نارسایی تنفسی؛ علت اول مرگ بیماران کرونا

  دوشنبه، 26 خرداد 1399 ID  کد خبر 84581
نارسایی تنفسی؛ علت اول مرگ بیماران کرونا
ساعد نیوز: یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی با تاکید بر اینکه اپیدمی کرونا تمام نشده و همچنان با شدت گذشته عمل می‌کند، با اشاره به افزایش ابتلا در تهران، گفت: تماس‌های مکرر مردم در اماکن عمومی بدون استفاده از ماسک و سایر ابزارهای حفاظتی و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از مهم‌ترین عوامل افزایش شیوع و انتقال بیماری است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عاطفه عابدینی - فوق تخصص بیماری های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه کووید ۱۹ تظاهرات بالینی و علایم متنوعی دارد، گفت: البته همچنان شایع ترین عضوی که درگیر می شود، ریه و بعد از آن علایم گوارشی است که به نظر می رسد نسبت به اوایل شیوع اپیدمی افزایش یافته است.

تظاهرات بالینی متنوع کووید۱۹

وی با بیان اینکه با گذشت زمان دانش متخصصان نسبت به این بیماری نوپدید افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر می دانیم که بسیاری از سردردهای مقاوم یا تازه آغاز شده و یا کاهش حس چشایی یا بویایی می تواند از علایم کرونا باشد. همچنین اختلالات لخته ای منجر به سکته مغزی نیز از دیگر علایم احتمالی ویروس کووید ۱۹ است که در اوایل اپیدمی یا کمتر مشاهده می شد و یا توسط کادر درمان و متخصصان مورد توجه قرار نمی گرفت. این در حالیست که طی چند وقت اخیر برخی بیماران کرونایی با علائم سکته و یا سردردهای مقاوم تازه شروع شده مراجعه می کنند.

هنوز عامل مرگ بیماران کرونایی، نارسایی های تنفسی است

وی ادامه داد: البته این تظاهرات بالینی متنوع به این معنا نیست که دیگر ریه درگیر نمی شود، بلکه علاوه بر ریه احتمال درگیری سایر بخش ها هم وجود دارد، ولی به نظر می رسد که علائم بیماری نسبت به اوایل اپیدمی تغییر کرده بخصوص این که افراد معمولا با علائم ناشایع مراجعه می کنند و پس از اسکن ریه، درگیری ریوی هم مشاهده می شود و متاسفانه هنوز عامل مرگ بیماران کرونایی نارسایی های تنفسی است.

وی در رابطه با وضعیت مرگ و میر بیماران کرونایی، عنوان کرد: در ابتدای اپیدمی اکثر بیماران با وضعیت تنگی نفس حاد مراجعه می کردند که همین مساله عامل افزایش آمار مرگ ومیر بیماران کرونایی بود. البته احتمال جهش و یا تضعیف و کاهش شدت آسیب زایی ویروس نیز جزو فرضیه های مطرح است که هنوز تایید قطعی نشده است.

تعداد کیس های شدید بیماری کمی کاهش پیدا کرده است

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه تعداد کیس های شدید بیماری کمی کاهش پیداکرده است، گفت: البته هنوز میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری کرونا وجود دارد و همچنان ناشناخته های زیادی درباره این بیماری نوپدید باقی مانده، به عنوان نمونه هنوز نمی دانیم چه افرادی از نظر ایمنی ژنتیکی مستعد ابتلا بوده و بدن شان قدرت مقابله با آن را ندارد.

عابدینی همچنین درباره درمان های مرتبط با کرونا تصریح کرد: درمان کووید ۱۹ در حال حاضر به دو شاخه درمان های ضدویروسی و درمان برای تعدیل سیستم ایمنی تقسیم می شود که بسته به شرایط بیمار و مرحله بیماری اعمال می شود. البته بسیاری از این درمان ها از همان نیمه های اسفند اعمال شده و طرح این مساله که الآن روش های درمانی داریم که در ابتدا نداشتیم، واقعا درست نیست.

افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری

وی با اشاره به برخی از علل کاهش آمار مرگ و میر بیماران کرونایی، تصریح کرد: طی ماه های اخیر علاوه بر افزایش دانش و تجربه کادر درمان، آگاهی مردم نسبت به این بیماری بیشتر شده و افراد با دیدن علایم سریع تر به مراکز درمانی مراجعه می کنند که خود مساله باعث کاهش مرگ ومیر شده و البته مساله فرضیه تضعیف ویروس نیز مطرح است.

درگیری حاد ریوی در مبتلایان بدون علامت صحت ندارد

این فوق تخصص ریه همچنین در رابطه با انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر درگیری شدید ریه در مبتلایان بدون علامت، اظهار کرد: درگیری با ویروس کرونا مراحل و شدت مختلفی داشته و افراد را از مراحل ابتدایی تا شدید نارسایی ریه درگیر می کند، حتی ناقلین بدون علامت نیز وجود دارند که تنها از طریق انجام تست شناسایی شده اند. با این حال اگر فردی دچار نارسایی و درگیری شدید ریوی یعنی درگیری بالای ۵۰ درصد باشد حتما علامت دار خواهد بود و بیماری به صورت سرفه خشک و یا تنگی نفس خود را نشان می دهد و اگر فردی بی علامت باشد، مطمئنا درگیری ریوی خفیف است.

ویروس کووید۱۹ با شدت گذشته عمل می کند

عابدینی در بخش دیگر گفت وگویش با هشدار نسبت به تبعات ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری ها از سوی مردم، با تاکید بر اینکه اپیدمی کرونا تمام نشده و همچنان با شدت گذشته عمل می کند، اظهار کرد: با توجه به آمارها می دانیم که هنوز بسیاری از استان های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و آمار مبتلایان هنوز بسیار بالاست. تهران نیز وضعیت خوبی ندارد و طی چند روز اخیر با روند رو به افزایشی روبرو بوده که تماس های مکرر مردم در اماکن عمومی بدون استفاده از ماسک و سایر ابزار حفاظتی و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی از مهم ترین عوامل افزایش شیوع و انتقال بیماری است.

همه باید از ماسک استفاده کنند

این فوق تخصص ریه در خاتمه با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک برای تمامی افراد جامعه، عنوان کرد: بسیاری از افراد ممکن است ناقل بدون علامت باشند و از این طریق منجر به شیوع بالاتر بیماری شوند، برخی علائم خفیف داشته و بدون توجه به این مساله در مجامع عمومی و محیط کار حاضر می شوند و بیماری را به سایرین منتقل می کنند و به این مساله نیز توجه نمی کنند که شاید بیماری در نفر بعدی شدیدتر ظاهر شده و یا حتی منجر به مرگ افراد شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز