نگاهی به اولین لباس تاریخ مد و فشن که توسط کریستین دیور، امپراتوری لباس زنانه طراحی شد

  چهارشنبه، 18 مرداد 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
نگاهی به اولین لباس تاریخ مد و فشن که توسط کریستین دیور، امپراتوری لباس زنانه طراحی شد
ساعد نیوز: کریستین دیور طراح مد فرانسوی بود که به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین بنیانگذاران خانه مد در جهان و با نام «دیور» نیز شناخته می‌شود.

کریستین دیور در 21 ژانویه 1905 در گرانولی (Granville) ،یک شهر ساحلی در شمال فرانسه متولد شد. او دومین فرزند از پنج فرزندالکساندر لوئیس موریس دیور، مالک و تولید کننده بسیار موفق کود بود، و مادری اصیل به نام ایزابل داشت. هنگامی که او نوجوان بود، خانواده دیور به پاریس نقل مکان کردند، جایی که او جوانی خود را نیز در آن سپری کرد.

سرگذشت کریستین دیور

اگرچه دیور به هنر علاقه مند بود و بسیار تلاش کرد که معمار شود، اما به اصرار و پافشاری پدرش در سال 1925، درÉcole des Sciences Politiquesبه تحصیل در علوم سیاسی پرداخت با درک اینکه او در نهایت روزی به عنوان یک دیپلمات مشغول به کار خواهد شد.

افتتاح گالری هنری توسط کریستین دیور

اما پس از فارغ التحصیلی اش در سال 1928، دیور یک گالری هنری کوچک را با پولی که از پدرش به ارث برد افتتاح کرد و موافقت کرد که پسرش پس انداز و کمک مالی اش را به او بدهد و با او شراکت کند، به شرطی که نام خانوادگی آنها در بالای درب گالری ظاهر نشود.

در چند سالی که باز بود، گالری دیور کارهای هنرمندان برجسته مانند جورج بوق، پابلو پیکاسو، ژان کوکتو و ماکس جاکوب را به نمایش گذاشت.اما او مجبور شد گالری را در سال 1931 تعطیل کند، در سالی که شامل مرگ مادر و برادر بزرگترش و فروپاشی مالی پدرش بود.

بسته شدن گالری هنری کریستین دیور

پس از بسته شدن گالری خود، دیور شروع به گذاشتن ملاقات هایی برای فروش طرح های مد خود کرد، و در سال 1935،اولین کار خود را به نمایش مجله فیگاروIllustré درآورد.

چند سال بعد، دیور به عنوان دستیار طراحی توسط رابرت پگیت، طراح برجسته ی پاریس استخدام شد که با آغاز جنگ جهانی دوم، دیور در جنوب فرانسه به عنوان افسر ارتش فرانسه خدمت کرد.

پس از تسلیم فرانسه به آلمان در سال 1940، دیور به پاریس بازگشت، جایی که او به سرعت توسط مجسمه ساز Lucien Lelong استخدام شد.

در طول سال های باقی مانده ازجنگ،خانه طراحی للونگ به طور مداوم زنان همجنسگرایان نازی و فرانسوی را پوشش می داد. در همان زمان، خواهر کوچکتر دیور، کاترین، برای حزب مقاومت فرانسه کار می کرد.

(او دستگیر شد و به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد، اما جان سالم به در برد؛ او در نهایت در سال 1945 آزاد شد)

انقلاب جدید کریستین دیور

دیور در سال 1947، با حمایت مارسل بواساک، کارآفرین فرانسوی، انقلابی جدید را به نمایش گذاشت و موجب اختلاف نظر بین المللی شد. این طرح که شامل لباس هایی با مدل شانه های کوچک، کمر کشیده و دامن محکم و تنگ بود ، تغییر قابل ملاحظه ای در چهره ی شانه ها و دامن های کوتاه بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد کرد.

افتتاح خانه مد کریستین دیور

دیور با همین طرح ها که در مواجهه با محدودیت های جنگی در آن سال ها به پرواز درآمده بود، جلوه کرد.در سال 1947 میلادی خانه مد دیور از اولین مجموعه کالکشن خود به نام نگاه جدید رونمایی کرد.

مجموعه کالکشن نگاه جدید تاثیرات زیادی بر روی صنعت مد و طراحان مد و لباس گذاشت. در این سال خانه مد دیور ، اولین خط تولید عطرهای زنانه خود را به نام میس دیور Miss Dior و همچنین در سال 1953 با کمک راجر وی ویر اولین خط تولیدی کفش را، راه اندازی کرد.

در سال 1955 بوتیک GRANDE را در بین خیابان مونتاین و فرانکوئیس دمونت مورنسی افتتاح کرد و اولین خط رژ لب دیور هم در همین سال به بهره برداری رسید.

آغاز دوره‌ی طلایی فعالیت دیور در صنعت مد

در سال 1946 «مارسل بوساک» که یکی از ثروتمندترین کارخانه‌داران فرانسه بود از کریستین دیور دعوت کرد تا به عنوان طراح با «خانه‌ی مد فیلیپ ات گستون» همکاری کند اما دیور که خودش تصمیم به گشایش یک خانه‌ی مد جدید داشت این پیشنهاد را نپذیرفت و نهایتا در 1947 دیور با پشتیبانی مارسل بوساک خانه مدش را در پاریس افتتاح کرد.

اولین خط تولید دیور که «کارول» ( به معنای جام گل) نام داشت و تحت عنوان «ظاهر جدید» (new look) هم شناخته می‌شد مجموعه‌ای بود تشکیل شده از 90 لباس بسیار تاثیرگذار و جدید که در واقع واکنشی به پایان جنگ جهانی دوم و دوران جیره بندی محسوب می‌شد. در این مجموعه، لباس‌ها ساختار بسیار جذابی داشتند و در مقایسه با دوران جنگ و محدودیت‌های جیره‌بندی آن دوره با رویکردی سخاوتمندانه طراحی شده بودند و برای هر کدام از لباس‌ها به طور متوسط 20 یارد پارچه مصرف شده بود.

این مجموعه بسیار مورد توجه قرار گرفت و این آغاز دوران طلایی زندگی کاری کریستین دیور محسوب می‌شد. در همان سال دیور با چندین قرارداد کاری جدید در تجارت مد پیش قدم شد و در سال 1948 (میلادی) او قراردادهای پر سودی در معامله برای پوشاک خز‌دار، جوراب‌های زنانه‌ی ساق‌بلند و عطر ترتیب داد که علاوه بر سودآوری بسیار او را به یکی از مشهور‌ترین چهره‌ها در صنعت مد تبدیل کردند.

دیور پس از مجموعه‌ی «ظاهر جدید» چندین مجموعه‌ی خلاقانه، باشکوه و جدید را ارائه داد که هر یک دارای موضوعی موضوعی خاص بودند؛ در مجموعه‌ی«لاله» که در بهار 1953 ارائه شد تعداد زیادی طرح‌های پر نقش و نگار و گل‌دار نمایش داده شدند و در مجموعه‌ی «خط A» که در بهار 1955 به نمایش درآمد، طرح‌ها ساختاری صاف داشتند که بر روی ران‌ها و پاها عریض می‌شدند و به حرف A شباهت داشتند.

دیور در تجارت جهانی

با کالکشن نگاه جدید او 10 سال موفقیت آمیز دیور دنبال شد و 12.7 میلیون دلار سود به دست آورده است. در دهه 1950، Diorانواع مختلفی از خط های خود را معرفی کرد، از جمله خطH، خطAو خطY.

دیور در تجارت جهانی مد لباس پاریس و بازپس گیری آن از طراحان آمریکایی بسیار کمک کرد.و سرانجام در سال 1957، چند سال پس از ظهور برندش یکی از طرح های او بر روی جلد مجله یTIMEتایید شد.

درسال 1956 میلادی خانه مد دیور دهمین سالگر تاسیس خود را جشن می گیرد، که در آن 100000 کالا به فروش می رسد. همچنین در این سال دیور برای آوا گاردنر بازیگر فیلم کلبه کوچک، 14 لباس مختلف طراحی می کند.

شعبه های خانه مد دیور

در پایان سال 1953 میلادی خانه مد دیور در کشورهای مکزیک ، کوبا ، کانادا و ایتالیا شعبه داشت. در سال 1954 میلادی اولین بوتیک خانه مد دیور در خیابان نهم کانودیر افتتاح شد.

همچنین در همین سال به افتخار دوشس مارلبرو و شاهزاده مارگارت ، یک شو در کاخ بلنهایم برگزار کرد.کریستین دیور یک طراح مد روز فرانسه بود که کارهای او درست بعد از جنگ جهانی دوم محبوبیت زیادی پیدا کرد ،میراثی که همچنان در صنعت مد تاثیر گذار است.

او زنانگی را مجددا به چالش کشید و بر زیبایی زنانه تأکید فراوان داشت. موفقیت دیور، بر اساس نوآوری طرح هاو شیوه ی کسب و کار منحصر به فردش، او را موفق ترین طراح مد در جهان کرد.

طرح های او توسط بسیاری از ستارگان فیلم و خانواده ی سلطنتی به طور یکسان پوشیده شده است، و شرکت او همچنان در خط مقدم صنعت مد قرار دارد.

فوت دیور

کریستین دیور به ایتالیا برای تعطیلات در شهر مونتکاتینی سفر کرد. و در 23 اکتبر 1957، در اثر سومین حمله قلبی و در سن 52 سالگی فوت کرد.

مارسل بواساک هواپیمای خصوصی خود را به مونتکاتینی فرستاد تا بدن دیور را به پاریس بفرستد و مراسم تشییع جنازه دیور با حدود 2500 نفر شامل همه کارکنان و بسیاری از مشتریان مشهور او باشکوه هرچه تمام تر برگزار شد.

او درCimetière de Callianدر شهر وار، فرانسه دفن شد. در زمان مرگ او، خانه دیور در سال بیش از 20 میلیون دلار درآمد داشت.

جانشین برای خانه مد دیور

پس از مرگ دیور در سال 1957، دستیار او ایو سنت لورن خانه ی مد او را به دست گرفت.در سال 1959 سنت لوران از اولین مجموعه کالکشن خود با نام برند دیور رونمایی کرد.

درسال 1960 میلادی سنت لورن به دلیل پیوستن به ارتش، مجبور به ترک خانه مد دیور می شود. در همین سال مارک بوهن به جای سنت لوران در خانه مد دیور شروع به فعالیت کرد، و بسیار خلاقانه تر از سنت لوران عمل می کرد.

سنت لوران در طول سال هایی که به عنوان طراح هنری خانه مد دیور کار می کرد، مجموعه کالکشن های بسیار زیادی طراحی کرد. او وقتی مجبور به ترک خانه مد دیور شد، اعلام کرد: اصلا احساس ناراحتی نمی کنم، زیرا من در طول تمام این سال ها تمام تلاش خود را برای حفظ محبوبیت این شرکت به کار گرفته بودم.

انتخاب جانگالیانو مدیر خانه مد دیور

در سال 1997 میلادی جانگالیانو به عنوان مدیر هنریِ خانه مد دیور انتخاب شد و تمام امتیازات فروشگاه مرکزی دیور را خریداری و آن را دوباره راه اندازی کرد. جان گالیانو همواره مورد تحسین و تمجید سردبیر ارشد آمریکا آنا وینتور قرار می گرفت، و از طریق او توانست به عنوان مدیر هنریِ خانه مد دیور انتخاب شود. در سال 1999 میلادی یک فروشگاه جواهر فروشی در پاریس افتتاح شد، و در 5 اکتبر عطرهایی با نام در همین سال جان گالیانو برای بهار و تابستان، از مجموعه ای از خورجین های دارای طرح های منحصر به فرد خود رونمایی کرد. در سال 2000 میلادی جان گالیانو به عنوان مدیر ارتباطات، تبلیغات و لباس هایِ آماده پوشیدن خانه مد دیور انتخاب شد. در ماه جولای همین سال مدیریت خط تولیدی هوم دیور به هدی اسلیمن واگذار شد. جان گالیانو مدیر تبلیغات جان گالیانو در سال 2011 جان گالیانو از سمت خود به عنوان مدیر هنری خانه مد دیور استعفا داد، و در سال 2012 میلادی راف سیمون به جای او شروع به کار کرد. سلبریتی های طرفدار برند دیور: مادونا ، بلیک لایولی ، شارلیز ترون، برد پیت ، میک جگر

مشهور ترین طرح لباس جان گالیانو

چند حقیقت جالب درباره ی کریستین دیور و برندش

فمنیست‌ها از جمله منتقدان طراحی های دیور بودند. از آنجایی که دیور به معماری ( خطوط، فرم ها، اشکال و حجم) علاقه‌ی زیادی داشت، فرم‌ها و حجم‌های بدن را وارد طرح‌هایش می‌کرد و به همین دلیل، تمام الگوهای او از انحنا و برجستگی‌های اندامی برخوردار بودند؛ از همین رو، فمینست‌ها این نوع طراحی و معذب‌سازی زنان در نوع پوشش را نمی‌پسندیدند. از نظر این گروه، در حالی که کوکوشنل قصد داشت در طرح‌هایش به زنان آزادی پوشش و راحتی ببخشد؛ دیور در پی معذب ساختن و نمایش اندام آن‌ها بود.

عطر دیور (میس دیور) برگرفته از نام خواهر دیور است. خواهر کریستین «کاترین دیور» که در طول جنگ جهانی دوم، درگروه مقاومت فرانسه علیه نازی‌ها می‌جنگید، به اسارت گشتاپو در‌آمد، به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد و تا سال 1945 در آنجا باقی‌ ماند. دیور این عطر را به افتخار و احترام خواهرش نام‌گذاری کرد. رایحه‌ی این عطر، یادآور عطر گل‌هاست و این به زمانی بازمی‌گردد که کریستین و خواهران و برادرانش روزگار کودکی‌شان را در جنوب فرانسه در میان باغ گل معطر مادرشان سپری می‌کردند.

کیف لیدی دیور، یکی از معروف‌ترین طرح‌های برند دیور است. کمپانی دیور اولین بار این کیف را در سال 1995 عرضه کرد و این طرح به دلیل ادای احترام به پرنسس دیانا به لیدی دیور شهرت یافت؛ چرا که پرنسس دایانا پس از هدیه گرفتن این کیف از بانوی اول فرانسه، به ندرت بدون در دست داشتن این کیف در انظار دیده می شد و تقریبا همیشه از این مدل کیف استفاده می‌کرد.

اثر معروف «تداوم حافظه» تابوی مشهور سالوادور دالی ازجمله تابلو‌هایی بود که اولین بار در گالری کریستین دیور در پاریس به نمایش درآمد.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
Blink
11 ماه پیش

جیسوییم سفیر جهانی زن دیور .. کیف لیدی با نام جیسو تنها ورژنه دست خودشه که با سبک جیسو ساخته شده و عطرش هم پرنسس دیور یعنی جیسو ترند ترش کرده و ورژن جدیدی ازش به نمایش گذاسته!
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (164 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (57 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (38 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) کیک دو بعدی زیبا و هنری دخترهای رضا صادقی برای بابای خوش صداشون در روز پدر / فقط قیافه سگ بولداگشون 😂 (5 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) 4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس