نحوه اصولی گرفتن فرمان خودرو

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه اصولی گرفتن فرمان خودرو
در این مطلب قصد داریم به روش صحیح گرفتن فرمان خودرو بپردازیم و می خواهیم شما را با دلایل و نکات مهم این موضوع آشنا کنیم.با ما همراه باشید.

پوزیشن دست روی فرمان خودرو اهمیت بسیار زیادی در رانندگی دارد؛ یعنی شما می توانید با پوزیشن مناسب روی فرمان، امنیت خودتان و سرنشینان داخل خودرو را تامین کنید. این قسمت از دانستنی های خودرو را تا انتها مطالعه کنید تا ببینید که چگونه باید دست تان را به شکل صحیح روی فرمان قرار دهید.

روش صحیح گرفتن فرمان

قرار دادن ایده آل دست ها روی فرمان چگونه است؟

بهترین حالت گرفتن فرمان به صورت ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه می باشد یعنی اینکه وقتی دستهایمان روی فرمان ماشین باشد د و اگر دستهایمان را عقربه های ساعت در نظر بگیریم باید به صورتی باشد که ۱۰ و ۱۰ دقیقه را نشان دهد.دلیل این عمر چیست؟ چرا و به چه علت این روش گرفتن فرمان بهتر است؟در واقع چند علت مهم دارد که در ادامه به شما خواهیم گفت:

  • دلیل اول: در رانندگی های طولانی معمولا دست ها زودتر خسته می شوند و این حالت بهترین حالتی است که دستهای زیاد خسته نشوند.
  • دلیل دوم: اگر به همین روش یعنی ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه فرمان ماشین را بگیریم استایل بدن مان بهم نمی خورد.
  • دلیل سوم: هنرجویانی که به تازگی قرار است در آزمون شهری شرکت کنند سعی کنند حتما فرمان ماشین را به صورت ۱۰:۱۰ دقیقه بگیرند چرا که افسران آزمون گیرنده در آزمون شهری به این مورد اهمیت می دهند.
  • دلیل چهارم: در سرعت بالا و در مواقعی که نیاز است عکس العمل سریع از خود نشان بدیم این حالت بهترین حالتی است که می توان سریع فرمان ماشین را به هر طرفی که خواستیم هدایت کنیم، عدم رعایت نکردن روشن صحیح گرفتن فرمان به خصوص در سرعت های بالا سبب عدم کنترل مناسب فرمان خودرو می شود.

در این حالت یعنی ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه دست راننده در نیم دایره بالای فرمان خودرو قرار می گیرد که بهترین حالت برای گرفتن فرمان ماشین در مسیرهای مستقیم می باشد.در رانندگی در مسیرهایی که گردش، پیچ ، دور میدان و دور زدن ، چون چرخاندن فرمان خودرو با هر دو دست با هم امکان دشوار است بهتر است دست ها روی فرمان و در سطح صاف آن که بدون گره است به حالت ضربدری جابجا شده و فرمان چرخانده شود.بنابراین چون در درون فرمان چند گره اتصال برای دایره وجود دارد چرخاندن فرمان از درون آن بدلیل برخورد دست با این گره ها باعث خطر می گردد

گرفتن فرمان خودرو

طریقه ی گرفتن فرمان در گردشها، پیچ ها، دور میدان و هنگام دور زدن

باید به یاد داشته باشیم که بهتر است دست را از سطح روی فرمان که صاف صیقلی و بدون گره است به حالت ضربدری به سمت مورد نظر بچرخانیم.به دو دلیل بهتر است فرمان را در اتومبیلهای سواری از سطح روی فرمان بچرخانیم:

  1. چون در داخل فرمان ۳-۲ قسمت گره اتصال به دایره می باشد هنگام چرخاندن از داخل فرمان دست به این گره ها برخورد کرده و توجه ما را به خود جلب می نماید و باعث خطر می شود.
  2. اگر در هنگام گردش یا دور زدن چرخ جلوی اتومبیل به صورت ناگهانی درون چاله ای بیفتد احتمال زیادی وجود دارد که گره های فرمان به مچ دست ما صدمه وارد کند.

پس بنابراین بهترین حالت چرخاندن فرمان در گردشها، دورها و سرپیچهای خطرناک در اتومبیلهای سواری به صورت ضربدری و از روی سطح بالای فرمان می باشد.هنگام رانندگی با وسایل نقلیه ی سنگین، به دلیل بزرگ بودن قربیلک فرمان این گونه وسایل نقلیه، فقط می توان از حالت قرار گرفتن دست، به شکل ۱۵/۹ استفاده کرد. همچنین رانندگان این گونه وسایل نقلیه هنگام دور زدن ها و گردشها به دلیل بزرگ بودن قربیلک فرمان، مجبورند از داخل فرمان اقدام به چرخاندن فرمان نمایند.با نگاه به برنامه های ورزشی اتومبیل رانی، که معمولاً از تلویزیون پخش می شود، در می یابیم، رانندگان اتومبیل های مسابقه ای در سرعت های بالا نیز، از حالت قرار گرفتن دو دست به شکل ۱۰ و ۱۰ و همچنین به شکل ۱۵ و ۹ جهت کنترل هر چه بیشتر فرمان بهره می برند.

نکات مهم گرفتن فرمان خودرو

به هیچ وجه وزن خود را روی فرمان خودرو نیاندازید زیرا این کار بسیار خطرناک است. متاسفانه بعضی از رانندگان به خاطر خستگی ناشی از رانندگی ها طولانی بدن خود را به جلو کشیده و وزن خود را روی فرمان می اندازند. این کار در پیچ ها و سرعت های بالا بسیار خطر آفرین است.نکته دیگری که باید بدانید این است که به هیچ وجه از بخش پائینی فرمان برای کنترل خودرو استفاده نکنید زیرا این روش نیاز بسیار خطرناک می باشد.متاسفانه بسیاری از سوانح و تصادفات رانندگی به خاطر گرفتن فرمان به روش های غلط و غیر ایمن می باشد زیرا گرفتن فرمان به روش های نادرست میزان تسلط و قدرت واکنش را کاهش می دهد.

چند ترفند برای گرفتن صحیح فرمان

  • ستون را روی فرمان مشخص کنید
  • همانطور که گفتیم باید فرمان را شبیه به یک ساعت در نظر بگیرید و یک ستون مشخص را روی آن ببینید تا بتوانید تسلط بیشتری روی آن داشته باشید.
  • هنگام رانندگی دستان خود را روی عدد 3 و عدد 9 قرار دهید
  • پیشنهاد ما این است که حتما این کار را بکنید، زیرا اگر دستان شما روی عدد 10 و عدد 2 باشد، تسلط کمتری دارید و کمی کار برایتان خطرناک پیش می رود.
  • هنگام دور زدن حتما فرمان را بگیرید برای دور زدن حتما با هر دو دست فرمان را بگیرید. در غیر اینصورت کنترل خوبی روی ماشین نخواهید داشت.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (331 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (241 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (218 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (143 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (119 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (86 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (81 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (67 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس