نشانه ها و دلایل پرخاشگری طوطی چیست ؟

  دوشنبه، 15 آذر 1400   زمان مطالعه 14 دقیقه
نشانه ها و دلایل پرخاشگری طوطی چیست ؟
یکی از مشکلات رفتاری که صاحبان پرندگان مخصوصا صاحبان طوطی‌سانان از آن ناراضی هستند پرخاشگری و گاز گرفتن طوطی است که در این مطلب علل و روش های قابله با آن بررسی می شود . با ما همراه باشید.

رفتارهای پرخاشگرانه طوطی در هنگام عصبانیت به راحت قابل تشخیص است.این رفتار اغلب با گاز گرفتن تشدید خواهد شد .این طوطی به شی یا فرد مهاجم حمله کرده یا با منقار باز به سمت او پرواز می کند و در همان حال ممکن است او را گاز بگیرد .گاز گرفتن طوطی ها آزاردهنده و حتی گاهی خطرناک است.یکی از مشکلات رفتاری که صاحبان پرندگان مخصوصا صاحبان طوطی سانان از آن ناراضی هستند همین موضوع است.طوطی ها منقار بزرگی دارند و گاز گرفتن های آن ها میتواند منجر به صدمات جدی شود.در نتیجه این یک مشکل رفتاری است که نیاز به اصلاح دارد.اما از آنجاکه پرندگان حیوانات طعمه هستند تنبیه آن ها می تواند اثرات مخرب روحی و فیزیکی بر آن ها داشته باشد.راه های مختلفی برای کمک به کنترل و اصلاح طوطی های خطا کار به جای واگذاری آن ها به جای دیگری وجود دارد.برای اصلاح این رفتار در طوطی ها لازم است ابتدا نشانه ها و علت آن را بدانیم.

نشانه های پرخاشگری طوطی

رفتارهای تهدیدآمیز با حالات و زبان بدن خاصی قابل تشخیص هستند مانند پف کردن پر های پشت گردن ، نگاه تند و ناگهانی به عامل تهدید کننده ، نیمه باز بودن منقار ، باز کردن پرهای دم به شکل بادبزن .طوطی ممکن است پرهای بدنش را پف کند تا بزرگ تر و خطرناک تر به نظر برسد .همانگونه که سگ به علت عقب نشینی نکردن مهاجم با خشونت پارس می کند و خرناس میکشد ،طوطی نیز آشکارا اشتیاق خود به گازگرفتن را نشان خواهد داد.پرنده وحشت زده همچنین ممکن است یا با پف کردن یا ایستاده نگه داشتن پر های بدن ، کشیدگی گردن و بزرگ وکوچک کردن مردمک چشم از خود واکنش نشان دهد و در این حالت به احتمال زیاد گاز خواهد گرفت. این رفتار در شاخه رفتارهای پرخاشگرانه ناشی از ترس قرار میگیرد.

پرخاشگری را می توانید به عنوان یک دفاع آموخته شده در شرایطی مشاهده کنید که طوطی بارها و بارها در تلاش است که به صاحب خود بفهماند ، کاری که میکند را دوست ندارد؛ برای مثال خاراندن سر در زمانی که طوطی خواهان این نوع تعامل نیست . اگر انسان متوجه این ارتباط نشد (به عنوان مثال هنگامی یک کاسکو با جدیت اما به آرامی دست صاحب خود را هل می دهد ) طوطی در نهایت ممکن است به خشونت متوسل شده و به گونه ای دیگر منظور خود را به صاحبش بفهماند . اگر صاحب طوطی با این حرکت عقب نشینی کند ، به احتمال زیاد طوطی به این نتیجه خواهد رسید که بهترین روش برقراری ارتباط با این شخص رفتارهای پرخاشگرانه است.

طوطی پرخاشگر

علت پرخاشگری یا گاز گرفتن طوطی چیست؟

استفاده از منقار و یا همان گاز گرفتن در واقع بخشی از طبیعت طوطی سانان می باشد. به ویژه طوطی های بزرگ همچون ماکائو و کاسکو بیشتر از منقار خود استفاده میکنند. افرادی که به نگهداری کاسکو و یا سایر طوطی های بزرگ جثه در منزل علاقه مند هستند باید تحمل گاز گرفتن پرنده رو داشته باشند. مخصوصا اگر کودک در منزل دارید حتما بیشتر احتیاط کنید تا به صورت ناخواسته مشکلی برای کودک شما پیش نیایید. طوطی های کوچک ترجیح می دهند با پرواز های کوتاه از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا شوند. ولی طوطی هایی که جثه بزرگتری دارند به کمک منقار خود و با گرفتن اشیا تمایل به جابجایی دارند.منقار و نوک برای طوطی ها حکم دست را دارد و در واقع آنها برای لمس و گرفتن اشیاء و هر چیز دیگر استفاده از منقار خود را به چنگال های پا ترجیح میدهند.بنابراین کاملا طبیعی است که طوطی ها گاز میگیرند. ولی گاهی اوقات گاز گرفتن طوطی ها به مثابه یک گزیدگی می تواند ما انسان ها را اذیت کند. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث این رفتار خشن طوطی ها میشود. در ابتدا باید به دنبال منشأ این رفتار بود و سپس برای رفع آن اقدام نمود. در زیر مهمترین دلایل گاز گرفتن شدید طوطی ها را توضیح داده ایم:

پرخاشگری یا گاز گرفتن طوطی به علت ترس

یکی از دلایل اصلی که باعث میشود طوطی ها شروع به گاز گرفتن نمایند، ترس از محیط و یا افراد می باشد. طوطی ها در مدت کوتاهی با افراد جدید خوی میگیرند ولی حضور فرد تازه و یا حیوان دیگر باعث تنش و بی قراری آنها میشود. طوطی مضطرب و ترسیده، مراتب اعتراض خود را با گاز گرفتن به طرف مقابل می رساند.

طوطی ها برای عملکردهای مختلفی از منقار خود استفاده میکنند که یکی از آنها جنگیدن و ترسیدن می باشد. منشأ ترس در طوطی ها می تواند عوامل مختلفی باشد. حرکات ناگهانی و یکباره دست، صداهای بلند و دلخراش، صدای لوازم خانگی مثل جاروبرقی، سشوار و … و سر و صدا و داد و فریاد خیلی زود باعث ترسیدن این حیوانات دوست داشتنی میشود.حتی اگر طوطی ها از پشت یک دیواره حفاظتی مثل شیشه و … پرندگان شکارچی و حیوانات شکارچی مثل گربه را مشاهده نمایند درگیر ترس و استرس و بی قراری میشوند. لذا در نگهداری از این پرندگان تا حدالمکان باید محیطهای ساکت و ارام برای آنها فراهم نمود.

برای از بین بردن ترس به طوطی خود حس اطمینان بدهید

برای اطمینان بخشیدن به طوطی ها باید درک درستی از رفتارهای او داشته باشید. طوطی ها به صورت غریزی می دانند که پرندگان شکار شدنی هستند و این غریزه در آنها حکم میکند که در محیط های مختلف با احتیاط رفتار کنند. چشمان طوطی در اطراف سر او قرار دارد و پرنده همیشه محیط اطراف خود را زیر نظر دارد.زمانیکه با یک طوطی رابطه برقرار میکنید نباید جلوی دید او را بگیرید. خیلی از افراد به اشتباه روبروی طوطی ها قرار گرفته و با آنها ارتباط برقرار میکنند. این نوع نحوه رفتار با طوطی باعث عدم اطمینان و ایجاد ترس در آنها میشود. شیوه صحیح نزدیک شدن به طوطی ها در کنار آنها قرار گرفتن است.

همچنین برای کسب اعتماد و اطمینان بخشیدن به طوطی ها باید بر اساس صبر و محبت و پاداش با آنها رفتار نمود. همیشه و در همه حال از کلمات مثبت در حضور طوطی خود استفاده کنید و زمانیکه طوطی قصد نزدیک شدن به شما را دارد با انواع تیکه های میوه و … به او جایزه بدهید. زمانیکه طوطی به شما اعتماد نمود او را به آرامی در دست گرفته و نوازش کنید. نوازش در طوطی سانان باعث ایجاد یک حس عاطفی عمیق و اعتماد در آنها میشود.

در نظر داشته باشید که برخی از طوطی سانان حتی با وجود اعتماد کردن به طرف مقابل خویش، هرگز دوست ندارند کسی آنها را در دست بگیرد. بنابریان اگر پرنده شما نیز از این وضعیت ناراضی بود اسراری در این زمینه نداشته باشید. در غیر اینصورت پرنده شما را با گاز گرفتن از خود دور خواهد کرد.

پرخاشگری یا گاز گرفتن طوطی به علت عصبانیت

بله طوطی ها هم عصبانی و پرخاشگر میشوند. برخی از طوطی های ماده در فصل جفت گیری معمولا پرخاشگر میشوند. غریزه مادری آنها حکم میکند که پرنده با شجاعت کامل از قلمرو و لانه خویش محافظت کند. بنابراین در این دوره پرورش دهندگان ممکن است مورد گاز گرفتن طوطی ها قرار گیرند.همانند ترس، فاکتورهای مختلفی باعث عصبانیت در طوطی ها میشود. پی بردن به رفتار آنها کمی پیچیده است. این پرنده ها بسیار دل نازک بوده و اگر به آنها محبت و توجه نشود دچار افسردگی شده و با همه چیز قهر میکنند و پرخاشگر میشوند.

یکی از رفتارهایی که طوطی ها در زمان قهر کردن از خود نشان می دهند همان پرخاشگری و گاز گرفتن می باشد. او ممکن است حتی به دلیل برداشتن اسباب بازی مورد علاقه اش با صاحب خویش قهر کند. طوطی ها دنیای بسیار جالبی دارند، در دنیای آنها هر چیزی که پرنده اول ببیند و با منقار خود آن را بگیرد دیگر به پرنده تعلق دارد و نسبت به آن حس مالکیت پیدا میکند. گرفتن این نوع اشیاء از پرنده باعث قهر کردن او میشود.البته رفتارهای زیادی باعث قهر کردن طوطی ها شده که از جمله آنها می توان به کوتاه کردن پر و ناخن، بی توجهی و حسادت اشاره نمود.

طوطی ها پرندگان بسیار حساسی هستند و بسیاری از کارهای روزمره ما انسان ها را می توانند به شکل دیگری تفسیر کنند. رفتار آنها نیز در نتیجه این تفسیر می تواند به طور کلی تغییر پیدا کند. بعنوان مثال شما ممکن است قفس طوطی را همیشه در جای بلند نگه دارید که این کاملا طبیعی است و به پرنده نیز کمک می کند تا دید بهتری نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد.

اما گزارش شده که برخی از طوطی هایی که بالاتر از صاحب خود می نشینند پس از مدتی حس قدرت گرفته و خود را صاحب و رئیس می دانند. رفتار این نوع طوطی ها نیز در نتیجه حس قدرت گرفتن به طور کلی عوض شده و پرنده بیشتر پرخاشگر و سرکش میشود. بنابراین همیشه پرورش دهنده باید از دید طوطی در نقطه بالاتری قرار بگیرد.

پرخاشگری یا گاز گرفتن طوطی به علت ارتفاع قفس

بزرگ و جادار بودن یک قفس برای یک طوطی با جثه بزرگ، ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه را در او تقویت کند . قرار گرفتن چوب نشیمن در سطوح بالا و همچنین نشیمن های خارجی بر روی قفس نیز این رفتارها را تشدید خواهد کرد. متاسفانه در این ارتفاع ، طوطی درک تسلط خود، بر موجوداتی که در سطح پایین تری از او قرار گرفته اند و گاز گرفتن افرادی که به او نزدیک شده و یا از کنار او رد می شوند را تقویت خواهد کرد. طوطی ممکن است پایین آمده و به فردی که در موقعیت پایین تری نسبت به او قرار گرفته حمله کرده و او را گاز بگیرد. خوشبختانه بیشتر قفس های جدید طوری طراحی شده اند که می توانند کوتاه تر شوند.

قفس ها زمانی باعث ایجاد مشکل خواهند شد که صاحبان طوطی بخواهند آنها را تا آنجا که ممکن است بزرگ انتخاب کنند. دادن یک فضای زیاد به طوطی زمانی مهم خواهد بود که قرارگیری قفس در ارتفاع واقعی خود، به دقت در نظر گرفته شود. بعلاوه چوب های نشیمن در داخل قفس نیز باید در موقعیت پایین تری قرار بگیرند.

پرخاشگری یا گاز گرفتن طوطی به دلیل حفظ قلمرو

همانطور که می دانید، یک گروه از پرندگان تمایل به داشتن ارشدیت (سلسه مراتب میان پرندگان) دارند و طوطی خانگی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.یک طوطی ممکن است برای دفاع از قلمرو و حفظ مرتبه خود گاز بگیرد.این قلمرو ممکن است قفس او، یک طوطی دیگر یا انسانی که به او وابسته است باشد.بعضی طوطی ها خیلی زود یاد می گیرند اگر گاز بگیرند هرچه می خواهند به دست می آورند.مثلا ببینند که صاحبشان حرکاتی ناشی از درد می کند و آن را جالب تلقی کنند یا به قفس شان، جایی که در آن غذا می خورند، برگردند.همچنین پرندگان یاد می گیرند که برای پرهیز از چیزی که دوست ندارند می توانند گاز بگیرند.مثل زمان هایی که ناخن هایشان را کوتاه می کنید یا زمانیکه می خواهید آن ها را به قفس برگردانید اما دوست دارند بیرون بمانند.

پرخاشگری یا گاز گرفتن طوطی به دلیل رفتارهای وابسته به بلوغ جنسی

برای بسیاری از گونه ها بلوغ جنسی پرندگان می تواند همراه با رفتارهای تهاجمی و محافظتی بیشتر از همسر خود باشد.به احتمال زیاد در این حالت از قفس خود نیز به عنوان قلمرو خود دفاع می کنند.بسیار مهم است که تشخیص دهید که علت گاز گرفتن هورمونی است و یک مرحله گذر است یا نشانه های خشونت برای غالب بودن.

پرخاشگری یا گاز گرفتن طوطی به هنگام بیماری

اگر یک طوطی سالم نباشد، دوست دارد اغلب اوقات تنها باشد، همانطور که خود ما ترجیح می دهیم.اگر گاز گرفتن در طوطی ای که قبلا گاز نمی گرفته است آغاز شودو یا سایر تغییرات رفتاری مانند کاهش غذا خوردن یا بازی کردن مشاهده کردید؛ حتما طوطی خود را برای ویزیت نزد دامپزشک ببرید.

پرخاشگری یا گاز گرفتن طوطی به هنگام بازی

شما هم به احتمال زیاد تجربه گازگرفته شدن توسط طوطی در هنگام بازی را دارید. این پرنده ها به دلیل هیجان بیش از حد، یا هنگام بازی برای حفظ تعادل خود می توانند انگشت فرد را با منقار خود بگیرند.لازم است که شما با رفتار پرنده خود آشنایی کامل داشته باشید. بعضی اوقات طوطی می تواند با گاز گرفتن بفهماند که از بازی کردن خسته شده است یا هم می خواهد به قفس خود برگردد. پس یکی از دلایل گاز گرفتن طوطی می تواند برای انتقال پیامی به شما باشد.

چگونه جلوی عصبانیت و گاز گرفتن طوطی را بگیریم؟

برای جلوگیری از گاز گرفتن طوطی ها ابتدا باید به اندازه کافی با پرنده خود در تعامل باشید. شما باید درک درستی از زبان بدن پرنده داشته و به آن پاسخگو باشید.رفتارهای هیجانی ممکن است باعث شود طوطی شما را گاز بگیرد. همچنین برخی مواقع طوطی به صورت ناخواسته گاز میگیرد. بعنوان مثال زمانیکه با طوطی بازی میکنید و یا طوطی از سر وکول شما بالا می رود ممکن است طوطی برای حفظ تعادل خود از منقارش کمک گرفته و گوش و یا بخشی از بدن شما را گاز بگیرد.

اگر طوطی شما را گاز گرفت بدترین واکنش می تواند جیغ و فریاد زدن و یا کشیدن سریع ناحیه گزش باشد. اگر با فریاد و ناله به گاز گرفتن طوطی عکس العمل نشان دهید او مجددا برای انجام این کار ترغیب خواهد شد. زیرا آنها این رفتار را نوعی پاداش و یا واکنش جذاب از طرف شما دریافت میکنند.

زمانیکه طوطی شما را گاز میگیرد نباید خشن رفتار کنید. اگر بر روی دست انگشتان شما را گاز گرفته دست خود را کمی تکان دهید تا پرنده تعادلش را از دست بدهد ولی روی زمین نیافتد. اگر پرنده بر روی شانه های شما قرار گرفته باید پیش بینی کنید که ممکن است گوش و یا بینی و لب شما را گاز بگیرد.زمانیکه طوطی شما را گاز گرفته به آرامی یک ضربه بر نوک او بزنید و نگاهی تند و سرد به چشمان او بیاندازید. همچنین با گفتن کلمه نه می توانید طوطی خود را شرطی کنید که از این کار او خوشتان نمی آید.

برخی پرورش دهندگان روش تنبیه بلافاصله را پیشنهاد میکنند. برای این منظور میتوان طوطی را بلافاصله بعد از گاز گرفتن در داخل یک قفس کوچک بدون اسباب بازی قرار داد. محیط قفس می تواند کمی تاریک و کاملا ساکت و خلوت باشد. ولی این وضعیت نباید بیش از 15 دقیقه طول بکشد زیرا باعث دلسردی و افسردگی طوطی میشود. هدف از انجام این کار صرفا این است که پرنده بتواند پیش بینی کند که اگر مجددا گاز بگیرد در همان شرایط بد قرار خواهد گرفت و به نوعی دست از انجام این کار بردارد. ولی این موضوع به بهره هوشی پرنده بستگی دارد و برای تمامی طوطی سانان صدق نمیکند.

گاز گرفتن طوطی ها فقط به انسان ها ختم نمیشود. حتی طوطی هایی که با هم جفت خورده اند نیز ممکن است یک دیگر را گاز بگیرند. اگر رفتاری باعث اذیت آنها شود و پرنده از انجام آن حرکت ناخوشایند باشد شروع به گاز گرفتن میکند. این رفتار طوطی ها در مورد انسان ها نیز صدق میکند. بدین معنی که زمانیکه طوطی خود را در دست میگیرید و او را نوازش میکنید ممکن است با گازهای شدید از طرف طوطی مواجه شوید.یا زمانیکه طوطی دوست ندارد داخل قفس برود و یا دوست ندارد بیرون از قفس بیایید و شما خلاف این کار را انجام می دهید. نتیجه این رفتار به جز واکنش منفی و گاز گرفتن چیز دیگری نخواهد بود. شما باید پرنده خود را به خوبی درک کنید و کارهایی که او دوست ندارد را انجام ندهید و یا برخی مواقع او را به حال خود رها کنید.


  دیدگاه ها
طوطی دوست
1 سال پیش

سلام. عاااااالی بود. فنی و کامل بودن و همینطور روان بودن متن، مطلب رو جذابتر کرده بود. آفرین به اینهمه سلیقه و تشخیص و پیشنهاده کارشناسانه. ممنون. بازم تکرار میکنم، عاااالی بوووود.
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (466 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (326 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (312 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (189 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (119 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (83 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
(تصاویر) بازیگران معروف سینمای ایران که بازیگری را از پدر و مادر بازیگرشان به ارث برده‌اند/ از دختر گوهر خیراندیش تا پسر پرویز پرستویی
فقط افراد تیزبین که مو رو از ماست بیرون میکشن میتونن خرگوش رو در این عکس پیدا کنن
(ویدیو) تیتراژ پایانی جذاب و متفاوت جوکر بانوان/ اینجا جوکر خانم‌هاست😌 طبقه 21 یو یو
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس