ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه اصولی گرفتن فرمان خودرو

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه اصولی گرفتن فرمان خودرو
در این مطلب قصد داریم به روش صحیح گرفتن فرمان خودرو بپردازیم و می خواهیم شما را با دلایل و نکات مهم این موضوع آشنا کنیم.با ما همراه باشید.

پوزیشن دست روی فرمان خودرو اهمیت بسیار زیادی در رانندگی دارد؛ یعنی شما می توانید با پوزیشن مناسب روی فرمان، امنیت خودتان و سرنشینان داخل خودرو را تامین کنید. این قسمت از دانستنی های خودرو را تا انتها مطالعه کنید تا ببینید که چگونه باید دست تان را به شکل صحیح روی فرمان قرار دهید.

روش صحیح گرفتن فرمان

قرار دادن ایده آل دست ها روی فرمان چگونه است؟

بهترین حالت گرفتن فرمان به صورت ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه می باشد یعنی اینکه وقتی دستهایمان روی فرمان ماشین باشد د و اگر دستهایمان را عقربه های ساعت در نظر بگیریم باید به صورتی باشد که ۱۰ و ۱۰ دقیقه را نشان دهد.دلیل این عمر چیست؟ چرا و به چه علت این روش گرفتن فرمان بهتر است؟در واقع چند علت مهم دارد که در ادامه به شما خواهیم گفت:

  • دلیل اول: در رانندگی های طولانی معمولا دست ها زودتر خسته می شوند و این حالت بهترین حالتی است که دستهای زیاد خسته نشوند.
  • دلیل دوم: اگر به همین روش یعنی ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه فرمان ماشین را بگیریم استایل بدن مان بهم نمی خورد.
  • دلیل سوم: هنرجویانی که به تازگی قرار است در آزمون شهری شرکت کنند سعی کنند حتما فرمان ماشین را به صورت ۱۰:۱۰ دقیقه بگیرند چرا که افسران آزمون گیرنده در آزمون شهری به این مورد اهمیت می دهند.
  • دلیل چهارم: در سرعت بالا و در مواقعی که نیاز است عکس العمل سریع از خود نشان بدیم این حالت بهترین حالتی است که می توان سریع فرمان ماشین را به هر طرفی که خواستیم هدایت کنیم، عدم رعایت نکردن روشن صحیح گرفتن فرمان به خصوص در سرعت های بالا سبب عدم کنترل مناسب فرمان خودرو می شود.

در این حالت یعنی ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه دست راننده در نیم دایره بالای فرمان خودرو قرار می گیرد که بهترین حالت برای گرفتن فرمان ماشین در مسیرهای مستقیم می باشد.در رانندگی در مسیرهایی که گردش، پیچ ، دور میدان و دور زدن ، چون چرخاندن فرمان خودرو با هر دو دست با هم امکان دشوار است بهتر است دست ها روی فرمان و در سطح صاف آن که بدون گره است به حالت ضربدری جابجا شده و فرمان چرخانده شود.بنابراین چون در درون فرمان چند گره اتصال برای دایره وجود دارد چرخاندن فرمان از درون آن بدلیل برخورد دست با این گره ها باعث خطر می گردد

گرفتن فرمان خودرو

طریقه ی گرفتن فرمان در گردشها، پیچ ها، دور میدان و هنگام دور زدن

باید به یاد داشته باشیم که بهتر است دست را از سطح روی فرمان که صاف صیقلی و بدون گره است به حالت ضربدری به سمت مورد نظر بچرخانیم.به دو دلیل بهتر است فرمان را در اتومبیلهای سواری از سطح روی فرمان بچرخانیم:

  1. چون در داخل فرمان ۳-۲ قسمت گره اتصال به دایره می باشد هنگام چرخاندن از داخل فرمان دست به این گره ها برخورد کرده و توجه ما را به خود جلب می نماید و باعث خطر می شود.
  2. اگر در هنگام گردش یا دور زدن چرخ جلوی اتومبیل به صورت ناگهانی درون چاله ای بیفتد احتمال زیادی وجود دارد که گره های فرمان به مچ دست ما صدمه وارد کند.

پس بنابراین بهترین حالت چرخاندن فرمان در گردشها، دورها و سرپیچهای خطرناک در اتومبیلهای سواری به صورت ضربدری و از روی سطح بالای فرمان می باشد.هنگام رانندگی با وسایل نقلیه ی سنگین، به دلیل بزرگ بودن قربیلک فرمان این گونه وسایل نقلیه، فقط می توان از حالت قرار گرفتن دست، به شکل ۱۵/۹ استفاده کرد. همچنین رانندگان این گونه وسایل نقلیه هنگام دور زدن ها و گردشها به دلیل بزرگ بودن قربیلک فرمان، مجبورند از داخل فرمان اقدام به چرخاندن فرمان نمایند.با نگاه به برنامه های ورزشی اتومبیل رانی، که معمولاً از تلویزیون پخش می شود، در می یابیم، رانندگان اتومبیل های مسابقه ای در سرعت های بالا نیز، از حالت قرار گرفتن دو دست به شکل ۱۰ و ۱۰ و همچنین به شکل ۱۵ و ۹ جهت کنترل هر چه بیشتر فرمان بهره می برند.

نکات مهم گرفتن فرمان خودرو

به هیچ وجه وزن خود را روی فرمان خودرو نیاندازید زیرا این کار بسیار خطرناک است. متاسفانه بعضی از رانندگان به خاطر خستگی ناشی از رانندگی ها طولانی بدن خود را به جلو کشیده و وزن خود را روی فرمان می اندازند. این کار در پیچ ها و سرعت های بالا بسیار خطر آفرین است.نکته دیگری که باید بدانید این است که به هیچ وجه از بخش پائینی فرمان برای کنترل خودرو استفاده نکنید زیرا این روش نیاز بسیار خطرناک می باشد.متاسفانه بسیاری از سوانح و تصادفات رانندگی به خاطر گرفتن فرمان به روش های غلط و غیر ایمن می باشد زیرا گرفتن فرمان به روش های نادرست میزان تسلط و قدرت واکنش را کاهش می دهد.

چند ترفند برای گرفتن صحیح فرمان

  • ستون را روی فرمان مشخص کنید
  • همانطور که گفتیم باید فرمان را شبیه به یک ساعت در نظر بگیرید و یک ستون مشخص را روی آن ببینید تا بتوانید تسلط بیشتری روی آن داشته باشید.
  • هنگام رانندگی دستان خود را روی عدد 3 و عدد 9 قرار دهید
  • پیشنهاد ما این است که حتما این کار را بکنید، زیرا اگر دستان شما روی عدد 10 و عدد 2 باشد، تسلط کمتری دارید و کمی کار برایتان خطرناک پیش می رود.
  • هنگام دور زدن حتما فرمان را بگیرید برای دور زدن حتما با هر دو دست فرمان را بگیرید. در غیر اینصورت کنترل خوبی روی ماشین نخواهید داشت.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (285 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (220 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (95 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (90 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (75 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (57 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی به سوال امتحانی درس علوم+عکس/با این جواب داغ بر دل معلم زدی فقط
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده