردبیلی را، اما آیت الله مشکینی را دیدیم.»!

۳. بعد از این که این اشتباه آقای رئیسی بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها پیدا کرد عده ای در صدد چاره برآمدند و ابتدا گفتند که آقای رئیسی دچار اشتباه لفظی شده است، اما چون دیدند که ادعای اشتباه لفظی در چنین موضوع مهمی از مصادیق بارز دُونَهُ خَرط ُ القَتاد است در صدد علاج آن از راه دیگری برآمدند و گفتند منظور آقای رئیسی از محقق، مرحوم محمد بن علی اردبیلی مولف مجمع الرّواة بوده است، جالب این که از فرط عجله، جامع الرّواة را هم مجمع الرّواة گفتند که ما این اشتباهشان را متذکر شدیم تا در ادامه اصلاح کردند !

۴. در مرتبه آخر هم متوسل به شما شدند و از شما مصاحبه گرفتند که شما بگویید منظور آقای رئیسی از محقق، مرحوم محمد بن علی اردبیلی مولف جامع الرّواة بوده است!

۵. جناب آقای عاملی عزیز، شما به خوبی می دانید که یکی از ارکان اصلی امامت جمعه عدالت و شجاعت حقگویی است و هرگونه اظهارنظر خلاف واقع برای توجیه امری نادرست مُسقِط عدالت است و امامان محترم جمعه نباید توجیه گر خطاها و اشتباهات دیگران باشند در حالی که امامت نماز صدها نفر را برعهده دارند و در صورت خلافگویی و توجیه نادرست خطاهای دیگران گناه اقتدای مامومین به امام جماعت و امام جمعه ی فاقد عدالت برعهده آنان خواهد بود!

۶. جناب آقای عاملی، من در این جا تصویر همه چاپ های کتاب جامع الرّواة محمد بن علی اردبیلی را تقدیم می کنم تا ببینید چون عنوان محقق برای او تعین پیدا نکرده در روی جلد هیچ کدام از چاپ های کتاب جامع الرّواة از او با عنوان محقق نام برده نشده است، اما تصویر کتاب مجمع الفایدة و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان احمد بن محمد اردبیلی نجفی معروف به مقدس اردبیلی و محقق اردبیلی را هم می آورم که چون عنوان محقق برای او تعین پیدا کرده، این عنوان در روی جلد این کتاب چاپ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است!

۷. جناب آقای عاملی، این اشتباه آقای رئیسی مشابه اشتباه چند روز پیش ایشان در سخنرانی در کنفرانس وحدت اسلامی بود که از شیخ محمد سعید رمضان البوطی متفکر نامدار سوری با عنوان شیخ طوطی نام برد که واقعا فاجعه بود!
آقای رئیسی از این نوع اشتباهات زیاد دارد و چه ضرورتی دارد که شما در قامت امام جمعه اردبیل برای توجیه اشتباه ایشان سخنی بگویید که خدای نکرده موجب بدبینی علما، اقشار تحصیلکرده و نمازگزاران محترم اردبیل به شما بشود؟!

۸. جناب آقای عاملی، از باب دستور الهی در آیه شریفه ۵۵ سوره مبارکه الذاریات: «وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ؛ و پند ده، كه مؤمنان را پند سود بخشد.» این سطور را تقدیم حضرت عالی کردم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید!

والسلام علی من یخدم الحق لذات الحق و یسعی لاقامة القسط والعدل.

خدای بزرگ را به اسمای حسنایش می خوانم که به همه ما توفیق مجاهدت با نفس، شفقت بر خلق، صداقت در گفتار، درستی در کردار و تقوای الهی عنایت فرماید!

بنده خدا و طلبه علوم دینی
رحمت اله بیگدلی

زنجان، دوم آبان ۱۴۰۰ خورشیدی
میلاد مسعود رسول خدا(ص) و امام صادق(ع)

تصویر

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW