نشانه های خرابی درب رادیاتور خودرو چیست؟

  یکشنبه، 22 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
نشانه های خرابی درب رادیاتور خودرو چیست؟
قطعه اصلی و مهم رادیاتور، درب رادیاتور نام دارد که شامل ۲ سوپاپ است و هدف از تعبیه آن، ذخیره مواد خنک کننده و اطمینان از ماندن سیستم رادیاتور تحت فشار است. ما در این مطلب علائم خرابی این قطعه را بررسی می کنیم.

درب رادیاتور خودرو، از اجزای مهم آن است که باید به خوبی کار کند. به همین دلیل باید تست درب رادیاتور به طور مرتب انجام شود. در واقع رادیاتور خودرو و درب آن یکی از مهم ترین بخش های یک خودرو است؛ که قصد داریم در این مطلب به صورت کامل در مورد نحوه تست درب رادیاتور و نشانه خرابی درب رادیاتور و همچنین نحوه عملکرد آن و طریقه صحیح بستن درب رادیاتور بپردازیم. پس اگر خودتان قصد دارید، به تست درب رادیاتور بپزدازید؛ این محتوا را به طور کامل بخوانید و از دستش ندهید.

رادیاتور چیست؟

احتراق سبب کارکرد موتور خودرو می شود که عمل احتراق نیز با تولید گرما و حرارت همراه خواهد بود. اگر میزان از تولید بی وقفه گرما توسط موتور، تنظیم و کنترل نشود، این سیستم دچار مشکل می شود.به طور کلی دمای موتور خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به گونه ای که حتی اگر این دما به میزان غیر عادی کم شود و موتور بیش از حد خنک باشد نیز امکان دارد که موتور در مخاطره قرار بگیرد و در کیفیت کارایی آن ایراد و نقص پدید آید.از این رو رادیاتور یا نظام خنک کننده موتور، در داخل اتومبیل تعبیه شده است تا این حرارت اضافی را حذف کند و فعالیت و عملکرد موتور را به واسطه حفظ دمای متعادل آن، مطلوب نگه دارد.لازم به ذکر است که درجه حرارت یا همان دمای موتور خودرو باید در بازه ای حدود ۸ تا ۸۰ درجه سلسیوس قرار بگیرد تا خطری آن را تهدید نکند.رادیاتور نقش بزرگی را در خنک کردن موتور بازی می کند و هرگونه خللی در این سیستم، سبب جوش آوردن موتور خودرو می شود.

درب رادیاتور چیست؟

قطعه اصلی و مهم رادیاتور، درب رادیاتور نام دارد که شامل ۲ سوپاپ است و هدف از تعبیه آن، ذخیره مواد خنک کننده و اطمینان از ماندن سیستم رادیاتور تحت فشار است.فضای داخلی رادیاتور تحت فشار است و این فشار به کمک درب آن کنترل و نگهداری می شود.در غیر این صورت، ممکن است ماشین شما بیش از حد گرم شود و رادیاتور آن آسیب جدی ببیند.درب رادیاتور به اندازه خود رادیاتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید همواره نسبت به سالم بودن آن، اطمینان داشته باشید.

درب رادیاتور

درب رادیاتور خودرو چه وظیفه ای دارد؟

رادیاتور از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که درب رادیاتور خودرو، مهم ترین و اصلی ترین قسمت آن است. چه بسا که مهم ترین وظیفه رادیاتور برعهده درب آن است. این وظایف شامل ذخیره کردن مواد خنک کننده و اطمینان حاصل کردن از میزان فشار استاندارد در سیستم رادیاتور است. در واقع، فضای داخلی رادیاتور به گونه ای است که همواره تحت فشار است و وظیفه درب است که این فشار را کنترل نماید. بنابراین همان قدر که رادیاتور مهم است درب آن نیز اهمیت دارد و همواره باید سالم بودن آن را چک کرد. درب رادیاتور خودرو از دو سوپاپ تشکیل می شود.

6 نشانه خرابی درب رادیاتور

بدون شک، درب رادیاتور خودرو یکی از مهم ترین اجزای رادیاتور است به گونه ای که اگر خراب شود سیستم خنک کننده خودرو با مشکل رو به رو می شود. به همین دلیل است که درب رادیاتور و سالم بودن آن، اهمیت زیادی دارد.علائم خرابی درب رادیاتور به شرح زیر هستند که شما می توانید با تست درب رادیاتور قبل از مشاهده هرگونه نشانه خرابی درب رادیاتور و خراب شدن سیستم رادیاتور ماشین، به راحتی مشکل را بررسی نمایید:

نشت مایع خنک کننده یا آب رادیاتور

تشخیص خرابی ، گرفتگی یا نشتی رادیاتور کار چندان سختی به نظر نمی رسد . روشن شدن چراغ هشدار دما نخستین نشانه ای است که بروز مشکل در سیستم خنک کننده خودرو را به شما اعلام می کند . این مشکل که عمدتا به خاطر کاهش آب رادیاتور ایجاد می شود ممکن است به دلیل نشت رادیاتور یا سایر اجزای در مسیر آن باشد .اولین نشانه خرابی درب رادیاتور، نشت آب است. اگر شاهد ردی از مایع خنک کننده و یا آب در نزدیکی رادیاتور خودور بودید، بهتر است وجود نشتی در رادیاتور و یا درب رادیاتور فرسوده و خراب شده را بررسی نمایید؛ و سپس برای تعویض درب رادیاتور جدید اقدام کنید.

مخزن رادیاتور سرریز شده

سیستم رادیاتور به این صورت است که با انبساط هوای خنک، وارد مخزن می شود. درپوش رادیاتور با فشار آزاد شده، مایع خنک کننده را به سمت مخزن سرریز می فرستد. حال یکی از علائم خرابی درب رادیاتور، این است که مایع خنک کننده سیستم خودرو، خیلی سریع آزاد شده که این سبب جوش آوردن رادیاتور و سرریز شدن مخزن می شود. در این زمان از سر رادیاتور و ماشین خود فاصله بگیرید.

افتادگی و خراب شد شیلنگ رادیاتور

زمانی که درب رادیاتور عیب داشته باشد، شلنگ رادیاتور خودرو کمک کم از بین می رود و دچار افتادگی می شود. در واقع خراب شدن درب رادیاتور باعث می شود که خلاء توسط درپوش رادیاتور به درستی آزاد نمی شود و این سبب فروپاشی و از بین رفتن شیلنگ خواهد شد. پس به محض رویت این مشکل، درب رادیاتور را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن، نسبت به تعویض درب رادیاتور سریعا اقدام نمایید.

وجود هوا داخل سیستم خنک کننده

دقت داشته باشید؛ زمانی که درپوش رادیاتور خودرو به درستی بسته نشود، هوا به درون خود سیستم خنک کننده وارد می شود. که این امر سبب می شود که موتور خودرو بیش از حد گرم شود؛ و جوش بیاورد. چرا که رادیاتور نمی تواند درجه حرارت مناسب را حفظ نماید. پس در صورت رویت این نشانه خرابی درب رادیاتور از خودرو کمی فاصله بگیرید تا بخار موتور به شما نرسد و سپس برای بستن درب رادیاتور خودرو اقدام کنید.

گرم شدن بیش از حد موتور

یکی دیگر از علائم خرابی درب رادیاتور، رایج ترین نشانه خرابی درب رادیاتور، گرم شدن بیش از اندازه موتور است، چرا که نشان دهنده آن است که به طور کلی سیستم خنک کننده موتور به خوبی کار نمی کند. در این حالت ممکن است صدای فیس درب رادیاتور به گوش شما نیز برسد، حال به محض اینکه متوجه این نشانه شدید؛ توصیه می کنیم اتومبیل را خاموش کرده و تا خنک شدن موتور و رادیاتور صبر نموده و بعد اقدام به بررسی تست درب رادیاتور و رادیاتور نمایید.

واشرزدگی رادیاتور

درب رادیاتور و همچنین دهانه آن یکی از بهترین راه های فهمیدن مشکل واشر سرسیلندر است. در زمانی که واشر سرسیلندر دچار سوختگی می شود، چرب شدن درب رادیاتور و برفکی شدن آن و همچنین قهوه ای شدن آب درون رادیاتور نشان از خرابی واشر سرسیلندر است. حضور دود و گاز های متراکم سیلندر به درون آب باعث قهوه ای شدن رنگ آب و همچنین شیری شدن درب رادیاتور نیز ناشی از حضور روغن درون آب است. پس برای رفع مشکل و عدم وجود هیچ مشکلی در درب رادیاتور اقدام کنید.

طریقه صحیح بستن درب رادیاتور

بستن درب رادیاتور خودرو نیز مراحل خودش را دارد؛ به همین دلیل اگر متوجه وجود علائم خرابی درب رادیاتور شدید؛ مراحل زیر را برای صحیح بستن درب رادیاتور بعد از تست درب رادیاتور و تعویض درب رادیاتور انجام دهید.

  • در ابتدا بعد از مواجه شدن با خرابی درب رادیاتور و اقدام به بستن و یا تعویض آن، برای بستن درب رادیاتور، به شدت توضیه میکنیم که صبر کنید تا موتور خودرو به اندازه کافی خنک شده و بعد نسبت به تعویض و بستن و درب رادیاتور اقدام نمایید.
  • پس از اینکه از خنک شدن موتور خودرو مطمئن شدید؛ برای تست درب رادیاتور، درب کاپوت ماشین را به واسطه قطعه بلند و میله مانندی که درب موتور را نگه می دارد، باز می کنیم.
  • لازم است بدانید که در بخش فوقانی رادیاتور، درب رادیاتور قرار دارد که اغلب به وسیله برچسبی که روی آن چسبانده شده، به راحتی قابل تشخیص است و ظاهری مشابه با شکل هندسی بیضی دارد و در مقایسه با سایر درب ها متفاوت است. پس برای تست درب رادیاتور را با این نشانه ها پیدا کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد سوختگی و آسیب به دلیل داغ بودن رادیاتور، برای تست درب رادیاتور و باز کردن آن، از پارچه یا مقوایی ضخیم کمک بگیرید؛ و درب رادیاتور را به سمت پایین فشرده و آن را بچرخانید تا باز شود.

فلش روی درب رادیاتور نشان دهنده چیست؟

روی این درب اطلاعاتی نوشته شده است که یکی از این اطلاعات، درباره بالاترین فشاری است که درب می تواند تحمل کند. بعد از عبور از این فشار، سوپاپ زیر درب عمل کرده و آبی که درون سیستم رادیاتور قرار دارد به بیرون حرکت خواهد کرد. یکسری علائم روی درب رادیاتور وجود دارد.علامت تعجب درون مثلث نشان دهنده این است که موقع گرم بودن موتور نباید درب رادیاتور را باز کنید. علامت دیگری که باید به آن توجه کنید این است که موقع بسته شدن درب رادیاتور کتابچه پایین باید به سمت شما باشد و مثلث به سمت موتور ماشین باشد.

رادیاتور و تست درب رادیاتور

درب رادیاتور یکی از اجزای سیستم خنک کننده است که از اهمیت بالایی برخوردار است و صاحب خودرو همواره باید از سلامت این قطعه اطمینان حاصل کند تا موتور خودرو دچار آسیب نشود.درب رادیاتور باعث می شود که مقدار آب به جوشش در آمده در داخل رادیاتور به فضای خارجی آن سرازیر نشود و داخل سیستم خنک کننده باقی بماند. این درب در واقع نقشی مشابه نقش یک محافظت کننده را ایفا می کند و در صورت بروز هر گونه مشکل در کارایی آن، تست درب رادیاتور و در نهایت تعمیر آن الزامی است .
اصطلاح “جوش آوردن” ماشین برای همه ما آشنا است؛ هنگامی که آب در داخل رادیاتور به خوبی به چرخش در نمی آید، دمای آب بالا می رود، درب رادیاتور می تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.از آنجا که درب رادیاتور موتور سبب ایجاد تعادل و توازن در میزان فشار آب در سیستم خنک کننده می شود، لذا خراب بودن این درب یا وجود هر گونه مشکلی در کارکرد آن، سبب جوش آوردن خودرو خواهد شد لذا باید نسبت به تست درب رادیاتور به سرعت اقدام نمایید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (212 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (87 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (19 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم