نگاهی به پارک گورکی در مسکو

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نگاهی به پارک گورکی در مسکو
پارک مرکزی فرهنگ و اوقات فراغت گورکی یک بوستان تفریحی در مسکو است و به افتخار ماکسیم گورکی نام‌گذاری شده‌است. پارک گورکی در سال ۱۹۲۸ بازگشایی شد. این پارک در کنار رود مسکو قرار دارد. بنای این پارک را کنستانتین ملنیکوف، معمار معروف شوروی گذاشت.

به تازگی و با هدف به روز رسانی و تجهیز این پارک، تغییرات زیادی در آن اعمال شده و بسیاری از سرگرمی ها و تجهیزات قدیمی آن با تجهیزات مدرن تعویض شده و در آن مکانی ویژه برای آموزش انواع ورزش، هنر و اجرای کنسرت های موسیقی طراحی شد. این پارک به دلیل جذابیت های ویژه و خاص خود در طول سال همواره میزبان خیل کثیری از اهالی شهر مسکو و گردشگران است.

چرا بازدید از پارک گورکی مسکو پیشنهاد می شود؟

  1. مهمترین و محبوب ترین پارک مرکزی مسکو بشمار می رود.
  2. از نمای مسحورکننده و بسیاری زیبایی برخوردار بوده و محیط سرسبز و دیدنی آن برای ثبت تصاویری خاطره انگیز و بیادماندنی بسیار مناسب است.
  3. برخی از رویدادهای فرهنگی و تفریحی نظیر کنسرت موسیقی، نمایشگاه کتاب و موزه هنرهای معاصر در فضای دل انگیز این پارک برگزار می شود.
  4. محیط آن برای انجام طیف گسترده ای از تفریحات ورزشی تابستانی و زمستانی نظیر اسکی روی یخ، پیاده گردی، دو میدانی، زمین تنیس، میز پینگ پنگ و اسکیت بوردینگ مناسب است.
  5. از بخش های مختلفی چون موزه، سینما و دیگر اماکن تفریحی تشکیل شده است.

 پارک گورکی مسکو

ویژگی ها و شاخصه های منحصر به فرد پارک گورکی در مسکو

  • دروازه اصلی ورود به پارک: این پارک به عنوان یک جاذبه شهری در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی در روسیه ساخته شده و دروازه آن بسیار زیبا و دارای ویژگی های منحصر به فرد هنری است. در ورودی پارک یک دروازه بسیار بزرگ که استادانه طراحی شده است و یک چرخ و فلک آسیب دیده که از دوران شوروی سابق باقی مانده به شما فرصتی ایده آل جهت انداختن عکس با پس زمینه متعلق به حکومت اتحاد جماهیر شوروی را می دهد.
  • اسکیت روی یخ : همه ساله در فصول سرد سال بخش عمده ای از پارک گورکی به میدان اسکیت روی یخ تبدیل می شود. در حقیقت مسئولان این پارک با کمک فناوری های مدرن و استفاده از فرصت طبیعی زمستان سرد و طولانی مسکو، این میدان اسکیت روی یخ را ایجاد کرده و به مدت ۵ ماه در طول سال مورد بهره برداری قرار می دهند. افرادی که در فصول سرد سال برای اسکیت روی یخ به این پارک می آیند می توانند از کافه ها و رستوران های متعدد موجود در این مرکز استفاده کرده و علاوه بر خوردن غذا یا یک فنجان چای یا قهوه داغ، کمی استراحت کرده و سپس به میدان بازی بازگردند.
  • رصدخانه پارک گورکی« Gorky Park’s Observatory» : نخستین مرکز رصدخانه ای پارک گورکی در سال ۱۹۲۹ میلادی تاسیس شد. این ساختمان در ابتدا بخشی از یک مجموعه ستاره شناسی محسوب می شد که امروزه تنها بخش باقی مانده از آن به شمار رفته و مابقی قسمت ها طی زمان طولانی تغییر کاربری داده و یا تخریب شدند. امروزه این رصدخانه دارای تجهیزات مدرن، یک گنبد جدید و تلسکوپ های ویژه ای است که بازدیدکنندگان می توانند با کمک آن ها به تماشای ستاره ها بپردازند.

گذری کوتاه به چگونگی شکل گیری پارک گورکی

مکان سرسبز و وسیعی که امروز از آن به عنوان پارک گورکی مسکو یاد می شود، در گذشته (اواخر قرن نوزدهم) مکانی برای دفع ضایعات و تخلیه زباله در شهر مسکو بود. پس از انقلاب بزرگ روسیه در سال ۱۹۱۷ ، نخستین نمایشگاه زراعتی و صنعتی روسیه در این مکان برگزار گردید. اما دوران شکوفایی این پارک، درست پس از به قدرت رسیدن استالین بود؛ او در پروژه بازسازی بناهای فرسوده مسکو، این مکان را نیز که در آن زمان زمینی بایر بود، به پارکی خرم و دیدنی مبدل ساخت و یادگار گرانبهایی از خود در مسکو برجای گذاشت.

 پارک گورکی مسکو

موزه پارک گورکی

موزه پارک گورکی با آن بام ۱۸ متری مرتفع خود که با امکاناتی از قبیل دوربین های تلسکوپی و دوچشمی به سکوی تماشای شهر مسکو مبدل شده، به راحتی از طریق دروازه پارک گورکی در دسترس است. بازدیدکنندگان با استفاده از دوربین های دوربردی که در بام این موزه نصب شده، قادر خواهند بود جاهای دیدنی از قبیل کلیسای جامع مسیح منجی، مقبره پتر بزرگ، خانه مرکزی هنرمندان مسکو و دیگر آسمان خراش های شهر مسکو را با جزئیاتی بسیار بالا تماشاگر باشند. با وجود اینکه موزه پارک گورکی چندان بزرگ نیست، اما تاریخچه وسیعی از چگونگی تشکیل پارک گورکی را در خود جای داده و به امکانات تفریحی هیجان انگیزی از قبیل سکوی سقوط مجازی مجهز شده است.

فضای داخلی پارک گورکی مسکو

پس از عبور از موزه پارک گورکی، آبنماهای بسیار زیبایی چشمان شما را محو تماشای خود خواهند ساخت: تندیس هایی سنگی که در شب، نمایش مسحورکننده و بسیار جذابی را با نور و صدا برای شما برگزار می کنند. در همان ابتدای ورود به پارک، طراحی پارک نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. پارک گورکی به سبک معماری پارک های مشهور اروپایی نظیر هاید پارک لندن و باغ لوکزمبورگ پاریس طراحی شده است و در طراحی آن، به خوبی از کلیه فضاهای موجود در پارک استفاده شده و تجهیزاتی از قبیل نیمکت، صندلی تاشو، صندلی کوسنی و آلاچیق برای رفاه بازدیدکنندگان در جای جای پارک و درست در مقابل مناظر زیبای آن قرار داده شده است.

 پارک گورکی مسکو

تفریحات تابستانی پارک گورکی مسکو

اگر در تابستان به مرکز مسکو سفر کنید، شک نکنید که آفتاب داغ تابستانی این شهر، خواسته یا ناخواسته شما را روانه پارک گورکی خواهد کرد. این پارک در روزهای گرم سال، چون واحه ای در کویر، سایه بان درختی خود را برفراز شهر مسکو می گشاید تا بازدیدکنندگان را از گرمای داغ تابستانی در امان دارد. درختان تنومند و بلندقامت این پارک نه تنها چون چتری حمایت گر، از پوست شما در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت می کنند، بلکه هوای آلوده مسکو را تصفیه کرده و امکان فعالیت های فضای باز را در داغ ترین روزهای تابستان نیز میسر می کنند. حمام آفتاب در کرانه های رودخانه مسکوا، اسکیت بازی در فضای فراخ پارک، شرکت در کلاس های آموزشی رایگان، قایق سواری در رودخانه بسیار زیبای مسکوا، پیاده روی گروهی، دویدن در محیط سرسبز پارک و امکان انجام ورزش هایی از قبیل تنیس، والیبال، فوتبال، هندبال و بدمینتون از جمله تفریحاتی است که پارک گورکی به بازدید کنندگانی که بلیط هواپیما این شهر را خریداری کردند و در فصل تابستان به آنجا آمده اند ارائه می کند.

قبل از رفتن به پارک گورکی باید بدانید

قطعا قبل از سفر به روسیه و بازدید از قسمت های مختلف آن باید با ویژگی های چندی از این جاهای دیدنی آشنایی داشته باشید. مثلا درمورد بازدید از پارک گورکی این را بدانید که بازدید از این پارک رایگان است. شما برای وارد شدن و گردش داخل آن هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. اما برای استفاده از تفریح ها و اجاره ی تسهیلات مختلف در پارک باید هزینه هایی پرداخت کنید. برای همین مقداری پول با خود به همراه داشته باشید.

شما می توانید در پارک گورکی دوچرخه بزرگسالان، دوچرخه کودکان، قایق پدالی، اسکیت، زمین تنیس، زمین پینگ پنگ، زمین والیبال ساحلی، زمین بدمینتون، زمین فوتبال ساحلی و زمین هندبال ساحلی کرایه کنید.

شما همه روزه می توانید از ساعت ده صبح تا ده شب به این پارک بروید و حسابی خوش بگذرانید.

 پارک گورکی مسکو


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان