ساعدنیوز
ساعدنیوز

نگاهی به فستیوال های جذاب کشور آفریقای جنوبی

  سه شنبه، 20 دی 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
نگاهی به فستیوال های جذاب کشور آفریقای جنوبی
آفریقای جنوبی دارای ۹ منطقه است که هر یک جشنواره‌های مخصوص به خود را دارد. می خواهیم با این جشنواره ها آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

سرزمین رنگارنگ آفریقای جنوبی با برپایی فستیوال های متعدد در سراسر سال، سعی در معرفی چهره ی واقعی خود به جهانیان، از طریق فرهنگ، هنر و تاریخ، دارد. صدای طبل، گیتار و پیانو به همراه عطر غذاهای تازه در کنار گفت وگوی دوستان، فستیوال های آفریقای جنوبی را شبیه به یک میهمانی خانوادگی کرده است. در هر زمانی از سال یک فستیوال به چشم می خورد و هرکسی می تواند در خیابان های سراسر این کشور از اجرای هنرمندان محلی و بین المللی لذت ببرد. تمامی فستیوال ها، از فستیوال های تاریخی گرفته تا هنری، با شور و حالی یکسان در این کشور جشن گرفته می شوند. کافی است به آفریقای جنوبی سفر کنید و در بهترین فستیوال های هنری، موزیکال، خوراکی و خانوادگی آن شرکت کنید.

فستیوال هنری آردکلوپ

هر ساله در هفته آخر سپتامبر، منطقه جنوبی استان شمال غرب خود را برای یکی از بزرگ ترین جشنواره های فرهنگی کشور به نام آردکلوپ (به معنای ضربان زمین) آماده می کند. با این که تمرکز این جشنواره بر زبان و فرهنگ آفریقایی است، اما باید گفت جشن از هنرهایی است که می توان به هر زبانی از آن لذت برد. این جشنواره که در شهر دانشگاهی پوچف استروم با هزاران دانشجو برگزار می شود، یک جشن پنج روزه است از موسیقی کلاسیک، جاز، هارد راک، کاباره، هنرهای تجسمی، تئاتر، اپرا، موسیقی آفریقایی و جهانی شعر، نمایش های سیرک که از جاذبه های آفریقای جنوبی برای کودکان محسوب می شود. این جشنواره همچنین دارای یک بازار بزرگ صنایع دستی و هنری است.

فستیوال هنری آردکلوپ 

فستیوال Arts alive

جشنواره بین المللی Arts Alive که از سال 1992 هر سال در ژوهانسبورگ برگزار می شود، یک جشنواره سالانه موسیقی، رقص، تئاتر و اجرا شعر است. ترکیبی از رقص، هنرهای تجسمی، شعر و موسیقی دارد. بیش از 600 هنرمند در این جشنواره چهار روزه شرکت می کنند و حومه نیوتاون را که بیشتر اجراها در آن برگزار می شود، به "دهکده فرهنگی" تبدیل می کنند. این فستیوال سرگرم کننده شامل یک جشن موسیقایی است که معمولا ستارگان نامی بزرگ همراه با استعدادهای جوان آفریقای جنوبی را دربرمی گیرد. اجراها و رویدادهای رقص، شعرخوانی، تولیدات تئاتری، نمایشگاه ها، نمایش های فیلم و کارگاه ها همگی برای رساندن هنر به مردم طراحی شده اند. این جشنواره با موسیقی محبوب «جاز روی دریاچه» که در روز پایانی جشنواره برگزار شد، به پایان می رسد .

فستیوال هنرهای ملی

به مدت 11 روز، دانشگاه کوچک شهر Grahamstown، آفریقای جنوبی، با معروفترین آثار در تقویم هنری آفریقایی زندگی می کند. هر دو جشنواره اصلی و حاشیه ای ارائه می دهند نمایشی غنی از، رقص، فیلم، هنرهای بصری و موسیقی به مهمانان محلی و بین المللی، و نیز کارگاه های آموزشی که صدها هزار بازدید کننده را جذب می کنند. جشنواره ملی همچنین با حمایت خود و اهداء جوایز به هنرمندان جوان از استعدادهای جوانان، حمایت می کند، در حالی که نمایشگاه سبز روستایی پر جنب و جوش، این رویداد را با کالاهای محلی به خوبی طراحی می کند.

فستیوال هنرهای ملی

فستیوال ماکوف

Macufe یکی از جشنواره های معروف آفریقای جنوبی است که در ماه اکتبر برپا می گردد و مبتنی بر فرهنگ این کشور هست. ماکوف اولین بار در سال 1997 با 30،000 مخاطب برگزار گردید اما امروزه بیش از 140،000 نفر از آفریقای جنوبی، آفریقا و دنیا را جذب می نماید. این فستیوال که طیف گسترده ای از هنر و فرهنگ آفریقایی را به دنیا نشان می دهد، همه ساله در شهر Bloemfontein برگزار می گردد و طی ده روز بهترین هنرمندان محلی و بین المللی آفریقا به اجرا در سبک های مختلف موسیقی می پردازند. بعلاوه در بخشهای دیگر این فستیوال اجراهای فوق العاده ای از پایکوبی، تئاتر و نمایشگاه هایی از هنرهای دستی و بومی نیز برپا می گردد.

فستیوال ماکوف 

فستیوال کیپ شرقی

جشنواره ی هنرهای ملی گراهامزتاون (Grahamstown National Arts Festival)، بزرگ ترین جشن سالانه هنری در قاره ی آفریقا است که در اواخر ماه ژوئیه برگزار می شود و شامل نمایش، رقص، تئاتر، کمدی، اپرا، موسیقی، جاز، نمایشگاه هنرهای بصری، فیلم، سخنرانی ها، نمایشگاه صنایع دستی و کارگاه های آموزشی و همینطور جشنواره هنرهای کودکان است. درست مصادف با این جشن، جشنواره حیات وحش کیرکوود (Kirkwood Wildlife Festival) نیز در این منطقه به راه می افتد و بیش از ۴۵ هزار نفر برای تماشای حراج حیوانات بازی و نمایشگاه های کشاورزی و... در آن حاضر می شوند. جشنواره فیلم و غذای پلت (Plett Food & Film Festival) هر سال در ماه ژوئیه در خلیج پلتن برگ (Plettenberg Bay) شور و حال متفاوتی ایجاد می کند و سرآشپزها با تهیه ی غذاهای خاص و فوق العاده، یک تجربه ی منحصر به فرد غذایی را پیشکش مهمانان می کنند که در هیچ جای دیگری نخواهند دید.

فستیوال فری استیت

جشنواره فرهنگی آفریقایی ماکوف (Macufe African Cultural Festival) در اوایل ماه اکتبر اتفاق می افتد و بهترین هنرمندان بین المللی آفریقایی و بومی به ارائه ی موسیقی جاز، گاسپل، هیپ هاپ، آر اند بی و موسیقی کلاسیک می پردازند. علاوه براین، نمایشگاه هایی از هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز برپا می شود که به طورکلی بیش از ۱۴۰ هزار بازدیدکننده از سراسر دنیا، خود را به این جشنواره می رسانند. بلومفونتن را به عنوان شهر گل رز می شناسند و به همین دلیل از سال ۱۹۷۶ هر سال در ماه اکتبر میزبان جشنواره ی گل رز (Rose Festival) است. ساکنان سراسر شهر باغ های زیبای خود را به روی عموم باز می کنند، با این حال مهم ترین رویداد در مرکز یک باغ روباز برگزار می شود که بزرگ ترین تنوع گل رز شهر را دارد. بازدیدکنندگان می توانند در فضای آرام بخش باغ، از نوشیدن یک فنجان چای رز نهایت لذت را ببرند. همچنین می توانند در فعالیت های مختلفی که در سراسر شهر برپا است، نظیر مسابقه ی چیدن رز، شرکت کنند. جشنواره گیلاس (Cherry Festival)، قدیمی ترین جشنواره محصول در آفریقای جنوبی است که در پایان ماه نوامبر هر سال در فیکسبرگ برگزار می شود. بازدیدکنندگان می توانند در تور گیلاس شرکت کرده و از گیلاس های خوشمزه یا گیلاس های آغشته به شکلات میل کنند. اجراهای سرگرم کننده زنده و رویدادهای اسب سواری نیز بخشی از فعالیت های جالب این جشن به شمار می رود.

فستیوال کوازولو ناتال

بزرگ ترین مسابقه ی اسب سواری آفریقا، مراسم دوربان ژوئیه (Durban July) محسوب می شود که در اولین شنبه ژوئیه مسابقات به اوج خود می رسد و صدای تشویق و ذوق تماشاگران کلاه بر سر، به آسمان می رود. جشنواره هنرهای هیلتون (Hilton Arts Festival)، بزرگ ترین رویداد تئاتری در نوع خود در این منطقه به شمار می رود و هدف آن، ارائه هنرهای نمایشی با کیفیت و حمایت از نویسندگان و نمایش های آفریقای جنوبی است. این جشنواره در ماه سپتامبر برگزار می شود و با برپایی نمایشگاه های هنری، موسیقی زنده، غذاهای با کیفیت و نوشیدنی حس و حال دیگری می کند.

فستیوال کیپ غربی

مطمئنا شرکت در کارناوال مینسترل کیپ تاون (Cape Town Minstrel Carnival) یا کاپاس کلوپس در آفریکانس (Kaapse Klopse in Afrikaans) که به طور سنتی در دوم ژانویه برگزار می شود، یکی از بهترین راه ها برای گذراندن سال نو در آفریقای جنوبی به شمار می رود. گروه های مختلف مردم یعنی حدود ۱۳ هزار نفر با پوشیدن لباس مینسترل (سیاه بازی) در رنگ های شاد در ۷۰ گروه در خیابان ها شروع به حرکت می کنند و موسیقی سنتی می نوازند. هر سال هزاران نفر خود را برای تماشای این مراسم به کیپ تاون می رسانند. شرکت کنندگان این جشن عموما از طبقه ی کارگر آفریکانس زبان هستند که این جشن را از اواسط قرن ۱۹ زنده نگه داشته اند. جشنواره هنرهای ملی کلین کارو (Klein Karoo National Arts Festival) اساسا به عنوان جشنواره هنرهای نمایشی زبان آفریکانس است که هر سال در شهر کارو برگزار می شود. این جشن یک هفته طول می کشد و در طول این زمان، بازدیدکنندگان و فروشندگان خیابانی و هنرورهای دوره گرد به خیابان ها می آیند و رسما خیابان ها را می بندند. جشنواره ادبیات Franschoek در ماه مه آغاز می شود و افراد عاشق کتاب خود را به شهر زیبای Franschoek می رسانند تا پای صحبت نویسندگان آفریقایی و نویسندگان برجسته بین المللی بنشینند. در این جشن ، علاوه بر بحث های غیررسمی و صحبت های داغ بین نویسنده ها، شام ناشران، رونمایی کتاب، کارگاه های آموزشی نویسندگی و کنسرت های موسیقی کلاسیک می تواند اوقات خوشی را برای عاشقان کتاب رقم بزند. جشنواره صدف Knysna در ماه ژوئیه اتفاق می افتد و نه تنها آن را با نوشیدنی های گوارا و غذاهای خوشمزه و مقدار زیادی صدف جشن می گیرند، بلکه به فعالیت های مختلفی نظیر شنا، کوهنوردی و سرگرمی های کودکان نیز می پردازند. این جشن در ماه ژوئیه در شهر گاردن روت برگزار می شود و نکته ی جالب آن، برپایی بیش از ۱۰۰ رویداد مختلف مثل مسابقه ی خوردن، ماراتن Knysna Forest و تور دوچرخه سواری در منطقه است.

فستیوال فیلم مستند آفزیقای جنوبی

جشنواره فیلم مستند آفریقای جنوبی (Encounters South African International Documentary Festival) به نمایش فیلم های بلند مستند از از کشورهایی نظیر انگلستان، آمریکا، کانادا، کوبا، سنگال، فرانسه، مصر، آلمان، دانمارک و... اختصاص دارد. برگزاری کلاس های تخصصی و جلسات گفتگو با حضور فیلمسازان بخشی از فعالیت های این مراسم به شمار می رود. این جشنواره، تنها برگزارکننده آفریقای جنوبی است که به پخش فیلم های مستند برای تماشاگران آفریقای جنوبی می پردازد. این فستیوال از سال ۱۹۹۹ به صورت سالیانه در ماه ژوئن، برگزار می شود.

فستیوال مینسترل کیپ تاون

بزرگ ترین و پرهیاهوترین کارناوال کیپ تاون، کارناوال مینسترل کیپ تاون است. کیپ تاون؛ شهری با فستیوال های متعدد، مسابقات و رژه های عجیب و غریب با نمایش خیره کننده ای از لباس های رنگارنگ براق، چهره های نقاشی شده و آهنگ های بانجوست که این روز را جشن می گیرد. آهنگ های محلی و جشن ها از روز سال نو آغاز می شود و مهمانی تا ژانویه ادامه می یابد. این کارناوال، ریشه در ترکیب فرهنگی دارد که طی صدها سال در کیپ تاون از تعامل و اختلاط گروه های بومی آفریقایی، مهاجران اروپایی، بردگان مسلمان مجمع الجزایر اندونزی و مردمی با پیشینه های مختلف دیگر شکل گرفت. هنگامی که مینسترهای آمریکایی در اواسط قرن نوزدهم به کیپ رسیدند، سبک ها و صداهای وودویل در جشن های محلی گنجانده و کارناوال مینسترل، متولد شد.

فستیوال نهنگ هرمانوس

جشنواره نهنگ هرمانوس، یکی از جشن ها و فستیوال های آفریقای جنوبی است که هرساله برای جشن بازگشت نهنگ های جنوبی برگزار می شود که سال به سال برای جفت گیری به آب های خلیج واکر در هرمانوس می آیند. با تبدیل Walker bay به بهترین مقصد زمینی تماشای نهنگ در جهان، آن ها بازیگران ستاره جشنواره مملو از سرگرمی هستند. در طول جشنواره، شهر هرمانوس میزبان هزاران بازدیدکننده است که برای تفریح ​​در محیط طبیعی منحصر به فرد، تماشای نهنگ ها، لذت بردن از موسیقی، کمدی، کاباره و ریتم های آفریقایی در طول جشنواره به استراحتگاه ساحلی می روند. هنرمندان نمایشی از جمله کمیک های استندآپ، بازیگران نمایشی و نوازندگان، به طور دسته جمعی برای این رویداد می آیند و بسیاری از هنرمندان تجسمی محلی از این مناسبت برای نمایش بهترین آثار خود استفاده می کنند.

فستیوال شادی و جاز

یکی دیگر از جشن ها و فستیوال های آفریقای جنوبی؛ جشنواره های جاز است. این جشن در تقویم موسیقی آفریقای جنوبی، هرساله در ماه اوت در ژوهانسبورگ برگزار می شود. به عنوان برترین موسیقی جاز حتی در شهر ژوهانسبورگ با ترکیبی بین المللی از برترین هنرمندان جاز جهان به همراه نوازندگان برتر آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای آفریقایی، جذابیت های خود را واقعا جهانی خواهد کرد. در این جشنواره شگفت انگیز جاز که نباید از دست داد، می توانید از انواع سبک های جاز از جاز افرو و فیوژن گرفته تا ریتم های لاتین، بی باپ و مستقیم، با تاکید شدید بر جاز لذت ببرید. بزرگ ترین جشنواره سالانه جاز ژوهانسبورگ همچنین یک گردش خانوادگی ایده آل است که هنرمندان آن در مکان های مختلف در سراسر شهر به ویژه در نیوتاون، به اجرا می پردازند.

فستیوال ملی هنرهای کلین کارو

فستیوال ملی هنرهای کلین کارو که هرساله در اوت شورن در مارس/آوریل برگزار می شود، ویترینی از انواع زیادی از اشکال هنری آفریقای جنوبی است. بیش از 100000 دوستدار هنر گرد هم می آیند تا از یک هفته مهم رقص، فیلم، کاباره، موسیقی کلاسیک، کمدی، کاباره، موسیقی معاصر، کنسرت های فضای باز، نمایش، هنر ادبی و شعر لذت ببرند. این یکی از جشن ها و فستیوال های آفریقای جنوبی است که شامل هنرهای تجسمی و نمایشی بوده و به طور رسمی توسط دولت آفریقای جنوبی به عنوان یک جشنواره ملی هنر شناخته می شود. این جشنواره بیش از 200 نمایش را ارائه می دهد که با بیش از 750 هنرمند در 40 سالن مختلف در مدت هشت روز کار می کند. مجموعه ای از تولیدات تئاتر حاشیه ای به زبان انگلیسی نیز وجود دارد، اگرچه اکثر تولیدات بزرگ تر به زبان آفریقایی هستند.

فستیوال ملی هنر

در پایان ماه ژوئن هر سال، گراهامستون در کیپ شرقی به یک رویداد بزرگ برای یک دوره 11 روزه تبدیل می شود. زمانی که جشنواره ملی هنرهای گراهامستون آغاز می شود. این یک پدیده ملی هنر، بزرگ ترین در آفریقای جنوبی و دومین جشن بزرگ در جهان پس از جشنواره ادینبورگ در اسکاتلند است. اگر یک جشنواره آفریقای جنوبی وجود دارد که باید در آن شرکت کنید، این همان جشنواره است. این جشنواره بیش از 500 نمایش از اپرا، کاباره، درام و جاز تا استندآپ کمیک و موسیقی محلی ارائه می دهد. از تئاتر تا رقص، اپرا تا کاباره، هنرهای زیبا تا هنرهای دستی، موسیقی کلاسیک تا جاز، شعرخوانی تا سخنرانی، هر شکل هنری قابل تصور در یکی از متنوع ترین جشنواره های جهان نمایش داده می شود. هر چیزی برای هر سلیقه ای وجود دارد؛ با ریوهای تکنو، ضیافت های قرون وسطایی، نمایشگاه های صنایع دستی، کافه های سایبری، کارناوال ها، اتوبوس ها و تورهای آفریقای جنوبی به صورت پیاده روی.

فستیوال فن اسپلشی

جشنواره موسیقی Splashy Fen به یک رویداد بزرگ در صحنه جشنواره آفریقای جنوبی تبدیل شده است. هر سال در آخر هفته طولانی، عید پاک در مزرعه Splashy Fen برگزار می شود که حدود 2 ساعت از دوربان، در کوا زولو ناتال فاصله دارد. این جشنواره، مجموعه ای متشکل از بیش از 70 هنرمند جذاب کشور، انبوهی از فعالیت های سرگرم کننده در فضای باز، همچنین هنر و صنایع دستی و مجموعه وسیعی از فروشگاه های غذا در آفریقای جنوبی است. در چند سال گذشته، تمرکز به راک و پاپ اصلی و آلترناتیو از جمله برخی از محبوب ترین کنش های فعلی کشور، گسترش یافته است. فقط موسیقی اصلی واقعی در Splashy Fen پخش می شود که این موضوع در ایجاد تلفیقی از سبک ها و فرهنگ ها نقش داشته است.

سخن آخر

تقویم پر از جشن ها و فستیوال های آفریقای جنوبی در جذب بسیاری از گردشگران تاثیر دارد. در واقع بسیاری از جشن های عجیب آفریقای جنوبی مورد تحسین بین المللی قرار گرفته اند. این جشنواره ها، موقعیت هایی هستند که مردم گرد هم می آیند تا هر چیزی را از هنر و موسیقی زنده گرفته تا غذای فوق العاده، نهنگ، زیتون و نوشیدنی های بی نظیر را جشن بگیرند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (363 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (122 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (61 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (22 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (16 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم!
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه!
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟