نشانه های وجود گلوله های مو در معده گربه و روش های درمان

  چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
نشانه های وجود گلوله های مو در معده گربه و روش های درمان
توپ مویی حاصل نظافت و بلعیده شدن موهای گربه است که می تواند در روده و معده انسداد ایجاد کند. ما در این مطلب نشانه های وجود گلوله مو در معده گربه و روش های درمان آن را بررسی می کنیم.

توپ مویی( گلوله مویی – هیربال – Hairballs) پایه ی بسیاری از شوخی ها درباره ی گربه ها هستند. گربه ها نظافت کننده هایی سخت گیر هستند و این عادت آن ها باعث ایجاد توپ مویی (دسته ای از موهای خورده شده که هضم نشده اند) می شود. داشتن این مشکل صددرصد به معنی خطر برای گربه نیست اما در برخی موارد توپ مویی آنقدر بزرگ می شود که برای دستگاه گوارش گربه ایجاد مشکل و باعث انسداد می شود که تهدیدی جدی برای این حیوان است. کسانی که از این موجود دوست داشتنی نگهداری می کنند باید بدانند که چرا گلوله مویی ها شکل می گیرند؟ چرا این مشکل بسیار شایع است؟ و چرا گلوله مویی ها می توانند خطرناک باشند؟

چگونه یک گلوله مویی تشکیل می شود؟

زمانی که گربه ها خودشان را لیس می زنند تا خود را تمیز کنند به صورت مدام مقداری از موهای بدن خود را می بلعند. زبان گربه ها دارای خارهایی رو به عقب هستند. زبان موهای سست را جدا و موها در دهان جمع می شود و سپس گربه آنها می بلعد و موها به داخل معده می روند. صاحبین گربه های تر و تمیز و وسواسی می دانند که گربه ها ۳۰ درصد زمان بیداری خویش را به تمیز کردن خودشان اختصاص می دهد و گلوله های مویی به این دلیل بوجود می آیند که گربه ها خیلی به آرایش خودشان می رسند.همچنین دامپزشکان عقیده دارند که هر گربه ای از هر نژادی (گربه های مو بلند و مو کوتاه) می تواند به گلوله مویی مبتلا شود.

گربه

گلوله های مویی گربه ها چه شکلی هستند؟

شاید اگر در عمرتان یکی از این گلوله ها را ببینید می فهمید که چه شکلی هستند اما برای اینکه دقیق این گلوله ها را بشناسیم می توان گفت که این گلوله ها شامل توده ای از موهای لوله شده هستند (علیرغم اسم این گلوله ها، آنها به شکل دایره نیستند) و اطراف آنها نیز پوشیده از خلط آبکی و لزج است. شکل بیضی کشیده این گلوله ها به علت رد شدن آن از مری گربه ها است. این گلوله ها می توانند از یک تا چند اینچ طول داشته باشند.باید دانست تمام گربه ها می توانند دچار عارضه توپ مویی شوند، ولی این مشکل بیشتر بین آن دسته از گربه هایی که موی بلند دارند، مانند گربه های پرشین شایع تر است.

علت ایجاد توپ مویی یا گلوله مویی

گربه ها به شکل وسواس گونه زمان زیادی را به لیس زدن بدن خود می پردازند. این لیسیدن ها باعث میشود که مقادیر زیادی مو را حین لیس زدن و تمیز کردن خود ببلعند.معمولا این توپ های مو از طریق مدفوع گربه دفع می شوند، ولی در بعضی مواقع انباشتن و سفت شدن این توپ های مویی در معده و روده باریک، باعث استفراغ می شود.یکی از دلایل اصلی استفراغ گربه ها وجود همین توپ های مو در معده است.گربه ها موهای سر وارد شده به معده را از طریق مدفوع و در موارد بسیار جدی با استفراغ دفع می کنند. یک روش ایمن برای پاکسازی معده گربه از گلوله مو بدون خطرات، به دست آوردن گیاهی به نام کتنیپ است که به آن ها کمک می کند تا در صورت نیاز از گلوله های مو خلاص شوند.

علائم ایجاد هیربال یا توپ مویی در معده گربه

  • گربه بی میلی و بی علاقگی دارد.
  • گربه سکوت مکرر دارد.
  • سرفه کردن گربه
  • گربه هنگام دفعه مایعات و غذا، استفراق می کند.
  • گربه یبوست دارد.

اگر این علائم بیش از دو روز ادامه یابد، گربه را برای بررسی و تشخیص، حتماً نزد دامپزشک ببرید

راه های جلوگیری از ایجاد گلوله مو در معده گربه

اگرچه نظافت، بخشی از رفتارهای طبیعی گربه ها است، نمی توان و نباید از آن جلوگیری کرد، بلکه صاحبان گربه برای جلوگیری از گلوله مو در معده گربه، باید به حیوان کمک کنند تا از ایجاد موخوره، به ویژه در فصول پوست اندازی، جلوگیری کنند. بنابراین، برس زدن روزانه گربه بسیار مهم است. وظیفه ای که به شما کمک می کند تا حد زیادی موهای ریزش یافته را از بین ببرید و این کار مانع بلعیدن موها توسط گربه می شود. به خصوص اگر از نژاد گربه های مو بلند باشند، زیرا این نوع گربه ها بیشتر مستعد به تشکیل گلوله مو می باشند. این کار را از دوران کودکی گربه شروع کنید.

اما اگر حیوان خانگی شما در بزرگسالی باشد، ممکن است کمی عادت کردن به برس، برای آن ها دشوار باشد. اما شما در نهایت این کار را انجام دهید. زیرا برس زدن، گربه را به همان اندازه آرام می کند که هنگام نوازش کردن به آن ها آرام می شوند. برای این کار شما باید یک شانه مخصوص مناسب نوع موی حیوان خانگی خود تهیه کنید که در هر فروشگاه پت شاپ موجود می باشد. برس زدن گربه ها در صورت بلند بودن موهای آن ها یا زمانیکه گربه ای پیر می باشد، ضروری است، زیرا در این صورت، حیوان انرژی کافی برای نظافت موثر خود را ندارد.

راه های درمان توپ مو در گربه

اگر گربه شما دچار عارضه توپ مویی شد و نتوانست آن را به هر طریقی دفع کند باید در این رابطه به او کمک کنید. مهمترین راه های کمک به حل این مشکل عبارتتند از:

  • رژیم غذایی گربه خود را تغییر دهید و با راهنمایی دکتر دامپزشک به او غذاهای مخصوصی که برطرف کننده توپ مویی هستند بدهید. یعنی خوراکی های دارای پالپ چغندر، کربوهیدرات، میوه و سبزیجات به او بدهید.
  • موادغذایی فیبردار به رژیم غذایی او اضافه کنید. علف جو دو سر، کدو حلوایی و مقایر کم مارچوبه بعد از هضم به توپ ها می چسبند و کمک می کنند تا راحت تر از دستگاه گوارش خارج شوند.
  • کمی روغن به برنامه غذایی گربه بیفزایید. روغن زیتون و یا کره آب شده می توانند گزینه مناسبی باشند
  • مقدار کمی موادغذایی ملین مانند پوره آلو به رژیم غذایی گربه اضافه کنید
  • درمان گلوله های موئى گربه عبارتند از استفاده از هویج خرد شده، سبزیجات طبیعی، سبوس گندم، جوانه یونجه تازه به صورت روزانه و مخلوط با غذای گربه. اضافه نمودن مواد ملین مانند پوره آلو (یک قاشق مربا خوری) یا یک قاشق چایخوری عصاره ی نارون قرمز به جیره غذایی روزانه. در صورت وجود توده های بزرگ در معده می توان برای درمان گلوله های موئي گربه به غذا مقدار کمی کره گیاهی اضافه نمود و این کار را به مدت ۵ روز ادامه داد

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (93 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (66 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن